Geplaatst: 23 augustus 20231 j 6 hours ago, rorror said: Rocoto Grande Yellow, als ik het goed lees, is deze iets minder heet dan de rode? Klopt dat? Of met de rode geen ervaring? Ik heb geen idee. Sommige soorten heb dit jaar voor het eerst staan, waaronder de Rocoto Yellow Grande. Ontkiemen ging niet makkelijk dus ik ben blij dat de plant vruchten produceert. Ik hoop ook deze zaden te kunnen oogsten want het is wel een bijzondere plant in vergelijking andere peperplanten
Geplaatst: 23 augustus 20231 j @Mellie geen probleem, ik zal ze oogsten, selecteren, drogen en vervolgens hier een deel beschikbaar stellen voor mensen die dat graag willen. Ik begreep dat ik te weinig actief ben op het forum om mee te mogen doen met de biozadendoos dus dan doen het er buiten om [emoji3]Als je ze in de biozadendoos wilt stoppen, dan kun je ze het beste naar @Flup sturen, dan heeft de eerste op de lijst er ook meteen profijt van. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 23 augustus 20231 j Vanochtend maar eens de recentelijk geoogste Mdme Jeanettes verwerkt. De tweede helft hangt nog, en zal ook goed gaan afrijpen, ze hebben immers nog een maand de tijd. Nou ja: alleen doorgesneden, en zaden eruit gehaald. Pepers liggen nu in de vriezer voor later gebruik: ontdooien, drogen tot kurkdroog en tot bijna poeder malen. De zaden laat ik nog even liggen (donker, passief geventileerd), daarna de zaden losmaken en goed nadrogen en opslaan voor seizoen 2024. Dat wordt dan mijn 5e seizoen Jeanettes (en het 4e seizoen met teelt van EZO (Eigen Zaad Oogst). Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 25 augustus 20231 j Ik heb in de peper jungle wat rijpe pepers geplukt. Gezien de status jungle is er weinig aan het afrijpen. Ik heb wat geknipt en gesnoeid. En heel veel slakken gezien… Ik heb nu peperstress omdat ik bang ben dat ze niet gaan afrijpen. Ook nog eens per ongeluk een onrijpe shishito geplukt. Het is er maar eentje. Maar toch hè. Ik wilde daar dit jaar de chilivlokken van maken. Ik heb buiten ook wat pepers staan. Die zijn nog lang niet aan het afrijpen. Wel eindelijk rode Buena mulattas [emoji13] die eet ik altijd paars. Nooit geweten dat ze mild horen te zijn. Mocht ik naar mtfd komen, neem ik er een paar mee. Kunnen jullie proeven hoe pittig ze zijn [emoji48] De corno di Rosso is prachtig. Ik ben heel blij dat ze het dit jaar zo goed doen. Heb er nog zeker een stuk of 10 hangen.
Geplaatst: 25 augustus 20231 j wow, ik dacht dat mijn kas een jungle was maar jij hebt ook een kas waar de Amazone jaloers op is @rorror daar heb ik nog weinig last van gehad, maar twee handschoenen over elkaar kan ook altijd nog ander setje onnder doen.
Geplaatst: 25 augustus 20231 j Dezelfde plant en toch zo veel variatie in de jalapeño 1 lemon drop die daar boven was het etiket niet leesbaar… En eronder 2 rijpe Buena mulattas. Benieuwd hoe pittig die inmiddels zijn geworden. Die ik mee had genomen naar Turkije werden als heeel pittig ervaren [emoji1787] zijn ze ook, daar niet van, maar toch. Grappig om dat uit mijn vaders mond te horen. Deze linker zijn shishito pepers met een heel misvormde. De rechter echter is volgens het kaartje ook shishito../ hmmmm. Verrassend. Greek pepperoni voor het eerst, dus weet nog niet hoe die smaakt en rechts aji de pineapple.
Geplaatst: 26 augustus 20231 j Wat een mooie peperplanten en vruchten zie ik hierbij voor komen zeg. Totaal nieuw met het zaaien van pepers en dit jaar in juni mijn eerste zaadjes gepland (Habanero en Jalapeño). Achteraf kwam ik er pas achter dat dat veels te laat is. Inmiddels zijn de planten in bloei en zie je de eerste pepers ontstaan. Denken jullie dat deze nog rijp gaan worden?
Geplaatst: 26 augustus 20231 j Jazeker, je hebt ze in pot staan dus je kunt ze makkelijk binnen zetten.Let wel op de temperatuur, want als de nachten te koud worden dan kunnen de planten aftakelen.En let er bij het binnen zetten op dat er een verschil is in luchtvochtigheid, bij een te sterke daling van de luchtvochtigheid kunnen de planten kun bladeren verliezen. Zet ze dus niet bij de verwarming (mocht die aan staan, en later ook).Bij welke temperatuur je ze het beste binnen haalt, hangt af van het ras en de weersvoorspelling. Ook regen of zon maakt een verschil.Hier heb ik geen ervaring mee, maar enkele andere forumleden overwinteren regelmatig peper planten. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 27 augustus 20231 j Ik heb afgelopen najaar twee peperplanten uitgegraven en in een pot gezet en binnen overwinterd. Voor de vorst binnen halen. Na ijsheiligen weer naar buiten. Ik vond het prima werken, ze staan er nu nog steeds vrolijk bij.
Geplaatst: 27 augustus 20231 j Auteur Een aantal soorten die het wat slechter deden dit jaar. Maar toch wel iets opbrengst hebben. Big bomb, zaden van vorig jaar @Ruderalis Marupi Amarela, geheel gehavend door de wind. Bloeit wel goed nu, nagenoeg geen vruchten. De chineese varianten doen het hier elk jaar het slechts zonder kas. Bhut jolokia peach, zit nu redelijk vol vruchten. Deze doet het wel goed, maar is helaas niet wat ik had gehoopt. Dit zou een topaz pepper moeten zijn, orangje van kleur. Is het blijkbaar niet. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 27 augustus 20231 j Ik haalde net een rode puntpaprika van ons struikje bij de tent af. Dacht ik. Cor sneed hem en gooide hem door het eten. En zat wat later per ongeluk - nou ja ik zal je de details sparen. Het was toch echt geen paprika, bleek 😂😂😂 Dus nu eten we hele hete bonenschotel. En blijk ik een prima peperplant te hebben gekweekt. Door een onleesbaar bordje helaas geen idee welke. 27 augustus 20231 j aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 27 augustus 20231 j @Lia56 het smaakte uitstekend. Wel een beetje heet 😜. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 augustus 20231 j Hmmm, mijn Sugar rush stripey's hebben iets geks. Lelijke ingezonken vlekken op de pepers. De Sugar rush peaches hebben (nog) nergens last van, terwijl ze er naast staan. Mijn andere pepers in de buurt (bij huis) hebben dit ook niet. Iemand een idee?
Geplaatst: 28 augustus 20231 j Auteur @woldistel Lijkt wat op neusrot (blossem end rot), hoewel je dat eerder zou verwachten bij het uiterste puntje. Heb op andere sites wel meer gelezen dat mensen sneller met deze variant meer gevoelig voor dit is dan andere. Staat deze in de kas? Zie volgens mij glas erachter. Heeft deze misschien te droog gestaan? Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 28 augustus 20231 j Het lijkt er wel op, inderdaad alleen niet aan het puntje. En staat inderdaad in de kas 🙂
Geplaatst: 28 augustus 20231 j De eerste pepers beginnen buiten te rijpen, m’n inmaakpepers: turuncu spiral. Helaas heeft een mol besloten dat het onder de peperplanten lekker graven is… zal wel lekker heet zijn in de gangen zeker. 🙃 Hopelijk blijft ‘t in september voorlopig nog rond de 20 graden en voldoende zonuren, dan gaat het nog een mooie oogst worden uiteindelijk. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 29 augustus 20231 j Ik had voor mijn moeder pepers voorgezaaid en meegegeven. Nu heb ik in Turkije oa mijn shishito pepers gegeten. Ik had er ook een paar geplukt en meegenomen. Poeh zeg. Ik krijg hem niet op. Zo pittig! Echt een peper voor @erny! Die Turkse zon heeft ze nog pittiger gemaakt zeg. Bijna niet weg te krijgen. Ik heb altijd pittige shishito pepers. Vorig jaar voor het eerst 1 peper die mild was. Die zaden heb ik apart bewaard. Maar dit is wel het andere uiterste!Toch bijzonder hoe een beetje meer of minder zon alles zo enorm kan beïnvloeden.
Geplaatst: 29 augustus 20231 j @MellieIk zie zaadjes!... Heb je die bewaard of opgegeten? Mijn Shishitoos zijn erg mild dus een wat pittiger versie zou mooi zijn. Bij mijn Padronnetjes zit tegenwoordig bijna geen milde meer. 👍
Geplaatst: 29 augustus 20231 j Mooi om te zien bij iedereen! Hier even een update over mijn White Devil,s Tongue van een tijd terug ( ik heb zeer weinig tijd voor tuin en forum). De pepers beginnen dus diep paar, verkleuren naar groen, en nu naar rood. Niet het zaad wat besteld was, maar toch leuk!
Geplaatst: 29 augustus 20231 j @MellieIk zie zaadjes!... Heb je die bewaard of opgegeten? Mijn Shishitoos zijn erg mild dus een wat pittiger versie zou mooi zijn. Bij mijn Padronnetjes zit tegenwoordig bijna geen milde meer. [emoji106]Haha nee ik heb ze te drogen gelegd voor je. Ik vond dit zo iets voor jou, dat hoefde je niet eens te vragen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.