Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Foto's van: Favoriete gereedschap


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Plaats hier een foto (en uitleg) van jullie favoriete gereedschap.

 

Mijn topper, dit mesje:

2lbbyqh54501371236708.jpg

 

Hij is van roestvrijstaal, en past in mijn jaszak. Ideaal! Scharen laat ik eigenlijk altijd wel een paar keer buiten liggen, en daar kunnen ze niet echt tegen... Dit mesje kan alles hebben! Karton snijd je ook makelijk (wat handig is, als ik in mijn magazijn bezig ben en een boel dozen klein moet snijden, zodat ze bijna geen ruimte meer innemen) en dikkere (ietwat) houtige takken kan hij ook hebben.

 

Ik heb 2 van deze mesjes besteld bij de Wiltfang, maar zag nu dat ze deze gebogen variant niet meer hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is tuingereedschap dat ik vaker gebruik dan deze maar toch is hij mijn favoriet. Dat komt omdat het een zelfgemaakt stuk gereedschap is dat ik gekregen heb van iemand met gouden handjes op het gebied van metaalbewerking . Het is een uit roestvrijstaal gemaakt hulpmiddel voor het planten van (vooral) prei . Er zijn twee op(af)schroefbare hulpstukken bij. Wil je prei in voorgemaakte gleuven planten , wat ik altijd doe , dan gebruik je het V vormige hulpstuk . Heb je ergens 'gewone' plantgaten voor nodig dan prik je die m.b.v. het ronde vlakke hulpstuk .

 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kweekgras vork, na een tip van een biologische boer van Wieringen deze kweekvork gemaakt. Een oude mestvork van opa, de punten heet gestookt en omgezet. De vork steek ik naast het opkomende kweek in de grond en werk deze voorzichtig omhoog. Het grootste deel van de wortel komt zo mee omhoog.

4sy3iu82211371236672.jpg

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is een gewoon aardappel schilmes mijn favoriet, vooral bij wieden, dan steek ik me mes in de grond geef een haal en trek onkruid met meeste wortels eruit zonder moeite, werkt perfect.

Ik kill er ook de slakken mee wieden en slakken killen is denk ik mijn meest voorkomende "'arbeid"

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker handig, wij hebben bij onze vereniging de luxe over per vier tuinen 2 aansluitingen op grondwaterpomp, was allemaal al mooi geregeld.

Mijn favoriete gereedschap...............denk toch wel de aspergesteker, doe ik van alles mee!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooooh ik heb mooie handschoentjes gekocht! Foxgloves heten ze. Je schijnt er zelfs mee te kunnen verspenen. Dus net alsof je geen handschoenen aan hebt. Dat verspenen moet ik er nog mee proberen, maar ik gebruik ze nu al overal voor. Ze kunnen ook heel makkelijk in de was, en zijn lekker zacht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Mijn favoriete gereedschap zijn mijn handen wel beschermt met latex handschoentjes om mijn handjes en nageltjes proper te houden, zo moet ik ze niet elke dag lakken

 

Als ik over echt gereedschap een favoriet zou geven wordt het moeilijk, heb er zovelen, voor elk karweitje wat wils.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

De Grenilette!! Het gereedschap waardoor we geen man meer nodig hebben in de tuin( sorry dames met "spitbenen"..dat geld in ieder geval voor mij) Met deze spitvork kan ik de tuin doen zonder dat de grond helemaal wordt omgezet ( en dus de structuur hetzelfde blijft) en zonder dat ik manlief moet laten opdraven, want het werken hiermee is minder tot niet zwaar783_6a7e2b2d9978509b9d94615419f9a2e7.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig lijkt me ook de grelinette, wanneer we een stukje volkstuin krijgen. Het verschil met een riek is dat deze groter is?

 

maar de grenilette is een spitvork. je duwt hem naar beneden met je voet en wrikt dan de aarde wat los, zonder het omhoog te halen. Je kunt eventuele wortels weghalen, maar je verstoord de natuurlijke struktuur van de grond niet, boven blijft boven etc.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan toch maar een spitvork? Daarmee kun je volgens mij vrijwel hetzelfde doen. Kost een paar tientjes. Nee niet bij Wiltfang natuurlijk.

Er bestaan ook apparaten met vier tanden die in een vierkantje staan. Geen idee hoe dat ding heet. Het idee is dat je zo'n ding in de grond steekt en dan een stukje ronddraait. Effect is gelijk aan grelinette. Het werkt prima, maar is m.i. niet zo geschikt voor grote oppervlaktes.

Ik kocht zo'n ding een jaar of zo terug voor 4 euro (aanbiedinkje). Eigenlijk geloofde ik er niet zo in, maar voor die paar euro wilde ik het wel proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iedere klus natuurlijk ander gereedschap. Maar m'n echte favoriet is m'n zakmesje. Opinel.

Een simpel ding, houten handvat, lemmet, borgringetje, meer niet.

Niet echt hard staal - het roest ook nog- maar daardoor kan je het vlijm, vlijm, maar dan ook echt vlijmscherp slijpen. Desnoods gewoon op een stuk baksteen ofzo. Als m'n - best wel dure - koksmes me in keuken in de steek laat, dan zoek ik m'n zakmesje weer op.

Geen eigen foto, dan maar van een ander: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.decathlon.nl/products-pictures/250/gd-asset_9492797.jpg&imgrefurl=http://www.decathlon.nl/NL/opinel-mes-8-inox-11560104/&h=250&w=250&sz=5&tbnid=-N_cs0IutWbSJM:&tbnh=90&tbnw=90&prev=/search%3Fq%3Dopinel%2Bmessen%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=opinel+messen&docid=CpuXs-duNvdNsM&sa=X&ei=IH-cTuCHBNGq-gaeiKCyCw&ved=0CGcQ9QEwBg&dur=3137

Oh ja, kost nog geen tientje. Aanbevolen (nee ik heb geen aandelen o.i.d.).

 

Edit: Opinel maakt tegenwoordig ook messen van rvs. Niet kopen. Die kun je zelf niet slijpen, tenzij je een serieuze slijp-toestand hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn grenilette ( zie foto) is ook gelast door een professionele lasser. Hij werkt echt wel anders dan een greep/spitvork en is ook bedoel om de grond los te wrikken. Dat apparaatje met vier tanden in een vierkantje heb ik ook, dat doet het hier echt niet in tegenstelling tot de grenilette. Als iemand dat ding wilt hebben mag hij hem komen halen; niet te vergelijken met de grenilette op zware grond!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Dat apparaatje met vier tanden in een vierkantje heb ik ook, dat doet het hier echt niet in tegenstelling tot de grenilette...
OK, ik zit hier op zandgrond. Ik kan me voorstellen dat zo'n ding niet werkt op zware grond. Hier op zandgrond ben ik er, geheel onverwacht, tevreden over.
.... Hij werkt echt wel anders dan een greep/spitvork en is ook bedoel om de grond los te wrikken. ...
Ik gebruik m'n spitvork ook wel om alleen de grond los te wrikken. Zoals gezegd: op zand. Dat je met een grenilette efficiënter werkt kan ik me wel voorstellen, maar hier kan dat dus ook met een spitvork.

 

Iets heel anders. Voor mij is een greep hetzelfde als een mestvork en iets anders dan een spitvork. Een spitvork heeft veel dikkere en ook bredere tanden dan een mestvork. Maar goed, die namen zullen wel van plaats tot plaats verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spitvork, Grelinette (66015)

 

De grelinette is een simpel, doeltreffend en biologisch verantwoord alternatief voor spitten. De grond wordt tot 25 cm diep losgemaakt zonder de natuurlijke bodemstructuur te verstoren. Het werken met de grelinette is bovendien minder inspannend.

Indien u de grelinette apart laat versturen komen er € 8,50 verzendkosten bij.

 

Voor 62,18 bij boerengoed. En nee het is echt anders dan een spitvork. Planten kan je er super makkelijk mee los maken dus ook verplaatsen van planten gaat sneller en makkelijker.

http://www.boerengoed.nu/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...