Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zwanger en de tuin omspitten


Liesje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik weet niet of ik het juiste sub-forum te pakken heb, maar ik heb een vraag:

 

Ik ben nu 11 weken zwanger, en ondanks dat ik nog geen enorme toeter heb merk ik dat mijn kracht enorm is afgenomen en dat ik snel moe ben. Nu ben ik wel een fervent moestuinder, en ik ontkom er eigenlijk niet aan om mijn tuin om te gaan spitten, het liefst in combinatie met grondverbetering (om de structuur van de zeeklei hiero wat luchtiger te maken).

 

Nu zat ik al een beetje te speuren op het internet naar machines die het spitten misschien wat makkelijker zouden kunnen maken, bijvoorbeeld een tuinfrees of een tuinploeg. Weten jullie of zo'n apparaat ook geschikt is voor relatief kleine lapjes grond? Ze zien er namelijk vrij omvangrijk uit, en de stukken grond die ik aan wil pakken zijn ongeveer 1x5, 2x2, en 3x1,5. Of hebben jullie misschien andere tips om het aan te pakken? De man inschakelen heb ik al overwogen . Maar die heeft al een aantal klussen in zijn mik geschoven van me, zoals dakgoten maken en twee bomen rooien, dat ik eigenlijk niet meer bij hem durf aan te komen

 

Alvast dank voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd Mijn dochter is over 10 dagen uitgerekend van de derde

 

Heb een aantal jaren geleden een tuinfrees van de lidl gekocht, het ding werkt prima, iets van 70 euro

Maar je hebt wel elektriciteit nodig,

Als het in je achtertuin is kan dat natuurlijk prima, maar op een volkstuin is meestal geen stroom.

Evt een grelinette staat hier ergens wat op een forum.

 

Ik zou als ik jou was maar rustig aan doen en niet teveel in 1 keer doen, ivm je zwangerschap

 

foto-s-van-favoriete-gereedschap-t594-60.html?hilit=grenilette

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wij hebben een kleine tuinfrees (ook Lidl)

 

Gude-GF-700-E-Elektro-Tuinfrees-11438259.jpg

 

en dat is wel een hulpje, maar ik vind het niet zo'n goede hulp dat je daarmee het spitten volledig kan vervangen.

En hij trilt enorm. Tis een beste belasting voor je lijf en ik durf ook niet zeker te zeggen dat het veilig is in combinatie met een zwangerschap.

 

In jouw positie zou ik dus toch zelf gaan spitten, maar er dubbel zoveel tijd voor uittrekken.

Enneuh anders toch maar die man van je....samen de lusten, ook samen de lasten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, dat denk ik ook niet Liesje....aangezien de befaamde trilplaat tegenwoordig ook een no-go is voor zwangeren, denk ik dat een frees ook niet heel verstandig is...

 

Jorieke; ik begrijp wat je bedoelt. Zo'n frees heeft een flinke trekkracht wat je eigenlijk in bedwang moet zien te houden. Mij lukt het ook niet altijd hoor, zeker in het begin niet Je krijgt er wel spierballen van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou dit jaar gewoon goed kunnen mulchen. Dan doen de wormen de grondverbetering voor je. Jaartje niet spitten moet toch ook lukken. Haha, misschien ga je dan nooit meer spitten...

 

Werk je met bedden? Dan hoef je namelijk niet op de grond te lopen en blijft de structuur beter.

 

Google eens op "no dig garden". Ik denk dat je het krantenpapier kan weglaten aangezien je al een goede ondergrond hebt.

 

Enne, gefeliciteerd met de kleine. Mijn ervaring is dat je vanaf 5 maanden weer meer energie hebt.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ik zo eens links en rechts in de volkstuin om me heen kijk weet ik nu waarom de meerderheid van die medetuinders zo'n frees gebruiken, het lijkt erop of ze allemaal 9 maanden zwanger zijn ja die kerels. Een moestuin verbeterd de gezondheid ,.. hahaha

 

Ik mag nog zo'n 170 vierkante meter omspitten, nee mij lukt het nog, bij mij zit nix in de weg Met de hand spitten houdt je slank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap, moe zijn in het begin hoort erbij, maar gaat weer over.

Je lichaam is bezig een 2e bloedcirculatie op te zetten en het duurt even voor dat allemaal klaar is..daarna gaat het beter. (ik weet dit is wel heel simplegezegd..maar je snapt mij wel)

 

Zelf hebben wij ook zo'n kleintje en die is superhandig om onkruid te wieden tussen de rijen in, maar echt diep gaan ze niet.

Zwangerschap is gezond..en als je verder geen problemen hebt...en je hebt niet zo heel veel vierkante meters tuin..waarom doe je het niet gewoon met de hand en doe het langzaam.

Overdoe het niet..pak 1 meter per dag..dan ben je met 2 weken ook klaar en je hebt jezelf een beetje conditie gegeven ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer ik zo eens links en rechts in de volkstuin om me heen kijk weet ik nu waarom de meerderheid van die medetuinders zo'n frees gebruiken, het lijkt erop of ze allemaal 9 maanden zwanger zijn ja die kerels. Een moestuin verbeterd de gezondheid ,.. hahaha

 

Ik mag nog zo'n 170 vierkante meter omspitten, nee mij lukt het nog, bij mij zit nix in de weg Met de hand spitten houdt je slank.

smlach010.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties iedereen

 

@kruidje; ik kan het me haast niet voorstellen dat het voldoende is, alleen mulchen. Maar ik wil dat best wel eens proberen . Hoe gaat dat mulchen precies in z'n werk? Kan ik dat spul gewoon halen bij het tuincentrum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

p2210111070681329894506.27

 

Misschien meer iets voor het najaar maar ben er nu al zeer tevreden over, het meeste karton is nu al verteerd, heb ff de hark erdoor gehaald voor de grote stukken en een nieuw stuk afgedekt wat ik voorlopig nog niet ga gebruiken.

 

Onderlaag is karton bij een meubelzaak vandaan, daarop half verteerde compost gemengd met paardemest, plus nog wat takken.

 

p2210111050101329894558.44

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wouttie heeft je al een foto laten zien...

 

Ik heb gegoogled op "no dig garden" en dan vind ik bij voorbeeld deze website: http://www.abc.net.au/gardening/stories/s867068.htm (zou niet weten waarop je in het nederlands zou moeten zoeken om vergelijkbare handleiding te krijgen). Als je engels niet zo best is levert translate.google.com een vertaling die enigzins ergens op slaat (je moet dan het websiteadres in het venster plakken en op vertalen klikken)

 

In princiepe bouw je gewoon een bed bovenop je grond.

 

Je schrijft dat je je tuin al meerdere jaren bewerkt, dus dan weet je of er veel onkruid leeft wat je liever niet in de tuin wilt hebben. Daar is de laag krantenpapier c.q. Woutties karton voor. Als je niet aan dat soort hooi in stap 2 kan komen (zou niet weten waar ik het zou moeten halen) kan ik me voorstellen dat gewoon stro met wat extra koemestkorrels ook een goed resultaat zou kunnen leveren. Stro kan je waarschijnlijk bij een boer krijgen (moet ik ook nog zien aan te komen omdat ik dat wil gebruiken als ik niet genoeg mulch uit eigen tuin heb). Alles overige is verkrijgbaar bij tuincentrum - weet niet of je rijpe mest hebt liggen? Anders ook vervangen met koemestkorrel lijkt me. De mest/koemestkorrel heb je nodig zodat het stro verteerd zonder dat alle voeding van je planten wordt weggehaald. De compost is wel essentieel anders heb je niets om je planten in te zetten. Die willen niet direct in de mest staan. Voor extra compost kan je eventueel bij je gemeente bellen of je het ergens kan ophalen.

 

Ik tuinier zelf op zand en ik ga gewoon bovenop de zand mulchen en erop vertrouwen dat de wormen het na afloop zelf onderspitten.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een paar varkens, die je even mag lenen? Die gaan er als buldozers doorheen.

We hebben ze nu iets te laat in het stukje gezet waar de moestuin gaat komen, dus er liggen straks nog wel grote plukken dor gras, en misschien wat wortels van onkruid.

Dus ik ga er nog karton op leggen, zoals Wouttie dat laat zien. In dat karton maak ik dan al wel gaten, zodat er al wat planten kunnen groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wat de tuin omspitten betreft: een ander laten doen. Man, broer/zus, vader, oom,vriendin, de buurman enz. De rest zou je zelf moeten kunnen bijhouden ondanks je zwangerschap, maar dat spitten zou ik toch echt aan een ander overlaten.

Ik weet het: zwanger zijn is geen ziekte, maar als ik zwanger was, liet ik het echt door een ander doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...