woldistel Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 (aangepast) Laat ik maar beginnen dan 😀. Erwten (nachtje geweekt) voor erwtenscheuten gezaaid op 26 december. Dus dit is na 10 dagen. Ik wacht nog even op wat meer blad en dan kan de eerste snee er weer af. Ik ga wat minder diep afsnijden dan de vorige keer, want toen kwamen de scheuten niet erg sterk terug. Dit zijn gewoon gedroogde hele erwten van Ekoplaza, dus wel bio, maar geen idee welke soort. 5 januari 2023 aangepast door woldistel 4 Quote
FatihaMoestuin Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 Spannend! Ik zit ook te oriënteren welke soort ik wil hebben. Quote Goals: 2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️ 2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜
woldistel Geplaatst: 5 januari 2023 Auteur Geplaatst: 5 januari 2023 @FatihaMoestuin deze zijn alleen voor de scheuten. Een lekkere wintergroente net als allerlei kiemgroente zoals alfalfa, radijs, tuinkers enzovoort. Verderop in het jaar weet ik alleen dat ik heel erg mijn best moet doen voor de Irish Prean Peas. Ik heb van afgelopen jaar maar een handje erwten over gehouden. Er zat erg veel vraat in afgelopen jaar, zowel van insecten als van vogels. Dus ik moet ze dit jaar maar vanaf het begin onder een net kweken. Eigenlijk hou ik daar niet zo van. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 (aangepast) Ik ga het toch weer proberen, vorig jaar was een drama met de erwten. Dit jaar wat later zaaien en wat eerder uitplanten. Hopelijk blijven de kevertjes en slakken er vanaf, ze zijn vaak het eerste wat ik zaai/plant. Kelvedon wonder, kleine Rheinländerin en een gele peul die ik uit de biozadendoos heb meegepikt. 😊 5 januari 2023 aangepast door MSDG 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 Bljjft heerlijk die verse erwten en peulen, in de eerste week van februari ga ik mijn peulvruchten voorzaaien en dan in de laatste week naar de tuin toe ik heb de kapucijner(desiree), Sugar Snap(Delikett), Peulen(Golden Sweet en Oregon Sugar Pod), en als doperwt(Hurst Green Shaft) vorig jaar in eigen tuin ging dit super nu op de moestuin zal ik ook moeteb gaan beschermen tegen vogels. Quote
jasmin Geplaatst: 5 januari 2023 Geplaatst: 5 januari 2023 Heeft het zin om nu al erwten in de volle grond te zaaien? Ik heb het nooit zo vroeg gedaan, maar het is zo zacht weer (en erwten kunnen wel tegen een beetje kou). Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
MSDG Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 @jasminik heb ze vorig jaar half februari uitgeplant maar dat ging finaal mis. Plantjes groeiden totaal niet door en waren dus voer voor het dierenrijk. Als je weinig plaagdruk hebt van duiven, muizen en slakken dan kan het wellicht. Tegelijkertijd houden ze niet van natte voeten en met dit weer droogt de bodem hier in ieder geval niet genoeg om rotten te voorkomen. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
FatihaMoestuin Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Op 5-1-2023 om 17:52, woldistel zei: @FatihaMoestuin deze zijn alleen voor de scheuten. Een lekkere wintergroente net als allerlei kiemgroente zoals alfalfa, radijs, tuinkers enzovoort. Ahh dat had ik er overheen gelezen haha! Ik kweek zelf ook meerdere micro-groentes, maar heb dit nog nooit geprobeerd met erwten. Wellicht een keer uitproberen. Op ons volkstuincomplex hebben wij ook hele erge last van vogelvraat, dus moet ook even gaan kijken hoe ik dat wil doen. Ben zelf ook namelijk geen voorstander van netten. 1 Quote Goals: 2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️ 2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜
KleineTuinGroteDroom Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 12 hours ago, jasmin said: Heeft het zin om nu al erwten in de volle grond te zaaien? Ik heb het nooit zo vroeg gedaan, maar het is zo zacht weer (en erwten kunnen wel tegen een beetje kou). Het ligt denk ik enorm aan het ras. Vorig jaar had ik in februari al sugar snaps die ging als een speer. Terwijl de kelvedon wonder en desiree het eind maart nog heel moeilijk hadden (dat trok toen in april/mei wel weer bij, ze ging niet dood doordat er een net om zat en er nog niet te veel slakken waren). Ik ga de sugar snaps denk ik als het weer zo blijft eind januari proberen dit jaar. Ik zaai ze wel voor op een koude kamer (7-10 dagen). 1 Quote
jasmin Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Ik heb verschillende erwten hier, maar ik heb net inderdaad wat Kelvedon Wonder laten voorweken, omdat het bekend staat als een vroeg ras. Ik heb genoeg zaad, dus ik dacht het maar gewoon te proberen. De voorspellingen zijn dat januari een zachte maand lijkt te gaan worden en zodra ze geworteld zijn, moeten ze een koudere tussenperiode ook wel kunnen overleven (gok ik). 1 Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
donaldk Geplaatst: 12 januari 2023 Geplaatst: 12 januari 2023 De struikerwtjes van de Lidl waren een complete sof, beide soorten Kelvedon Wonder en de Kleine Rheinländerin. Dus ik zoek nu een lekkere gewone. Moet dus wel goed doen in bak/pot. Zoek nog wat steviger formaat... Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Peter Groen Geplaatst: 12 januari 2023 Geplaatst: 12 januari 2023 Peulen kun je een beetje vergelijken met Tuinbonen deze kunnen allebei al vrij vroeg (begin februari) worden voor gezaaid. Een belangrijk voordeel van vroeg zaaien zijn de wormpjes die graag in peulen en tuinbonen willen zitten. Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
woldistel Geplaatst: 13 januari 2023 Auteur Geplaatst: 13 januari 2023 En toen ontdekte ik nog een zakje Irish Prean Peas in de diepvries! Ik ben nu aan het kiemtesten. Ze hebben een half jaar in de vriezer gezeten, maar ik zie de eerste kiemen al, dus dat komt wel goed. Blij mee, want ik kan nog steeds geen andere leverancier vinden. En misschien moet ik hier toch ook maar een bak achter huis kweken zodat er ook niet per ongeluk door bijen bestoven wordt 🤔 Quote
donaldk Geplaatst: 27 januari 2023 Geplaatst: 27 januari 2023 Okay door reclamemail ben ik mij ook nu al aan het orienteren. Ik zoek dus volle zoete doperwten, zonder leeg, vies en blikkerig smakend velletje. Die ook in potten/bakken groeien. Het gaat om de erwten. De genoemde Kelvedon wonder had ik vorig jaar slechte ervaring mee. Weliswaar ander merk, maar toch. Was zeker geen vrijstaand, maar platliggend soort, zo ook de Kleine Rheinländerin. Ook is de volle grond/pot info inconsistent, dus die vertrouw ik niet zo.: Onderstaande iets geschikts/interessants bij, of kijk ik beter elders? Hortitops Doperwten Pisum sativum Eminent - Groentezaden - 100 gram Productomschrijving De Hortitops Doperwten Pisum sativum - Eminent is een bekende, laagblijvende rondzadige doperwt die zeer geschikt is voor de vroege teelt. De opbrengst van de erwten is hoog, het gewas heeft geen klimsteun nodig en is snel volgroeid. De peulen zijn groot en donkergroen. Geschikt om in te vriezen. Vanaf februari, bij niet-vriezend weer, tot in april kan er direct in de vollegrond worden gezaaid. Zaai op regels of rijen met een onderlinge afstand van 45 cm en zet de erwten in de rij 5 cm uit elkaar. Tijdens de groei moet de grond voldoende vochtig blijven. Geen verse stalmest gebruiken. Er kan geoogst worden van half juni tot eind juli. Pluk de peulen bij voorkeur als de erwten nog sappig zijn, anders worden deze erwten melig van smaak. Regelmatig doorplukken is aan te raden. Zet dit gewas maar éénmaal per 6 jaar op dezelfde plek om de kans op aantasting door schimmelziekten zo klein mogelijk te houden. €2,65 Hortitops Doperwten Pisum Sativum Vada - Groentezaden - 100 gram Productomschrijving Hortitops Doperwten Pisum sativum - Vada, Gekreuktzadig wordt maar 70 cm hoog en kan daardoor ook zonder gaas of rijshout als klimsteun geteeld worden. Mocht je telen met gaas of rijshout dan is de opbrengst beduidend hoger. Het ras is geschikt voor alle grondsoorten, mits niet te droog. De productie van de lange, spitse donkergroene peulen is hoog en de smaak van de erwten is uitstekend. Het levert 8-10 zaden per peul, die zich gemakkelijk laten doppen. Je kunt ze ook invriezen. Je kunt ze vanaf februari, bij niet-vriezend weer, tot in april direct in de vollegrond zaaien. Zaai op regels of rijen met een onderlinge afstand van 45 cm en zet de erwten in de rij 5 cm uit elkaar. Zorg dat de grond tijdens de groei voldoende vochtig blijft. Gebruik vooral geen verse stalmest. Je kunt oogsten van half juni tot eind juli. Pluk de peulen als de erwten nog sappig zijn. Wanneer je te laat plukt, worden de erwten melig van smaak. Regelmatig doorplukken is dus aan te raden. Tip: zet doperwten slechts eenmaal per 6 jaar op dezelfde plek om de kans op aantasting door schimmelziekten zo klein mogelijk te houden. €3,85 Hortitops Doperwten Pisum sativum Meikoningin (Type 1E Vr. Mei) - Groentezaden - 100 gram Productomschrijving De Hortitops Doperwten Pisum sativum - Meikoningin (Type 1E Vr. Mei) is een zeer vroeg en sterk rondzadig ras dat geschikt is voor de vroege uitzaai en goed ingevroren kan worden. De peulen mogen niet te dik worden om smaakvermindering te voorkomen. Vanaf begin maart tot half mei kan er gezaaid worden in de vollegrond in regels, 2-3 cm diep. Deze plant rankt vrij sterk en kan daarom het beste langs gaas worden opgekweekt. De plant zal ongeveer 90-110 cm hoog worden. €3,35 Hortitops Doperwten Pisum sativum Marktveroveraar - Peulvruchten - 100 gram Productomschrijving De Hortitops Doperwten Pisum sativum - Marktveroveraar levert heerlijke doperwten die geschikt zijn om in te vriezen. Het gewas vormt in overvloed grote, kromme peulen. Omdat de planten ongeveer 150 cm hoog worden is een klimsteun, in de vorm van gaas of rijshout, noodzakelijk. Het is een rondzadig ras met de specifieke doperwtensmaak. Vanaf februari, bij niet-vriezend weer, tot in april kan er direct in de vollegrond worden gezaaid. Zaai op regels of rijen met een onderlinge afstand van 45 cm en zet de erwten in de rij 5 cm uit elkaar. De grond moet tijdens de groei voldoende vochtig blijven. Geen verse stalmest gebruiken. De oogsttijd is van de eerste helft van juni tot eind juli. Pluk de peulen bij voorkeur als de erwten nog sappig zijn anders worden deze melig van smaak. Regelmatig doorplukken is dus aan te raden. Doperwten moeten slechts éénmaal per 6 jaar op dezelfde plek worden geplant om de kans op aantasting door schimmelziekten zo klein mogelijk te houden. €2,65 Struiksoorten: Hortitops Doperwten Pisum sativum Charmette , Allervr. Fijnz. - Groentezaden - 100 gram Een zoete doperwt Groet in struikvorm Voor vollegrondsteelt Maar wat is 't nou?! Geschikt voor potten, bakken & metermoestuinNee Geschikt voor vollegrondsteelt - Nee Productomschrijving Hortitops Doperwten Pisum sativum - Charmette , Allervr. Fijnz. is een fijne zoete dopererwt, die in een lage, compacte struikvorm groeit. Je zaait dit ras vanaf begin april tot half mei in de vollegrond in regels van 2-3 cm diep. De planten kunnen eventueel zonder rijshout of gaas worden gekweekt. Het is belangrijk om niet te vroeg te zaaien, omdat de boon gevoelig is voor kou en nattigheid. De struik van de Hortitops Doperwten wordt ongeveer 60 cm hoog. €4,90 Hortitops Doperwten Pisum sativum Kelvedon Wonder - Groentezaden - 100 gram Levert zoete doperwten Vormt grote, kromme peulen in overvloed Het is een kreukzadig ras Wat is kreukzadig? Kan het zo snel niet vinden via google. Ik heb deze van de lidl en lagen gewoon plat, niks geen support. Mislukt, neet als der kleine Rheinländerin. Productomschrijving De Hortitops Doperwten Pisum sativum - Kelvedon Wonder levert zoete doperwten en vormt grote, kromme peulen in overvloed. Het is een kreukzadig ras, de planten worden maar ca. 60 cm hoog en kunnen daardoor zonder gaas of rijshout geteeld worden. Vanaf februari, bij niet-vriezend weer, tot in april kan er direct in de vollegrond worden gezaaid. Zaai op regels of rijen met een onderlinge afstand van 45 cm en zet de erwten in de rij 5 cm uit elkaar. De grond moet tijdens de groei voldoende vochtig blijven. Geen verse stalmest gebruiken. De oogsttijd is van juni tot half juli. Pluk de peulen bij voorkeur als de erwten nog sappig zijn, anders worden deze melig van smaak. Regelmatig doorplukken is dus aan te raden. Doperwten moeten slechts éénmaal per 6 jaar op dezelfde plek worden geplant om de kans op aantasting door schimmelziekten zo klein mogelijk te houden. €2,65 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
acpronk Geplaatst: 28 januari 2023 Geplaatst: 28 januari 2023 Wat is kreukzadig? Hoe meer kreukels, dus hoe minder rond, hoe zoeter. Althans bij mais, ik neem aan dat dat ook zo werkt bij erwten. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Flup Geplaatst: 28 januari 2023 Geplaatst: 28 januari 2023 De bovengenoemde soorten vind ik niks. Peultje op Reis is wat mij betreft de beste soort. Zoet, makkelijk te telen, geen draad ook niet als de peulen wat dikker zijn en lekker smakelijk. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 28 januari 2023 Geplaatst: 28 januari 2023 4 uren geleden, acpronk zei: Wat is kreukzadig? "Bij doperwten komen twee zaadtypen voor. Een type met in rijpe toestand ronde, gladde zaden en een type met gekreukte zaden. Dit komt door de verschillen in zetmeelsamenstelling. In gekreuktzadige erwten komt amylopectine en amylose voor en in de rondzadige alleen amylose. Hierdoor zijn de gekreuktzadige erwten smakelijker en zoeter. De gladde, rondzadige erwten zijn op het moment van oogsten lichtgroen van kleur. Bij de kreukzadige erwten zijn er rassen met lichtgroene en rassen met donkergroene zaden. In Engeland en Zweden wordt de voorkeur gegeven aan de donkergroene kreukerwten." Bron: Wikipedia, lemma ERWT Quote
MSDG Geplaatst: 7 februari 2023 Geplaatst: 7 februari 2023 20 uur voorgeweekt en vandaag gezaaid, golden sweet peul en laatste poging kleine rheinlanderin. Als er dit jaar weinig te oogsten valt dan stop ik voorlopig met erwten en peulen. 😊 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
HerbalX Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 ik heb voor dit jaar ook peulen op het programma staan, nu dacht ik dat ik deze in maart / april zou moeten zaaien maar ik zie dat jullie al veel eerder bezig zijn. Zit ik er naast met mijn planning ? Quote
Peter Groen Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 Hoi @HerbalX Nee hoor je kunt peulen vanaf maart zaaien rechtstreeks in de volle grond, of bij zware grond eerst even voortrekken in een koude kas of serre. Je kunt peulen tot half augustus zaaien (tenminste hier bij ons in het zuiden) Maar hoe vroeger in het seizoen hoe minder last je krijgt van zwarte luizen en / of wormpjes in de peulen. Denk er ook aan on de jonge plantjes te beschermen tegen duiven, op 1 dag kun je alle plantjes kwijt zijn. Duiven zijn er dol op! Quote Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen. https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/
MSDG Geplaatst: 8 februari 2023 Geplaatst: 8 februari 2023 @HerbalXnee, dat kan ook prima. Ik probeer echter zo vroeg mogelijk te beginnen zodat ik later in het jaar meer tijd over houd. Voorwaarde van nu zaaien is dat je de mogelijkheid hebt om ze in een koude kas/bak te kunnen zetten om langzaam te laten groeien. Als je later zaait dan groeien ze net zo goed en heb je wat minder lang zorg voor de plantjes. 😄 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
donaldk Geplaatst: 10 februari 2023 Geplaatst: 10 februari 2023 Op 28-1-2023 om 13:34, Flup zei: De bovengenoemde soorten vind ik niks. Peultje op Reis is wat mij betreft de beste soort. Zoet, makkelijk te telen, geen draad ook niet als de peulen wat dikker zijn en lekker smakelijk. En niet te vinden. Enige google resultaat is jouw forumthread, waar je om zaden vraagt. Ik zoek dus lekker erwten, die dus meer dan 3 weken produceren, dus meerdere soorten welkom. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
rorror Geplaatst: 10 februari 2023 Geplaatst: 10 februari 2023 7 minuten geleden, donaldk zei: En niet te vinden. Enige google resultaat is jouw forumthread, waar je om zaden vraagt. Bij mij het eerste google resultaat; https://destreekboer.nl/product/19-peul-op-reis/ Volgens de website wordt het ook wel "Pûltsje op reis" genoemd. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 10 februari 2023 Geplaatst: 10 februari 2023 Huh geen kreukerwten, maar glad en ronde erwten. Dat waren toch de zoete en smaakvollen? Net geen tien euro voor een zakje, ouch. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Flup Geplaatst: 12 februari 2023 Geplaatst: 12 februari 2023 Super rorror, mijn dank is groot! Deze zijn inderdaad glad en rond en zoet en smaakvol. En absoluut makkelijk om te kweken. Die horen elk jaar in mijn tuin, want deze peul is zoveel lekkerder dan andere peulen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.