Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Corno di Toro rosso, een proefteelt


henkg

Aanbevolen berichten

Corno di Toro rosso, een proefteelt.

“Rode stierenhoorn”, een paprika die heel grote puntpaprika’s kan geven.

 

Misschien een kandidaat voor de teeltwedstrijd 2024, maar eerst zien, dan geloven. Daarom eerst een proefteelt.

@redzebra, @Goldfish, en ik hebben er elk vier staan, op hetzelfde moment gezaaid.

 

Hoe staan ze er nu bij mij bij, zojuist verpot van P9 naar 10 L bouwemmers:

 

20230604_CornoToro.jpg

^  Ongeveer 30 cm hoog, een beetje iel. Wellicht omdat ik ze bewust geen speciale aandacht heb gegeven. Twee blijven buiten (wel zonnig en zeer beschut) en twee gaan binnenkort naar een tunnelkasje.

  • Like 7

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan in de kas, maar de kop van beide exemplaren werd er binnen 2 dagen na uitplanten rond 15 mei er afgeknaagd.  Eerder (woel)muis dan slak hoewel beide mijn kas weten te vinden.   Ik heb nog enige hoop op herstel, want de planten zijn zeker nog wel levensvatbaar, maar verwacht er weinig van.   Ik heb vorige week ter controle een gewone paprika zaailing er bij in de buurt geplaatst en die wordt niet gesloopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update. De Corno di Toro rosso's gaan nog goed. Alle vier beginnen vruchten te maken. Met dit warme weer blijven ze allemaal buiten (beschut), in een kas zal het te warm zijn (?). Veel bloemknoppen, over 1 à 2 weken maar eens gaan dunnen, zodat er per plant 2 à 4 vruchten goed gaan uitgroeien. Op één plant na, die plant  laat ik het helemaal zelf laten beslissen.

 

20230617_CdTr.jpg

^ Langste vruchtje nu: 8,5 cm. 

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zes dagen later: van 8,5 cm naar 12 cm. En ze gaan nog wel langer worden.

 

20230623_CdTr_12cm.jpg

 

Maar hoeveel langer. Rasbeschrijvingen hebben het over 17 - 20 cm; of "tot wel 25 cm lang".

Ik zal het gaan zien. 

Bij deze testteelt pas ik geen trucs toe, want ook bijna iedereen met alleen een balkon of terras moet een redelijk resultaat kunnen krijgen.

Water, en af en toe wat vloeibare mest van de Action. Dat moet maar genoeg zijn.

 

 

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De teelt gaat hier niet helemaal naar wens.

No. 1 is een buitenbeentje:

20230704_CdTr_blokpapr.jpg

^ Blokpaprika, geen puntpaprika. Op zich niet erg, maar de vruchten zullen nooit richting 20 cm lang worden. 

 

No.2: Bij de tweede plant stopte de grote paprikavrucht met groeien. Vrucht werd 13 cm lang. Plant was het minst ontwikkeld.

Les voor later: de eerste bloemknoppen verwijderen, zodat de plant zelf eerst goed gaat groeien. 

 

Plant no. 3 maakte veel vruchtjes aan:

20230704_CdTr_veel_vruchtjes.jpg

^ Alle vruchtjes -op twee na- heb ik (na maken foto) eruit geknipt.

 

Plant no. 4:  Vergelijkbaar met no. 3, is alleen wat later. Ook hier ga ik slechts twee vruchtjes laten staan.

 

Wordt vervolgd ...

  

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 1 maand later ...

Afsluiter van proef:

De (onder?) soort die ik heb gaf mooie paprika's, op zich niks mee.

Maar: Niet slank, en zeker niet lang.

 

20230912_Paprika_CiTr.jpg

^ Vandaag geoogst, ze zitten inmiddels in een rundvleesstoof.

Niet bijzonder genoeg dus. Ook niet lang. De langste hangt nog. Nu slechts 13 cm.

 

Iemand met een ras / leverancier dat wel heel lange paprika's geeft?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikk ik heb mijn oorspronkelijke zaden uit Italië en daarna steeds van eigen teelt. Die van mij zijn een stuk langer zoals ze horen. Vind dit ook wel heel mooi hoor. Maar altijd balen als ze anders zijn dan je wilt. Smaak wel goed?
Ik kan wat zaden meenemen naar mtfd

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...