Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Lia56 zie ik niks mis mee, misschien wat zuigschade (kleine witte vlekjes), bij doffe gele plekken even onderaan blad kijken of zich geen bruine schimmel vormt (bladvlekziekte) en verwijderen zoals je doet, geen spoortje van Pyth

• Thanks 1
Geplaatst:

Op het eerste gezicht vind ik ze er schoon uitzien, hooguit wat uitgedroogd blad.

Img_2023_08_12_15_11_16.thumb.jpeg.168e98d543e9998639559bb2a641e089.jpeg

PXL_20230812_130109187.thumb.jpg.24d2883951ac576efe1133b68893288b.jpg

Maar als ik verder kijk zie ik ook wat verdachte dingen. Bruine plekken op vruchten. Dat is niet goed. 

PXL_20230812_130157505.thumb.jpg.17f78827b6eecd8cd3267d2bae9cf2c3.jpg

PXL_20230812_130122216.thumb.jpg.b85d0c2f39247cdb3acb96b87251d6b5.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Bij mij heeft de phytophtora ook hard toegeslagen in een week tijd. Het zit bij sommige planten ook al in de stam. De vruchten zien er nog goed uit. Wat kan ik het beste doen? Ik ben nu alvast de bladeren aan het weghalen. Eten jullie nog de vruchten van deze planten?

20230812_145812.jpg

20230812_145839.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Helaas @Arja, alles wat enigszins aangetast is  best verwijderen, @Lia56 dat is gewoon veroudering van blad, de plant  haalt opnieuw voedingsstoffen uit de oudste bladeren bij tekort, je hoeft niks te doen als het alleen de onderste zijn. @Maj-Maj als het in de stam zit, alles verwijderen tot onder besmetting, maar best is gewoon de hele plant, de tomaten kan je nog proberen binnen te laten rijpen, om de paar dagen controleren of zich geen bruine vlekken vormen, een vrucht die er goed blijft uitzien kan je gewoon eten.

aangepast door redzebra
  • Thanks 2
Geplaatst:

Ja het ziet er niet best uit @Arja. Misschien volgend jaar net zoals ik de kleine planten in potten houden? Ik vond het een feest dat ik ze bij de eerste tekenen van aantasting naar binnen kon halen, ik had alle planten nog een paar dagen eerder kunnen doen ivm de regen, ik had dat alleen gedaan met de red minibel en de Venus. De balkonstarren iets te laat, 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik wil eigenlijk niks in potten want dat is zo'n geklooi met water geven. Nu staan ze lekker rond de olla's in de volle grond. Denk eerder aan een afdakje of paraplu constructie. 

Geplaatst:

Vandaag een yellow Brandywine geplukt, daarmee heb ik nu van alle rassen kunnen plukken. 🥳

Over deze soort trouwens ontevreden, kleine plant, flets, laat rijp en een middelmatige hoeveelheid vruchten. 

Morgen eens even een dubbelcheck doen, want er hangt nu een rode roma tomaat waarvan ik me niet kan herinneren dat ik die gezaaid had. 🤔 

Buiten heeft de phyto toegeslagen op een kruising die ik van Roland gekregen heb. De primabella doet ‘t het beste en is gezond en de vruchten splijten niet zo snel door de regen, de sunviva’s zijn ook nog gezin maar helaas wel bijna 100% gebarsten vruchten. Volgend jaar denk ik her en der gewoon de primabella neerzetten, mooi saus van maken. 😊

• Like 1
Geplaatst:

Bij mij buiten nog steeds geen ziekte, en mijn buurvrouw op de tuin heeft de planten al helemaal dicht op elkaar staan, in 3 rijen naast elkaar, ook helemaal gaaf. Heel blij mee, en helaas dus niet overal in Nederland zo goed als ik zo lees. 

De tomaatjes die buiten staan krijgen allemaal littekens en blauwe plekken (tomaat moneymaker). Zijn deze nog gewoon eetbaar? Ik wilde er een sausje van gaan maken.

IMG_20230814_081409.jpg

IMG_20230814_081459.jpg

aangepast door mus
typo
Geplaatst:

En deze zijn ook heus mooi!  De rode komen van een plant welke ik van Marja kreeg op de moestuindag. Welke het was wist ze niet, wel wist ze dat het een gele tomaat zou worden….nee dus! 😂 en nee, voor de verandering eens geen kaartjes verwisseld! 

De ander is ook echt prachtig, is een gewone tomaat ( geen vlees)  was eerst groen met bijna zwarte bovenkant, en nu dus zo! 
mooi he! IMG_9763.thumb.jpeg.dfcaeaaba02a5d790a9d2a0265b95f94.jpeg

IMG_9764.thumb.jpeg.4e028220ffc5308bb822999907653a78.jpeg

• Like 3

Niet gigantisch veel, maar wel de afgelopen paar weken om de dag een bakje vol. Ik vind het niet heel erg hoor, sommige jaren gaat het giga goed, en andere jaren... is de oogstperiode wat korter en de oogst minder.

aangepast door Arja
  • Like 1
Geplaatst:

Poep.. Naja hoort er bij en zo te lezen ben ik ook niet alleen. Morgen ga ik maar ruimen en kijken of er nog wat te redden valt.

3 uren geleden, jootje zei:

wel wist ze dat het een gele tomaat zou worden….nee dus!

Haha ik had hetzelfde met de tomaten van Marja. Het zouden gele Coeur de Boeuf worden. Notabene van een soort die van mij kwam..Ze zijn dus rood geworden😛 ook de ananas is volgens mij niet de goede benaming. Ik heb heel wat jaren ananas tomaat gekweekt maar die zagen en zeker niet zo geplooid uit en een mooi roze hart in het gele vruchtvlees.

Edit even een foto opgezocht, dit is een ananas tomaat die ik had in 2015.

11A2BC49-EC1B-4309-9F38-8CE1420BE02D.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...