Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@jootje Ik was elk potje af wanneer ik ze niet meer gebruik. Heb geen tuinhuisje, dus moet ze binnen opbergen. De vrouw wil geen vieze potjes in de kast, dus moet wel. 😅

Vandaag lekker in het zonnetje bezig geweest, een deel van de peper potten van vorigjaar leeg gehaald. Had de pepers alleen afgeknipt aan het einde van het seizoen. Nu de wortelkluit er uit, en de oude aarde uitgezeefd. De aarde gebruik ik dan voor de bakken die opgehoogd moeten worden. Wortelkluiten bij de compost, compost bakken ook meteen gekeerd. Kleikorrels/Perliet apart gehouden om weer terug te mengen door de nieuwe potgrond die de pepers dan krijgen van het voorjaar.
Ook meteen weer 20 taxus kever larva de nek omgedraaid. Vind ze wel steeds minder sinds ik de aardbeien heb opgeruimd.

Morgen als het weer lekker weer is, eens buiten met de frees het houtblok bewerken voor de growbox controller. Eindelijk een beetje weer ervoor omdat te gaan doen.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Ja, dat doe ik meestal ook, potjes wassen.

Het leukste is om ze daarna omgekeerd op te stapelen om ze te laten drogen.

Lekker weer met "blokken" spelen.

Hier ook zon in de namiddag. Daarvoor bewolkt maar zacht.

De bloemenrand eindelijk af gekregen en er nog een giga dahliaknol uitgehaald die kan ik gelijk voortrekken denk ik.

Daarna maar begonnen met het aardappelveld te spitten.

aangepast door Patrijs
  • Like 4
Geplaatst:

Heerlijk weer ook hier. Ik heb slecht en oud blad van de helleborissen afgeknipt ik ben er natuurlijk veel te laat mee. Overalzijn er bijtjes trouwens zeker rond de Kerstroos zoemt het volop! De eerste paardenbloemen groeien ook al.

3CBC7B19-D2E9-44F4-9E17-1D2A7A7FD355.jpeg

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier worden de potjes ook nooit gewassen, en staan buiten opgeslagen. Alleen de potjes die ik voor de zaailingen en stekken nodig zal hebben komen naar binnen.

Vandaag de stekken van smeerwortel bocking 14 die het hele jaar in P9 stonden langs de sloot uitgeplant, in de nieuwe verhoogde grond.
Halverwege kwam er een tuinbuur langs, uiteraard veel te lang gepraat maar wel gezellig, en tegen zonsondergang de rest snel even geplant. Voor de rest was er geen tijd meer...

• Like 2
23 uren geleden, appelvrouw zei:

eerste paardenbloemen groeien ook al.

Ja, ook hier in het noorden vandaag de eerste zien bloeien.

Mooi weer, druk op de tuin.

Een stukje gemest en gespit en ook bij de frambozen begonnen met spitten. 

Die dingen groeien stiekem onder de grond alle kanten op.

De eerste zaaibak mee naar huis genomen samen met een emmer vol laatste pastinaken.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

In een zeldzaam doordeweeks half uurtje het laatste stukje van de 2e moestuinbak opgeschoond onder 't genot van een kopje thee met m'n snoet in de zon. 

De Griekse oregano helemaal kort geknipt, die was vorig jaar erg houterig geworden en de blaadjes op de een of andere manier daardoor minder lekker.. Geen idee of het weer een mooie plant met lekkere blaadjes gaat worden rsten eigenlijk of dat ik nu de plant om zeep heb geholpen. Ik hoop het niet want vind 't kruid juist heerlijk. 

Geplaatst:

Ja, je kan al gelijk beginnen met zaaien.

Vandaag niet veel gedaan. Twee wilgenpalen geschild en gebruikt  om twee gebroken hekpalen te vervangen. 

Ze gaan niet lang mee maar wel lokaal product en voor nop.

De oude palen kunnen zo in de vuurkorf.

De rest van de tijd de nieuwe overbuurvrouw wegwijs gemaakt op haar nieuwe tuintje.

Dan is er veel te vertellen als een moestuin nieuw voor iemand is.

Uitleggen welke bessenstruiken er zijn, en dat bessenstruiken niet 50 cm hoog horen te zijn.

Dat dit geen bosaardbeien maar gewone aardbeienplantjes zijn die nooit mest hebben gehad op de arme zandgrond etc. etc.

Gelukkig zijn de meeste nieuwe tuinders eigenwijs en gaan eerst zelf lopen prutsen.

Dat geeft in de toekomst ook weer gespreksstof.

Het blijft leuk om iemands verbazing te zien als je wat onoogelijke bruine knoppen in het zand aanwijst en zegt dat dat rabarber is en dat ze over een week of tien kunnen oogsten.

• Like 3

Iets anders dan de moestuin. Vandaag opgepot van plastic potten naar nette schalen. 

Linker is een meidoorn die ik in voorjaar 2020 heb uitgegraven. De eerste twee jaar heb ik deze laten herstellen van het uitgraven en het begin gemaakt om de nieuwe top te laten uitgroeien. Nog een hoop verfijn werk te doen de komende jaren. 

Rechterschaal zijn zaailingen van een amerikaanse eik, dit moet in de toekomst een klein bos gaan voostellen. Stenen zijn tijdelijk totdat ze goed geworteld zijn. Hoop dat ze het overleven, heb net iets te veel wortels weggehaald dan dat ik had gewild, de meeste hadden namelijk voornamelijk een lange pen wortel en nier veel vertakkingen. 

Morgen even richting het park om wat extra mos te te verzamelen als decoratie. 

_20230215_193615.JPG

aangepast door rorror
  • Like 3
Geplaatst:

Vorige week was er compost en tuinaarde voor de moestuin geleverd, gisteren was mijn potgrond op geraakt. Dus vandaag wat compost en tuinaarde van de moestuin mee naar huis genomen. Voorlopig weer genoeg grond om de paprika's en pepers te verpotten, en later ook de tomaten in te zaaien.

Ik voorzie wel chronische ruimtegebrek voor april in huis, als de tomaten ook verpot moeten worden. Hmm, sowieso kom ik onderbakken tekort om de tomaten in te verpotten, tenzij ik de deksels van de Lidl kweekkasjes als onderbak neem om de potjes in te doen.

• Like 2

Rondje meer gelopen(5km) en mos verzameld. Nu even binnen schuilen voor een buitje. 

Zojuist het gezaaide appelboompje van febr 2019 van grof mos voorzien. Ziet er meteen beter uit dan potgrond of substaat. 

Hopenlijk blijven de vogels ervanaf als het broedseizoen begint. 

DSC_1234.JPG

aangepast door rorror
Geplaatst:

Hopenlijk blijven de vogels ervanaf als het broedseizoen begint.

Daar hoef je niet bang voor te zijn, ze zullen er eerder lekkere diertjes tussenuit zoeken.

Gisteren van Roland gehoord dat hij de dag ervoor narcissen heeft gekocht (ik nam aan de losse bollen, hij had ze met 50% korting).
Vanochtend langs het lokale tuincentrum, daar verkochten ze helaas geen losse bollen meer. Een week of 2 geleden nog wel.
Toen naar een klant in de Voorstraat in Dordrecht, had toen vlak bij Vreeken geparkeerd, op de terugweg even er langs geweest, maar ook geen lentebloeiers. Had niet veel tijd, dus verder niets gekocht.

Op dat stukje aan het einde van de Voorstraat waar je zonder parkeervergunning kort kunt parkeren, op de parkeerzuil staat weinig informatie en in de parkeerapp (easypark, voorheen Parkmobile geheten) staat ook niks behalve dat het 1,50 euro per uur kost.
Kom ik bij de auto terug na 1 uur 11 minuten, blijkt dat kort parkeren maar 40 minuten is, want de parkeerapp heeft me na 40 minuten automatisch gestopt. Dus 31 minuten niet betaald. Hoe weet je tegenwoordig of je een parkeerboete krijgt? Alles wordt tegenwoordig gescand en er wordt dus geen briefje meer achtergelaten.. en die summiere informatie, 1.50 per uur dan mag je er toch wel van uit gaan dat je er wel minimaal een uur mag parkeren...
  • Like 2
Geplaatst:

Vandaag was het koud zeg! 10 graden maar wel windkracht 6, voelde als net boven het vriespunt.

De vijgen geknipt, degenen met nog wat dunne wortels alvast wat dieper gezet (en kort gesnoeid), en later als ik meer tijd heb het gaas er omheen doen. Andere vijgen die tot de oppervlakte opgegeten zijn, helemaal meegenomen om te stekken. En ook wat andere geknipt om te stekken.
Ondertussen is de 10e vijg ook omgevallen, en 2 zijn er waarschijnlijk ook deels aangevreten..

Geplaatst:
41 minuten geleden, acpronk zei:

Vandaag was het koud zeg! 10 graden maar wel windkracht 6,

Vond het ook erg fris met de wind, toch even uitgewaaid hier aan het meer vanmiddag.

Niet veel gedaan vandaag, alleen de lege planten bakken en potten die van de buren hun balkons waren afgewaaid, binnen bij de portiek deur gezet zodat ze ze makkelijk kunnen ophalen. In iedergeval blij dat ze niks beschadigd hebben hier.

Geplaatst:

Wat een wind hier... ( Frankrijk)  wel lekker droog.
Had de voorgetrokken tuinbonen mee genomen maar nog niet gepoot.

Vanavond een etentje met buren  ( totaal ca 24 personen) dus boodschappen gedaan, sla uet nog wat uien en paprika, peper ook uet, salade gemaakt

Wel een nieuw plantbak gemaakt waar straks weer wat zaailingen in komen.

Dus houten bak, gras weg geschept... karton gelegd etc

Geplaatst:

Die tuinbonen zullen wel hard gaan straks daar in Frankrijk.

Hier ook koude wind, what's new.....

Daarom maar flink gemest en gespit om warm te blijven.

Ook nog de laatste snijbiet plantjes er uit gehaald om door te kunnen spitten, straks weer op een rij planten.

Het schiet nu op met spitten, nog 30 m2 en een vervuild frambozenbed en mijn aardbeien opschonen.

O, ja en de kas en nog wat paden en.....

Geplaatst:

Ik kon niet verder met spitten, er lag een flinke stapel hardhouten kozijnen in de weg.

Die wil ik nog gaan gebruiken maar ze moeten eerst maar even netjes opgeruimd.

Naast mijn kasje staat veel troep, daar kunnen ze wel bij.

Eerst ruimte gemaakt en een flinke opbergbox weggehaald.

Daar gespit, dat was al een paar jaar niet gedaan.

Rietwortels, wolfspoot, heermoes, wortels van de knotwilgen achter mijn tuin en brandnetelwortels.

Zo veel mogelijk weggehaald. Daarna de box weer terug en de kozijnen passen er precies omheen.

Er staat nog veel troep waar ik doorheen moet, vooral hout van de oude eenruiters.

Ik heb de vuurkorf maar klaar gezet, maar eerst even bijkomen met tintelende handen van de brandnetels.

• Like 1
Geplaatst:

Een beetje aangerommeld afgelopen weekend. Heb een blauwe bes uit de achtertuin gehaald en in een speciekuip op de tuin gezet, toch altijd weer een heel gewicht wat je mee moet sjouwen ondanks dat het een klein kluitje is. Heel veel onkruid gewied onder de bessen en er ligt karton klaar om dat onkruid tegen te gaan. Vooraan ben ik begonnen met het ingraven van 60x40 tegels op hun kant om een soort van border te creeëren en daar gaan de kruisbessen naartoe verhuizen. Op de plek van de kruisbessen komen dan de frambozen, die komen dan iets hoger te staan en minder nat. Ik laat die frambozen in de kas in een pot opgroeien zodat ze niet meteen ten prooi vallen aan de veenmollen... Langzaam wordt het steeds meer af en onderhoudsvrij, dan kan ik eindelijk alleen nog tuinieren i.p.v. bouwen en slepen en ander gedoe. :D

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...