Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2023 : Bleekselderij

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@hoekman: Nu nog zaaien kan echt nog wel.

Ja, de groei gaat niet snel.

Dat zit ook tussen de oren. Wedstrijd, uitdaging. Elke dag weer kijken naar de voortgang. Dat steeds weer kijken doe je (doe ik) echt niet iedere dag bij "gewone" zaailingen.

Deze (20 maart gezaaid, dat is nog net geen drie weken geleden) beginnen nu aan het eerste echte bladpaar:

20230408_bleekselderij.jpg

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Bij mij zijn de zaadjes 2 dagen geleden ook gekiemd. Na de selectie en verspenen volgt de foto van de winnaar(s) in wording! 👍

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag, 9 april, is het sinds 29 maart 11 dagen tot ontkieming.

Bleekselderij en Corsicaanse munt samen gezaaid op dezelfde dag in dezelfde bak.

Even de bak buiten gezet, zonder extra licht zijn ze al helemaal niet te zien.

bak1.jpg

De bak is in twee stroken verdeeld, in de lengterichting. De smalle, lichtgroene kiembladen hieronder te zien als je goed kijkt, zijn bleekselderij en de donkergroene, ronde blaadjes zijn van de Corsicaanse munt.

bak2.jpg

Fout met korrels gemaakt, maar dat heeft te maken met de Corsikaanse munt, dus daarover hier meer.

aangepast door HuubvG
Tekst en plaatjes afgestemd
  • Like 1
Geplaatst:

bleekselderij7.thumb.JPG.ce1707df580d8d18c2d47a4c3a55cbcc.JPG

Groot genoeg om te verspenen.

bleekselderij8.thumb.JPG.5acda4d48e2e844bd1afafc4378ea96d.JPG

Mooi plekje voor zo'n karweitje is de rand van de compostbak die precies de juiste hoogte heeft om er makkelijk staand aan te kunnen werken.

bleekselderij9.thumb.JPG.e8cff21cf587f7113a67d10517b19c88.JPG

20 plantjes voor mij, 10 voor een buurvrouw en 5 om de bak vol te maken  :-) .  Voor die 5 extra vind ik nog wel een bestemming.

• Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Vandaag overgepot: 6 planten in steenwolpotten van 10x10x10 cm en 5 in P9 potten met potgrond.

De planten beginnen nu duidelijk sneller te groeien.

Van bemesting (EC niveau) op substraatteelt is niets bekend van bleekselderij, dat is dus een beetje experimenteren.

Behalve vergelijking potgrond-steenwol ga ik nog een andere vergelijking maken. De helft van de planten krijgt een andere behandeling dan de rest.

Maar daar vertel ik nog even niets over....😊

Foto:

Bleekselderij2023-04-10overgepot.thumb.JPG.4a0b314298494e1edb3eccd297e9668a.JPG

• Like 7

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Hoe zien ze er bij jou nu uit @Lia56  , foto ? Misschien zijn ze bij ons toch iets te vroeg om een grote te telen.  Gisteren een reserve 2de zaai gedaan, je kan nooit zeker genoeg zijn met een wedstrijdje 😄.

Geplaatst:

De nieuwe zaadjes laat ik denk ik maar een langere tijd binnen staan... degene die ik hiervoor had gezaaid waren 2 weken geleden naar de kas gegaan. Wellicht geen goed idee... 😪

Geplaatst:

Ter geruststelling:

Als het eerste echte blad begint, dan gaat het beduidend sneller. Het verschil in precies vier dagen:

20230412_bleekselderij_combi.jpg

^ Boven: 8 april, onder 12 april (zelfde bak, op 20 maart gezaaid, opkomst 28 maart)

Vandaag of morgen verspenen ...

• Like 5

Geplaatst:

Voor de statistiek @Lia56: mijn tweede zaaisel van 29 maart ontkiemde op 10 april in wit zand. Toen overgelepeld naar potgrond en sinds gisteren zijn duidelijk kleine steeltjes en kiemblaadjes te zien. Te klein voor een mooie foto.

Ze staan er prachtig bij @Mai Pensato, @henkg en @Lia56 👍

Hier in het hoge noorden van het land (zou dat iets uitmaken?) groeit het eerste zaaisel van 1 maart nogal onregelmatig: één mooi plantje, twee mwah, en twee zijn echt belabberd – eentje gaat nog weg. Het wemelt hier van de rouwvarenmugjes dus ik denk dat er vreterij in zit. Meestal groeien plantjes daar wel overheen dus ik maak me nog geen zorgen. 

MTFbleekselder13-04-23.thumb.JPG.c64098af6ba26e91ac13d07851d406e7.JPG

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag heb ik de grootste plantjes verspeend. De achterblijvers waren voor de kippen. Ze moeten nog wat overeind komen maar hier dan toch een fotootje van een trotse winnaar in de dop! 

20230419_195411.thumb.jpg.07b10a13fe117d13e00102384fd6b351.jpg

• Like 5
Geplaatst:

@Liekie, alvast gefeliciteerd dan maar hè, al ziet die wel wat bleek... :shifty:

Gisteren mijn zaailingen uitgedund. Ze waren nog te klein op te verspenen, maar sommige stonden te dicht op elkaar. Voor het eerst heb ik ze kunnen tellen: 22 stuks opgekomen van ... veel zaad. Sommige kregen al echte blaadjes. Sommige zaailingen zullen ook wel doodgeknuffeld zijn door de keiharde kleikorrelklonten (foutje), als die begonnen uit te drogen. Daarom maar weer huishoudfolie er overheen gedaan, tegen het te snel uitdrogen.

bb8.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Haha, bedankt @HuubvG 😀 Ik loop verder niet op de zaken vooruit ofzo. En over het bleke kleurtje: met het bleken van bleekselderij kun je blijkbaar best vroeg beginnen. Ik denk dat dat misschien wel een minder gunstig effect heeft op het eindproduct, misschien trekt het wel weer bij in de nieuwe aarde: dan heb ik ontbleekte bleekselderij!! Woah! 

Succes en sterkte met de kleikorrels! Wij leren er ook veel van!

• Like 1
Geplaatst:

Hier alle plantjes in een eigen potje gezet en in de kas geplaatst (keuken is inmiddels met o.a. de tomatenplanten erg vol, maar bij kans op erg koude nachten haal ik ze wel weer terug naar binnen). 

In totaal nu 10 plantjes, wilde nog opnieuw zaaien maar moet even flink nadenken waar ik de zaden gelaten heb.. 

20230420_152506.thumb.jpg.dc9724a39bf02e7ca9c92a1c969c90fe.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Leuk om de evoluties te zien, en vooral ook heel handig. Ik doe niet mee met deze  teeltwedstrijd, maar had voor het eerst selder voorgezaaid in de kas. Ik wist nu alleen echt niet hoe ik bij deze moest zien wanneer het tijd was om te verspenen. Met even door dit topic te scrollen ben ik weer helemaal mee (en zie ik dat ik vandaag of morgen best even werk kan maken van het verspenen).

Geplaatst:

Op 20 maart gezaaid, vandaag verspeend:

20230421_BS_Voor_en_Na.jpg

De beginnende rozet (daar waar de kiemblaadjes zitten) moet precies boven de grond, het steeltje daaronder helemaal in de grond. Twaalf stuks vind ik wel genoeg. Het overschot houd ik nog een weekje aan: dat is de reservebank.

• Like 2

Geplaatst:

Voorgezaaid 6-3

Verspeend 21-4

PXL_20230421_135437914.thumb.jpg.4419510a3bc5338d93a467d9cd906d6b.jpg

Zes mogelijke prijswinnaars staan te shinen in hun nieuwe onderkomen. De rest houd ik ook nog even als backup. 

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...