Marinke Geplaatst: 29 augustus 2023 Geplaatst: 29 augustus 2023 Veel geooogst (tomaten, bonen, vergeten komkommer, paprika, pepers, ananaskers, palmkool) en veel planten gerooid. Inclusief die bloemkool planten waar maar niets aankomt en die gruwelijk veel ruimte innemen. En een aantal zonnebloemen die waren geknakt. En nog wat nieuws gezaaid (venkel, rucola, mosterblad, winterpostelein). 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 30 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2023 Aardappels gerooid en mais geoogst. De eerste mais ingevroren. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 31 augustus 2023 Geplaatst: 31 augustus 2023 Op school geweest. Wat druiven geplukt. Tomaten gedieft en een pompoen meegenomen. 2 pompoenen -of meer?- hadden al gediend als voetbal… zo zonde. In mijn eigen tuin vijgen geplukt. De eksters vervloekt want dit… De slakken vervloekt, want dit…En wat dingetjes geplukt. Tomaat. Vijg. Aubergine. Wat bloemen. Kippen rondje tuin laten rennen. En toen was het weer sloes. Straks nog wat sla en basilicum voor de salade. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 31 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2023 De slootkanten gemaaid en aardappels uitgezocht. Een volle krat meegenomen samen met courgettes en maiskolven. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 31 augustus 2023 Geplaatst: 31 augustus 2023 Nog wat tomaten geplukt, loopt wel op t eindje. Sommige planten inmiddels geruimd. Onkruid verwijderd. Bloemkool die vol zat met eitjes van t koolwitje, ook maar geruimd.. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 31 augustus 2023 Geplaatst: 31 augustus 2023 Voor het avondeten snel even wat blad van de zoete aardappel geplukt om te bakken (deed vrouwlief).Uur voor zonsondergang weer naar de tuin, hoofdzakelijk tomaten geplukt. Weer paar kilo erbij, 2 dagen geleden ook al maar van andere planten (de keer ervoor was vorige week donderdag ochtend).Ook wat zaad geoogst van de kamille (groeit in het pad, moet niet op die plek gaan uitzaaien..) en de paarse kaasjeskruid.De laatste paar pruimen van de Victoria geplukt.Ook kwam er een medetuinster langs, praatje gemaakt en ze mocht stekjes van de bergbasilicum knippen. Heb het zelf nog niet gedaan... Eind augustus helaas toch niet gered. Dan maar begin september. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 1 september 2023 Geplaatst: 1 september 2023 Kippenhokken ontsmet. Baat het niet, schaadt het niet. 2 Quote
Vlietzicht Geplaatst: 1 september 2023 Geplaatst: 1 september 2023 Sorry, met regelmaat updaten lukt me niet echt 🤨 wel elke dag naar de tuin... Maandag sperziebonen, dinsdag kroten, gisteren andijvie gegeten en vandaag weer een emmer bonen geplukt. Met regelmaat tomaten en allerlei verse kruiden gegeten en gebruikt in gerechten. Uien liggen in de schuur. (Iets te klein, zijn pas half mei de grond in gegaan) 5 Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
Patrijs Geplaatst: 1 september 2023 Auteur Geplaatst: 1 september 2023 Ik kwam om aardappels te rooien maar het tomatenblad was flink aangetast. Dus bijna alle blad verwijderd en gediefd/ getopt. Rucola, maiskolven en boontjes geoogst, de bonenplanten gelijk opgeruimd. In de vooravond alsnog de laatste drie rijen aardappels van mijn grote aardappelveld gerooid en aardappels schoongemaakt en gesorteerd. De rest in de kas vanwege regen. De buren geholpen met hun nieuwe overwoekerde tuintje. Sla geplant en bezoek gehad. Mais gekookt en ingevroren. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Adrielle Geplaatst: 1 september 2023 Geplaatst: 1 september 2023 De laatste tomaten etc geoogst, overmorgen toch echt de planten ruimen helaas. Ook nog wat rozenbottels gesnoeid en toen de tuin weer uitgevlucht. Wat een oerwoud, vreselijk 2 Quote
woldistel Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 @Adrielle je bent niet alleen hoor, qua oerwoud. Ik ben ook maar weer eens begonnen met serieus wieden en planten opruimen. Sommige bonen zijn nu wel klaar, er zijn tomaten met phyto weggewerkt en mijn tuin is in de vakantie extra overwoekerd door vingergras, wat er ook allemaal weer uit moet. Vroegerhad ik kweekgras en nu dit. Volgend jaar ga ik stokbonen en mais niet samen weer zaaien. Heel leuk die twee en drie zusters, maar waar ik normaal spekbonen kan oogsten tot de eerste nachtvorst, zijn ze nu al klaar, over en done with. Ik denk dat de mais wat extra water, voeding en licht wegneemt. Toch maar weer scheiden. De mais is bezig met afrijpen, dus ik kan de hele zooi ook nog niet uit de grond trekken. Ik wacht nog op de Limabonen in de kas. Ze exploderen letterlijk de tent uit, dus qua groei hebben ze het wel naar hun zin, maar ik vind het moeilijk in te schatten wat er in de vele peulen zit. Ze blijven behoorlijk plat, ondanks dat er wel bonen gevormd worden. Nou ja, er is nog veel te wieden en op te ruimen en de kolen, rammenas, diverse sla en herfstradijzen gaan ook gewoon door. Elk jaar weer anders. 3 Quote
acpronk Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 Vanochtend even naar de moestuin geweest.Eerste vijgenbladpompoen geoogst, wordt morgen weggegeven. Nog een vergeten Victoria pruim gezien en geplukt. Ook laatste bramen en enkele frambozen.Eerste tomaat Purple Apple was rijp, maar half opgegeten door slakken. Dus voor zaadoogst. Ook de eerste 2 (tevens enige) Adelaide Festival geoogst. De andere tomaten had ik de afgelopen dagen al geplukt, nu rijpen ze niet meer zo snel..Thuis zaad uit de slechte tomaten gehaald, heb vandaag zaad van 12 rassen in bekertjes staan. Zijn nu al zo'n 20 rassen waar ik zaad van heb geoogst.Toevoeging: oh ja, ook nog een trosje druiven geplukt die niet Kodrianka is (wel onder die naam gekocht, maar blijkt wat anders te zijn). Vorige trosje was erg zuur, nu iets minder zuur maar net goed te eten. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 2 september 2023 Auteur Geplaatst: 2 september 2023 (aangepast) Met het automobiel de geoogste aardappels opgehaald en andijvie geoogst. Op zoek geweest naar kratten en dozen en een deel van de aardappels schoongemaakt in de dozen gedaan. Flink geschoffeld op de tuin en weer blad van de tomaten moeten plukken en een bak kerstomaten geoogst. Met onkruid en mest weer een laag op de composthoop gemaakt. 2 september 2023 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
mus Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 Vandaag de dorre takken van o.a. kaasjeskruid afgeknipt en in de compostbak gegooit. Een compostvat van marktplaats opgehaald zodat we ook een plekje hebben waar we compost kunnen maken zonder dat het vol zit met zaden. Courgette, snijbiet, paprika, pepers, peen en prei geoogst. Wat gras tussen de pompoen planten uit getrokken er lag een pompoen los die niet goed is afgerijpt dus die maar mee naar huis genomen. 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 Geschoffeld, paar tomatenplanten getrokken, deel van de giga zonnebloemen weg geknipt, pepers en paprika's geoogst. Nog steeds bramen plukken. Sla, tatsoi rucola gezaaid 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 (aangepast) Alle buitentomaten geruimd ivm phyt. Hopelijk wordt het nog wat met de groene exemplaren. 3 september 2023 aangepast door mdubbelm 3 Quote
Tanja65 Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 Gisteren van alles geoogst en vandaag eindeloos onkruid verwijderd, deels met een schoffel en deels met de hand. Hier naast het weiland hebben we geen keus, want als we het ook maar even laten staan groeit alles als een malle (kweekgras) en neemt ook ziektes mee. De meeldauw slaat hier hard toe, vooral bij alles wat pompoen en courgette is. Die deden het toch al slecht trouwens, moet daar echt iets aan de grond doen. Een uitdaging. Verder heeft Cor met een strimmer weer wat looppaden in het gras gemaakt, we denken nog over bedekking maar geen zin (en gelegenheid) er heel veel geld aan uit te geven. In elk geval even mulch zal ik maar zeggen. Maar ik klaag niet. Waar ik begin dit jaar nog geen uurtje achtereen kon werken, wegens lousy lijf en dito conditie, waren we vandaag toch zomaar vier uur achtereen bezig. Oke, met koffiepauzes, maar toch. Waar een moestuin al niet goed voor is. 4 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Lia56 Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 @Tanja65 Wat fijn dat t beter gaat met je conditie 👍 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 2 september 2023 Geplaatst: 2 september 2023 @Lia56 wat lief, dank je. Ik ben toch vooral vaak gefrustreerd over wat niet kan maar vandaag was ik echt super blij dat dit (weer) ging. En ik heb niet eens echt spierpijn 😜. Yay! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Adrielle Geplaatst: 3 september 2023 Geplaatst: 3 september 2023 Voor het eerst in 6 weken langer dan 4 uur geslapen dus ik had eindelijk energie om de tuin in te gaan! Alle tomaten geruimd, de clematis gesnoeid en een schatting gemaakt van welke vaste planten gered kunnen worden. Hopelijk kan komende week iedere dag een uurtje in de tuin rommelen, dan komt het wel goed 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 3 september 2023 Auteur Geplaatst: 3 september 2023 Ja, tuinen is van de lange adem en regelmatig een beetje. Vandaag de rest van de late aardappels schoongemaakt, gesorteerd en drie kratten opgeborgen voor de winter. Het laatste krat van vorig jaar uit de schuur gehaald, nog half vol. Op de tuin weer aangetast tomatenblad weggesneden en afgevoerd, maar ook enkele aangetaste stengels gezien. Een gekleurde paprika en een flinke bos bloemen geoogst. Een stuk geschoffeld. Nog mais gepeuterd en ingevroren en misschien nog tomaten inmaken als er weer wat puf is. Quote De moestuin van Patrijs
Jeanne heijmans Geplaatst: 3 september 2023 Geplaatst: 3 september 2023 Tomaten geoogst alweer,lekker 1 Quote
Arja Geplaatst: 4 september 2023 Geplaatst: 4 september 2023 (aangepast) Sperziebonen, patisson en courgette geoogst. Zaden van verschillende bloemen geoogst. Gedroogde tomatenzaadjes van keukenpapier afgepeuterd en opgeruimd. Na een week vakantie in Zuid-Duitsland lekker weer eens door mijn tuin gewandeld en genoten van alles wat groeit en bloeit. 4 september 2023 aangepast door Arja 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 4 september 2023 Auteur Geplaatst: 4 september 2023 Geschoffeld en gewied. Mais, rucola, sla en courgette geoogst. De eerste Kaapse bessen versnoept. Zes liter saus gemaakt. Begonnen om de laatste rijen aardappels te rooien, er staan nu nog twee en halve rij Texla die praktisch niet aangetast zijn Veel sla en andijvie plantjes kunnen uitdelen. Weer een laag onkruid/kruiwagen mest op de composthoop gedaan. Begonnen met de lege zonnebloemen op te ruimen. De bijna verdroogde aardbeiplanten weer gedraaid en de rizomen los getrokken zodat ze nu goed kunnen drogen. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Jeanne heijmans Geplaatst: 4 september 2023 Geplaatst: 4 september 2023 Mijn tomatenplanten nagekeken,maar die gaan er morgen uit,de tomaten die er nog aan hingen,beginnen rot te worden.verder geel blad van de boerenkool verwijderd 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.