Geplaatst: 8 juli 20232 j Auteur Die van mijn tuinbuurman zijn al een paar meter hoog en bloeien al. Maar als je genoeg bonen hebt, kun je het misschien best nog proberen. Meest zonnige plek in de tuin kiezen en gokken. Als je niks doet heb je ook niks en misschien valt de eerste vorst pas ergens in november. Ik ga zelf geen klimmers meer leggen, maar heb vanmorgen nog twee soorten stam boontjes gekocht. Kievitsboon Flambo en een gele wasboon Gondola. Gaan samen met de Wieringer boontjes nog in de grond. 🙂 8 juli 20232 j aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 8 juli 20232 j Ik zou het gewoon proberen. Paar dagen geleden nog snijbonen in kweekbak gelegd en vandaag nog bonen en sugarsnaps.
Geplaatst: 8 juli 20232 j Dank beiden! Stamboontjes leg ik sowieso nog, ik ga het idd gewoon proberen. Morgen eerst even plek maken, vandaag was echt te warm, puf puf, …
Geplaatst: 9 juli 20232 j Auteur Ik schuif het bonen leggen ook nog een weekje voor me uit. Toen ik klaar was met het leeghalen van diverse bedden en slazaailingen uitgeplant had, was ik eigenlijk wel weer klaar met de warmte. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 9 juli 20232 j Kennen jullie dat verhaal van een heel bonenrek opzetten om er vervolgens achter te komen dat de bonen die je voor je schoonmoeder zaait gewoon stamboontjes blijken te zijn? 🤣🤣🤣 Ik laat het rek maar staan voor nu, staat wel mooi en heb ik nog wat eer van m’n werk. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 11 juli 20232 j Prachtige snijboon stamboon merveille du piemonte. Wat een plaatje voor het oog.
Geplaatst: 14 juli 20232 j Kiekeboe Borlotti's zes dagen geleden gelegd, en nu zie ik overal de aarde breken 💚
Geplaatst: 14 juli 20232 j Auteur @Arja Woohoo! Ik prut dit weekend ook nog wat de grond in! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 15 juli 20232 j Dit weekend zal ook ik nog even snel wat struikbonen zaaien, of het wordt begin volgende week 😛
Geplaatst: 30 juli 20232 j Hoe graag ik ook wil, de stamboontjes blijven lekker laag bij de grond. 😄 Voor m’n schoonmoeder dus die ze als droge bonen wilt hebben. Laat ik ze dan volledig drogen aan de plant? Of oogsten als ze rijp zijn en daarna laten drogen? Kan het op internet niet echt vinden. 🤔 Sowieso benieuwd hoeveel ik uiteindelijk van m’n 8 planten op een kluitje kan gaan oogsten. Niet echt aan de afstand gehouden die normaal is voor stamboontjes. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 30 juli 20232 j Wacht tot de planten gaan afsterven, meestal begin september. Maak bosjes van de planten en hang die te drogen: Als ze goed droog zijn in een jute zak stoppen en de bonen er uit slaan. In de wind de bonen laten vallen, het lichte spul waait dan weg en de bonen vallen recht naar beneden. De bonen op een droge plek binnen nadrogen en eventueel lezen. Dan een paar dagen in de vriezer tegen bonenkevers. Opslaan met naam en datum. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 31 juli 20232 j @Patrijseen beter beschreven antwoord had ik me niet kunnen wensen. Dankjewel! Scheelt me weer een hoop plukwerk als ik gewoon op de plantjes kan wachten. Begrijp ik goed dat bonen 'lezen' in principe gewoon afwijkende exemplaren eruit vissen is? Dat werkje draag ik graag over aan de schoonmoeder, het telen kost al meer dan genoeg tijd. 🤣 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 31 juli 20232 j Het belangrijkste bij de bonen lezen is de steentjes er uit halen, dat kan je een tand kosten. Ook vuil en slechte of aangetaste bonen er uithalen, want dat wordt niet goed gaar. Vroeger deed iedereen dit, maar wie kweekt er nog droogbonen e.d.? Ik las net dat je maar acht plantjes hebt....🤣 Die stop je in je holle kies....... Dan is dit allemaal wat overdreven, het is meer voor een veldje voor wintervoorraad aan te leggen... Ik teelde meestal een paar kilo. 31 juli 20232 j aangepast door Patrijs De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 31 juli 20232 j En dit jaar produceren de struikbonen bij mij erg slecht, dus hoop dat je wel in iedergeval wat te oogsten krijgt. Ik had 20 planten gezet van 5 planten bij elkaar dus in totaal 100 planten maar tot nu toe kan ik op een hand tellen hoeveel bonen ik eraf heb gehaald, slakken vreten de planten continue kaal, en degene die niet kaal zijn maken geen bloemen aan, de stokbonen doen het wel goed, en de snijbonen in struikvorm ook alleen de boterbonen willen niet. 31 juli 20232 j aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst: 31 juli 20232 j Ik heb 8x8 plantjes, alleen heb ze als stokbonen geplant, dus heel dicht op elkaar. Benieuwd hoe die het doen, ze staan goed te bloeien in ieder geval dus daar zal het niet aan liggen, de bestuiving komt met de bijenvolken op de tuin ook altijd wel in orde. Heb geen idee hoeveel opbrengst je per plant kan verwachten. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 31 juli 20232 j O, ja. Ik heb het even teruggelezen. 🤣 Het bonenhok kan je laten staan als het stevig staat. Ik heb wilgenstokken, die rotten wel vrij snel weg in de grond maar groeien achter mijn tuin en elke twee jaar is er onbeperkt oogst. Volgend seizoen kan je wel eerder beginnen, voor zowel stok als stam droogbonen. Voortrekken begin mei of ter plekke bij mooi warm weer eind mei/ begin juni. Ze houden van warmte en hebben een redelijk lang seizoen. Staan ze na ruim een week niet boven dan gaat er iets niet goed. Ik heb hier ook een leeg bonenhok. 🤭 De klimboontjes bleken niet meer kiemkrachtig (goed tot jan. 23....) Veel klimbonen vragen flink wat verteerde compost of mest, hou hier rekening mee. Succes. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 31 juli 20232 j Met m'n bodem zit 't wel goed, vruchtbare klei. Het stukje waar ze nu staan is het hoogste stukje, dus het minste wateroverlast. Een beetje de grond los gemaakt en ze groeien als kool, staan ook prachtig donkergroen in 't blad. In het najaar komt op dat stukje een rijtje frambozen, hopelijk overleven ze op dezelfde plek omdat het grondwater niet zo hoog komt daar... Wel apart dat klimbonen blijkbaar wel mest behoeven? Misschien omdat je op arm zand teelt? In m'n verhoogde bakken doen de stamboontjes die ik vorig jaar had het in ieder geval uitstekend. Mooie luchtige en vochtvasthoudende grond, no-dig en ieder najaar een mooie laag compost/champost. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 1 augustus 20232 j Ik heb dit jaar vier soorten bonen staan. Twee soorten stambonen. Opera heb ik al jaren. Vind ik heel prettig en kan ik al vroeg van oogsten. Nautica uit de zadendoos. Is niet mijn favoriet. Geeft hele dunne boontjes die al snel stugger worden. Klimboon blauhilde. Ik weet niet wat er mis is gegaan maar de onderste 1-1,5m heeft in eerste instantie niet gegeven. Lijkt door de droogte gekomen te zijn. Vandaag de eerste boontjes geoogst en ze hangen nu verder goed vol met de volgende lichtingen. En ik had ook voor het eerst pronkbonen (ook uit de zadendoos). Dat bevalt nu al goed. Ik twijfelde even toen ik de boontjes aanvoelde maar ze smaken heerlijk.
Geplaatst: 9 september 20232 j Auteur De dikke bonen beginnen ook te rijpen. Van links naar rechts: (vermoedelijk) Stiense boon, Limaboon Christmas en Boerentenen. De Stiense boon is een vermoedelijk een kruising die per ongeluk met de Boerentenen is meegekomen. Ik heb zelf nog nooit een dergelijke boon gelegd en mijn tuinbuurman heeft wel pronkbonen, maar dan andere. Ik leg altijd alleen de witte bonen en er elk jaar zitten er wel weer een paar roodbloeiers tussen. Boerentenen Surprise! 🤪 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 27 september 20232 j Ik heb ook een surprise in mijn pronkbonen. Ik had alleen de paarsbruine gebruikt, maar één plant geeft geheel blauwzwarte pronkbonen. Erg mooi. Ik ga ze als plantgoed gebruiken volgend jaar.
Geplaatst: 3 november 20232 j Een deel van mijn gedroogde bonen wordt geel/bruin. Vorige jaren ook al trouwens, dus ik ben het normaal gaan vinden en we eten ze gewoon. Maar eh misschien is het toch niet de bedoeling, iemand enig idee?
Geplaatst: 3 november 20232 j Ik weet niet wat het zijn, maar wellicht horen ze zo vreemd rimpelig te zijn?
Geplaatst: 3 november 20232 j Auteur Dat heb ik ook wel eens en volgens mij komt het doordat de bonen nog niet helemaal rijp zijn voor je ze uit de peul haalt/de peul nog niet verdroogt is. Maar dat is maar een gok, ik gooi ze meestal wel weg. Maar aangezien jij nog steeds hier bent, zal het niet zo'n probleem zijn 😀 Ik heb ook wel eens bij de grote dopbonen (boerentenen enzo) dat als ik ze te snel droog in de droger de huid vervolgens barst. Maar dan zijn ze niet verkleurd. En voor het opeten niet erg, hoogstens voor de herzaai. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 november 20232 j Ah dat zou kunnen kloppen, ik had ze laat gezaaid en was al blij dat ik er flinke bonen van kon plukken. Aan de plant drogen ging niet meer lukken zo laat in het seizoen. Eerdere jaren wist ik niet dat ze aan de planr moesten drogen, toen plukte ik ze ook en toen waren er idd ook gele bij. Ik droog ze gewoon bij kamertemperatuur, op een dienblad. Droogt langzaam, rimpelt ook. En ja, ze zijn lekker en ik leef nog, waarschijnlijk mede dankzij het lange koken van de bonen in de soep
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.