Geplaatst: 23 oktober 20232 j Het is super mistig vanmorgen, maar mijn was hangt al, en straks komt de zon. Boven mijn hoofd hoor ik telkens groepen ganzen, maar ik kan ze niet zien. De spinnen doen extra hun best, overal hangen prachtige kunstwerken.
Geplaatst: 23 oktober 20232 j Die zon die kwam dus niet he. Het droogde vandaag voor geen meter buiten. 😆
Geplaatst: 31 oktober 20232 j Zomaar wat foto's op ons complex. En de komende 7 dagen wordt er nog tegen de 100mm regen verwacht.. Gelukkig heb ik verhoogde bakken, dus iets minder last... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 31 oktober 20232 j @acpronk lijkt mijn tuin wel... Straat hier staat ook bijna helemaal blank
Geplaatst: 1 november 20232 j Oktober 2023 was dus nat. Sinds het begin van de neerslagmetingen in 1906 viel in De Bilt niet zo veel regen in deze maand: 205 millimeter. In de rest van het land viel gemiddeld ook veel neerslag. Normaal valt in oktober ongeveer 75 millimeter, maar dit jaar was dat 140 millimeter. Zuid-Holland en Utrecht scoren hoog. Hier (Sint Philipsland) viel het nogal mee, 140 mm, precies het oktober 2023 gemiddelde voor NL. Maar dat is wel bijna 2x zoveel als het langjarig oktober-gemiddelde (75 mm): En de nattigheid gaat nog wel even door. Hier vlak in de buurt nog twee percelen (totaal 20 hectare) met aardappels, al minstens een maand geleden doodgespoten. Ik ben benieuwd of en wanneer er iets te rapen valt ... Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 1 november 20232 j Hier 196mm, maar dat is aan de grond wel te zien.Gisteravond kwam er nog een flinke bui met onweer voorbij. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 november 20232 j Morgen weer harde windstoten, ditmaal niet uit zuidwest maar uit 't zuiden. Ter voorbereiding zo toch maar even naar de kas om alles dicht te doen en een laatste funderingspaal erbij te zetten. Vervelend klusje, maar moeder natuur kent geen genade. Hier in Huizen volgens het kaartje van het KNMI dus tussen de 175-200mm regen in oktober. Veel felle en heftige buien voor mijn gevoel. Mooi om dan te zien dat tuinen waar men weinig aan de bodemgesteldheid doet al helemaal dichtgeslagen zijn en de plassen erop, terwijl mijn tuintje er prachtig bij staat. De laatste koudetolerante planten zoals de raapjes, paksoi, rucola en kolen die varen er wel bij al die regen! Maar bij deze dus ook de waarschuwing voor eenieder, morgen windkracht 7-8 en windstoten die daar misschien net bovenuit komen. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 1 november 20232 j Tot nu toe veel plezier gehad van het opbrengen van 30 kuub grond toen ik de tuin overnam, 9 jaar geleden , waardoor mijn tuin een centimeter of 4 a 5 hoger ligt dan de rest. Verder redelijke natuurlijke horizontale drainage naar een brede sloot toe. Hierdoor is ondanks bijna 200 mm alles nog goed begaanbaar in het Goudse moeras.
Geplaatst: 1 november 20232 j Onze verdroogde veentuin vaart ook redelijk wel bij de regen. Alleen ikzelf niet. Ik vind er echt geen moer aan om zo nat te worden. Ook als het niet regent; alle planten / struiken etc. waar ik nu mee aan de slag wil qua snoeien etc. zijn behoorlijk nat. Daardoor is het niet echt fijn om in de tuin te zijn. Ook het lopen over de graspaadjes is redelijk glibberig. Voorlopig maar bezig blijven met het vochtvasthoudend vermogen van de tuin weer te herstellen, dus in december gaat er weer een kuub compost op de tuin, in de hoop dat het water in de toekomst niet meteen doorspoelt richting grondwater.
Geplaatst: 1 november 20232 j Ja mensen, morgen is het weer zover: https://www.zeeland.com/nl-nl/live-work/nk-tegenwindfietsen
Geplaatst: 1 november 20232 j Oh wacht. “Alleen bij windkracht 7 of harder vindt het NK Tegenwindfietsen plaats”. Dat verklaart een boel…
Geplaatst: 1 november 20232 j Ja mensen, morgen is het weer zover: https://www.zeeland.com/nl-nl/live-work/nk-tegenwindfietsenIs het wel dit jaar? En zo ja, is het nou donderdag of 3 november? [emoji848]"Aanstaande donderdag 3 november vindt de 8e editie van het Eneco NK Tegenwindfietsen plaats." Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 november 20232 j https://nieuws.eneco.nl/8e-eneco-nk-tegenwindfietsen/ Inderdaad aankomende donderdag, 2 november.
Geplaatst: 2 november 20232 j Tja, ik wacht het maar af. En nee, ik ga niet deelnemen aan het NK tegenwindfietsen. Tenzij ik van zuid naar noord mag ... Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 2 november 20232 j Ben ooit eens met zo'n storm naar huis gereden vanuit Frankrijk. Reed best lekker, geen vrachtwagens, sowieso weinig verkeer en het scheelde behoorlijk in brandstofverbruik.
Geplaatst: 2 november 20232 j He balen, het gaat niet door 😢 (Ik heb er niets mee te maken hoor, maar ik vind het altijd zo'n grappig evenement)
Geplaatst: 2 november 20232 j Op 1-11-2023 om 07:24, henkg zei: Zuid-Holland en Utrecht scoren hoog. Hier werd ook gepiekt! Er wordt beweerd dat dat door het kleine knikje in de kustlijn komt. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 2 november 20232 j @Arja Wou dat net ook posten. Heb je wind om tegen in te fietsen, wordt het afgelast door te harde wind... Hier valt de wind gelukkg nog mee. Ben zo lief geweest om mijn vriendin met de auto op werk af te zetten, straks nog even ophalen.
Geplaatst: 2 november 20232 j Hèhè, dat hebben ook weer gehad: Maximum 19,6 m/s, (windkracht 8, tegen windkracht 9 aan), vlagen tot 23,7 m/s. Morgen als het licht is, maar eens mijn tuin inlopen. Zal wel meevallen, waarschijnlijk wel een aantal lege (lichte) plantenpotten die opeens op andere plekken liggen Tja, Zeeland (23 km vanaf de kustlijn): Meer zon, en minder lage temperaturen in de winter, ik ga dus niet klagen over een beetje wind. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 3 november 20232 j De dag is net begonnen, en nu al 32mm neerslag gevallen. Gelukkig is het leeuwendeel al achter de rug, kan het de komende uren weer wat weg trekken alvorens er de komende 3 dagen nog eens 40mm bij komt.Als het mee zit, vanmiddag misschien wel een kijkje op de tuin nemen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 november 20232 j Nog steeds veel water in Noord-Holland en op Texel Het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft in overleg met de provincie Noord-Holland de kleppen in de Kooysluis in Den Helder geopend om het vele regenwater uit de Noordkop van de provincie sneller af te kunnen voeren. Het afvoeren van de zeer grote hoeveelheid regenwater die sinds vrijdag is gevallen in het hoofdwaterstelsel rond het Amstelmeer bij Wieringen ging te langzaam, aldus een woordvoerder van het schap. Door het openen van de kleppen stroomt sinds dinsdagmiddag ongeveer duizend kubieke meter water per minuut het Nieuwe Diep in. In de Noordkop regende het volgens het schap nog harder dan elders. Het gebied kan overtollig water alleen kwijt door bij eb te spuien op de Waddenzee. Maar dat duurt lang en kan niet altijd. Daarom is dinsdag besloten tot extra maatregelen. Die zijn ook genomen in de Eierlandspolder op Texel, waar het water nog steeds hoog op het land staat. In de Roggesloot is nu een dam verwijderd. Op een andere locatie bij de polder wordt mogelijk een grotere duiker geplaatst, in de hoop dat het overtollige water sneller naar de gemalen stroomt. Waterschap Rivierenland kampt in de Alblasserwaard met afvoerproblemen. Het Kolffgemaal in Hardinxveld-Giessendam is ingeschakeld om het teveel aan water in de Linge af te voeren naar het Merwedekanaal. Het schap houdt in de gaten of er kwel achter de rivierdijken optreedt. Kwel is water dat achter de dijk omhoog komt door hoge rivierwaterstanden. Nu het grondwater erg hoog staat door de aanhoudende regen treedt kwel eerder op, maar tot nu toe blijft de waterstand in de grote rivieren vrij laag voor de tijd van het jaar. ANP. De moestuin van Patrijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.