Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweekbakjes


anne

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Hier en daar lees ik dat er kweekbakjes gemaakt worden van wc rollen, eierdozen e.d.

Dit lijkt me heeel handig allemaal en goedkoper.

Kan je zo'n wc rol nu ook zo in de grond zetten met plantje en al? Ik heb namelijk gezien dat zoiets in de winkel te koop is.

En zijn er nog meer van die handige ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Kan je zo'n wc rol nu ook zo in de grond zetten met plantje en al? ...
Ja hoor, als het karton een beetje vochtig blijft dan groeien de wortels van de kiemplantjes er dwars doorheen. En een paar weken na uitplanten zijn de wc-rolletjes compleet verdwenen. Het werkt ook als je de kiemplantjes over zet in een grotere pot.
...Ik heb namelijk gezien dat zoiets in de winkel te koop is.
Bedoel je misschien Jiffy-potjes? Ik ben daar zelf niet echt enthousiast over. Die potjes verdampen zelf nogal wat water. Gevolg is dat je minstens dagelijks - maar liever vaker - water moet geven. Ergens op dit forum kwam dat al eens aan de orde.
...En zijn er nog meer van die handige ideeën?
Ja, veel. Zoek maar eens rond op dit forum. Halve melkpakken, sappakken, en flessen, champignonbakjes, bakjes van de afhaalchinees, - thai, -cafetaria, ook papier (van heel simpel tot kunstige origami), trays die het tuincentrum niet meer nodig heeft (staan in het voorjaar vaak bij de kassa, anders even vragen), regengoot, etc. etc. etc.. Kortom zo ongeveer alles wat een bodem heeft heb ik hier al eens langs zien komen .

Maar het is natuurlijk wel handig om materiaal te gebruiken dat netjes verteert, dan hoef je het kiemplantje niet uit het potje te wurmen.

 

Erg melig:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik verpakking van eieren om in te zaaien en bakjes van vis, vlees, etc. Ook ik prik geen gaatjes maar geef gedoseert water (met een sproeier). Minikasjes van aardbeidoosjes (Daar kan dan net zo'n 6-pack ei in)

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil inderdaad graag potjes die vergaan in de grond.

Jammer dat ik in m'n eentje ben want waar haal ik al die wc rollen vandaan?

Ik denk dat ik potjes ga maken van krantenpapier zoals op YouTube filmpje.

Maar wat ik me dan weer afvraag zou de inkt van de krant slecht zijn voor de plant?

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Jammer dat ik in m'n eentje ben want waar haal ik al die wc rollen vandaan? ...
Familie, vrienden, buren .... Maar ja voor dit jaar ben je natuurlijk te laat. Ik kan in m'n eentje zelfs in een heel jaar niet voldoende rolletjes sparen. Ik knip de rolletjes wel in tweeën, heb ik er twee keer zoveel .
....Ik denk dat ik potjes ga maken van krantenpapier zoals op YouTube filmpje. Maar wat ik me dan weer afvraag zou de inkt van de krant slecht zijn voor de plant?
Zwarte inkt zou niet echt slecht zijn, gekleurde is minder. Ik heb helaas geen bron en het ook nooit helemaal uitgezocht.

 

Aanvulling:

Ik heb nu een vierkant flesje gebruikt om "papierrolletjes" te maken (azijnflesje geloof ik). Die krijg ik gemakkelijker in een rechthoekig zaaikasje dan "ronde rolletjes".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geprobeerd de potjes te vouwen als origami, maar vind dit best nog veel werk. Nu een fles deodorant voor het maken van potjes. ik rol een strook krant rond mijn deodorant en prop dan het uitstekende papier in de holle onderkant van de deo. vind je de potjes te groot, neem dan zo'n mini-deo. Dit gaat echt supersnel !!

 

zet de gevulde papieren potjes op bijv. een dienblad en zorg dat hier altijd wat water in staat dan drogen de potjes niet snel uit.

 

Daarna plaats je de plantjes inclusief de papieren potjes in je tuin.

 

Veel succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Heb ooit in wc rolletjes gezaaid en gepoot,... doe dit nooit meer,.. het karton, papier, lijmresten etc. gaat verschrikkelijk schimmelen daar zit je toch niet op te wachten.

 

Waarvan akte. Heb ik eindelijk mijn baptisia zaden, ben ik zo slim geweest ze in toiletrolletjes te zetten. Alsof het gesneeuwd heeft, zo zien ze eruit. Enige wat een beetje helpt is ze met goed weer buiten zetten. Dus nee, nooit meer.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier een nieuweling, die dus ook veel te veel zaadjes had en dacht ze in wc rolletjes uit te zetten, ondertussen zit er al schimmel op (na 1 week), kan ik hier nog iets aan doen?

Overpoten?

Hier heb ik ook regelmatig schimmel. Ik trek me er niets van aan. Schimmels "eten" nu eenmaal karton.

Hooguit kan schimmel een aanduiding zijn dat de boel te nat is, dus dat even in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik gebruikte koffiezakjes en, nog beter, van die zelfvulbare theezakjes. Voor de stevigheid kun je ze in een plastic bekertje zetten. Deze blijft schoon, (wat weer handig is voor het volgend jaar) en het zaaisel kan met zakje en al uitgeplant worden....

 

Groetjes, Monique

Link naar reactie
Delen op andere sites

had je me dat idee niet al een jaar geleden kunnen doormailen, toen heb ik net al die zakjes in de kliko gegooid.

 

ondertussen zijn de wc/rolletjes erafgehaald, heb van juf 60 yoghurtbekers meegekregen. Gisterenavond alles ingekort en een gaatje onderingebrand, en nu de plantjes (alles ongeveer 4blaadjes) overgepoot.

 

Nu vraag ik me alleen nog af, of ze nu wel buiten kunnen staan overdag, of toch maar beter binnen houden, tot het weer iets warmer is??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...