Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat is er hopeloos mislukt in 2023?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik wil even beginnen met dat we echt niet zielig zijn want er zijn ook wel dingen die het WEL doen dit jaar, EN we hebben nog flink wat inmaak van vorige jaren waar we de komende winter echt wel mee doorkomen ;) Maar de volgende dingen gaan hier niet goed:

Witlof, andijvie, sla, doperwten, radicchio, papaver, pompoenen, de helft van alle bietjes die ik zaai, appelwortel, aardappels in een bepaald stuk van de tuin, zwarte rammenas, Soester knollen. En dan vergeet ik vast ook nog wel wat.

Ik weet niet waarom de doperwten en pompoenen moeilijk deden/doen, maar de rest komt door engerlingen. 

Geplaatst:

Dat is veel zeg! En niet alleen sla-achtigen  Staan je  pompoenen in een veld? 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

O dat is best naar en jammer. Ja te hard aangestampt.. zou kunnen als je niet de aarde voor iedere plant goed hebt losgemaakt? Kunnen de planten het water niet goed op nemen? 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bij mij is mislukt de zwarte rammenas en de Kyoho druiven. Rammenas ging vrijwel direct schieten, Kyoho zit vol met schimmel of zonnebrand, ik kan niet zien wat het is. Sommige trossen had ik in papieren zakken gepakt tegen zonnebrand, die zijn echt beschimmeld.

Verder is mislukt de buitenaubergine, ik heb wel gezonde planten maar geen aubergines.

De tomaten beginnen door phytophtora te sneuvelen zonder dat er een noemenswaardig aantal gerijpt was.

Verder is mijn nashiperenboom afgebroken dus is de oogst nog niet mislukt maar wel met 2/3/e verminderd.

Een rek met bonen is omgewaaid.

Mijn kakiboom bleek dood te zijn.

Mijn kroosjes hadden een beurtjaar: één vrucht van twee bomen.

Wel is er van alles gelukt dat bij andere mislukt is als ik het zo lees. En ik heb geleerd: volgend jaar geen aubergine, en minder tomaten.

Geplaatst:

Hopeloos
Al voor de derde x pepinos. Zelf gezaaid ditmaal. Vol met bloemen. Grote planten. Nul pepinos. Maakt niet uit of ik schud, handmatig bestuif, praat, dreig of een dansje doe. Die komen er dus nooit meer. Dan maar niet. Nu wil de dochter ze, want eh… je weet toch mama dat alles bij het beter doet?
[emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji23]

Van je kind moet je het hebben. Dus. Wie weet volgend jaar in haar tuin, maar zeker niet in de mijne. Rotdingen!

Ook mislukt: courgette en pompoen. Die 2 gele courgettes die ik had, zijn opgegeten door slakken. De rest vormt mannelijke bloemen en 1 is net een pompoentje aan het vormen. Nu pas. Ik denk dat ik volgend jaar lekker geen cucurbitea doe. Of het overlaat aan de dochter. [emoji18]

Verder mag ik eigenlijk niet klagen met mijn andere zaaiprojecten. Zelfs de komkommers doen het. Wel heel laat, maar hey. Er groeien zowaar komkommers.

Geplaatst:

Hier zijn vroeg in het seizoen de doperwten mislukt, geen idee waarom. En nu alle curcubita, inclusief die zo prachtig groeiende spaghetti meloen die al twee loeigrote vruchten gaf. Grrrrr. Vreselijk irritant om om me heen te zien dat buurttuinders wél prachtige courgettes en pompoenen oogsten. Niet dat ik het hen niet gun, maar ik gun het mijzelf ook. Maar het is ongetwijfeld onze eigen schuld, we hebben niet op de goede manier voor de bodem gezorgd. Volgend jaar opnieuw proberen. En de paar plantjes die er nog staan koesteren, wie weet krijgen we een prachtige nazomer. 

Verder is hier de tweede serie paksoi geen succes, er zit hier knolvoet in de bodem. Ondanks de tip van de buurman om ze in een yoghurtemmertje zonder bodem en met schone grond te plaatsen, zijn ze toch aangetast. Het lijkt er op dat dat lot ook de palmkool en spruitkool treft. Dat weten we voor volgend seizoen: alleen kolen en koolachtigen telen als de grond nog of alweer koud is, 

De tomaten beginnen ook hier en daar zwarte plekken te vertonen. Kan ik het goede deel van een gedeeltelijk aangetaste tomaat nog eten of is dat vragen om moeilijkheden? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Je kan het goede deel nog eten, ik doe dat ook. 

Edit:....en ik leef nog.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

In 2022 en 2023 Erwten absolute fail.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Ik geloof dat ik tomaten ga toevoegen aan mislukt. Pas een kilo of 2 geplukt. Mijn lievelingen zijn sowieso opgeknaagd door slakken, dus die zijn er niet. De rest die het wel doen, zijn knalgroen. Veel tomaten, dat wel, maar nog oneetbaar. Schril contrast met wat ik bij iedereen voorbij zie komen.

Zucht.

Geplaatst:

@Mellie voortaan niet meer in de zomer op vakantie?
Hier zijn de tomaten het enige wat echt gelukt is.
De vijgen zitten in de aanloopfase, al had ik wat meer gehoopt.
Druif Einset Seedless zit wel helemaal vol met vruchten, en ook nog eens hele grote trossen. Maar Kodrianka blijkt een ander ras te zijn, druiven waren zuur (en rond ipv ovaal), hoop dat ze wel zoet worden. Swenson Red heeft volop gebarsten vruchten door de hevige regen. Velika heeft veel verrotte vruchten (meer dan andere rassen), en Reliance heeft dit eerste jaar (2e jaar plant) kleine trosjes met kleine vruchten.

Geplaatst:

Sja… met schoolvakanties weinig keus vrees ik.
We krijgen vast nog een heeeeeel mooie nazomer die niet zo nat is en veel zon [emoji1320][emoji1320][emoji1320]

Geplaatst:

Ik hoop het.
Als mijn stevia de voorbode is, dan wordt het koud, nat, donker en grijs.
Begin vorige maand wat stekken genomen van de 2 overwinterde planten in pot, en half juli of eind juli deze in de volle grond gezet. Ze zien er belachelijk slecht uit, alsof de herfst al bijna is afgelopen! Aan water was er geen gebrek, daar ligt het niet aan..
De stekken staan in de achtertuin, en die zien er wel heel mooi uit overigens.

Geplaatst:

Hopeloos mislukt dit seizoen (hoewel ik een tevreden seizoen achter de rug heb vooralsnog!)

rucola; groeit fantastisch maar schiet elke keer binnen mum van tijd door en daardoor weinig oogst. Misschien dat het in het naseizoen wat beter lukt.

courgette; het wil maar niet lukken. ‘Vroeger’’ kwam ik er in om maar de afgelopen twee jaar is het maar matig, vrijwel geen oogst.

pompoen; helemaal niets!

aubergine; eigenlijk een succes want het is me eindelijk gelukt om een aubergine te oogsten dit jaar (de aanhouder wint 😂) maar 1 aubergine is wat weinig van drie planten.

Geplaatst:
On 8/29/2023 at 8:01 PM, Mellie said:

We krijgen vast nog een heeeeeel mooie nazomer die niet zo nat is en veel zon

Als ik t weerbericht lees zou je best gelijk kunnen krijgen

Geplaatst:

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar Weeronline voorspelt voor vanaf 12 september weer regen en rond de 20 graden. Maar het kan altijd veranderen natuurlijk..
De eerste week is in ieder geval mooi meegenomen. De tomaten oogst wordt in ieder geval met een week verlengd.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Boerenkool:

PXL_20230924_105152997.thumb.jpg.f4dc3166f6238b573cef018897e0b9f8.jpg

Rode kool:

PXL_20230924_105132397.thumb.jpg.cadafe29127249d6afef88cb2d192313.jpg

PXL_20230924_105342707.thumb.jpg.675fe9213b152cdc99ceaacb6b755953.jpg

Geplaatst:

Ajakkes, @Arja.  Hier inde achtertuin zien de palmkolen er ook ongeveer zo uit. Druk bezocht door koolwitjes en opgegeten door hun nakomelingen. Op de moestuin staan ze onder gaas, daar zijn ze prachtig. Misschien volgend jaar toch gaas er over? 

Geplaatst:

Lijkt me een prima idee! De rode kool zat vol slakken, ik kon uit elke plant tientallen slijmerds peuteren. Lekker tussen die bladeren zitten met z'n allen. De boerenkool leek goed te gaan, tot ineens een leger rupsen de boel kaalvrat. 

Geplaatst:

Ik had ze hier onder t gaas... maar nog opgevreten door...😒

Geplaatst:

@Lia56 wat erg. Doe je daar zoveel moeite voor.

Geplaatst:

Vier pepino's laten overwinteren in de hoop op een fantastische oogst die ik tot in januari zou kunnen laten narijpen:  nul meloenperen.

Geplaatst:

Hier zijn de spruitkolem opgegeten door enthousiaste konijnen (denk ik). Ik heb - veel te laat - er een net overheen gezet, in de hoop dat het nog iets wordt. Tegen beter weten in. Ik had zo gehoopt op eigen spruitjes 🫣.

Geplaatst:

@Tanja65 we doen zo goed ons best... helaas niet altijd genoeg 😪

Geplaatst:

@Lia56 dat ligt niet altijd aan hoe goed we wel of niet ons best doen! Tenzij je gaat voor perfectie, is het nou eenmaal een samenspel.

3 uren geleden, Goldfish zei:

Vier pepino's laten overwinteren in de hoop op een fantastische oogst die ik tot in januari zou kunnen laten narijpen:  nul meloenperen.

We zouden een treurig icoontje op dit forum moeten hebben, om medeleven te betuigen. Niettemin heb ik door jouw reactie maar eens opgezocht wat pepino’s zijn, ik dacht namelijk een soort peper 😜

aangepast door Tanja65

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.