Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het moerrooster plaats je om te voorkomen dat de moer eieren legt in de kamer waar je geen broed wil, zodat werksters plek hebben om de boel vol te stouwen met honing. Omdat je schrijft dat de 2 broedbakken al goed vol zitten ga ik er vanuit dat je honing wil oogsten straks en dat je van plan bent een honingkamer op de 2 broedkamers te zetten die je nu hebt. Dan plaats je een moerrooster tussen de honingkamer die je erop zet en de bovenste broedbak. Dan kan de koningin geen eitjes leggen in die honingbak en komt die vol te zitten met alleen honing.

Een moerrooster tussen 2 broedbakken in plaatsen als het nest al in beide kamers zit lijkt me alleen handig als je het nest naar beneden in 1 bak wil dwingen. Maar omdat je volk heel hard groeit nu zou ik dat niet heel logisch vinden omdat de moer dan heel snel plek tekort komt voor haar eieren en je de zwemdrift dan aanwakkert. Maar iedereen doet weer andere dingen voor bepaalde redenen, dus ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

• Like 1
Geplaatst:

Ik werk met maar 1 broedkamer, wel met 4,9 mm kleine cellen, dus kunnen er veel meer cellen op 1 raam. 1 broedkamer is dan voldoende, daarop plaats ik honingkamers, of een broedkamer als de honingkamers op zijn met een moerrooster er tussen.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Zie zo geen redcellen wel darrencellen en larfjes in de cellen. Voor eitjes is de foto niet scherp genoeg. Voor redcellen moet de koningin uit de kast zijn. 

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)
Op 28-4-2024 om 19:23, Nasuada zei:

Even paar keer klik klik klik en thuis beter kijken wat ik nu eigenlijk zie😋.

kijk je mee?

kan zijn dat ik wat redcellen zie in de eerste kast. Even kijken hoe zich dat ontwikkeld.

IMG_8155.jpeg

IMG_8149.jpeg

Ik zie dat je ramen gebruikt met:  Hoffmann-Seiten. Hoe bevallen de ramen?. Kitten de bijen deze niet vast aan elkaar. Hoe gaat het eruit halen van de ramen. 

aangepast door Martijn
Geplaatst:

Hij bedoelt de raam afstand die de ramen zelf hebben, die verdikking in het hout in de zijlat, dat noemen ze Hoffmann ramen.

Ik vind het verschrikkelijk. Ik heb ze op 4,9 en dan een raatafstand van 32 mm hart op hart met dopjes van 10 mm, werkt goed.

Geplaatst:

Ik heb ook hoffman en vind het heel fijn. Minder kans van pletten met erin en eruit halen. 

Ik heb geen problemen met het eruit halen. Ze plakken een beetje, Maar ik moet ze toch loswippen omdat ze aan de "ophanging" plakken. 

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ondanks al ons gepruts en twijfel over het moerrooster hebben wij een aantal dingen verkeerd gedaan maar daar trekken onze super blije bijtjes zich niks van aan.

wij hebben honing geslingerd en een checkup gedaan. 

kijk hoe mooi….. maar liefst 34 potten vol vloeibaar goud🥰🥰.

Doordat moerrooster op de tweede zat  hebben ze  gebroed  in de honingkamers🐝🐝🐝 Hoe gaan wij dat weer terugdraaien,de queen lat zich liever niet zien en gaat incognito door het leven.

IMG_9351.jpeg

IMG_9310.jpeg

IMG_9300.jpeg

IMG_9262.jpeg

• Like 4
Geplaatst:
15 uren geleden, RedTomato zei:

Leuk hoor! geen risico op raapkoolhoning? 

Bij mij is alles al heel snel kristaliseerd (nouja, iig mijn schuim, want ik heb de honing geroerd) 

Wat bedoel je met raapkool honing?

vandaag was mijn refractometer binnen de honing zat op 19 % en daar waar ik de broed uitgesneden heb zelfs op 18%  vochtgehalte.

• Like 1
Geplaatst:

Nouja, mijn honing was ook niet wittig. Maar er groeide hier genoeg koolzaad in de buurt. 

Als ik mijn honing niet roer wordt het heel hard. Dank aan de koolzaad. 

Dat kristaliseert heel snel 

Geplaatst:

Jeetje Nas, prachtig! En vast heel erg lekker. Honingraat vinden wij heerlijk. Ik zie in sommige potten een stukje zitten. Mmmm, lekker hoor. Geniet er van.

Geplaatst:

Eigen honingoogst is super leuk. Als je de honing een paar dagen in de emmers laat staan en even huishoudfolie op de schuim leg trek je het schuim er zo vanaf. Een simpel maar werkend. Honing voor eigen gebruik of voor de verkoop

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...