Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2023.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

5 soorten sla. Ik dacht dat we geen sla-eters waren, tot ik het zelf ging kweken. 

Veel oude zaden trouwens, dus ik verwacht geen gigantisch kiemsucces. En anders kan ik altijd een zootje weggeven. 

• Like 2
Geplaatst:

Nu alweer één week geleden: aardbeien geplant.

Nieuwe frigo-stekken (van Duivenvoorden), Ostara, 48x

20230329_ostara_ovz.jpg

20230329_ostara_det.jpg

Mooi om te zien dat ze al aan de groei zijn.

(Tijdens het maken van de foto's bedacht ik dat er nog 2 overtollige frigo-stekken buiten lagen (staffelkorting: bij 16-49x: €0,60 per stuk, bij >= 50x: €0,50 per stuk. Lagen nog in de vochtige plastic zak. Nu ook maar opgepot, in aparte potten. Altijd bruikbaar, b.v. als mini-cadeautje) 

• Like 3

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Zie net dat een van de aardbeienplantjes helemaal onder de luis zit..😪 Onder de waterstraal gedaan en hoop dat t afdoende is... zal t wel nauwlettend in de gaten moeten houden... jeetje.. nu al..😒

Geplaatst:

Deze week gezaaid, gepoot, gelegd:

aardappelen, 20 kleine poters,

valeriaan, zaad van eigen planten van vorig jaar,

hertshoornweegbree idem, hopelijk opkomst, plantjes zelf zijn afgestorven,

tuinbonen,

wedstrijdzaden bleekselderij,

Corsicaanse kruipmunt.

• Like 1
Geplaatst:

Twee primeurs voor me: kailan en pastinaak. Morgen gaat het ‘lekker’ regenen dus niet teveel water gegeven. 😊

Tussen de pastinaak wat radijs gezaaid en een klein rijtje radijs in de kas met wat overtollig zaad. Klein rijtje rucola naast de asperges die alweer boven komen piepen! 

Ook nog een hoop bietjes uitgeplant, broccoli en koolrabi ook. Ze zijn een beetje uitgedroogd, had ze buiten gezet deze week en was ze een beetje vergeten. Dacht dat het wel voldoende geregend had, maar helaas. Gelukkig zijn plantjes heel sterk, dus ik houd vertrouwen. Hopelijk laten de duiven de kleine koolplantjes nog even met rust. 🙏

• Like 2
Geplaatst:
amarela de vauriac. Die laatste is nieuw voor mij en heb ik uit de biozadendoos gevist.

Jaaaa die zijn van mij. Heel lekker! Schijnt een zeldzaam Portugees ras te zijn. Eentje laten doorschieten voor je eigen zaad. Dan is tie straks niet meer zeldzaam
  • Like 1
Geplaatst:

De op 26-2 gezaaide Cosmos (Lidl) verpot naar 1 per vakje in de trays.

Had ze ruim gezaaid in de tray (met de gedachte ze in clusters in de grond te zetten) maar dit bleek toch iets te dicht op elkaar. En heb net iets op YT gekeken over het toppen van de Cosmos om meer bloei te krijgen. Maar daar moeten de plantjes dan wel wat meer ruimte voor krijgen. Dus heb ik nu 10 (lidl) trays met Cosmos staan. 😮

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren wat sla plantjes uitgeplant dat ik zelf gezaaid heb, en sla plantjes die ik in de winkel kocht (rood)

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:
1 uur terug, Karietje zei:

ben je tevreden van die bakken? Ik twijfel om ze ook aan te schaffen.

In het kort: Ja, tevreden.

T.o.v. volle grond:

+ Minder onkruid / minder slakken, pissenbedden / warmer / je kunt er makkelijker bij

- Bij mooi weer minstens één keer (2x?) per dag water geven. Lastig als je een tuintje op afstand hebt.

Die "oren" zijn handig voor ophangen, ook tegen knakken van vruchtstengels. Maar gewone bloembakken (maatje XL) voldoen ook.

Het hele Bato-bakken verhaal: https://www.moestuinforum.nl/topic/1900-aardbei-project-bato-bakken/#comment-29273

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
5 uren geleden, henkg zei:

In het kort: Ja, tevreden.

T.o.v. volle grond:

+ Minder onkruid / minder slakken, pissenbedden / warmer / je kunt er makkelijker bij

- Bij mooi weer minstens één keer (2x?) per dag water geven. Lastig als je een tuintje op afstand hebt.

Als toevoeging op deze reactie ik heb zelf 40 bato bakken, het werkt inprincipe goed maar wat ik nu al geleerd heb is dat 1e jaars plantjes het handigst is dus elke jaar stekken nemen en opnieuw erin zetten, zelf zet ik maar 4 plantjes erin maar in no time is de hele bak gevuld met wortels en dat al bij 1e jaars plantjes. Inderdaad heel goed water geven de bakken drogen snel uit dus of een irrigatie systeem aanleggen of 2 keer per dag water geven in het hoogseizoen als het straks warm is, en daarnaast moet je rekening houden met het voeden van je plantjes. Maar als je dat onder de knie krijgt is het zeker waard om deze bakken aan te schaffen.

5 uren geleden, henkg zei:

• Like 1
Geplaatst:

Drie soorten aardappelen gepoot; Truffelaardappelen, Cerisa en Job's blauwe. Die laatste heb ik zelf zo genoemd omdat ik ze van tuinbuurman Job kreeg en hij niet meer weet hoe ze wel heten. Ik had er een tiental van bewaard want ze blijven mooi blauw tijdens het stomen. In totaal ongeveer 4 m2 denk ik. De Cerisa zijn ook overgebleven kleintjes van vorig jaar. Ik ben trouwens twee weken later met poten dan in 2022.

Ook wortelen gezaaid. Black nebula, purple elite F1, Nantes 2 en Chantenay red core. Alsmede allerlei sla en mosterdblad.

Het was in ieder geval mooi zonnig, maar wel fris!

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb gisteren de lathyrus en rapen buiten gezet. Die paar zaden worden wel veel rapen zeg… ik kon echt niet meer bukken. Dat laatste restje heb ik er maar bij gegooid en gelaten voor wat het is. Niet gexheckt of er nachtvorst zou zijn. Gelukkig zit de helft in een koude bak.. rest buiten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...