akroma Geplaatst: 13 mei 2023 Geplaatst: 13 mei 2023 Hoi Allemaal, Ik ben op zoek naar een goede, beetje betaalbare bodembedekker voor mijn moestuin. Ik heb vrijwel alleen fruit staan (aardbei, blauwe bes, framboos, aalbes en dergelijke). Heeft er iemand ervaring met een goede, betaalbare mulch voor dit soort planten? Alvast bedankt! Maarten Quote
Patrijs Geplaatst: 13 mei 2023 Geplaatst: 13 mei 2023 (aangepast) Aardbei zou ik zelf niet doen maar de bessen, rabarber en pioenrozen mulch ik met klein geknipt snoeiaval van tuin en moestuin. Ook mulch ik wel met verse paardenmest met veel stro of vlas er door. Foto's van mijn Blog: 13 mei 2023 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
woldistel Geplaatst: 13 mei 2023 Geplaatst: 13 mei 2023 De aardbeien heb ik vorig jaar gemulched met de grove kokossnippers van de Action. Beviel goed, dus dit jaar nog maar eens. De zuurminners zoals blauwe bessen krijgen een laag blad(compost) en de rest Aalbessen enzo krijgt bij mij niks qua mulch. Ik vind het lastig met schoffelen en bij mij zit er op dat stuk altijd haagwinde en zevenblad in de grond, dus ik moet oppervlakkig schoffelen ( nee, mulchen helpt niet altijd). Elk jaar een flinke hoeveelheid vruchten, dus geen gebrek. Quote
Patrijs Geplaatst: 13 mei 2023 Geplaatst: 13 mei 2023 De reden dat ik de aardbeien niet doe is o.a. omdat ze meedoen in het grote tuinroulatiespel. Quote De moestuin van Patrijs
Goudsbloempje2 Geplaatst: 14 mei 2023 Geplaatst: 14 mei 2023 Ik heb verschillende jaren stro gehad tussen de aardbeien. Dat ging heel goed en dan hebben ze ook minder water nodig. Wel een goede dikker laag doen, dan komt er ook weinig onkruid doorheen. Quote
akroma Geplaatst: 15 mei 2023 Auteur Geplaatst: 15 mei 2023 Thanks allemaal :). Ik ga er mee aan de slag! Quote
FatihaMoestuin Geplaatst: 15 mei 2023 Geplaatst: 15 mei 2023 Bij de aardbeien heb ik een dikke laag stro onder en dit werkt goed. Sommige stukken heb ik houtsnippers, maar mijn voorkeur gaat naar een dikke laag compost. Dit werkt bij het uitplanten van zaailingen super fijn en bij houtsnippers is dit veel lastiger. Dus in het najaar ga ik de houtsnippers gedeeltelijk opruimen- composteren en daarna dikke laag compost erop. Ik vind dit persoonlijk er ook mooier uitzien, merk ik achteraf. Vaak kan je via je moestuinvereniging voor een mooie en lage prijs compost bestellen. Hier kost het 1 volle kruiwagen voor 1 euro. Heb spijt dat ik dit afgelopen jaar niet heb gedaan. Quote Goals: 2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️ 2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜
akroma Geplaatst: 18 mei 2023 Auteur Geplaatst: 18 mei 2023 1 Euro voor een kruiwagen compost? Dat klinkt als een hele goede deal! Waar bestellen jullie stro? Ik zou niet weten waar ik dat een beetje goedkoop kan krijgen (amazon/bl lijkt me niet erg goedkoop) Quote
Patrijs Geplaatst: 18 mei 2023 Geplaatst: 18 mei 2023 Hier haal je goedkoop stro bij de fouragehandel. Maar meestal wordt het gratis aangeboden, bijvoorbeeld na een feestje als men van het "meubilair" af moet. Of laatst iemand die de balen in de winter als tochtstrip gebruikt had. Quote De moestuin van Patrijs
donaldk Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 Zoeken op Marktplaats, enzo. Mooiste is als er een stapel stro of hooi nat is geworden, dan goedkoper voor mulch op moestuin want niet meer geschikt als veevoer/bedding. Ik ben het wel tegengekomen, maar heb nooit gekocht. Maar voor mulch is het altijd wel goed toch, niet kritisch zoals bij voor voer. Gratis nee dat zijn hier enkel de oude banken en kasten, die niet te vervoeren zijn. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Goudsbloempje2 Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 Wij konden altijd heel goedkoop stro krijgen van de persoon waar we ook de paardenmest van kregen. Omdat zij de stro voor de paarden in groot volume kopen is het dan heel goedkoop. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 Vaak kan je het bij een boer goedkoop krijgen als restproduct van de graan teelt, ik kan bij een boer balen kopen voor 3 euro Per stuk, kan je vinden via marktplaats of even langsgaan bij een boer in de buurt die graan teelt. Quote
Matthis Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 Op 19-5-2023 om 13:23, Kevins Moestuin zei: restproduct van de graan teelt Als je denkt dat het een "restproduct" betreft dan ben je in de teelt wereld nog niet genoeg bekend. Er is inmiddels veel duidelijk over wat te doen met de stelen, dan wel stro, tijdens en na het oogsten. Afin, veel fourage (boeren)bedrijven of boeren kun je het wel kopen. Quote
menno oosterhoff Geplaatst: 13 februari Geplaatst: 13 februari Ik heb een sloot naast het huis waarin zeker geen landbouwgif komt. Wel is de sloot in de loop der jaren bijna dichtgeslibd door bladafval en takken die erin waaien. Ik wil de sloot nu schonen en vroeg me af of je de drek niet heel goed als mulch kan gebruikne. Het zal stikstofrijk zijn, dus wellicht mengen met houtsnippers? Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 13 februari Geplaatst: 13 februari Ik weet niet of mulchen met bagger een goed idee is. Het wordt een harde plak bovenop je grond. Mijn tuin heeft ook sloten rondom. Als grondeigenaar wordt je geacht om jaarlijks te baggeren. Ik gooi dat in de winter op de tuin en rond deze tijd spit ik dat onder. Kijk wel waar die sloot vandaan komt. Als je aan boerenland grenst wat een paar keer per jaar bemest wordt, dan kan de kwaliteit van het slootwater en bodem matig zijn. Of bagger dan ook een goed idee is zou je moeten laten testen. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Ik heb wel eens stro gebruikt als mulch, maar dat beviel niet goed. Nu zit ik wat te googelen en ik kom hennepstrooisel tegen. Zou dat wat zijn? Heeft er iemand ervaring mee? Quote
Gitta Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart Geen ervaring mee. Maar ik wil dit jaar ook mulch gaan gebruiken. Dus ik ga dit volgen. Ik was afgemaaid gras van plan te gaan gebruiken. Maar als iets anders beter is, dan heroverweeg ik het. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 maart Geplaatst: 15 maart @menno oosterhoff en @Rookie ik heb jullie mulch-vragen even samengevoegd met dit topic, waar we dan meteen maar even een algemeen mulch-topic van maken. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rookie Geplaatst: 17 maart Geplaatst: 17 maart Ik breng dit topic nog even onder de aandacht. Mijn vraag was: weet iemand iets te vertellen over mulchen met hennep strooisel? Ik zie b.v. deze: Quote
Gitta Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Ik ben daar ook erg benieuwd naar @Rookie. Aangezien er geen reacties op komen, denk ik dat niemand er ervaring mee heeft. Dus ik denk dat ik het gewoon uit ga proberen. Ik ga 1 bak met die hennepstrooisel doen en de rest met afgemaaid gras denk ik. Quote
Rookie Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Ik ga het ook bestellen. Het lijkt me toch wel wat. 1 Quote
Arja Geplaatst: 19 maart Geplaatst: 19 maart Ik lees er in ieder geval geen negatieve dingen over, dus je kunt het proberen. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart Ik heb in het verleden wel eens hennepstrooisel gebruikt als bodembedekking bij de konijnen. En daar na gecomposteerd. Als mulch denk ik dat het heel snel verwaaid, het is dun en licht spul, zelfs bij het verschonen waaide het al overal heen. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 20 maart Geplaatst: 20 maart Dan zal ik maar met een kleine zak beginnen en niet gelijk 180 liter bestellen... Als het wel mocht bevallen kan ik altijd nog bij kopen. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.