Geplaatst: 1 september 20231 j Vier planten geruimd vanwege phytophthora. Van twee wist ik het zeker, en de andere twee er met wat twijfel toch uitgetrokken. deze planten stonden net gedeeltelijk buiten het afdak. Dus vaker nat. Er zaten best nog wel wat tomaten aan, maar ik treur/ klaag niet. Heb een voor mijn doen idiote oogst al gehad, en er staan er nog een paar! 😊
Geplaatst: 2 september 20231 j Hier afgelopen woensdag ook phyt geconstateerd. Kijken wat er nog te redden valt.
Geplaatst: 3 september 20231 j Ik heb van de tomatendag bij Velt per ongeluk 2x van dezelfde soort tomaat wat zaadjes meegenomen. Tenminste, dat denk ik. De ene heet Lucky Tiger en de andere Artisan Lucky Tiger. Ze zien er hetzelfde uit (zie foto’s). Online kan ik niet goed vinden of dit over dezelfde tomaat gaat - de toevoeging ‘artisan’ zou zoiets als handmatig betekenen. Weet iemand of het dezelfde tomaat betreft? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 september 20231 j Even weer een foto om de phytotreurnis te vergeten. Kleurnuances wel moeilijk op de foto te krijgen, maar heeft mooie gouden vlekjes op een bruin tot oranje achtergrond. Dark galaxy. Ik heb er maar een paar van kunnen oogsten. De zaailingen gingen heel enthousiast van start. Twee zaadjes per vakje. Na het uitplanten en toen er vruchten gevormd werden had ik al het idee dat er iets niet klopte..... Goede groei, maar een heel mooi bruin kerstomaatje, ik eet er al meer dan een maand van. Geen Dark galaxy. Die bleek aan de voet van de kerstomaatplant te wonen en deed zijn best, maar moest het afleggen tegen het kerstomaatje . Klein gebleven plant, volledig overschaduwd door zijn snelle soortgenoot. Maar ik heb wel een paar tomaten en volgend jaar gaan we er nog een keer voor.
Geplaatst: 3 september 20231 j Nou dan doe ik mee @woldistel ; met een fraai verhaal uit dit tomatenjaar. Op het balkon heb ik dit jaar een aantal (3) Roma-pruim type tomaten staan en af en toe vraag ik aan mezelf " En heb je zin in in een mok zelf gemaakte Cup-a-soup van de tomaten van het balkon?" En het volgende moment sta ik dan alweer 3 -4 Roma tomaten te oogsten, klein te snijden de weinige zaden te oogsten en in een pannetje met een weinig water en wat bouillon de stukjes tomaat te koken. De zaadjes gaan op een stukje papier om te drogen. Erg lekker en kan ik denk ik een weekje zo doen [*]
Geplaatst: 3 september 20231 j 4 uren geleden, Tanja65 zei: Ik heb van de tomatendag bij Velt per ongeluk 2x van dezelfde soort tomaat wat zaadjes meegenomen. Tenminste, dat denk ik. De ene heet Lucky Tiger en de andere Artisan Lucky Tiger. Ze zien er hetzelfde uit (zie foto’s). Online kan ik niet goed vinden of dit over dezelfde tomaat gaat - de toevoeging ‘artisan’ zou zoiets als handmatig betekenen. Weet iemand of het dezelfde tomaat betreft? Lucky Tiger is gekweekt door Artisan. Dus 99% zeker dat het hetzelfde ras is. Ik vond deze in 2022 bij een tomatenproefdag met ca 60 rassen de lekkerste. Enorm zoet. Dit jaar kweek ik hem zelf ook maar de zoetheid is wat minder, misschien dat ik de vruchten langer moet laten rijpen.
Geplaatst: 3 september 20231 j @Roland dank je! Je bevestigt wat ik ook al dacht. Ik ben dapper en gooi de zaadjes gewoon bij elkaar. Ze zien er ook hetzelfde uit qua kleur en grootte. Wij waren ook enthousiast van de smaak! Zo enthousiast dat we hem dus 2x hadden meegenomen, lol. Ik houd ook erg van zoete tomaten. Ben heel benieuwd volgend jaar, deze ga ik zeker kweken. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 september 20231 j Tnx voor de tip! op de wishlist! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 3 september 20231 j Wensenlijstje: dark galaxy, lucky tiger en ivas red berryIk ga op mijn mtfd ruillijst mijn tomaten rassen binnenkort toevoegen. Heb er ongeveer 20 dit jaar. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 september 20231 j @acpronklucky tiger heb ik alvast voor je 😉 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 september 20231 j 800 gram Liguria tomaat! nee, die groene was niet de bedoeling natuurlijk, die donderde eraf. Maar komt goed in de vensterbank! 😊🍅
Geplaatst: 4 september 20231 j 49 minutes ago, jootje said: 800 gram Liguria tomaat! Super tomaat. Komt die ook op MTFD? Zou ik graag wat zaden van willen hebben 😉
Geplaatst: 4 september 20231 j Ikke Ikke Ikke! Als je nog wat zaadjes mee wilt nemen @Jootje? @tanja graag ook een paar van je artisan lucky tiger En die dark galaxy @woldistel wat een prachtige naam!
Geplaatst: 4 september 20231 j @Mellie ik wilde vorig jaar al een sci-fi thema. Ik heb ontdekt dat ik elk jaar behalve een serie "golden oldies" een nieuw thema heb in mijn tuinjaar. Vaak gaat dat over een bepaalde soort (het jaar van de tuinboon, het jaar van de tomaat, het jaar van de erwt, het jaar van de regenbooggroenten etc enz.) Afgelopen jaar werd het sci-fi thema onder de voet gelopen door de plotselinge peper-gekte die mij overnam. Maar het gaat vast nog wel eens lukken met een serie groenten met namen als Cosmic purple, Dark galaxy, Atomic huppeldepup en (serieus) E.T tomato. Bovendien heeft bijvoorbeeld Vertiloom een hele serie pepers die afkomstig zijn van zaden die de chinezen buiten de dampkring hebben gebracht. Dat is echt onweerstaanbaar voor mijn innerlijke geek 😁
Geplaatst: 4 september 20231 j 2 uren geleden, Mellie zei: Ikke Ikke Ikke! Als je nog wat zaadjes mee wilt nemen @Jootje? @tanja graag ook een paar van je artisan lucky tiger En die dark galaxy @woldistel wat een prachtige naam! Ik zet je erbij @Mellie, gelukkig las ik je reactie hier. Veiliger is het in mijn ruiltopic te plaatsen! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 4 september 20231 j @Tanja65 heb je hier interesse in? Blue cherry (deze zijn groter dan een standaard cherrytomaat, denk aan een standaard rode tomaat uit de supermarkt) Blue betty Solar Eclipse Scottsdale Road Ananas Bleu 4 september 20231 j aangepast door acpronk Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 4 september 20231 j @acpronk zeker! Liefst van allemaal een paar zaadjes, als het mag. Ik ga voor de blauwe voorlopig. Dat scheelt me een heleboel uitzoekwerk van jouw lijst, dank je. Heb je toevallig ook een tip voor een smaakvolle vleestomaat? Dat blijkt een uitdaging. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 september 20231 j @Tanja65 zeker.Vleestomaten eten we eigenlijk niet zo, die gaan in de soep of in de pasta. Dus die hoeven eigenlijk niet spannend te zijn, maar het is uiteraard wel leuk om andere rassen te hebben [emoji38] Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 5 september 20231 j Dank je! En ja, hier gaan de vleestomaten ook de soep of pasta in. Maar zelfs dan vind ik ze veelal erg flauw. Natuurlijk zijn ze op te leuken met kruiden etc. en dan doen we uiteraard. Maar smaak wil ook wat. Misschien zoek ik naar een schaap mer vijf poten. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 september 20231 j 12 uren geleden, Tanja65 zei: smaakvolle vleestomaat? Da Bij ons gaan de vleestomaten ook in de soep, meestal met andere soorten grotere tomaten. Maar ik herinner me wel van paar jaar geleden toen had ik een Big Daddy van net iets meer dan 1 kg, en daarvan hebben we soep gemaakt en die was opvallend lekker (zoet) gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 5 september 20231 j @Mai Pensatothanks! Die gaat op mijn wishlist! Je hebt niet toevallig nog wat zaadjes over? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 september 20231 j Mooie tomaten acpronk! Hier blijft het hopeloos achter. Vraag me af of de vleestomaten nog überhaupt gaan afrijpen. Maar we houden hoop en knagen lekker deze weg.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.