Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd 2023 : Bleekselderij


Lia56

Aanbevolen berichten

Hmm, hier nog niet. De PostNL app gaf die envelop ook niet aan (wel 2 andere), maar het gebeurt wel vaker dat ik iets krijg wat niet gescand is.
Maar de postbode is vandaag niet geweest.. afgelopen zaterdag was ook overgeslagen, dat kwam dinsdag binnen samen met de post van dinsdag. Waarschijnlijk werkt de postbezorger parttime...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, hier ook.

Als het kiempercentage een beetje acceptabel is en de zaden enkele jaren kiemkrachtig blijven dan kunnen we wel even vooruit. 😊

Bedankt @Lia56

  • Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn de goudgele zelfblekertjes ook aangekomen en ze hebben er zin in. Ze joelen en bakkeleien nu al om wie er winnen gaat. Het gaat soms zo heftig tekeer dat het mooie zakje bijna scheurt. Als ik uitleg dat @Lia56 daar zó haar best op gedaan heeft, wordt het kabaal alleen maar erger. Pas toen ik vertelde dat alleen de aller aller stilste zaadjes mogen meedoen aan de wedstrijd verstomde het tumult.

 

Bedankt Lia 👍

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-2-2023 om 17:24, mdubbelm zei:

Ik heb de zaden ook binnen! Net al even onderstaande video bekeken, en dat wordt water geven… mijn tuin is zo droog, ik moet maar een van de nattere plekjes gaan uitzoeken hiervoor!

 

 

Charles Dowding❤️😀 Bedankt voor het handige filmpje hier te zetten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wedstrijd draait om het gewicht van de bleekselderij @Soete, de kleur of mate van verbleking maakt niet uit.

 

En dat was een nuttig filmpje hierboven @mdubbelm. Bedankt voor het plaatsen. Ik mag ook wel eens iets doen aan de waterhuishouding bij de bleekselderij. Misschien een schep bentoniet onder in het plantgat. 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Amrutten said:

Ik heb als test (ja,ja) enkele zaden gezaaid. Die staan nu in een verwarmd kasje in de woonkamer.

Helemaal leuk. We hebben geen begin datum genoemd aangezien ze heel lastig / laat kiemen. 

Dus ben heel benieuwd straks😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle enthousiastelingen:

 

De potgrond mag nooit uitdrogen, om groeistoornissen te voorkomen. Na de kieming duurt het dus nog wel enige weken voor de zaailingen groot genoeg zijn om uit te planten. Laat ze tot die tijd op een zo licht mogelijke plaats staan bij koele temperaturen, dat zorgt voor een mooi gedrongen groei. In huis is de kans groot dat de zaailingen lang en dun worden (door een combinatie van teveel warmte en te weinig licht), geef zaailingen dus vooral een plekje in een kas, platte, bak, tunneltje of iets dergelijks. En anders kun je overwegen om de zaailingen overdag buiten te zetten en in de avond en nacht in een schuur of garage te zetten.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle tips! 

Voor de nieuwsgierigen:

 

Ik heb de eerste (natuurlijk iets te vroege enthousiaste) voorzaai als volgt gedaan: potje met zaaigrond met bovenop een laagje vermiculiet. 

Hier de zaadjes op gelegd en lichtjes aangedrukt. 

 

Gezien de zaaigrond en vermiculiet al nat waren alleen nog een klein beetje vocht op de zaadjes gesproeid. 

 

Potje staat in zo'n klein kasje, zonder warmtematje oid in de vensterbank (westzijde) boven de verwarming. 

 

We gaan het meemaken! 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie opmerking @henkg over lichtkiemers 👍

Selderijsoorten, maar ook peterselie, zet ik eerst in de week in wit zand. Dop van een pindakaaspot, wit zand er in. Grond net aan verzadigen met water. Zaadjes er op. En dan elke dag met de nevelspuit - als het nodig is - de grond vochtig houden, maar niet kleddernat maken. Licht wegzetten, maar niet in de volle zon.

Op de foto hieronder zie je de snij- en knolselderij en de platte peterselie die op 14 februari in de week zijn gelegd.

Zodra er kiempjes verschijnen, wordt het tuinieren met een theelepeltje. Dan schep ik de zaadjes over naar ruime cellen-trays met potgrond en bedek dat dan met een minilaagje potgrond. Plantenspuit er op om dat laagje in te wateren. Gaat eigenlijk nooit mis. 

 

En owh, ai ai ai, jullie enthousiasme is zo aanstekelijk @Amrutten en @Vastone. Waarschijnlijk ga ik dit jaar ook weer eens vroeg beginnen met de bleekselderij. Of noem het strategisch denken: kansen spreiden.

 

Edit: Sorry @Vastone, we zaten tegelijk iets te schrijven voor het forum en je was net iets eerder met plaatsen. Maar jouw methode lijkt me hartstikke goed 👍.  Een kasje of propagator gebruik ik dan weer niet.

 

IMG_0214.thumb.JPG.5cd565b75e0386ca28408f78ca730c44.JPG

 

 

 

aangepast door Vinky
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...