Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd 2023 : Bleekselderij


Lia56

Aanbevolen berichten

Jaaa! Ik doe graag weer mee aan de wedstrijd. Goed van je @Lia56 dat je dit op je hebt genomen.

 

Voor de concurrentie: ik heb al jaren bleekselderij in de tuin en meestal heb ik iele bosjes dunne maar wel zeer smaakvolle stelen, die ik naar behoefte pluk. Ik heb nog nooit een hele bos geoogst.

Afgelopen seizoen was zelfs dra-ma-tisch. Er was nauwelijks verschil tussen de blad- en de bleekselderij.

 

Ongeveer eens in de vijf jaar heb ik een bos met stelen die half zo dik zijn als het waterige spul dat je in de winkel koopt. Kansberekening leert dat dit een super-seizoen gaat worden – zeg ik tegen de concurrentie.

 

En zo lekker! Zeg ik tegen degenen die het niet eten of kweken. Nee, ik eet het ook liever niet als groente-op-zichzelf (jakkes), maar het is onmisbaar in soep, pastasaus, stoverij. En de planten vragen ook nog eens weinig ruimte.

 

Iedereen die meedoet: alvast succes gewenst en ik hoop van jullie te leren.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik na 1,5 jaar afwezigheid mag mee doen, doe ik graag mee! 

 

Nog nooit geteeld en eten het eigenlijk zelden. Maar... Ik hoorde vandaag de podkast aflevering Etenstijd! Van yvette van Boven met als onderwerp: bleekselderij! Dat moet een voorteken zijn ;)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-2-2023 om 20:44, Mai Pensato zei:

Ik weet nog niet zeker of ik meedoe want ik heb geen echte moestuin. Als ik meedoe dan in mijn kas en op steenwol (dit zal denk ik wel uniek zijn...)

 

@Lia56  ik doe mee. Het zal echt een experiment worden, in dr kas en in pot/bak met steenwol in vergelijking met cocospotgrond. Een experiment dat kan slagen ... of helemaal mislukken 😀 we gaan het zien.

  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk! Er zijn nu bijna 20 aanmeldingen.

Nog even een stukje van Diana's mooie moestuin gekopieerd:

ZAAIEN / PLANTEN

Bleekselderijzaden zijn heel klein en kiemen niet erg snel (het duurt gemiddeld een week of 3). Vervolgens groeien de zaailingen de eerste weken ook nog eens langzaam. Om die 2 redenen vind ik het prettig om bleekselderij in maart al op een koele en lichte plaats in huis of in de koude kas voor te zaaien. Ook buiten zaaien kan goed maar wacht dan tot na half april. Ter plaats zaaien is ook een optie maar doen wij zelf eigenlijk nooit (omdat de zaden zo klein zijn en we later moeten uitdunnen: liever zaaien we gecontroleerd voor, laten de zaailingen beschut en in luchtige potgrond (waar ook gelijk voldoende voedingsstoffen in zitten) groeien tot de zaailingen groot genoeg zijn om uit te planten.

Zaai vooral niet te diep; de hele kleine zaden hebben amper bedekking nodig (een dun laagje zand of vermiculiet is voldoende, en ook dat is nog een reden waarom we liever voorzaaien dan ter plaatse zaaien).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-2-2023 om 13:06, Mellie zei:

Maar meestal heb ik mazzel en knaag ik zo een half bosje weg.

Ja, oh ja, dat is zeker wel lekker. Maar meestal heb ik niet de mazzel dat de stelen dik genoeg zijn om dat te doen. Met jakkes bedoelde ik: gekookte stelen als groente op zich, met niets. Wat een culinaire ellende. Maar gemengd met andere groenten vind ik het juist erg lekker.

 

Op 12-2-2023 om 09:16, Lia56 zei:

Nog even een stukje van Diana's mooie moestuin gekopieerd:

Handig Lia, bedankt! 

In de zaaiagenda van Lady Di zie ik als zaaitijd: begin april - eind mei.

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lia56 bedankt voor het zo snel versturen!  Hoeveel zaden krijgen we eigenlijk (ik heb begrepen dat het super fijn zaad is).

 

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lia56 zei:

haha... doordat ze zo klein zijn kon ik ze niet tellen, snufje hier, snufje daar...

 

Is wel te doen hoor ;)  En dan een voor een tussen je vingers nemen en in het zakje leggen :-)

 

selderijzaad_knol.thumb.JPG.215aa81e8eb8bc068a872672b41e7e45.JPG

 

Knolselderijzaad  (vergelijkbaar met bleekselderijzaad)

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...