Geplaatst: 2 mei2 Mei Ik heb wol afgelopen zomer gebruikt, ik wilde vooral de uitdroging van de bodem tegengaan. Maar dat was niet bepaald nodig door de hoeveelheid regen van dat jaar. Dus daar nog geen ervaring over te delen. Wat me meeviel was het aantal slakken wat onder de wol kroop. Daar is vaak discussie over, maar dat viel mij heel erg mee.
Geplaatst: 2 mei2 Mei @edelspint kan dat ook niet echt beoordelen omdat het zo nat was, maar ik heb ook geen slakken in de wol! Dus wie weet is het wel een mooie barricade daar tegen. En de vogels zijn er dol op. Tijdens het broedseizoen worden er hele proppen gejat [emoji38]
Geplaatst: 4 mei4 Mei Ik heb in 2 nieuwe hangpotten de wol onderin gedaan en daarbovenop pas aarde en planten. Ik hoop dat de wol het vocht dan effectiever loslaat. Ik ben benieuwd of deze methode beter gaat werken als omgekeerde mulch.
Geplaatst: 5 mei5 Mei Ik volg even. Krijg binnenkort een flinke zak wol en wil er o.a. de slaplantjes tegen slakken mee beschermen.
Geplaatst: 11 mei11 Mei Volgens iniesmoestuin geven ze veel haren op de aardbeien. Of dat ook bij sla is….
Geplaatst: 12 juni12 Jun Niets leuker dan wachten tot het allerlaatste moment...🥵Zojuist (het begon al aardig warm te worden) het grootste deel van de tuin van hennep mulch voorzien.Alleen de bakken, waar dichte begroeiing in staat (bietjes en snijbiet, rabarber en zo) nog niet gedaanVolgens mij is dat nog niet nodig, want de grote bladeren geven goed veel schaduw op de grond.De tomaten vonden het wel fijn, denk ik... 12 juni12 Jun aangepast door Rookie
Geplaatst: 12 juni12 Jun Toevallig hadden wij het erover vandaag. Niet meegenomen. Maar ik denk voor mij wel handig vanwege het mos. Doe jij het ook op je aardappelen?
Geplaatst: 12 juni12 Jun Dat zou ik graag doen, maar daar kom ik nu niet meer bij.Ze zijn dichtgegroeid.En ik heb het niet gedaan toen ze net opkwamen, had ik beter wel kunnen doen.Gewoon niet aan gedacht.
Geplaatst: 12 juni12 Jun Ik lees dus op internet dat deze Mulch biologisch is zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen die in andere mulch wel toegevoegd worden, zoals runder en hennepmulch.https://greenelephant.be/nl/tuinmulch/ 12 juni12 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 12 juni12 Jun @Petrasmoestuin ik heb je bericht even samengevoegd met dit mulch-topic. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 28 september28 Sep Ik heb nog nooit eerder gemulched. Ik heb knoflook gepoot en ik heb er nu zo omheen mulch gestrooid. Als ik wacht totdat de knoflook opkomt, dan zit mijn bak al vol mos, daar doe ik het voor. Ik heb de knoflook aan de buitenkant gepoot, 3 op een rij zeg maar, dus totaal 8 stuks. Later in het voorjaar kan ik er wat in het midden tussen zetten.Maar de mulch kan ook wegwaaien door de wind en dan ligt het boven de knoflook.Wat is in dit geval wijsheid?
Geplaatst: 28 september28 Sep Ik weet niet veel van mulchen. Ik weet inmiddels door ervaring wel veel van kweekgras, hoewel wij wel op heel andere grond tuinieren dan jij (zandgrond hier). Wij hebben ook een stuk van onze moestuin het kweekgras langdurig afgedekt gehad met donker zeil, en daarna de grond bewerkt met een grelinette. Het gras ging er toen redelijk uit, hoewel je nooit alle wortels er uit hebt. Maar als die testjes weer uitgroeien en weer boven komen, zijn ze relatief makkelijk te verwijderen, omdat ze niet meer in een hele mat onder de grond aan elkaar zitten. Naar mijn mening is dit - zeil-grelinette-uitgraven - de beste manier om eenmalig van je kweekgras af te komen. Ik heb er veel over gelezen maar ben geen enkele manier tegen gekomen om bodemvriendelijker (zonder om te spitten of te graven) van kweekgras af te komen. Wij hebben ook een stuk no-dig geprobeerd, met driedubbele lagen karton. Het kwam ee evengoed dwars doorheen, geen succes dus. Misschien als we diezelfde plek nu wéér met karton zouden doen, dat het zou helpen. Maar ik ga voor het zeil voor het resterende stuk. 28 september28 Sep aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 september28 Sep @Petrasmoestuin dit is in iedergeval veel te weinig om onkruid te onderdrukken, dat mag helemaal tot aan de rand van de pot liggen. Of dat gaat helpen tegen mos weet ik niet maar proberen is de beste manier om erachter te komen. Als je wat luchtig mulchmateriaal kiest dan komt de knoflook er wel doorheen. Misschien niet allemaal maar wanneer je wat boven ziet komen kan je de rest even vrijmaken en daarna de mulch weer rondom leggen. 28 september28 Sep aangepast door loes
Geplaatst: 28 september28 Sep @Petrasmoestuin ik heb je mulch-vraag even verplaatst naar dit topic. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ik probeer af en toe een bak leeg te maken voor de winter.Er zitten nog wat spullen in, die ik niet meer heb geoogst.Ik wil eigenlijk de "chop en drop" methode toepassen, maar hier mijn vraag:Als er b.v. nog bonen aan de planten hangen, moet ik die er dan eerst allemaal afhalen, voordat ik de rest als mulch gebruik?Mijn verstand zegt van wel, omdat dat toch allemaal zaden zijn.Maar daar heb ik dus de puf niet voor, dan gaat alles in de kliko en gooi ik er wel stro overheen.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ja nou er zullen bonenplantjes opduiken ja. Maar die bevriezen vast wel, en als het in het voorjaar gebeurt dan heb je meteen bonenplanten. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ik dacht eerst dat ook te doen, maar mijn man zei dat ik beter de bladeren van de bomen kon nemen, omdat dat eerder verteert. Klopt dat? Ik heb ook nog bladeren van stokbonen hangen.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Rookie ik ben het met Jorieke eens wel even kijken of er geen erge schimmel aantasting is. De bonen op de grond zouden misschien beestjes aan kunnen trekken. Muizen misschien en vogels en zo.Petra je kunt beide doen alleen zieke erg aangetaste plantendelen zou ik niet gebruiken.Edit: die beestjes zullen waarschijnlijk alleen maar meehelpen de planten te verteren.. Merels zullen er lekker in gaan spitten. 31 oktober31 Okt aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 31 oktober31 Okt O, ik had niet aan de muizen gedacht...Nee, dan beter van niet, er zitten hier heel veel muizen.Dankjewel @appelvrouw !
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ik las zelfs van Ini's moestuin dat zij ook bladeren met meeldauw toevoegt. Alleen planten die veel zaden geven niet.Waar ik wel bang van ben dat ik de slakken en rupsen die op de grond onder de bladeren zitten ook meepak de bak in waar nog het e.e.a. staat, ook knoflook b.v.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ja, daarom ben ik eigenlijk van de bladeren afgestapt.Ik heb al een grote zak stro, daar doe ik het dan maar mee.Ik hoop alleen, dat daar niet al te veel zaden in zitten.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ik haal de bonen eraf maar alleen vanwege de muizen. Voor wat betreft zaden kijk ik alleen naar onkruid dat echt overlast veroorzaakt. Als dat in het zaad staat gaat het bij mij in de groene bak. Meeldauw gaat bij mij wel op de composthoop maar niet als mulch. Ik weet niet of het waar is maar denk dan dat de langere periode en hogere temperatuur van de composthoop beter zijn. Rupsen en slakken denk ik in deze periode niet over na. Dat komt in het vroege voorjaar weer.
Geplaatst: 31 oktober31 Okt Ik mulch ook met stro @Rookie en dat bevalt mij zeer goed. En ik was ook bang dat er veel zaden in zouden zitten maar dat is mij 100% meegevallen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.