Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Erny de Primabella die jezelf ook al gezet hebt dacht ik. Ik wil hem zelf ook eens proeven, de smaak zou redelijk zijn als je hem lang genoeg laat hangen, goede resistentie Pyth en blijkbaar ook zag  ik ergens vermeld bij Fruitlent tegen bladvlekziekte.

@Lia56 alle zaden zijn gekiemd, dus ik kan ze meebrengen.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb vandaag een officieel kweekbakje ter hand genomen en gevuld met cocopeat en zaadjes. Geen idee waarom ik altijd andere bakken weet te vinden ombré vullen. Ik heb genoeg ‘echte’ kweekbakken wat ook beduidend makkelijker is met aparte bakjes. Ik gebruik ze gewoon niet.

Afijn. Ik had zo’n ding vast en dacht, dat kan natuurlijk ook en ik moet toch de blue pitts zaaien.

Ik heb me ingehouden. Ipv 24 vakjes vol, slechts 22. Ik kwam er ook 2 jaar na aankoop achter dat de ca 20 zaden die ik van tomaat Amana orange had moeten hebben, slechts 10 zaden waren. Gebeld met leven van het land en ik krijg gewoon nieuwe. Zo fijn als mensen probleemloos dingen oplossen! Ik krijg daar altijd zo de zenuwen van.

Maar Ehm, dus 22 soorten erbij Ik moet de tuin van de buren confisqueren. Gewoon veel weggeven aan school heb ik maar besloten, want zelfs ik krijg dit niet in de tuin gepropt vrees ik.
Die 22 soorten is dus zonder blue Pitts @mdubbelm. Ik reken erop dat die zich in de tuin schuil houdt en uit zichzelf opkomt in mei wanneer we genieten van zomerse temperaturen.

Pink fig
Pink pondorosa
Amethist jewel
Amana orange
Chocolate stripes
Amish red
Bolzano
Lorenzo
Balkon star
Carrerada
Grusha rozovarya
Northern lights (vorig jaar opgegeten door slakken, dus ga dit jaar nog voorzichtiger te werk!)
Bullet skimmer
Lucky tiger
Coral queen
Rebel starfighter prime
Candy sweet icycle
Violet Jasper
Ca chua hong
Dwarf Mary’s cherry
Sunrise bumble bee
Tomaat watermeloen
Nog wel geinig te weten: deze zaden zijn afkomstig van appelvrouw. Ik schrijf heel slordig, ook als ik netjes schrijf en het heeft me even gekost mijn handschrift om te ontcijferen. Er stond watermeloen op het zakje en ik dacht Sja… ik ben misschien geen ster in moestuinieren, maar ik zie nog net wel het verschil tussen een watermeloen zaadje en een tomatenzaadje. Dus bekijken en bekijken en proberen te ontcijferen wat er voor het woord watermeloen stond. Dat bleek te zijn ‘tomaat watermeloen’ toen ik eindelijk had gelezen wat er stond, kon ik die niet laten liggen natuurlijk!

En zo geschiedde.

• Like 5
Geplaatst:

Update van mijn tomaten opkweek.

Gezaaid 9 maart, 26 rassen en een onderstam

Na 5 dagen al 20 gekiemd.

Nu na 10 dagen zijn ze allemaal gekiemd ....... behalve de onderstam.

Dit waren gepilleerde zaden van het ras Protector F1. Zaden 1 jaar geleden gekocht. Daar baal ik wel een beetje van, want ik had zo wie zo de Costuluto Fiorention willen enten omdat die bij mij in de kas als er 5-6 trossen aanhangen erg geel blad geeft en veel minder gaat groeien. Vorig jaar ge-ent ging het een heel stuk beter. Dit jaar ga ik dan maar het aantal vruchten per tros beperken.

De plantjes die als eerste gekiemd zijn staan nu bij een temp van 17-20 graden. De pas gekiemde (en de onderstam zaadjes) staan nog op het warmtematje bij 25 graden.

Over een paar dagen ga ik ze verspenen.

Foto:

Tomaten2023-03-1901.thumb.JPG.bd19600cf896f5bf00976f18cd2fd381.JPG

• Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

9mrt gezaaid (meerdere exemplaren per soort, moet op 15 april wat te ruilen hebben, wie naar de MTFD gaat en nu al iets ziet wat hij/zij wil hebben... laat het weten)

Golden Sweet (favoriet van Fruitlent)

Jujube Cherry (favoriet van Fruitlent)

Arextabaleta (de lekkerste van Spanje)

Amur Tiger 

Lorenzo F1

Bolzano F1

Green Zebra

Hot Jade Black

Blush

Sunrise Bumblebee

Xanado

Gelbe Kirsche (deed t vorig jaar super qua opbrengst)

Zebrino

Rosella

Old German

Summor of Love

42 days

18 maart gezaaid (meerdere exemplaren, R - resistent tegen phyto)

Onbekende Bulgaarse vlees tomaat, gekregen van iemand die afgelopen zomer die kocht van een oud vrouwtje op een markt

Tsar's Royal Gift (favoriet van dezelfde persoon als boven)

Chadwick's Cherry

Galahad F1 (R)

Mountain Magic F2 (R?)

Consuelo (R)

Sunviva (R, favoriet van Fruitlent)

Rubylicious (R)

Cocktail Crush (R)

Tropical Sunset

Venus

Sunset Torch

Celano (R, doch viel als eerste door de mand in 2022 van alle resistente rassen, smaakt echt heerlijk en goed productief)

Red Torch

Pink Champagne

Raspberry Drop

Legend (matig R)

Plum Drop

Resibella (R)

De rest volgt 22 maart.  Ik voorzien nu al dat ik straks een paar dagen met vakantie ben en dan iemand moet vragen om 120 tot 150 zaaillingen te verzorgen..... help!!!

• Like 6
Geplaatst:

@Goldfish Dus bij jou kreeg Celano F1 ook al snel Phytopthora?

Sunviva vind ik ook een erg lekkere cherrytomaat.

Van Galahad F1 kun je prima zaad bewaren want de F2 geeft ook een goede oogst van prima tomaten. de meeste smaken zelfs beter dan de F1 :) 

Hoeveel Mountain Magic F2 planten ga je zetten?

Geplaatst:

@Roland  Bij mij vond ik het meevallen, maar ik baseer mij op jouw meer nauwkeurige waarneming.  Ik zet er nu 3 of 4.   Galahad: dank voor de tip! Ik dacht dat alleen de Resi's zaadvast waren.  Mountain Magic: 2   

Geplaatst:

Ik ben benieuwd wat je uit de F2 Mountain Magic gaat krijgen.

Dit kunnen erg zoete vruchten zijn, extra donker rood of niet rijpend wegens het Rin gen. die niet rijpende blijven oranje en zou je extreem lang kunnen bewaren.

• Like 1
Geplaatst:

@Goldfish Als ik niet te "hebberig" over kom, zou ik wel interesse hebben voor een van deze: Arextabaleta, Gelbe Kirsche, 42 days, Blush, Rosella, Old German, Mountain Magic, Rubylicious

Geplaatst: (aangepast)
22 uren geleden, Roland zei:

Celano F1 is trouwens een prima struiktomaat voor de in de kas, enorm productief.

Is een echte doordrager en harde groeier. De planten werden hier meer dan 2 meter buiten  verleden jaar en bloeide en maakte nieuwe tomaten aan tot in oktober. Echt helemaal niks van een struiktomaat dus. 😉 Wel een kleinvruchtige trostomaat, die zo lang goed blijft aan de struik dat het hele trosje van 7 a 11 tomaatjes  rijp te plukken is 

na een week of 2. 

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
22 uren geleden, Roland zei:

Ik ben benieuwd wat je uit de F2 Mountain Magic gaat krijgen.

Dit kunnen erg zoete vruchten zijn, extra donker rood of niet rijpend wegens het Rin gen. die niet rijpende blijven oranje en zou je extreem lang kunnen bewaren.

Ik heb hiervan zaden gekweekt. Vond het persoonlijk de allerminste van de Phytophtora-weerbare zaadvaste en F1-hybriden dDe F1 was een tegenvaller. Weinig smaak (zoals een standaardtomaat in de supermarkt in de winter) en aan de plant gingen in september de vruchten al barsten (als dat bewaarbaarheid-gen al werkt, dan werkt het dus alleen voor onrijp geoogste tomaten die nog lang in de supermarkt moeten liggen...rijpen de vruchten gewoon aan de plant dan worden ze dus snel overrijp en wordt de smaak zelfs medicinaal en melig). Ik heb mijn planten - na zadenoogst - ruim  een maand eerder geruimd dan alle andere soorten tomaten om op die plek nog een andere nateelt te kunnen zetten. Smaken verschillen natuurlijk en je kunt heel verschillende dingen toch lekker vinden. Ik vond dee een mislukking, maar blijkbaar zijn er wel mensen die van tomaten met weinig smaak houden. 

Geplaatst: (aangepast)

Weknow praat over het fenotype van Mountain Magic F1, ik over het genotype wat je terug kunt vinden in de F2. De F2 kan veel verrassingen geven en zeker positieve verassingen.

aangepast door Roland
Geplaatst:
1 uur geleden, weknow zei:

Is een echte doordrager en harde groeier. De planten werden hier meer dan 2 meter buiten  verleden jaar en bloeide en maakte nieuwe tomaten aan tot in oktober. Echt helemaal niks van een struiktomaat dus. 😉 Wel een kleinvruchtige trostomaat, die zo lang goed blijft aan de struik dat het hele trosje van 7 a 11 tomaatjes  rijp te plukken is 

na een week of 2. 

Dit klinkt goed ik, had altijd het probleem van knappende honingtomaatjes, lang voordat het trosje kon rijpen, dan ook afvallende bloemetjes aan trosje, zelfs in het kasje.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
1 uur terug, Roland zei:

Wino praat over het fenotype van Mountain Magic F1, ik over het genotype wat je terug kunt vinden in de F2. De F2 kan veel verrassingen geven en zeker positieve verassingen.

Tuurlijk. Maar een F1 waarover de zaadontwikkelaar zo opgeeft over eigenschappen en dat blijkt allemaal niet in de F1 naarvoren te komen, is in mijn ogen een misser en overroepen.  Je kunt dan in de F2 gaan zoeken naar of er toch nog iets inzit wat de moeite waard is...doen we ook....maar eerlijk gezegd besteed ik liever de beperkte middelen in de rassen die ook als F1 al uitstekend zijn. Dat is als je op zoek bent naar bepaalde eigenschappen de zekerdere en kortere weg en lijkt, wat gechargeerd,  wat minder op het zoeken naar een speld in een genotypische hooiberg door te zoeken naar wat heel misschien niet naar voren komt in de F1 en toch misschien nog ergens in de genen zou kunnen zitten. 

(Graag op dit forum mijn forumnaam gebruiken!) 

Geplaatst:

Qua smaak vind ik Mountain Magic F1 niet beter dan de tomaat uit de supermarkt.  Maar de ziektebestendigheid is geweldig.   Ik heb een keer na een doorsnee  Nederlandse zomer rond 4 november de laatste exemplaren geoogst.  Standplaats: open teelt, geen regenbescherming.  

• Like 1
Geplaatst:
20 uren geleden, weknow zei:

Tuurlijk. Maar een F1 waarover de zaadontwikkelaar zo opgeeft over eigenschappen en dat blijkt allemaal niet in de F1 naarvoren te komen, is in mijn ogen een misser en overroepen.  Je kunt dan in de F2 gaan zoeken naar of er toch nog iets inzit wat de moeite waard is...doen we ook....maar eerlijk gezegd besteed ik liever de beperkte middelen in de rassen die ook als F1 al uitstekend zijn. Dat is als je op zoek bent naar bepaalde eigenschappen de zekerdere en kortere weg en lijkt, wat gechargeerd,  wat minder op het zoeken naar een speld in een genotypische hooiberg door te zoeken naar wat heel misschien niet naar voren komt in de F1 en toch misschien nog ergens in de genen zou kunnen zitten. 

(Graag op dit forum mijn forumnaam gebruiken!) 

Als iedereen genoegen nam met de gemakkelijke weg dan hadden we nu geen Robuuste Tomatenproject. We zouden dan nog bezig zijn met die smakeloze commerciële F1`s (waaronder Mountain Magic F1), Primabella en Resibella met die dikke schil.

Doordat ik betere buitentomaten wilde telen, ben ik Galahads F2 gaan testen en dat bleek een succes waaruit het project geboren is.

Galahad heb ik bewust geselecteerd om zaadvast te gaan maken. Niet omdat de Galahad F1 zo goed en smaakvol is. Wel omdat ik het genotype van diverse geclaimde Phytophthora resistente tomaten bestudeerd heb en daaruit vond ik dat Galahad veel potentie heeft.

En zoals je weet ben ik kieskeurig en wil ik jaarlijks alleen verder gaan met die ene beste selectie. Dat selecteren en zoeken naar die beste plant en vrucht kost veel tijd maar is erg leuk.

Hetzelfde is dit voor het genotype van Mountain Magic. In dit genotype zit enorm veel variatie waardoor er in de F2 altijd wel een selectie gevonden zal worden die bij je past. Natuurlijk is het belangrijk een grote F2 populatie te testen om die ene bijzondere tomaat te vinden. Maar dat maakt het kweekwerk juist zo leuk.

Ik ben dus erg benieuwd wat Goldfish gaat aantreffen in zijn F2.

ps je naam heb ik geheel onbewust ingetypt en heb ik direct aangepast in mijn vorige bericht.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb een paar tomaten bijgezaaid. White tomasol komt zowel gekocht als zelf gewonnen niet op. Nu blijkt dat cocopeat een stuk droger te worden in het zonnetje, dus ik geef dat de schuld. Maar heb desalniettemin een paar extra gekochte zaden erbij gedaan en een scheut water.

Van Velt:
Koemato! Alleen die naam al
Fuzzy wuzzy, idem
Prudence purple werd aangeprezen met ‘hemelse smaak’ en extra vroeg rijpend
Joyau vroeg ras rood en platrond, ben wel benieuwd.
Haru urar Japans voor Heldere lente. Ook dus om de naam. Schijnt roze te zijn. Leuke bijkomstigheid.
Japanese black trifle, omdat ik de haru urar niet eenzaam wil laten als enige Japanse. Schijnt zoet en rijk rokerige smaak te hebben. Lijkt me echt heel vies. Ben zo nieuwsgierig

• Like 4
Geplaatst:
16 minuten geleden, redzebra zei:

Kumato is, een merknaam voor Olmeca F1

Klopt ik heb deze paar jaar gekweekt. Is een bruine tomaat middelformaat (rond de 100 g). Wordt professioneel gekweekt door de grootste Belgische tomatenkweker)

Geplaatst:

c2d663e1f69f4aad322b1e9b2fb89a64.jpg

Ik heb geen idee, ken koemato verder ook niet. Balen als ze melig blijken te zijn straks. We gaan het zien. Ik zag net op de verpakking dat ze koemato en kumato zeggen. Dan vind ik met -oe toch leuker

• Like 1
Geplaatst:
4 uren geleden, MSDG zei:

Mijn ervaring met de Kumato is niet best geweest vorig jaar. T.o.v. andere soorten slechte groei, slechte rijping en erg melig. 

Had je origineel F1 zaad (is nagenoeg niet aan te komen) of zaad gewonnen van Kumato tomaten uit de supermarkt?

Ik had via via (connecties) wel origineel F1 zaad. Ik heb ook de ervaring dat de groei tegenvalt. Smaak vond ik goed maar niet bijzonder. Dit jaar heb ik Sacher F1 gezaaid. Vind ik een goed alternatief.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...