Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meloenpeer ofwel de solanum muricatum pepino


wilma

Aanbevolen berichten

Wilma,

zie ook hier: https://www.moestuinforum.nl/meloenpeer-pepino-t543.html

 

hallo mensen wie heeft er ervaring met deze plant? kan hij gezaaid worden en geeft hij dan ook nog vruchten in dit jaar? Wat is de grond samenstelling en de groote van de te gebruiken pot? wie heeft advies. Groetjes Wilma
Ik heb hem vorig jaar gehad en toen ook rijpe vruchten kunnen oogsten. Helaas na een fikse hagelbui zat niet alleen mijn auto vol deuken maar moesten de 10-20 rijpe vruchten die er toen nog aanhingen het helaas ook ontgelden Het schijnt niet altijd te lukken om rijpe vruchten te krijgen dus het blijft een gokje. Onrijp zijn ze niet lekker en narijpen doen ze maar beperkt.

 

Meloenpeer wordt een vrij forse plant, ik zou minimaal een pot van 10 liter gebruiken, maar enkele maten groter of in de volle grond is beter. In pot is gewone potgrond voldoende.

 

Als je meer wilt weten horen we het wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo mensen wie heeft er ervaring met deze plant?

Na twee jaar meloenpeer kweken stop ik er dit jaar mee. Het aantal aan de struik gerijpte vruchten was het eerste jaar nog redelijk (als ik me positief uitdruk ) maar afgelopen jaar viel het zwaar tegen. De vruchtzetting is onvoorspelbaar. Alleen de aan de struik gerijpte vruchten zijn echt lekker. Van de vruchten die je afplukt om na te rijpen , omdat ze voor de winter van de struiken af moeten , kleuren de meeste dan nog wel en zien er dan ook goed uit maar de smaak stelt niks voor. 'Eetbaar' zou ik zeggen en daar houdt het dan mee op. Ik val een beetje in herhaling , lees de diverse topics over meloenperen maar eens na en je komt deze opmerkingen vaker tegen.

 

Het is overigens wel een leuke struik om eens een keertje in je tuin te hebben staan maar maak je geen illusies over een flinke oogst meloenperen.

 

kan hij gezaaid worden en geeft hij dan ook nog vruchten in dit jaar?

Hij laat zich makkelijk zaaien en geeft dan net zo makkelijk (misschien beter gezegd moeilijk ) vruchten in hetzelfde jaar als een gestekt exemplaar. Daarmee bedoel ik dat uiteindelijk het aantal vruchten meestal wel meevalt maar het merendeel daarvan is te laat om af te rijpen. Ik had mijn meloenperen het eerste jaar uit zaad gekweekt , vorig jaar had ik ze uit stek over gehouden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja menph dat is balen. Niet dat ik er iets van wist hoor, heb hier wel een en ander geleerd. Met al die nieuwe dingen is het moeilijk te weten wat het is en hoe je het kweekt. als ik op de markt langs die buitenlandse kramen loopt raak ik niet uitgekeken op t assortiment fruit en groenten.Zou wel van alles wat willen proberen. Maar goed, ik ken mijn beperkingen

Heb je nadien nog wel een poging ondernomen om het te kweken?

Groetjes Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had er vorig jaar twee die nu fijn staan te overwinteren op kamertemperatuur.

vorig jaar had ik ze in de volle grond. dat doe ik niet weer denk ik...de vruchten rijpen inderdaad laat af en ik wil ze evt in de herfts binnen zetten om te zien of ze daar wel goed narijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...