Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Stoppen met e nummers

Featured Replies

Geplaatst:

Sinds een jaar of 6 ben ik drastisch gaan minderen met vlees eten, kant en klaar maaltijden en wereldgerechten paketten etc. Ook kant en klare sausjes en veel gemaakte producten probeer ik te vermijden

Ik moet zeggen met de aanschaf van de moestuin willen we ook de groenten nog verser en natuurlijker de keuken in brengen.

Voor de grap heb ik het boekje wat zit er in je eten gekocht. Ik heb een aantal standaardproducten die wij altijd in huis hebben gecheckt en eigenlijk zitten er overal wel e nummers in en toevoegingen en zout etc

Ik was benieuwd of meer mensen hier opletten en wat goede natuurvoedingsites zijn. Is het te doen stoppen met e nummers eten en worden je boodschappen dan niet erg duur!

Alvast bedankt voor het lezen

Geplaatst:

Volgens mij is het haast niet haalbaar.

En natuurlijk zijn er zat e nummers die wel geschikt zijn. Bietensap wat toegevoegd wordt heeft ook een e-nummer.

Maar omdat de consument nog mooiere diepe kleuren willen gebruiken ze synthetische stoffen e.d..

Of toevoeging om iets nog langer houdbaar te maken.

En die vallen dus in de 'foute' groep.

Maar via google kan je een lijst vinden met alle e-nummers, wat ze zijn en wat ze doen. Er is ook een rode lijst te vinden met welke je beter kan vermijden. En een lijst in welke produkten deze nummers zitten bestaat er ook. Verder niet op dat kies bewust logo letten want das vaak ook rommel.

En denk dat dat iets is wat wel haalbaar is, dus de echt foute er tussen uit halen en opletten waar het in zit en dat dus niet kopen.

Er is ook een Hyves dacht ik met koken zonder e-nummers en deze site, die moet ik nog bekijken...

http://www.zonder-e.nl/

Geplaatst:

Tuurlijk is het haalbaar. Een lap grond en geen fulltime baan of kinderen is dan wel vereist

Wij krijgen per dag al veel minder e-nummers binnen dan we 3 jaar terug aten. En we hebben nog niet eens alles van eigen land. Dat begint dit jaar pas een beetje beter te worden.

Alles zelf maken (van kaas, tot mayo, tot brood en pastasaus) is het beste, je ziet dan precies waar wat in gaat.

We doen dit alleen helemaal niet omdat we geen E-nummers meer willen eten. Maar als ik nu eens in een supermarkt loop, en zie wat er (naast tomaten, kruiden, en water) in bijv. tomatensaus zit...? Veel van die nummers zitten in het product om het langer houdbaar te maken bijv. Of te zorgen dat je iets niet steeds hoeft te schudden voordat je het gebruikt Maar dat hebben wij niet nodig hoor.

Als je dat soort producten allemaal moet kopen, ben je wel duurder uit. Daar kan je volgens mij niet omheen.

Geplaatst:

Ik zou er alleen al mee willen stoppen omdat ik die fabrieken de winst niet gun. Zoals Jorieke al zegt, alles kan je zelf maken, dus waarom zou je het kopen. Maarja, je moet de ruimte, de tijd, de kunde hebben. Nou denk ik dat de tijd hebben een keuze is. Hoe alles moet hadden we vroeger op school en van onze ouders kunnen leren, maar op school leer je niks van dat alles. Dus je moet het zelf allemaal uitzoeken en aanleren. Ook leuk, maar het duurt effe. De ruimte is duur, dus dit is wel de grootste barriere denk ik. Als je geen geld hebt voor een goed stuk land en de nodige voorzieningen daarop houdt het al snel op.

Maargoed, deze hippie houdt op met zn hippiegepraat. Tijd om zo eens te kijken hoe het met mijn landgoed van 1 are gaat.

Geplaatst:

Ik probeer er wel op te letten. Of de toevoegingen nou goed of slecht zijn, ik moet het niet in mijn eten en niet in mijn lichaam, maar het is geen wet van mede en persen.

Ik heb een hele lijst voedsel allergien, hierdoor vallen al heel veel kant en klare kruidenmixen/maaltijden, noem maar op, af. Dan eet ik ook nog es geen vlees... Het heeft me gedwongen creatief te zijn met eten kopen. Pasta sauzen, sambal, jam, noem et maar op, ik kan het zelf allemaal maken en hierdoor vallen gelijk veel e-nummers weg.

Maar goed wat Bart en Jorieke al aangeven, voor het maken van je eigen producten heb je tijd, ruimte en soms ook geld nodig.

Wat Bart ook zegt: Die kennis krijg je niet mee op school. Die moet jezelf vergaren. Op dit forum zijn gelukkig aardig wat mensen met dit soort dingen bezig, dus genoeg lui die praktische tips en adviezen kunnen geven.

Geplaatst:

Ik zou zeggen zoek een kookboek van de jaren "60.daar kan je van alles leren hoe maak ik gebonden soep en deze gebruik je voor sausjes voor div pasta, groenten enz.

De basis dan ben je al ver heen ,meel bij de molennaar enz .Melk bij de boer eigen yorgurt /vla maken!

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ik moet zeggen lijk me heel erg mooi om te leren dat alles inderdaad. Mijn zoontje heeft adhd en hij reageer op bepaalde voedingsmiddelen en dan word je gelijk wat bewuster maar die producten zijn inderdaad behoorlijk prijzig.

Eigenlijk zouden we allemaal weer ouderwets moeten worden... ook al is het maar een beetje in de voeding.

Geplaatst:

Het is echt niet zo heel moeilijk om zonder E nummers te leven, echt alles wat je kant en klaar kunt kopen kun je ook zelf maken.

Een tuin is wel noodzakelijk dan natuurlijk, maar goed die heeft iedereen hier, dat is al makkelijk.

Ik heb dus ook een tuin, en daar eten we dus ook echt het hele jaar van, in het najaar ligt mijn vriezer vol met bonen, bieten, wortels en alle andere groenten.

Staan er potten met augurken, salsa van eigen tomaten etc.

Elk jaar slachten we een varken, delen met iemand een koe en ik slacht mijn eigen vleeskippen.

Eieren komen uit het kippenhok en van de geiten, mijn koe is helaas afgelopen November overleden dus ben nog zoekende naar weer een koe of iemand met een koe waar ik de melk dan kan afnemen.

Maak eigen kaas, mayonaise, boter, yoghurt etc. maar ook eigen ranja voor de kinderen van onze eigen kersen.

Inderdaad een ouderwets kookboek, maakt gebruik van ingredienten allemaal los verkrijgbaar, geen bindmiddelen, klontermiddelen of emulgators.

Nu snap ik best dat niet iedereen de ruimte heeft om zo te leven, maar beginnen met koken en bakken van "scratch" zoals ze dat hier noemen, dus alle ingredienten afwegen en zo bakken ipv met pakjes en zakjes en mixen.

Buiten zoals hier al genoemd dat je weet wat erin zit...smaakt het vaak nog beter ook.

En het hoeft toch niet allemaal in een dag? gewoon beetje bij beetje.

Succes.

Geplaatst:

Nog een mooi voorbeeldje, ik heb 2 tienerjongens..die willen uiteraard "junkfood"

Elke week eten wij patat..ik schil en snij de aardappelen, heb (eigen) gehakt, die ik kruid en daar maken we de burgers van die mijn man op de bbq gooit (ja elke week...zomer en winter)

Zij willen de junkfood..ik gun ze dat, maar wil wel weten wat erin zit...gelukkig nu met 15 en 19 jr...realiseren ze zich ook dat het ook vele beter smaakt..ze gaan we eens wat kopen bij mac en proeven nu het verschil.

Nu verkoopt de MacDonald hier ook de zg breakfast stackers...een afschuwelijk chemisch goor ontbijtje.

Dus maak ik dat voor ze...ik bak die kleine pannekoekjes..van eigen beslag.

Bak bacon van eigen varken, eitjes van eigen kippen en eigengemaakt kaas.

Stapel het mooi op, wikkel het in papier en vries het in, als ze nu een junkfood ontbijtje willen, kunnen ze dat pakken.

Verder woont oudste nu op kamers, dus maak ik van de restjes eten kant en klaar maaltijden voor hem, als hij thuiskomt laad het zijn autootje vol...en neem het mee naar zijn kamer.

Daar hoeft hij niet te koken..maar heeft toch geen eten met rommel.

Als je een pizza maakt...ja best veel werk..maar wat is er op tegen om bv 3 te maken? eentje om te eten..2 halfgaar de vriezer in..die je op een dag met weinig tijd, afbakt in de oven.

voila homemade pizza in een korte tijd.

Tevens gooi niets weg, oud brood etc ja kan in de compost bin, maar zijn nog zulke lekkere dingen van te maken

Oh jeetje..dit is mijn stokpaardje..valt het op ??hahahah

Geplaatst:

Ik heb die gratis special van de Consumentenbond aangevraagd. Daarin stond een heel uitgebreid artikel over kipfilet. Zelf eet ik al 15 jaar geen varken meer, zeer zelden rund maar nog wel 2 keer per week kipfilet. Ik weet niet of ik daar na het lezen van dat artikel nog zin in heb.

Het eerlijkst zou ik het vinden om eigen kippen te eten, maar daar heb ik heel eerlijk gezegd moeite mee. Een "anonieme" kip, dat ben je gewend, maar die gezellige kakels hier....

Ik kan me heel goed vinden in je gedachten. Het is één van de belangrijkste redenen voor mij om mijn eigen groenten en fruit te willen verbouwen. Het voelt onprettig dat er precies op een verpakking staat wat er in zit, maar je dan nog steeds niks weet.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ja zo doe ik het ook...maar het is absoluut niet haalbaar voor iedereen. Als ik bij mijn dochter logeer is ze blij met echt eten, echte sla, echte soep zoals ze het zelf zegt..dat ik meeneem. Ze heeft helemaal geen behoefte aan fabrieksrommel..

Als ze er zelf voor zorgt komt er gauw kant en klaar gnocchi`s, gekochte pizza`s, mix en saus uit pot..geen tijd om in de keuken te staan met drie kleintjes en twee banen. En helaas toch niet genoeg verdienen om alles bij de Bio winkel te kunnen halen.

Ik weet dat mijn moeder zooo blij was met het goedkoper worden van conserven waarvan men zei dat er ook vitamientjes inzaten..daarvoor stond ze altijd in de keuken (ook om de was te koken ) met 4 kleintjes aan haar rokken...alles zelf maken is leuk voor mensen zoals ik die tijd hebben om het te doen ik prijs me dan ook gelukkig.

De e nummers vermijden is een mooi streven, ik wens een ieder een leven zonder e nummers toe..ik denk niet dat ik het mee zal maken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Of het waar is weet ik niet maar ik heb gelezen dat er in de wereld te weinig ruimte is om al het voedsel biologisch te kweken als we dit consumptiepatroon aanhouden.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Wij zijn sinds vorig jaar deze tijd ook erg bewust met onze voeding bezig. Helemaal enummer vrij is voor ons niet haalbaar, maar het bewust inkopen doen scheelt al een heleboel. Koken met pakjes doen we niet meer, en kant en klaar al helemaal niet meer. We voelen er ons allemaal erg goed bij!

Het enig waar ik echt nog vanaf zou willen is kant en klare bouillon met E621 erin. Zelf bouillontrekken, dat zie ik niet zo zitten en ik kan geen alternatief vinden zonder E621....

Geplaatst:

Oh absoluut, ook mijn moeder vraagt zich af waarom ik zoveel werk aanhaal, als je het in de winkel kunt kopen. zij heeft haar portie ook gehad vroeger.

Ik werk ook 3 dagen in de week buitenshuis, heb dus echt niet de hele dag de tijd, maar daarom is het ook zo prettig dat als je bv een pizza maakt..ik er drie maak...dat geeft 2 dagen makkelijk eten (en ik weet niet hoe de prijzen bij jullie zijn, maar het is zeker ook goedkoper)

Brood bak ik in een dag...dan bak ik genoeg voor een hele week.

Maar eigenlijk doe ik het altijd, als ik wat maak...verdubbel of verviervoudig het recept..zo heb ik bv een hele lading muffins in de vriezer, die gaan mee als snack op school. doe je dat een paar weken achter elkaar verveelvoudigen en verschillende maken dan heb je voor maanden snacks in de vriezer liggen.

Maar ik ben ook wel verwend, mijn oven bv is zo groot dat ik dus die pizza's in een keer kan bakken, evenals de muffins, ik kan 6 van die muffintins (12 muffins) in een keer in de oven zetten.

Soep ik maak een giga pan...vries het in in porties en haal per x eruit, een middagje werk....weken voorraad.

Tuurlijk is het een stuk gemakkelijker als je geen kleine kinderen aan je rok/spijkerbroek hebt hangen, maar als je zonder of in elk geval met zo weinig mogelijk rommel wilt eten...dan vind je een weg.

Trouwens hier is het nu een hot item op tv..vlees met pink slime...nou als je dat gezien hebt, eet je dus nooit geen vlees meer...waarom kliederen mensen toch zo met eten..en dan zeggen ze ook nog dat het goed is??

Vroeger toen ik als tienermeisje in een slagerij werkte van een supermarkt, wist ik dat de slager een liter water door het gehakt gooide (verzwaring) en ook vet (meer inhoud)

Dat gehakt was dan een aanbieding..mensen dachten meer te krijgen, maar dat was dus van dat gehakt wat je af moest gieten als je het gebakken had.

Yak...griezel nog als ik eraan denk.

Geplaatst:

Mama van 3, waarom zie je zelf bouillion trekken niet zitten?

Geplaatst:

leuk wat Jorieke net zegt wilde ik net suggereren. Waarom weck je het niet.

Trouwen groentenbouillon is heel snel te maken.

Maakt 1,5 liter

2 grote uien of 3 middelmatige

3 grote wortelen

3-4 stengels bleekselderij

1 teentje knoflook

1 eetlepel raapzaad olie of olijfolie

1 a 2 laurier blaadjes gescheurd

een takje tijm en of wat peterselie stengels

paar zwarte peper korreltjes

eventueel een half glas droge witte wijn

de uien, wortelen, bleekselderij en knoflook grof raspen. De olie op middelmatig vuur in een grote pan verwarmen. De groenten en kruiden en peperkorrels erbij. Onder af en toe roeren bakken tot ze glazig zijn ongeveer 5 minuten.

Voeg de wijn toe als je deze gebruikt en dan 1.75 liter kokend water. Breng het aan de kook en laat het zachtjes koken (zonder deksel) voor ongeveer 10 minuten.

Als je grotere stukken groenten gebruikt heb dan 20-30 minuten. Zeef de bouillon en hij is klaar voor gebruik of laat m afkoelen en bewaar m in de koelkast of vries in.

Uiteraard zout naar smaak toevoegen.

aangepast door Gast

Geplaatst:

@mammavan3 Je kunt ook fond gebruiken. Alleen zijn deze flessen volgens mij alleen te koop bij groothandels. het is van knorr maar er zitten geen e-nummers in. Wij gebruiken ze bij kookworkshops. Waar vaak geen tijd is om goede bouillon te laten trekken.

Geplaatst:
Of het waar is weet ik niet maar ik heb gelezen dat er in de wereld te weinig ruimte is om al het voedsel biologisch te kweken als we dit consumptiepatroon aanhouden.

Als we allemaal vegetarisch worden hoeft er niemand honger te lijden.

Geplaatst:
leuk wat Jorieke net zegt wilde ik net suggereren. Waarom weck je het niet.

Maakt 1,5 liter

3 grote wortelen

1 teentje knoflook

de uien, wortelen, bleekselderij en knoflook grof raspen. De olie op middelmatig vuur in een grote pan verwarmen. De groenten en kruiden en peperkorrels erbij. Onder af en toe roeren bakken tot ze glazig zijn ongeveer 5 minuten.

Voeg de wijn toe als je deze gebruikt en dan 1.75 liter kokend water. Breng het aan de kook en laat het zachtjes koken (zonder deksel) voor ongeveer 10 minuten.

Als je grotere stukken groenten gebruikt heb dan 20-30 minuten. Zeef de bouillon en hij is klaar voor gebruik of laat m afkoelen en bewaar m in de koelkast of vries in.

Geen zout toevoegen, zonde!!

Klinkt iid niet erg ingewikkeld. Alleen heb ik niet genoeg ruimte om in te vriezen (3 vriesladen voor 5 personen. Die zit dus altijd vol) Ik zal me eens moeten verdiepen in wecken. In mijn herinnering duurde een goede bouillon trekken veel langer dan 30 minuten. Dat duurt me echt te lang als dat nog voor het soep koken moet gebeuren. Ik vraag me af hoe dat zit met die fond van Knorr. Of daar daadwerkelijk geen e nummers in zitten. Ik kan me het haast niet voorstellen dat dat zo is. Misschien dat ze de nummers hebben beschreven ipv met nummers aangeduid. (zo staat E621 vaak vermeld als gistextract)

Geplaatst:

Een groenten boullion duurt niet zo lang, ik denk dat je het verwisseld met een van vlees, dat duurt uiteraard langer.

Tuurlijk als je veel inmaakt of invriest heb je ruimte nodig, zelf ben ik gezegend met 2 vriezers en een koelkast met een 2 vrieslades, tevens is ons hele huis onderkelderd, waar ik mijn aardappelen en andere groenten bewaar.

Wecken is een oud maar ZEER doelmatig middel om je voedsel te bewaren en je hoeft natuurlijk geen tig potjes te maken, maar 4 of 5 op voorraad is altijd handig.

Geplaatst:

Maakt 1,5 liter

3 grote wortelen

1 teentje knoflook

Kijk naar deze info was ik dus nog op zoek. Blijkt dat ik dus gewoon het dubbele van mijn gewoon recept aan groente moet gebruiken en daarvoor de boullionblokjes kan weglaten. Je hebt me weer superblij gemakt.

Voor de rest kook ik bijna alles met "echte" ingredienten - altijd al. Ik vind dat lekkerder en aangezien ik houd van lekker eten...

Pizza op voorraad is lastig. Ik maak onderhand 4 bakblikken vol en we eten 3 in een keer op (er gaat hier geloof ik de dubbele hoeveelheid eten als in een gewoon gezin doorheen om ons gewicht op pijl te houden - we zijn in een hongersnood denk ik de eersten die eraangaan). Van de pizza's blijft er een blik vol over die de kinderen de paar dagen daarna verorberen.

Ik zou dat op voorraad in de vriezer ook willen. Ik zou dan wel een grotere vriezer moeten nemen - hier zit ik nog steeds over te denken - ah, een aantal jaren.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Bedankt voor de vele goede tips, Astrid. Vooral ook over het tevreden houden van de pubers.

Gelukkig vinden de mijnen broodje gezond lekker stoer. Scheelt weer ruzie... ha, ha...

Ik ga een aantal van je tips hier invoeren...

Geplaatst:

@mammavan3, dat met die e-nummers daarin zit echt goed. Ik ben keukenassistent bij een kok die daar absoluut niets in ziet en ook boekjes bij zijn workshops verkoopt over e-nummers. Hij is echt niet van de e-nummers (behalve bij workshops sushi en japans enzo omdat al die sausen en troep e-nummers hebben) daar is hij ook gewoon eerlijk over!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.