fre3ke Geplaatst: 5 maart 2023 Geplaatst: 5 maart 2023 (aangepast) Hier staat bijna alles boven nu. Ik heb 13 plantjes: -Piment d'Espelette -Pimiento de Padron -Sugar Rush Peach -Lemon Drop -Fire Drop (gratis zaadjes bij bestelling, geen idee wat dit is). Verder heb ik aubergine gezaaid dus als daar nog een zaadje van kiemt dan moet er een peperplant wijken. Ik heb niet veel te veel gezaaid dit jaar, het warmtematje staat precies vol. Daarnaast heb ik een overwinterende Rocoto-peper in de vensterbank in de keuken, die kan zonder warmtematje. 5 maart 2023 aangepast door fre3ke 2 Quote
Erny Geplaatst: 5 maart 2023 Geplaatst: 5 maart 2023 Ojaaa... de aubergines, die mag ik al wel zaaien. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 5 maart 2023 Geplaatst: 5 maart 2023 Sommige zaailingen zijn wat slapjes, kan ik ze bij het verspenen wat dieper planten? Of wachten tot het zichzelf hersteld? 🤔 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
fre3ke Geplaatst: 5 maart 2023 Geplaatst: 5 maart 2023 @MSDG, ja je kan ze dieper planten want pepers maken wortels op de stam als die onder de aarde komt. Quote
Ruderalis Geplaatst: 7 maart 2023 Geplaatst: 7 maart 2023 Inmiddels hebben we wel weer een aantal peper soorten staan en alles gaat rustig gestaag de goede kant op. Inmiddels hebben we staan; - Carolina Reaper rood - Pink Tiger (paarse soort) - Dragon’s Breath - Bubble Gum white - Jalapeños Family Market - Piri Piri - Brazilian Starfish - Black Pearl Psychedelic (paarse soort) Wat me de nodige kopzorgen ☺️ geeft zijn de gele besjes pepers (Aji Charapita), de zaden zijn spelden knopjes zo klein, het lukt me maar niet om ze tot ontkiemen te krijgen! Voor de rest gaat alles naar behoren. Pink Tiger (paarse soort), Black Pearl Psychedelic (paarse soort), 4 Quote
woldistel Geplaatst: 7 maart 2023 Geplaatst: 7 maart 2023 Die Pink Tiger heeft alvast heel mooi blad! 1 Quote
rorror Geplaatst: 7 maart 2023 Auteur Geplaatst: 7 maart 2023 3 uren geleden, Ruderalis zei: Wat me de nodige kopzorgen ☺️ geeft zijn de gele besjes pepers (Aji Charapita), de zaden zijn spelden knopjes zo klein, het lukt me maar niet om ze tot ontkiemen te krijgen! Zo heb ik ook wat kleine Aji * zaden die ook niet willen kiemen. Zal ze morgens ook eens opnieuw zaaien. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ruderalis Geplaatst: 7 maart 2023 Geplaatst: 7 maart 2023 @rorror, ik heb het al op meerdere manieren geprobeerd maar ze willen niet, het zijn wel veruit de kleinste peper zaden die ik ooit in mn handen heb gehad! Ben inmiddels door mn Charapita zaden heen, ik had er 10 en in 3 verschillende pogingen heb ik ze opgemaakt, er staan nog 2 pogingen op de mat dus het kan nog maar ik loop niet over van vertrouwen. Wel jammer want ik ben heel benieuwd naar de Charapita peper en het is ook een mooie plant, komt er niks meer op ga ik het volgend jaar zeker weer proberen, we geven niet op.☺️ 1 Quote
acpronk Geplaatst: 8 maart 2023 Geplaatst: 8 maart 2023 2 dagen geleden de laatste pepers opgepot, en meteen gekeken naar de zaden van de niet opgekomen pepers. Blijkt dat sommige wel opgekomen waren (lege zaadhoesjes), maar blijkbaar opgegeten waren voor de varenrouwmug larven. Vande lemon drop zo 2 lege hoesjes gevonden. Andere 2 zaden niet terug gevonden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 9 maart 2023 Geplaatst: 9 maart 2023 Verschil tussen 2 dagen geleden opgepotte zaailingen, en die van 3 weken eerder. Zelfde tijd gezaaid. Kan natuurlijk ook aan het ligt liggen, de latere hadden wat minder licht (wel daglicht, maar minder intens). 5 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Peter Groen Geplaatst: 9 maart 2023 Geplaatst: 9 maart 2023 (aangepast) Ik ben altijd wat later met mijn pepers / paprika zaaien. Hier een update hoe de zaailingen er bij mij op staan. Ideaal voor wie veel soorten zaait en maar beperkt plaats heeft. 9 maart 2023 aangepast door Peter Groen 5 Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
rorror Geplaatst: 9 maart 2023 Auteur Geplaatst: 9 maart 2023 @Peter Groen Ideaal die kleine vakjes. Dun je ze nog uit tot 1 per vakje? Zojuist de Jalapeno's gezaaid. - Jalapeno Geel x3 - Jalapeno Orangje x3 - Jalapeno Hercules x3 - Jalapeno Black Magic x3 - Jalapeno Azabache x3 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 9 maart 2023 Geplaatst: 9 maart 2023 Mijn peperzaailingen worden groter en her en der verhuizen ze naar andere plaatsen in huis. Ze beginnen ook steeds meer vorm te laten zien. De thunder mountain (11) is bijvoorbeeld lang en smal, terwijl de sugar peach(4) en de sugar stripey (5))veel breder blad hebben. Van alle pepers en paprikas zijn er nog een paar niet gekiemd. Lemon drop is nog steeds nop, van Habanada nog nada gezien ( 😭, zo op verheugd) en Zorzha paprika heeft ook geen zin. 4 Quote
Erny Geplaatst: 10 maart 2023 Geplaatst: 10 maart 2023 Hier hebben ze hun eerste verspeenactie ook achter de rug. Zitten nu in P6 potjes. Niet gekiemd zijn de zaden van die monsterachtige Shishito, de Jalapeno vd Lidl. Van de Padronnen is jaargang 2018 niet gekiemd en van Padron Sophie is er 1 opgekomen. En dat geeft dan 24 plantjes. Er liggen dus nog 4 Early Jalapenozaadjes te kiemen (hoop ik tenminste). 2 Quote
rorror Geplaatst: 10 maart 2023 Auteur Geplaatst: 10 maart 2023 De laatste pepers gezaaid. - Kaboutermuts - Big bomb - Topaz - Bohemian goat - Candle Light - Dolmatic Biber - Fish pepper - Ring of Fire - Thai sun - Kashmiri chilie - Ethna - Arbol - Roemeense bell paprika x3 - Snack paprika orangje x3 - Macroni golden Punt paprika x3 +/- 37 peper/paprika planten dit jaar. Vorig jaar 27. 9 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Birdie91 Geplaatst: 15 maart 2023 Geplaatst: 15 maart 2023 (aangepast) Op 2-3-2023 om 18:51, Adrielle zei: Hoi @Birdie91! Ik zaai altijd zonder lamp of warmte mat en dat gaat altijd goed. Zou wel zo snel mogelijk zaaien! Op 2-3-2023 om 21:02, MSDG zei: @Birdie91laat je niet afschrikken door wat je leest alsjeblieft! Je kan prima zonder warmtematje of groeilampen als je nog maar voor half maart zaait en de plantjes op je warmste vensterbank op laat groeien. Wat ik bijvoorbeeld doe is met een matje en lampen werken om zo vroeg mogelijk te beginnen, maar dat is niet noodzakelijk. Dus: lekker snel zaaien en je verwonderen. Pas vanaf half mei als de nachtvorst geweken is, kan je de plantjes echt naar buiten brengen trouwens daarvoor alleen afharden. 😊👍 Op 3-3-2023 om 09:35, jasmin zei: Je kan best pepers later zaaien. Dan heb ik het over de langwerpige pepers, type spaanse peper*. Zelfs in april kan het nog. Het resultaat is ook nog afhankelijk van hoe de omstandigheden zijn. Later in de lente zaaien betekent wel dat planten sneller groeien dan planten die in januari gezaaid zijn. Ik heb het ook over zonder lampen en hulpmiddelen zaaien. Je krijgt misschien (misschien he, ik heb het nooit kunnen vergelijken) iets minder oogst, maar je zal nog steeds je pepers kunnen oogsten. Mijn ervaring is dat als je pepers niet te snel in een grote pot of volle grond zet, dat ze sterker en groter worden als je dat later in het seizoen doet (juli/augustus). Dit heb ik wel kunnen vergelijken, zowel bij paprika als bij pepers. Dus eigenlijk te lang in hun pot** laten zitten, gewoon al vrucht laten maken en ervan oogsten en als de zomer op of over haar hoogtepunt is, dan pas in de volle grond zetten. Dan ga je daarna een waanzinnige oogst krijgen***. Ooit per toeval ontdekt (een peperplant die ik 'opgegeven' had omdat die maar matig produceerde in pot, gewoon maar in de tuin had gezet en het werd een mini peperboom met megaveel oogst. Latere jaren herhaald, en dat werkte wederom. Pepers die ik volgens schema had opgekweekt en eind mei/juni in de volle grond zette, deden het echt veel minder, gewoon niet te vergelijken. Afgelopen jaar hetzelfde verhaal met de puntpaprika's. Vrij laat uit de pot gehaald (stonden al een tijdje in pot in de tuin te wachten op hun vrijlating) en daarna verviervoudigde oogst aan paprika's. De blokpaprika's die op schema stonden, hadden een gestage oogst, zonder explosies (en veel minder). Dus ik ga mijn zaadjes zostraks in maart zaaien (zonder hulpmiddelen), zonder stress dat ik te laat zal zijn. Met geduld zal ik straks de buit ook wel binnenhalen. Alleen met een koude natte zomer zal ik pech hebben, maar dat risico is er altijd. * @Birdie91 ik ben niet bekend met jouw Bolivian rainbowzaadjes. Ik weet niet of mijn advies ook voor jouw pepersoort werkt, maar gewoon met liefde opkweken en eventueel straks laten overwinteren in de huiskamer of slaapkamer. Als dit jaar je resultaat niet maximaal is, ben je in elk geval voor volgend jaar op schema, grijns ** Wel in pot geschikt voor het formaat plant, dus niet te klein zetten, alleen nog niet loslaten in de grote wereld. *** Ik zit op zandgrond, weliswaar zwaar bewerkt met organisch materiaal en mulch, maar misschien doen peperplanten het wel goed in klei of veen als ze begin juni al in de volle grond gaan, ik weet het niet. Wat ik beschreef werkt bij mij. En als je geen beschikking hebt tot een tuin en alles in pot moet doen is het misschien ook geen goed advies, want de peperplanten blijven langere tijd onder hun capaciteit, tot de grande finale. (misschien is dit een algemeen gangbaar iets, dan sorry dat ik overbodig post, ik lees niet alle topics over de pepers naar de letter, omdat ik m'n eigen maniertje gevonden heb en niet zoveel erbij lees daardoor). Bedankt allemaal voor jullie reactie, gelukkig kan het dus ook "gewoon"! Nou heb ik met kerst een kleine kas gekregen van mijn schoonouders, deze heb ik opgezet en staat voor een groot raam waar elke dag van zonsopgang tot ongv. 1300 de volle zon opstaat. Hier heb ik nu 3 soorten pepers en een minikomkommer ingezet. Zie foto. Is dit genoeg om ze te laten ontkiemen/groeien denken jullie? Ik heb ook nog een deksel voor op dit tray'tje, is dat handig om die er ook nog op te doen? Of is het dan teveel want dubbelop? Dit zijn overigens de zaden die er in zitten: - Jalapeno - https://www.vreeken.nl/207960-peper-bolivian-rainbow-fuoco-prateria-aladdin-chinese-color-chinese-five-colour - https://www.vreeken.nl/207895-peper-ball-fire En een minikomkommer: - https://www.vreeken.nl/131400-meloenkomkommer-antepin-iyisi-acur-badem 15 maart 2023 aangepast door Birdie91 Foto defect Quote
Mai Pensato Geplaatst: 15 maart 2023 Geplaatst: 15 maart 2023 Ik weet dat er vaak discussie is over lichtkiemers. Paprika's en pepers zijn lichtkiemers maar het is toch beter om ze licht af te dekken (max 0,5 cm). Dit is voornamelijk om te voorkomen dat de zaden uitdrogen want dat mag dus echt niet Zelf doe ik het al jaren zo en dan ook nog een kap erboven om de luchtvochtigheid hoog te houden. @Birdie91 ik vrees dat het bij jou niet goed zo, je zult zo wie zo de kap er op moeten zetten. En als ik jou was dus afdekken met een heel dun laagje vochtige grond. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Birdie91 Geplaatst: 15 maart 2023 Geplaatst: 15 maart 2023 @Mai Pensato Bedankt voor je reactie, ik zal de kap er op zetten! En ja ik heb het al afgedekt met een laagje grond, ik had die foto naar mn schoonmoeder gestuurd omdat het er leuk uitzag haha 1 Quote
acpronk Geplaatst: 15 maart 2023 Geplaatst: 15 maart 2023 De pepers (en paprika's) gaan als een speer, al zeg ik het zelf. Behalve dan de 6 onderste van de onderste foto. Er hangt nu meer licht boven dan vorig jaar. Ze groeien nu sneller, vorig jaar trager (niet gestrekter). De kleinere (tweede foto, behalve de bovenste) zijn iets meer dan een week geleden opgepot, de rest al 3 weken eerder. Potmaat is 11cm (1L). Ik ben ze eigenlijk niet van plan verder op te potten, want de grotere maat die ik dan heb is 5L. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 15 maart 2023 Geplaatst: 15 maart 2023 Ter vergelijking, dit was 7 maart (8 1/2 dagen geleden). 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Erny Geplaatst: 15 maart 2023 Geplaatst: 15 maart 2023 9 uren geleden, Birdie91 zei: Nou heb ik met kerst een kleine kas gekregen van mijn schoonouders, deze heb ik opgezet en staat voor een groot raam waar elke dag van zonsopgang tot ongv. 1300 de volle zon opstaat. Hier heb ik nu 3 soorten pepers en een minikomkommer ingezet. Zie foto. Is dit genoeg om ze te laten ontkiemen/groeien denken jullie? Ik heb ook nog een deksel voor op dit tray'tje, is dat handig om die er ook nog op te doen? Of is het dan teveel want dubbelop? Zo'n Lidl "broeikas" heb ik ook. Staat buiten vanwege de koude nachten. Merkte vandaag dat ie in de zon behoorlijk warm wordt binnenin. Voor het kiemen is dat prima, maar let straks wel op dat het niet te warm wordt daar, vóór het raam in de zon. Verder heb ik zelf slechte ervaringen met die turfpotjes die je gebruikt. Ze droogden heel erg snel uit en daardoor werd de aarde ook snel droog. Ik gebruik ze niet meer. Misschien moet je er voor zorgen dat er altijd een laagje water onderin je bakje staat. Het kapje op je bakje zou ik, vanwege de vochtigheidsgraad, wel tijdens de kieming erop laten. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 17 maart 2023 Geplaatst: 17 maart 2023 Ik heb groot verschil tussen de pepergroei onderling. Maar ze doen het en dat is dan uiteindelijk waar het om draait. Het stikt er wel van de rouwvarenmuggen. Mijn overlevende overwinteraars zaten zo bomvol luizen dat het risico dat die ook dood zouden gaan, zeer aanzienlijk werd. Ik ben uiteindelijk met weer gaan spuiten en het is nu in toom. Er komen zelfs weer mini pepers aan. Dan heb je een half jaar luizen in je huis… maar ahem. Het schijnt het dan toch waard te zijn. 9 Quote
Birdie91 Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Pff ik heb er nu al schimmel in, lijkt me niet iets goeds, kan ik er nog iets aan doen of zijn de zaden ondertussen verloren? Quote
woldistel Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Ik zie op de foto's geen details en ook geen schimmel. Het soort schimmel is afhankelijk van het substraat, vochtigheid en temperatuur. De kans is groot dat je een schimmel hebt die vooral van vochtige geperste turfpotjes houdt. Om die reden gebruik ik al jaren geen turfpotjes, wc-rolletjes of gevouwen krantenpapier 🙂 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Na lang door ploeteren ben ik nu eindelijk beloond met 1 Aji Charapita, ben er dus erg blij mee, het is weer micro werk zo klein dus we zijn er nog lang niet, Ook hebben we 1 Rocotto red na lange tijd kiemen, ook weer micro klein dus het zelfde verhaal als bij de bovenste, 🤞😎 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.