redzebra Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 @Lia56 die is inderdaad niet correct, zou een CDB type moeten zijn, mijn excuses. Welke hij werkelijk is en of kruising kan ik niet zeggen. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 (aangepast) @redzebra manlief is de tomatenliefhebber en heeft ook deze geproefd. Zoet, beetje zuurtje wel vlezig. het lijkt een klein beetje op de Candy Sweet Icicle qua uiterlijk maar die is iets zoeter en sappiger. Toch een heel lekker tomaatje waar je t vlezige, wat t van origine zou, zijn proeft. 19 juli 2023 aangepast door Lia56 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 3 uren geleden, Kevins Moestuin zei: tomaten die veel gel Wat bedoel je met veel gel bevatten ?? 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 @Lia56 heeft ook wel wat weg van een speckled roman. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 (aangepast) @Mai Pensato waarschijnlijk is daar een andere benaming voor maar ik bedoel met gel de glibberige substantie die dan rondom de zaden zit, bij enkele soorten die ik geproefd heb vandaag lijkt dit in extreme mate aanwezig te zijn bij andere zaden nauwelijks. 19 juli 2023 aangepast door Kevins Moestuin Quote
Mai Pensato Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 51 minuten geleden, Kevins Moestuin zei: glibberige substantie die dan rondom de zaden zit, Ah oke. Dat hebben alle tomaten wel hoor, alleen bij de grotere zal het meer opvallen dan bij de kleine cherry en snack tomaten. Over smaak bij tomaten kun je een heel dik boek schrijven...... Behalve dat smaak zeer persoonlijk is, wordt de smaak van tomaten beinvloed door onder andere: rasverschillen (genetica dus), hoeveelheid voeding, samenstelling van de voedingsoplossing, hoeveelheid water, hoeveelheid zonlicht, temperatuur, luchtvochtigheid, kwaliteit van de vruchtzetting (met name de snelheid), bladsnoei, trossnoei en last but not least (een hele belangrijke factor) moment van oogsten. Vaak wordt het brixgehalte van tomaten aangehouden als een indicator van de smaak. Wat betreft typen tomaten en rassen is een algemene regel: de kleinere types (cherry, snack, minipruim) hebben meer smaak dan de grotere (vleestomaat, coeur de boeuf) hoewel daar ook zeker weer uitzonderingen op zijn. Professionele kwekers van smaaktomaten (vaak dus de kleinere typen) leveren ze ook op een minimaal brix-gehalte. 1 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 @Mai Pensato dankjewel voor de verheldering, bij de vlees tomaten die ik tot nu toe heb geproefd was er gelukkig weinig zaad en dus gel aanwezig bij de midden tomaten was dit tot nu toe erg aanwezig, ligt zoals U al aangeeft ook aan de variteiten en een hele hoop andere factoren 😇 Quote
Ruderalis Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 We hebben hier het besluit genomen dat het kweken voor alleen de lol erop zit en dat we vanaf nu alleen nog gaan kweken wat we zelf graag eten, de tijden veranderen snel tegenwoordig! We gaan vanaf het nieuwe seizoen dus vol voor de meloenen, paprika’s en tomaten 🍅, alleen de Reaper blijft erbij voor de fun. Ik heb nog een hoop te leren betreft het optimaal kweken van tomaten maar daar ga ik me deze winter in vast bijten dus dat zal wel weer goed komen, ik heb er nu al zin in.😆 Ik ga het onderstaande zaden pakket uit Italië laten komen en we zullen er een aantal verschillende van proberen te kweken, Het zijn de volgende soorten; GIANT ITALIAN TOMATO, BLACK KRIM, GREEN ZEBRA, INDIGO ROSE, CHEROKEE PURPLE, OX HEART, COSTOLUTO FIORENTINO, BRAIN, ROMA, SAN MARZANO, HEINZ, PINEAPPLE, WILD GALAPAGOS, SIOUX, YELLOW PEAR, NEPAL, RED CHERRY, BLACK CHERRY, YELLOW CHERRY and WHITE CHERRY * wordt vervolgd 😎 7 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 Op 16-7-2023 om 14:20, Frans zei: Op 16-7-2023 om 12:24, Mai Pensato zei: Lorenzo F1 (NIEUW) gele trostomaat, bevalt ook goed tot nu toe Ik ben er niet zo tevreden over. Vind ze nogal smakeloos en ze hebben een vrij grote harde kern. @Frans ik denk dat ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt heb. Ik vind Lorenzo zeker een van de minst smakende rassen van de 22 die ik heb staan dit jaar. Maar vergeleken met andere gele tomaten die ik geteeld heb bevalt deze mij tot nu toe goed. Ik heb voorgaande jaren Honey Delight en Goldene Konigin gekweekt, allebei ook gele tomaten van 80-100 gram. Maar die waren echt super melig, enorm scheurgevoelig en hadden een matige groei. De vruchten van Lorenzo zijn inderdaad ook vrij stevig (zelfs hard). Als test laat ik er enkele nu extra lang hangen tot ze wat zachter worden en wellicht dan ook iets beter smaken. Ik wil een zo breed mogelijk sortiment van tomaten telen (grootte, type en ook kleuren) en ik weet dat je dan automatisch ook smaakverschillen hebt. Een echt gele cherry- of minipruimtomaat heb ik nog niet gevonden, de zogenaamde gele soorten zijn meer oranje. Ook een ""echte witte" wil ik graag. Ik hen al White Cherry gehad en ook Snowberry. Dit jaar heb ik Limoncito Fi, de groeit erg goed, mooie trossen, is lekker, maar..... is meer geel dan wit. Dan vind ik Snowberry toch beter hoewel deze ook niet echt wit is, matig groeit en ook redelijk snel scheurt. Wel leuk om steeds nieuwe rassen te proberen. 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mai Pensato Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 Op 16-7-2023 om 21:21, Ruderalis zei: Zo ver als onderstaande foto zijn we gekomen, ik hou het verder in de gaten en dan moet het wel goed gaan komen lijkt mij!☺️ Verder wil ik voorlopig niet gaan, 52 minuten geleden, Ruderalis zei: Ik heb nog een hoop te leren betreft het optimaal kweken van tomaten maar daar ga ik me deze winter in vast bijten dus dat zal wel weer goed komen, ik heb er nu al zin in.😆 @Ruderalis Leuk dat je je komend jaar op het tomaten kweken gaat storten. No offense.;... maar je hebt inderdaad nog een hoop te leren. Ik ben het met @redzebra eens dat je dit jaar bij die tomaat veel te veel dieven/stengels hebt laten staan. Dat is vragen om (ziekte) problemen. En zeker als je bewust een hele zware tomaat wilt kweken is het belangrijk om heel goed te snoeien: alle dieven tijdig weghalen,alleen de hoofdstengel laten doorgroeien en ook de trossen snoeien op 1 tomaat. Naast uiteraard een geschikt ras bepaalt dat voor > 95% het resultaat. Zelfs de allerduurste voeding heeft slechts een marginaal effect op de vruchtgrootte. Zelf probeer ik dit jaar een tomaat van > 1 kg te kweken van het vleestomatenras Gigantomo. Is me vorig jaar net niet gelukt, in het verleden wel eens met een andere soort (Big Daddy geloof ik). Resultaat zal ik hier later wel posten 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Ruderalis Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 (aangepast) @Mai Pensato, we zijn het eens hoor en daarom schreef ik het ook, tomaten is nog steeds niet mijn ding dus daar kunnen we gewoon eerlijk over zijn 😖😆, en ik voel me dus ook niet beledigd!! Ik weet idd ook wat er dit jaar mis is gegaan, wat jij opnoemt en wat @redzebra ook al aan mij heeft uitgelegd. Maar ik wil er zelfs nog dieper in duiken en daar ga ik deze aankomende winter voor gebruiken, ik doe dat vaak in de winter terwijl ik dan niet kan kweken ga ik me verdiepen in iets wat ik het dan aankomende seizoen wil gaan kweken! Tot nu toe heb ik me nog totaal niet verdiept in het kweken van tomaten dus kan ik eigenlijk ook nog niet veel verwachten, we waren eigenlijk niet eens van plan serieus tomaten te gaan kweken dus het zijn verwaarloosde pogingen.😉 De afgelopen dagen hebben mijn vrouw en ik flink van gedachten gewisseld wat heden ten dagen interessant is om te kweken waar we zelf van profiteren en dan komen we uit op Meloenen, Paprika’s en jawel Tomaten! Dus we komen er niet onderuit om ons te gaan verdiepen en middels een plan tomaten te gaan kweken. Er wordt een tweede grote lange bak tegen de schutting gekocht alleen voor de tomaten, het wordt dus openlucht teelt en de bak wordt voorzien van nieuwe bemeste tuin aarde en compost. De Paprika’s gaan in de lange bak die we al hebben en dat hebben we ook al eerder succesvol gedaan met blok paprika’s en de tent is voor de meloenen! Dus er zit in iedergeval een plan achter en aan de kennis ga ik werken als ik straks de lange winter avonden in ga.🤞 19 juli 2023 aangepast door Ruderalis Verbetering 1 Quote
Grork Geplaatst: 19 juli 2023 Geplaatst: 19 juli 2023 (aangepast) Op 14-7-2023 om 20:15, Arja zei: , en de labels zijn een beetje aan de wandel gegaan. @Arja , herkenbaar! Ik heb een tip voor je: Haal bij Action ( goedkoopste plek) cadeaulint voor € 0,62. Alleen de glimmenden uit de verpakking hiervoor gebruiken. Maak combi's van kleuren als je meer soorten gewas hebt, want het is perfect label materiaal : Kleurvast. Watervast. Windvast en ijzersterk! Wel goed het briefje bewaren met daarop welke kleur welk soort vertegenwoordigt. Problem solved! 19 juli 2023 aangepast door Grork 4 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Kevins Moestuin Geplaatst: 20 juli 2023 Geplaatst: 20 juli 2023 7 uren geleden, Ruderalis zei: , het wordt dus openlucht teelt @Ruderalis deze teelt is goed te doen, maar dan bij voorkeur wel vroege rassen, sungold f1 doet het tot nu toe echt super in openlucht teelt, je zal wel gaan merken dat de tomaten sneller splitten in openlucht, en toch sneller ziek worden. Dat valt mij in iedergeval op nu er veel regen valt dagelijks, op dit moment regent het hier elke dag en dan zie ik toch wel dat de planten in de tunnel er veel beter bij staat. Succes in iedergeval met deze winter uitzoeken hoe of wat en volgend jaar met kweken 😇 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 20 juli 2023 Geplaatst: 20 juli 2023 @Kevins Moestuin, openlucht tomaten kweek is dus ook 1 van de punten die ik wil bestuderen, uiteraard had ik liever tomaten in een tunnel gekweekt maar ik ben gewoon beperkt in de ruimte, ik kan dus geen tweede of grotere tunnel kwijt rond mijn huis! Wel zijn wij vindingrijk dus enige afscherming rond de tomaten bak wordt wel gemaakt. De tunnelkas heb ik nodig voor alleen de meloenen, in mijn ogen is dat de plant waar de tunnelkas het meest belangrijk voor is, verder gaan er dan ook alleen nog meloenen in ( watermeloenen en suikermeloenen ) aangezien wij in de zomer gemiddeld 2 meloenen kopen in de week, we zijn gek op meloen en eten het dus vaak. De paprika’s hebben we eerder succesvol in de daarvoor bestemde bak in de openlucht gedaan dus dat hoef ik alleen maar te herhalen! Mn aandacht kan dus volledig naar de tomaten qua bestuderen deze winter en qua uitvoeren volgend seizoen, ik heb er dus alle vertrouwen in dat het goed komt. Ik zelf ga me concentreren op de Heinz tomaat wat het grootste percentage van de tomaten kweek in beslag zal nemen en mn vrouw kiest 2 soorten uit het pakket, het tomaten pakket is meer een dingetje van mijn vrouw (we kweken nou eenmaal samen 😉), ik richt me liever op 1 enkele soort in de massa om goed in de keuken te kunnen gebruiken. De tomaten planten tot nu toe vind ikzelf geen graadmeter om dat ik me er totaal niet in verdiept heb en maar wat aan pruts, ga ik me echt serieus in een planten soort verdiepen is het nog altijd goed gekomen.😆 2 Quote
Mikeee Geplaatst: 20 juli 2023 Geplaatst: 20 juli 2023 Dit is het eerste jaar dat ik tomaten heb staan in mijn tuin. Met Deka moestuin zaden begonnen. Ondertussen twee planten staan die beide in bloei zijn en al wat tomaten hebben hangen. Wat me nu opvalt is dat: - één plant het goed doet, nog steeds door groeit. - De tweede plant (staat vol in de zon) is gestopt met groeien, heeft kromme bladeren met gele randen, maar wel meer en grotere tomaten. Op internet lees ik veel dat kromme bladeren aan de bovenkant normaal is bij de eerste tomaten, maar ik vraag me erg af of dat in mijn geval nog wel goed gaat. Gezien de verschillen tussen beide planten. Ik hoop dat iemand hier me kan vertellen dat het goed gaat of wat ik kan doen om de plant te redden. Quote
Erny Geplaatst: 20 juli 2023 Geplaatst: 20 juli 2023 In de kas vorige week de eerste rijpe tomaatjes kunnen plukken. Heerlijk. Van de buitentomaten zijn er maar 10 in de volle grond belandt waarvan er weer 2 gesneuveld zijn tijdens storm Poly. De rest staat in potten in mijn tuin bij het huisje. Wegens het opgelopen beheerder vs bestuur trauma lukt het mij moeilijk op mijn moestuin bezig te gaan. Wat heel vervelend is want het is én een heerlijke plek én ik hou er niet van om veel planten in potten te hebben want dat is veel te veel zorg. Nu heb ik de rest van de buitentomaten (17 stuks), de aubergines en Tomatillo's naast de pepers óók allemaal in potten staan. 1 Quote
Roland Geplaatst: 20 juli 2023 Geplaatst: 20 juli 2023 @Ruderalis Voor openlucht tomaten zou je je kunnen verdiepen in Phytophthora resistente rassen bijvoorbeeld Vivagrande, Rondobella, Primabella en Sunviva. Zelf heb ik al diverse kruisingen gemaakt die het prima doen in de regen. Elk jaar bied ik hier weer een aantal testzaden aan. misschien ook iets voor jou? En hier wat F1 rassen: The Tolerant: drie veldtomaten tolerant voor phytophthora! | VOLTZ Tuinbouw (voltz-maraichage.com) Tomato, Damsel Hybrid - Burpee https://www.fruitlent.nl/product-categorie/phytophthora-resistente-tomaten/ 1 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 20 juli 2023 Geplaatst: 20 juli 2023 @Roland, thanks, hier heb ik wel wat aan, ik ga me hier op mn gemak in verdiepen!👍 Quote
Mellie Geplaatst: 22 juli 2023 Geplaatst: 22 juli 2023 Ik weet niet of ik me kan beheersen volgend jaar, maar heb het voornemen de las toch een stuk minder vol te proppen… als ik zie hoe ver jullie al met oogsten zijn… dat heb ik nog lang niet! Dus als ik weer eens 50 soorten aan het zaaien ben, help me even hieraan herinneren! 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 22 juli 2023 Geplaatst: 22 juli 2023 Zo goed als geen zaden in de Sart Roloise, misschien te vroeg geoogst? Quote
Istria Geplaatst: 22 juli 2023 Geplaatst: 22 juli 2023 (aangepast) On 7/20/2023 at 4:51 PM, Mikeee said: Op internet lees ik veel dat kromme bladeren aan de bovenkant normaal is bij de eerste tomaten, maar ik vraag me erg af of dat in mijn geval nog wel goed gaat. Gezien de verschillen tussen beide planten. Ik hoop dat iemand hier me kan vertellen dat het goed gaat of wat ik kan doen om de plant te redden. Ik ben ook slechts een absolute beginner. Maar opzich klinkt het mij wel logisch dat de bladeren van de plant die vol in de zon staat meer krullen dan de rest. Als de plant genoeg zonne-energie heeft opgenomen, dan krult ie de bladeren op om zichzelf te beschermen tegen een overdosis aan zonne-energie. Wat de gele randjes "betekenen" weet ik niet. Bij mij staan er een stuk of 8-10 ook vol in de zon, maar hebben dat (nog) niet. Wel valt de hoeveelheid vruchten me tegen. Gemiddeld 2 per plant. Veruit de meeste bloemen droogden uit zonder een vrucht te vormen. 22 juli 2023 aangepast door Istria Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 juli 2023 Geplaatst: 22 juli 2023 @Lia56 welk ras zijn die prachtige roze tomaatjes? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.