Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Flink wat onkruid weggehaald, wat over is van de cosmos opgebonden, andijvie overgepot omdat er nog geen plek is in de kas. Snijbiet geoogst om de stelen te fermenteren en basilicum geoogst voor in de diepvries. Gisteren alle winterwortels geoogst en ingevroren.

• Like 1
Geplaatst:

Met de heggenschaar en recipro de druiven, klimroos en 3 meter kadewand te lijf gegaan. Ik was super trots. Wel 4 m hoge vlierweggehaald en een hee raar ongewenste boom meter super gladde takken. Erg onnatuurlijk. Nou, veel gedaan kortom en blij dat het direct allemaal opgeruimd werd. Zie ik achter het kippenhok langs de kade nog een stuk of 15 wilgen van dik een meter hoog al groeien…/ zucht.

Er is nog veel te doen.

Ik heb ook nog de tegels geveegd en schoongespoten. Was een grote slush van druiven.

Geplaatst:

Ow ja, zo’n zonnebloem had ik ook @lia56
Bijna 4 meter. Was al eerder omgevallen met die wind van vorige week. Maar was nu bijna helemaal geknakt. Was zo zonde…. Vanmiddag maar helemaal weggehaald nu we toch naar de stort gingen.

068504605b55106d0beecaffb3102964.jpg

Weiland is inmiddels gemaaid hoor. Zonde van de zonnebloemen, maar wel 3 vazen vol bloemen.

3476f0887aeefcea9aa412a870b95bfe.jpg

• Like 6
Geplaatst:

Kon een uurtje naar de tuin, er was al iemand op het complex bezig. Praatje gemaakt en paar tips gegeven, zij bewondert mijn tuin heel erg terwijl vrouwlief het maar een grote ongeorganiseerde bende (lees: rommel) vindt. Zelf vind ik het plaatselijk ook wel rommelig, maar heb er momenteel niet de tijd voor om het in orde te maken. Maar de tijd vloog weg (bijna net zo snel als de wind).
Van dat uurtje was na dat gesprek een klein half uurtje over. Maar wel gezellig. Weet alleen niet meer welke tips ik nou heb gegeven

Daarna wat tomaatjes verzameld, enkele olijfkomkommers die niet al te groot waren, en toen was de tijd bijna om dus snel de zoete aardappels smeerwortelgier gegeven (daar kwam ik eigenlijk voor, was het zondag ook al vergeten..) en enkele vijgen geplukt. En weer 2 vliegjes in een vijg gezien.

• Like 1
Geplaatst:

De kadewand weer 3 m onkruidvrij gemaakt. Nog maar 44 m te gaan
Heel veel frambozen geplukt en vervolgens de planten kort gesnoeid. Dit weekend uitgraven. Ook veel gemist, maar ja. Ze moeten weg.

De appels geplukt. Ik had er maar 5 gezien. De golden delicious hing compleet vol totdat halsbandparkieten hun slag sloegen. Toen had ik er nog maar 5 dacht ik. Die 5 bleken er toch veel meer te zijn, dus dat was een heel leuke verrassing! Ze zijn zo lekker sappig, daar kunnen weinig appels tegen op. Heel groot dit jaar ook. Ze zijn wel 2 x zo groot als de appels van vorig jaar. De boom ernaast had ipv nul, 3 appels. Ook leuk.

Ook de hedera gesnoeid en de hortensia langs de kadewand. Ik snap wel waarom zo veel oogst verloren gaat. Er zijn zo veel slakken, daar kun je echt niet tegenaan rapen of strooien. Het is dweilen met de kraan open. Het zit gewoon vol met slakken.

Ik was aan het snoeien en heb vol door een dikke slak heen gezaagd. Het spatte in heel veel stukken uiteen in mijn gezicht en mond. echt zooooo smerig. Not amused. Ik houd mezelf maar voor dat mijn huid nu 67 jaar jonger eruit ziet na alle slakkengelei regelrecht van de bron.

Een stuk van de kas hedera vrij gemaakt. Ik snoei klimop steeds zo kaal, maar het haalt niets uit. Vreselijke plant. De bessen zijn ook op zijn honds gesnoeid. Gewoon met de elektrische heggenschaar. In 2 minuten gepiept. Ik heb mijn mooiste klimroos toch iets bijgesnoeid. Hij is nu wat compacter. Helaas 3 rozen eraf die nu in een vaas staan. Had ze liever aan de plant gehad.

Ik had ook nog een close encounter met doorns langs de kadewand. Let wel, er is nauwelijks ruimte om te staan. Je zit dus sowieso al half in een struik als je daar staat van het een of ander. Ik kreeg en passant ook nog een roestige schroef van 10 cm wat door het rotte hout heen stak zo mijn voet in. Gelukkig was ik zo slim een paar jaar geleden een tetanusprik te halen, nadat ik mijn voet er bijna af had gehakt (leuk verhaal voor een andere x )

Troep opruimen moet nog. Had al een kruiwagen vol en een beginnetje van een big bag. Rest ligt het en der verspreid in de tuin. Ik ben maar een 45 min tekeer gegaan met de zaag, maar heb toch genoeg rug- en armpijn te hebben om niet te slapen. Beetje jammer. Schiet natuurlijk niet op als je steeds weer tuinwerk doet. Vandaag maar een rustig aan dagje en vrijdag waarschijnlijk ook. Mocht er een tuinupdate komen, voel je vrij een digitale tik op de vingers uit te delen

• Like 6
Geplaatst:

@Mellie, wat een verhaal! De slak, de schroef... :-o Wel echt rustig aan doen vandaag én morgen?!

Hier in de achtertuin heb ik alle planten met meeldauw verwijderd, zoals ijzerhard - die trouwens behoorlijk in de weg begon te staan -, goudsbloem, akelei en komkommerkruid.

Zeeschuim geoogst en te drogen gelegd.

Laatste druiven geplukt, druivelaars gediefd.

Klimplanten bijgeknipt.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Saffraan gepoot. 

Edit: meteen ook 2 soorten knoflook, sjalotten en olifantenknoflook gepoot.

aangepast door Arja
Geplaatst:

Wieden!

Een paar weken wat minder schoffelen en plukken (wat weinig tijd en soms geen weer in het weekend, waar ik toch wel grotendeels afhankelijk van ben) heeft al weer geresulteerd in een flink overwoekerde tuin. Vingergras! Heb  ik kweek eindelijk een beetje onder de duim, krijg je vingergras 😐

Gelijk een oud liedje in mijn hoofd : it's like a jungle sometimes/ i makes me wonder how I keep from from going under,...

Maar goed er is hoop, de compostmuur is  inmiddels ook opgehoogd met een halve meter en her en der is weer zwarte grond zichtbaar.

En ook nog wat lima bonen, komkommer, dahlia's en een zakje lekkers voor de konijnen meegenomen.

Geplaatst:

Vandaag samen met @cobro60 gebuffeld. Ik heb in een bak  bakken van ongeveer 1 bij 3 met de hand alle kweekgras en wortels  verwijderd. Pfff. Respect gekregen voor de groeikracht van de natuur; hier en daar groeide het kweekgras gewoon rechtstreeks door het hout van de bak heen! Ook zag ik bij de snijbiet, waarvan ik bij een van de zaailing gisteren (!) blaadjes had afgeknipt om de ander meer groeiruimte te geven, weer nieuwe groene scheutjes. In één dag! Daarna heb ik nog handmatig het onkruid rondom enkele courgettes en pompoenen verwijderd. Dat klinkt super maar onze courgette- en pompoenoogst is volledig mislukt, dus de paar plantjes die wél iets doen pamperen we nu. Cor heeft zich ondertussen op het grote werk gestort; twee complete bomen omgezaagd en de frambozenstruik (helaas met doorn) die achter eentje tevoorschijn kwam gesnoeid. En de bessenstruik flink gesnoeid. En het dakje van de tomaten verwijderd zodat ze de komende twee weken - die hier zonnig en droog beloven te worden - nog maximaal van de zon en warmte kunnen genieten. Wie weet kleurt er nog wat bij. 

Moe maar voldaan. Wat een heerlijk weer om in de tuin te werken.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
1 uur terug, woldistel zei:

Wieden!

Een paar weken wat minder schoffelen en plukken (wat weinig tijd en soms geen weer in het weekend, waar ik toch wel grotendeels afhankelijk van ben) heeft al weer geresulteerd in een flink overwoekerde tuin. Vingergras! Heb  ik kweek eindelijk een beetje onder de duim, krijg je vingergras 😐

Gelijk een oud liedje in mijn hoofd : it's like a jungle sometimes/ i makes me wonder how I keep from from going under,...

Maar goed er is hoop, de compostmuur is  inmiddels ook opgehoogd met een halve meter en her en der is weer zwarte grond zichtbaar.

En ook nog wat lima bonen, komkommer, dahlia's en een zakje lekkers voor de konijnen meegenomen.

Vingergras! Ik had geen idee was het was, maar wij hebben het ook. Naast kweekgras, gewonen graspollen, en nog wat andere soorten. In ons oerwoudje. Dit jaar niet op tijd geweest met de bloeiende aren plukken, dus volgend jaar boeten. Het is. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

7 met phyto besmette tomatenplanten gerooid. Een deel van de tomaten die ik oogst gaan nu binnen ook hard achteruit. Geeft niet echt want ik heb nogsteeds in overvloed. Even getwijfeld om alle planten te rooien, maar omdat het komende week nog redelijk weer lijkt te worden toch maar niet gedaan. 

Naast de tomaten geoogst: frambozen, aardbeien, ananaskers, misschien wel de laatste bonen, courgette, peper, paprika, wortel en druiven 

Opgeruimd: netten, niet dragende pompoen uitlopers, oerwoud aan uitgebloeide goudsbloem, smeerwortel, veel onkruid en conifeer snoei (dat laatste steeds een beetje tot de kliko vol is)

• Like 2
Geplaatst:

Aubergines geplukt en 3 tomaten uit de tentkas verwijderd. De coral queen was netjes afgeknaagd door slakken en nu ten prooi aan pytho en tomaat watermeloen van appelvrouw was zelfs voor hij tomaten had gekregen opgepeuzeld. Blijft jammer.

• Like 1
Geplaatst:

3 tomaten die aan de rand van de kas groeien en pytho hebben, verwijderd.

Maar de eigenlijke taak van de dag was de pergola druifvrij maken. De boeidelen van ons huis worden vervangen en laten daar nou allemaal druiven groeien. Gelukkig heb ik nergens last van, dus dat kon prima… ahem.

Met een kettingzaag heel vlug gesnoeid. Ook 2 stalen spandraden per ongeluk doorgezaagd. Gelukkig knapten ze niet tegen me aan. Toch wat druiven aan de kippen gegeven. Ze krijgen er diarree van, maar ze genieten er zo van. Zodra ik in de buurt van de druiven kom, wordt er al enthousiast gekakeld. Vind dat eigenlijk toch te leuk. Maar ik heb me enorm ingehouden. 4 trosjes. Viel heel erg mee. Rest allemaal in de kliko.

Ik zal nog een foto in daglicht maken van het gapende gat in het druivendak. Zo vol hing het ervoor. Na volgt.

861774e7fb8b1d9801b13b06dd392b65.jpg

Alle afval de kliko’s in gedaan. Worden morgen geleegd. Mooi getimed.
Ow en ook 1 nieuwe druif die wel lekkere druiven heeft, geplant. Geen water gegeven… foei. Ook de rozemarijn niet die wegens verbouwing verpoot moest worden. Moeten er nog 3 weg…. Balen man.

• Like 1
Geplaatst:

Allereerst de zoete aardappels weer smeerwortelgier gegeven, nog 2 emmers over. Meteen 2 nieuwe emmers klaar gemaakt, voor een snelle start volgend jaar.

Geconstateerd dat de tweede winterrietpeer uit de boom is gewaaid, er hangt er nog maar eentje.

De moerbei onder handen genomen, is nu weer wat kleiner.

En vlak voordat ik wegging nog wat bergbasilicum meegenomen, er komt nu toch echt botrytis in (wel later dan de reguliere basilicum gelukkig, die krijgt het bij mij altijd einde zomer al). Ga ik vanavond in het water zetten om te stekken, en bladeren drogen.

Ook een flinke tak van de ananassalie geknipt, stekken zal hopelijk wel lukken, er zitten al wortels aan. Deze staat nu even in het water, want nu nog geen tijd. Deze plant begint nu pas bloemknoppen te krijgen, is al een meter hoog. De andere 2 geursalies komen niet boven de halve meter uit en bloeien al 2 maanden...

IMG_20230929_165957.jpg

IMG_20230929_170834.jpg

Geplaatst:

Ik heb gisteren in de schooltuin aanwijzingen gegeven wat er gedaan moest worden en de braam die uit het fietsenhok kwam, weggehaald.
In mijn eigen tuin wil ik vandaag pepers plukken. Nog even moed verzamelen en kijken wat die pil gaat doen.

• Like 1
Geplaatst:

Vanochtend klusochtend op de vereniging.
Het was er lekker weer voor.

En nog iemand had heel erge interesse in mijn tuin, veel bijzondere planten (zoals geursalies, verschillende peper soorten, verschillende vijgensoorten, Zuid-Amerikaanse gewassen zoals oca en yakon, vijgenbladpompoen en vele andere planten) die je in andere tuinen niet ziet. Maar dat is hoofdzakelijk dankzij jullie en jullie inspiratie. Dus die kreeg ook nog even een rondleiding tussendoor.

• Like 4
Geplaatst:

Vanavond, net als gisteravond, stekken van de bergbasilicum op water gezet. En vanavond ook stekken van de ananassalie geknipt en op water gezet. Van de ananassalie had ik gisteren een grote tak geknipt en buiten in een vaas met water staan, maar was toch wel een beetje slap gaan hangen. Een krap uurtje nadat ik de stekken geknipt en in het water gezet had, stonden ze weer overeind.
De volgende batch van de bergbasilicum, en de 3 geursalies gaan rechtstreeks in de aarde, om risico te spreiden. Weet alleen nog niet wanneer, tijd is tegenwoordig zo schaars...

• Like 1
Geplaatst:

Ik zag hier dat smeerwortelgier verhaal staan en dacht, ow ja. Daar heb ik ook nog een emmer van staan. Gatver wat meurt dat man… ik ben olfactorisch bijzonder goed onderlegd en herinnerde me direct waarom ik nooit gier maak. Ik ruik het nog steeds. Ik moet waarschijnlijk 5 dagen weken om die geur weg te krijgen
Maar zonder gein… heel smerig dus. Heb verdund 3 gieters aan de planten gegeven. Mmmm, lekker hoor die hier

Geplaatst:

Weer een heleboel onkruid uitgetrokken en de laatste tomaatjes geoogst. En kweeperen, boerentenenbonen en Limabonen en mais, nog wat courgettes geoogst. Die produceren nog wel een hoop, maar de vruchten groeien maar matig. 

Op mijn stukje loopt het seizoen nu snel af. Mijn tuin ligt vanaf half september tot de bladeren vallen grotendeels in de schaduw van de eikenbomen aan de zuidkant. Dus meeldauw helpt een hoop om zeep. 

Geplaatst:

Eerst even alles geïnspecteerd, en gezien dat het de afgelopen twee weken groeizaam weer is geweest.

Dus genoeg te doen aan de hobby.

Daarna een groot vak geschoffeld, tussen de nieuwe aardbeien, andijvie en de sla.

Een grote bak boontjes geoogst en afgehaald.

Sla, rucola, paprika's, bosui, tomaat en courgettes geoogst.

'S middags de helft van de tomaten ontmanteld en afgevoerd, de hokken deels afgebroken.

Morgen wordt het groenafval opgehaald dus die bak gevuld met de aangetaste planten.

Nog twee kruiwagens half verteerde paardenmest onder de aalbes gegooid toen werd het alweer donker.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...