Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mijn vader zou vreemd opkijken

Featured Replies

Geplaatst:

Vandaag dacht ik, werkend in de tuin, er aan dat mijn vader vreemd zou opkijken als hij ruim een kwart eeuw na zijn overlijden zijn tuin weer eens zou kunnen zien. Hij zou zich ongetwijfeld afvragen waar het met zijn zoon is misgegaan. :)

afscherming1.thumb.JPG.e2f6b1a4d4142de765568af609f5b3f6.JPG

Gazon waar eens moestuin was. Iedere vierkante meter grond was heilig voor hem en moest nuttig besteed worden. Gazon was alleen nuttig als er schapen op konden grazen en 'zomaar' gazon was ondenkbaar. En dan nog al dat gaas. Ingepakte boompjes en blauwe bessenstruiken en met gaas overspannen tentjes met prei, sjalotten en wortels.

afscherming2.thumb.JPG.435a56990e0d7af72e84ea81d203d167.JPG

Ik ben de eerste die toegeeft dat het niet mooi is maar wil je gifvrij kunnen telen dan kun je bijna niet anders meer. Mijn vader bezat nog zo'n ouderwetse rugspuit waarmee in de loop der jaren heel wat gifstoffen verspreid zijn. Het was hem niet kwalijk te nemen want in die tijd wist men niet beter. Pesticiden waren ook voor de hobbytuinder nog lang de normaalste zaak van de wereld, milieu een weinig bekend woord, laat staan dat men bekend was met de schadelijke effecten voor je eigen persoontje. 

Ik zou hem moeten uitleggen dat dat gaas over de boompjes tegen de kersenvlieg is en de met gaas overdekte tentjes tegen wortelvlieg, uienvlieg en preimineervlieg (preimineervlieg kwam overigens in zijn tijd nog niet voor in onze omgeving). Voor mij is het gebruik van gif helemaal uit den boze. Dan kan ik net zo goed groente in de winkel kopen want nagenoeg alle groente die je koopt is bespoten geweest. Daar kun je gif op innemen.

afscherming3.thumb.JPG.e0d467e9901be196001b5d22c7d4de52.JPG

Dat de blauwe bessen afgeschermd zijn is niet tegen 'enge beestjes' en het gifvrij kunnen telen maar tegen de merels. Ik gun de vogels echt wel wat maar dit jaar werd het te gek omdat de blauwe bessen al rijpend werden weggevreten. Aardbeien zijn er genoeg, dus ze moeten het daar maar mee doen. De mussen zijn zo'n afscherming al gewend. Ze moeten het al jaren zonder erwten stellen omdat die onder een met netten overdekt koepelframe groeien.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

De aanblik van gaas vervult mij ook niet bepaald met warme gevoelens. Maar je moet inderdaad wel bij allerlei belagers, als je gif weigert te gebruiken. Mijn opa was boer, en bij het huis hadden ze juist een siertuin, met een enorm gazon. Daar mochten wij als kinderen niet eens op stoeien omdat dan het gras beschadigt. Dat is ook iets dat je je nu niet goed meer kunt voorstellen, een gazon alleen om naar te kijken. Overigens begint gazon inmiddels ook in het verdomhoekje te komen, omdat het in de zomer steeds besproeid moet worden. Alles verandert.

Geplaatst:

Ik gebruik ook geen gaas, noch gif maar moet bij sommige groenten dan de gevolgen maar dragen :) , als je die echt goed wil telen zonder gif is gaas soms de enige oplossing en dan vind ik Frank zijn oplossing de betere. Deels gazon heb ik ook maar sproei nog bemest het. In de zomer zie ik niet veel verschil met die van de buren, integendeel. Gazon achter mag deels altijd doorgroeien, staat nu in zaad en wat wilde bloemen tussen, een kort gemaaid gazon is eigenlijk een ecologisch woestijn. Netten gebruik ik ook niet meer sinds ik een dode verstrikte merel erin had gevonden, @weknow heeft me ondertussen nog meer overtuigd van biodiversiteit, compost en evenwicht en dat gaat nu bijzonder goed, maar elkeen heeft zijn methode en ik ga ook niet afkeurend staan tegen wie af en toe bestrijdingsmiddelen gebruikt, niet mijn voorkeur maar het is een moestuinforum, geen ecologisch forum.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Idem. Wel bescherm ik de planten tegen kippen loopeenden en duiven door middel van hekken en voorzaaien plus het ophangen van afgedankte cd’tjes aan touwen en bamboe stoken. R er gaat hier best wel vaak wat mis door beestjes maar ik zaai extra en als het ene fruit  het niet doet is er nog wel een andere waar ik jam van kan maken. Zelf de woelmuis wordt niet actief verjaagd terwijl die toch wel important aanwezig is. Het blijft zoeken naar een harmony. 
Ik snap je punt Frans, mijn grootvader (die tuinder was in het Westland) zou mijn tuin ook geheel niet snappen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Leuk om zo ieders ervaring en mening te lezen. Ik gebruik geen netten of hekjes, maar heb nu dus wel last van konijnenvraat langs de rand van de moestuin. Maar zolang ze daar blijven houd ik in het midden genoeg over. Mijn man snapt daar niks van en ergert zich enorm.

Geplaatst:

Heel veel last van woelmuizen en slakken. Tegen de woelmuizen kan ik niet veel meer doen dan de tuinslang laten lopen en hopen dat ze danwel verhuizen naar de buren of verdrinken. De slakken bestrijd ik wel actief met korrels en oprapen en weggooien of pletten. Knerp… sorry.
Ik heb wel vitrage speciaal voor de tuin bewaard, maar pintje bij paaltje gebruik ik het steeds niet. Die rupsen moeten ook eten denk ik dan. Met slakken heb ik dat sentiment totaaaaaal niet [emoji1787] ook wel een groot verschil.

Mijn ouders tuinieren ook totaal anders dan ik. Als ik ze wel eens wat Ruth stout video’s lat zien, staan ze versteld van wat je kunt doen in de tuin. Maar uiteraard gewoon verder op hun eigen manier. Ach. Ze lopen tegen de 70. Het mag.

Geplaatst:

Woelmuizen, vogels en slakken, ohja en mieren niet te vergeten. Met de bijbehorende luizen. Ik heb het allemaal. Soms het een wat meer dan het andere. Ik gebruik geen gif en ook geen gaas. Dat vind ik onpraktisch met water geven. Al komen de kooltjes (paarse boerenkool) wel onder gaas. Want ik wil daar zaadgoed van winnen en zonder gaas, eten de slakken mijn kolen op.

De vogels mogen de zure kersen en een deel van de aardbeien hebben. En soms ook nog wat aalbessen. Zolang er genoeg voor mij overblijft, is alles ok.

Geplaatst:

Ik heb dit jaar voor het eerst een blauw net over de aardbeien en duivenverschrikkers van ouwe cd's. En een heleboel vitrage bij Ikea gekocht, is goedkoper dan het officiële insektengaas en houdt de vlinders ook van mijn kolen. Verschrikkelijk lelijk allemaal, maar ik wil geen gif gebruiken.

Onze volkstuinen staan midden in een bosje, dus er zijn ook veel vogels en een aantal helpt echt bij het binnen de perken houden van plaaginsekten. Je kunt geen schoffel in de grond zetten of er staat vlakbij al een roodborstje klaar 🙂 Maar duiven vinden het er ook ideaal, veel plek voor hun gammele nesten ęn de supermarkt vlakbij.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.