Patrijs Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Het jaar is nog maar net begonnen en toch zijn er al mislukkingen. De in de kas in potjes gelegde wintererwten Feltham First zijn kuis verrot. De grond was blijkbaar te nat, en het vochtige weer hielp ook niet mee. Binnenkort maar nieuwe leggen in droge zaaigrond. Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Hier ook al de eerste mislukkelingen, 2 paprikaplanten die ik wou overhouden van vorig jaar, hebben blijkbaar iets te koel en vochtig gestaan, einde verhaal, dit najaar bij een volgende poging zal ik een andere plaats moeten zoeken. Quote
rorror Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Hier zijn 4 van de 6 pepers die ik wou overhouden ook dood gegaan. De gene in de mini potjes, paar keer te laat geweest met watergeven. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Roland Geplaatst: 6 januari 2023 Geplaatst: 6 januari 2023 Mijn tomaten willen deze winter geen vrucht zetten. het is te koud denk ik. (16C overdag en 14C snachts.) 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 7 januari 2023 Geplaatst: 7 januari 2023 Bij ons is deze winter een razzia op de tulpenbollen. Plekken waar we ze vorig jaar zonder problemen hebben gepoot, worden dit jaar overhoop gehaald. Te veel om allemaal af te dekken. Maar ik verwacht dit iets minder keukenhofeffect dan vorig jaar. Quote
HuubvG Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 Alles! Waarschijnlijk door eigen schuld / onwetendheid is het voor het laatst geweest dat ik in mijn achtertuin eetbare gewassen wil verbouwen. Had ik de grond opgehoogd in borders en kas met compost uit eigen vat, met de bedoeling de grond van bovenaf te verbeteren, de compost bevatte waarschijnlijk eitjes van o.a. de varenrouwmug, schimmels, ziekten. Er kwam een heuse mierenplaag bij. Letterlijk alles dat ik geplant en gezaaid heb dit voorjaar, is vanuit de wortels afgestorven of het gewoon niet goed gaan doen. Het begon met de komkommers in de kas. Eén kleine, kromme komkommer, de rest bleef klein en de plant begon te vergelen. Weg ermee! Daarna volgden paprika, tomaat peper, alles in de kas, wortels stierven steeds weer af, nieuwe wortels maken putte de planten zo uit dat ze het begaven. Weg ermee! Vervolgens de bleekselderij voor de jaarlijkse teeltwedstrijd, nadat ik ze in de vollegrondbedjes had geplaatst, groeistilstand, achteruitgang, weg ermee! Nu heb ik de knoop maar doorgehakt: geen moes meer in de tuin, maar vaste planten, bloemen, meerjarigen, alleen de druiven mogen blijven, die zijn er gedeeltelijk ook voor de sier. Bodembedekkers leken me beter, maar juist daaronder vonden de mieren het lekker behaaglijk om eens te gaan nestelen. Dus ik ben er nog niet vanaf, voorlopig mislukt alles gewoon, hopen maar op beter. En strooi dagelijks mierenpoeder, dat ik nooit eerder deed. 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 Wat jammer...hoop toch op betere tijden voor je 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 11 juli 2023 Auteur Geplaatst: 11 juli 2023 54 minuten geleden, HuubvG zei: Alles! Waarschijnlijk door eigen schuld / onwetendheid is het voor het laatst geweest dat ik in mijn achtertuin eetbare gewassen wil verbouwen. Had ik de grond opgehoogd in borders en kas met compost uit eigen vat, met de bedoeling de grond van bovenaf te verbeteren, de compost bevatte waarschijnlijk eitjes van o.a. de varenrouwmug, schimmels, ziekten. Er kwam een heuse mierenplaag bij. Letterlijk alles dat ik geplant en gezaaid heb dit voorjaar, is vanuit de wortels afgestorven of het gewoon niet goed gaan doen. Wat zonde van al je goede werk...... Is het geen idee om de compost in te spitten, goed in te wateren zodat het kan verteren en je herfsteelt in te planten? Al weet ik uit ervaring dat een moestuintje in de achtertuin vaak extra hindernissen geeft. 1 Quote De moestuin van Patrijs
HuubvG Geplaatst: 11 juli 2023 Geplaatst: 11 juli 2023 @Patrijs, ik heb me erbij neergelegd, en ga proberen er een mooie siertuin van te maken. Ik heb lang genoeg eetbaar getuinierd, vond het lichamelijke werk nooit echt leuk. Ook het steeds maar opnieuw bewerken van de grond, het gesjouw, de rommel, en vooral de misoogsten en tegenslagen, ik ben er klaar mee (om dat cliché maar eens te gebruiken...). De tuinbonen zou ik erg gaan missen, en dan vooral tegen de tijd van zaaien in het voorjaar, de laatste porties uit de vriezer eten. Dit seizoen zijn zelfs de tuinbonen mislukt! Halverwege de groei zaten de toppen vol met zwarte luis én mieren. paar keer per dag spuiten met spiritus/groene zeep, topjes toppen, hielp niet veel. Daarom maar vroeg geoogst en slechts één maaltje van kunnen eten. 35 minuten geleden, Patrijs zei: Is het geen idee om de compost in te spitten, goed in te wateren zodat het kan verteren en je herfsteelt in te planten? Nu je het zegt... Een stukje van 1m20 bij 1m50 zou ik kunnen doen op die manier. Zoals je dat zegt had ik dat een paar geleden al zo gedaan in dit stukje. Nu de grond gedeeltelijk uitgraven en dat ik een leeg compostvat doen (veel zand en stenen, er heeft een weg boven gelegen). De rijpende compost erbij doen en dan weer zoals je zegt. En dan toch misschien in februari een paar rijtjes tuinbonen erin? O ja, wat nog meer mislukt is dit seizoen: kapucijners, verwelkten halverwege de groei siererwten, kwamen bijna niet op, enkele overblijvers zijn nu 10 cm rode bosui zaden, o% opkomst lupine, de helft is na uitplanten verdwenen Corsicaanse loopmunt, na uitplanten, slechts één van de vijftien zaailingen is er nog valeriaan, van eigen zaad, planten niet meer opgekomen en zaad helemaal niet en ga maar door, er komt steeds meer, ik wil het vergeten alle kruidenplanten zoals munt, oregano, tijm, citroentijm, salie (opgeruimd) meerjarig bonenkuid, rozemarijn, munt worden blijvend aangevallen door de beruchte vliegjes/luizen, ondanks behandeling en verpotten in goeie potgrondblaadjes Wat wel goed gaat zijn ui-achtigen, knoflook, oerprei, en zo, maar daar gaat dit topic niet over... Quote
acpronk Geplaatst: 13 augustus 2023 Geplaatst: 13 augustus 2023 Het jaar is nog niet voorbij, maar ik kan alvast zeggen dat de chayote niet meer terug komt. Dit jaar in juni geplant, na het planten stagneerde de groei en inmiddels zijn ze helemaal kaal gevreten door de slakken. 5 jaar moestuin, 4 keer geprobeerd, alleen eerste keer een hele mooie oogst (beginners geluk zullen we maar zeggen).Bonen en kolen worden constant door slakken opgevreten, en de sla hebben we ook maar 2 keer van kunnen eten...Maar gelukkig zijn er ook dingen die wel goed gaan, alleen beetje weinig groente uit eigen tuin. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Lia56 Geplaatst: 13 augustus 2023 Geplaatst: 13 augustus 2023 Prei, ui, knoflook... mineervlieg, sla, bonen -> slakken 😡 1 Quote
Amrutten Geplaatst: 13 augustus 2023 Geplaatst: 13 augustus 2023 Knoflook. Stond voor de vakantie er nog goed bij. Toen ik 4 weken later wilde oogsten, vond ik nauwelijks iets. Hier en daar een klontje kleine teentjes. Gelukkig had ik in Griekenland een hele knoflookvlecht gekocht !! 2 Quote
jootje Geplaatst: 13 augustus 2023 Geplaatst: 13 augustus 2023 Het is nog geen einde seizoen, maar hier nauwelijks bieten. Verschillende keren gezaaid. Stond er bovengronds prachtig bij, maar onder de grond gebeurde er amper wat. Heb nu alles eruit gehaald. Stond er vanaf maart. Rare kleine mini bietjes zaten eraan, met veel wortel op het bietje zelf. Ben normaal erg van: wie het kleine niet eert…..maar nu gewoon alles weggemikt! er staan er nu nog een paar, later gezaaide, en er staan gekochte plantjes klaar om te planten. Dus wie weet…. 2 Quote
Flup Geplaatst: 13 augustus 2023 Geplaatst: 13 augustus 2023 Wortels natuurlijk, zoals elk jaar. Maar de aanhouder wint, volgend jaar probeer ik het gewoon weer. 4 Quote
bonnie f Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 Sjalotjes. Allemaal verzopen. Ik moet nog wat leren over deze grond.Een aardbeien. Eerst verdroogd, daarna verzopen. Pfffff. 1 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Vastone Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 Doperwten, alles opgegeten door de vogels. Volgend jaar misschien toch maar een net plaatsen voor de oogst. Quote
woldistel Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 @Flup Ik probeer volgend jaarbgewoon met je mee, hier ook elk jaar drie keer niks. Bij mij zijn de aardappelen gewoon waardeloos dit jaar. Zal de droogte wel zijn. 1 Quote
jasmin Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 Bieten verdwenen steeds. Misschien de vogels, want een ronde later deed ik er gaas over en bleven ze wel staan. De kk en augurken zijn vroegtijdig verdord en afgestorven. Een schimmel vermoed ik met al die regen. Het gebrek aan zonlicht deed ook het voorzaaien elke keer vertragen. De groei op de vensterbank gaat dan te langzaam. De erwten deden ook maar magertjes mee, nauwelijks een paar keer erwten gegeten, ondanks overvloedig voorzaaien en uitplanten. De courgettes doen het wel, maar niet de overvloed die ik had verwacht. Met al die nattigheid was het moeilijk bevruchten door de bijtjes. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Jeanne heijmans Geplaatst: 14 augustus 2023 Geplaatst: 14 augustus 2023 Hier ook komkommers,had 5 planten staan,3 komkommers eraf gehaald.veel regen mei/juni.1 week op vakantie Nederland en alles bij elkaar.dus dat is helemaal mis gegaan. Quote
MSDG Geplaatst: 15 augustus 2023 Geplaatst: 15 augustus 2023 Uien, overal mineervlieg in waardoor ik de helft eraf moest pellen. Pompoenen ook maar zo zo. Mag blij zijn als ik straks 4 pompoenen kan oogsten van 4 planten. Ook de derdejaars aardbeien waren een teleurstelling, de raddichio voor derde jaar op rij gesneuveld door de veenmollen en alle koriander is verdwenen. 🤣 Dille schiet al door als de plantjes 15cm hoog zijn, dat is me ook nog nooit gelukt. En de aubergines, 3 planten: 0 vruchten. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
HuubvG Geplaatst: 16 augustus 2023 Geplaatst: 16 augustus 2023 (aangepast) Kamperfoelie 2x. De eerste heb ik 5 jaar geleden in mijn tuin gezet, maar bleef klein, wilde niet groeien. Dit was de geurende, rood bloeiende soort. Uiteindelijk weggegooid vorig jaar, het werd niks. De tweede is de soort met gelig/roze bloemen, geurloos, 3 jaar geleden in dezelfde achtertuin gezet. Deed het aardig, maar krijgt nu van onderaf bladuitval, terwijl die bovenop volop bloeit. Het jonge blad is eerst mooi groen, later krijgt het vlekken, wordt bleek en valt af. Misschien toch ook deze eruit halen en opnieuw beginnen, maar dan weer met de geurige soort?* Plantje zelf én de bloemen daarvan zijn ook net wat mooier dan de gelige, reukloze soort. Wellicht in een pot planten met geschikte grond erin. *Hoeft niet beantwoord worden, daar is dit topic niet voor, ik weet. Gewoon even hardop nadenken zeg maar. 16 augustus 2023 aangepast door HuubvG Quote
BertWilp Geplaatst: 16 augustus 2023 Geplaatst: 16 augustus 2023 Geen idee hoe dit is gebeurd, normaal rijkseigendom en nu dit. Alle trossen zien er zo uit. Blad ziet er redelijk (iets kleiner dan normaal denk ik) uit. Iemand enig idee hoe/wat? Quote
HerbalX Geplaatst: 16 augustus 2023 Geplaatst: 16 augustus 2023 Knoflook .... in Oktober 2022 gepland in de hoop mooie bollen te kunnen oogsten in Juli 2023 maar helaas werden het niet meer dan een paar kleine bolletjes en waren er ook nog een aantal rot door het natte voorjaar.... Quote
Flup Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 On 8/16/2023 at 10:37 AM, BertWilp said: Geen idee hoe dit is gebeurd, normaal rijkseigendom en nu dit. Alle trossen zien er zo uit. Blad ziet er redelijk (iets kleiner dan normaal denk ik) uit. Iemand enig idee hoe/wat? Is volgens mij een schimmel (echte of valse meeldauw), denk ik. Voorkomen kun je dat niet helemaal (daarom heb ik mijn druiven weggedaan), maar de druiven luchtig houden helpt wel wat, zodat vocht snel verdampt en de druiven niet kan aantasten. Er schijnen ook middelen tegen te zijn hiertegen, maar daar kunnen anderen ongetwijfeld meer over zeggen. Ik hoop dit jaar afleggers / stekken te krijgen van een druivensoort die in mijn vochtige microklimaat (dal) goed gedijt. Quote
Patrijs Geplaatst: 18 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2023 (aangepast) Schorseneren, een rij gezaaid net voor de droge tijd op het droogste stukje tuin, er staat er nu eentje... Ook de aardappels, de vroege en de late die te droog stonden geven maar heel weinig. En de klimbonen wilden niet meer kiemen, ook niet onder streng toezicht van de opzichter. 18 augustus 2023 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.