Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe groot is jullie vriezer?

Featured Replies

Geplaatst:

jaja, we maken het persoonlijk

nu we een moestuin hebben en we daar enoooooorme verwachtingen van hebben (valt wel mee hoor), zijn we aan het kijken naar een grotere vriezer. alleen, ik heb geen idee wat een goede grootte is?!

we hebben straks in totaal 200m2 tuin, gemengde groenten, zeg maar de favorieten van de beginnende tuinierder en ik ga niks inmaken.

dit is voor 2 volwassenen en 4 kleine kinderen (0 tot 5 jaar)

wat zou dan een beetje een acceptabele inhoud van de vriezer zijn, om te voorkomen dat ik de helft van de oogst weg moet gooien?

en uiteraard verschilt dit per onbrengst, jaar, weersomstandigheden, eetgedrag etc, maar het gaat me meer om het idee zeg maar.

Geplaatst:

Waarom ga je niet inmaken?

Zuurkool kan je maken in (zuurkool)potten, bietjes en wortels kan je in zand bewaren. Witlofwortels ook, tot je ze in emmers zet om de witlof te laten groeien.

Prei kan je laten staan, boerenkool etc. ook. Aardperen kan je ook in de grond laten

Dan heb je nog maar een klein vriezertje nodig hoor

Geplaatst:

Inmaken is leuk, maar kost ook veel tijd vriezer is makkelijker maar mijn voorkeur heeft vers eten

en ook eten wat in seizoen is dus vrij kort niet hele jaar ingevroren bonen ofzo.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

oh ja, vergeten te zeggen inderdaad, inkuilen willen we dit jaar wel gaan proberen. niet alles, het is een eerste keer, dus geheid dat er iets fout gaat haha.

inmaken heb ik in het verleden wel eens kleinschalig gedaan en vond het toch een hoop werk. aangezien ik na de zomer 4 kinderen van 0 tot 4 jaar heb, denk ik niet dat ik daar veel tijd voor heb. daarbij hebben we dit jaar het geld niet voor een eerste investering in alle benodigdheden daarvoor ivm de komst van de laatste kleine en een op handen zijnde verhuizing. misschien dat ik me daar volgend jaar eens op ga storten.

ik heb in het teeltplan geprobeerd rekening te houden met het spreiden van de groenten, maar aangezien wij verschrikkelijk onervaren zijn, weet ik niet of het goed gaat komen

de vriezer zal gebruikt worden voor groenten die we toch in een keer teveel hebben en als voorraad. de ruimte die we over houden vullen we dan wel met vlees dat in de aanbieding is of brood ed. (onze vriezer nu is sowieso al veel te klein, krijg de boodschappen er nooit echt in, dus uitbreiding is wenselijk)

Geplaatst:

Mijn vriezer is veel te klein, zit al bomvol met andere zooi (visreclame, reserve brood, loempiavellen, nog wat groente van vorig jaar, een reserve blok spinazie vd supermarkt ed. Aanbiedingen en reservemateriaal)

Maar een weckpan heb ik ook nog steeds niet. Dus ik moet gewoon straks wat gaan verzinnen. Vorig jaar werkte ik niet voor de inmaak. Gewoon eten van wat er op het moment voor handen was.

Dit jaar wil ik dat wel gaan opvoeren.

Geplaatst:

Claartje,

Je moet er van uitgaan dat het wel degelijk gaat lukken, ook al is het je eerste jaar.

Wel goed nadenken wat het meeste rendement geeft voor je gezin. Je hebt het te druk om je moestuin als tijdverspilling te gebruiken.

Geplaatst:
  • Auteur

we zijn ook positief ingesteld hoor maar het is wel fijn om een vriezer op de achterhand te hebben, mochten we toch een misrekening gemaakt hebben. daarbij merk ik dat we met nu 3 en straks 4 kinderen toch ook graag een voorraad in de vriezer hebben. én we hebben altijd gezegd dat we onze hond meer vers vlees zouden willen voeren. hmm.... als ik mijn eigen posts dan zo terug lees ben ik er voor mezelf denk ik wel uit, we hebben een grote nodig haha

Geplaatst:

Ik heb er een van 300 liter en dat was niet genoeg voor de tuin produktie, ga nu alleen de pruimen bessen enz inwekken en nu ruimte genoeg voor aanbiedingen en de groenten oost. Bij het ontbijt eten we altijd fruit uit de fles.zwarte /rode/appelbes/pruimen/yacon/tayberry/japanse wijnbes.

aardbeien en frambosen komen niet zo ver.Zo heb je de eerste vitamientjes binnen.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Wij hebben 350 liter aan vriezer inhoud, 2 vriezers. Wij zijn met z'n vijfen, twee volwassenen en drie kinderen, en we hebben een tuin van ongeveer 300m2. Het meeste wat er uit de tuin komt wordt direct gegeten, wat er over is wordt ingevroren. Aan het eind van het oogst seizoen blijkt altijd weer dat we net te weinig vriezer inhoud hebben.

Geplaatst:

Geen idee hoeveel liter. Lie en ik kunnen er samen in liggen

Ik heb tot eind januari ongeveer 20 dagen per maand uit de vriezer gegeten, en heb een voorkeur voor tuinbonen, erwten, tomaten, paprika, verse witte bonen, kool, prei, kastanjes, pepers,courgettes, kruiden en bloemkool.

Wortels, bieten, pastinaken en ramanas gaat op zaagsel.

Frambozen, aardbeien en aalbessen gaan er ook in.

Aardappels in een koude ruimte en pompoenen in een warme.

Ik weet ook al niet hoeveel moestuin ik heb aan m2..een is er 13x7 en de ander 20 x 5,5 ongeveer.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Heb even rondgekeken en we kunnen voordelig een vriezer van 300 liter krijgen, niet verkeerd voor onze gezinssamenstelling merk ik wel.

dank voor alle reacties, het geeft een beetje een beeld van wat er te verwachten is, dat is erg fijn. en dan nu maar hopen en er aan werken dat de opbrengst straks net zo fijn zal zijn!

fruit beginnen we dit jaar al wel een klein beetje mee, maar daar zullen we volgend jaar pas intensiever mee bezig zijn (eigenlijk raar, want ik eet 10x meer fruit dan groenten haha, ben er gek op!)

dit najaar willen we fruitstruiken/bomen gaan planten, maar dat zal volgend jaar niet veel in de vriezer eindigen denk ik.

Geplaatst:

Mijn vriezer is te klein. Zonde want ik heb hem net nieuw gekocht van september verleden jaar.

Geplaatst:

Ik heb twee vriezers, heel bewust in het najaar is het hier topproductie, behalve tuin ook de kippen, kalkoenen die zijn voor de Kerst wel verkocht maar goed ze liggen er toch in.

Dan slachten we in het najaar het varken en delen met iemand een koe, dus een halve koe komt er ook in.

Al etende uit beide vriezers komt er een moment dat ik beide vriezers in eentje kan samenvoegen, ik gooi alles in vriezer A samen, maak B schoon en hevel dan alles over en zoek ondertussen uit wat er snel opmoet ed en schik het netjes.

Daarna maak ik A schoon en trek de stekker eruit, klein houtje tussen de deksel voor ventilatie en die staat klaar voor het volgend najaar.

Ik snap best dat je de ruimte moet hebben om 2 vriezers een plekje te geven, maar het werkt voor ons...en ik denk dat ik dan zo toch wat energy bespaar door er eentje uit tekunnen zetten ipv een hele grote die voor de helft gevuld is te laten draaien.

Geplaatst:

hier ook 2 grote vrieskasten en nog 2 en halve la vries bij de koelkombinatie... en nu staat er 1 grote uit todat het oogst seizoen in full swing is

Geplaatst:

Ja ik vind dat wel een ok idee, 2 vriezers..en af en toe maar een aan. Ik los het op met water. Als mijn vriezer te "leeg "is dan vul ik alles wat maar kan met water, plastic melkflessen, waterflessen sappakken. Deze nemen -als ze bevroren zijn- ruimte in, dat helpt de vriezer koud te blijven. Krijg ik veel oogst dan gaat er weer water uit. Niet ideaal, maar deze vriezer is nog goed ( gekregen toen de oude overbuuf ging verhuizen)

Geplaatst:

Kijk toch allemaal het rendement van die vriezers die je gekregen hebt of voordelig kan bekomen.

Ik heb hier enkele maanden geleden de stekker van een vriezer uitgetrokken, zelfs een 6-tal jaren geleden gekocht, wegens een veel te hoog verbruik.

Geplaatst:
Ja ik vind dat wel een ok idee, 2 vriezers..en af en toe maar een aan. Ik los het op met water. Als mijn vriezer te "leeg "is dan vul ik alles wat maar kan met water, plastic melkflessen, waterflessen sappakken. Deze nemen -als ze bevroren zijn- ruimte in, dat helpt de vriezer koud te blijven. Krijg ik veel oogst dan gaat er weer water uit. Niet ideaal, maar deze vriezer is nog goed ( gekregen toen de oude overbuuf ging verhuizen)

Goed idee van dat water...nooit bij stilgestaan....en soms is mijn diepvrieskist 750 ltr, inderdaad maar half vol. Flessen met water....ga ik na -apen

Geplaatst:

Geedee, ja het werkt goed. Het water ligt op de bodem of in 2 lagen.

Sugar ik ben het met je eens..dit is een label A die ik best zou willen ruilen voor 2 kleine vriezers..dat lukt van geen kant. het weggooien? lijkt me onzinnig. Dus doe ik het ermee zolang hij het goed doet..en is t goed vol houden van de vriezer een manier om energie te besparen.

Geplaatst:

Ik vervang een apparaat altijd pas als het kapot is, om dan , een op dat moment , zo zuinig mogelijke nieuw aan te schaffen......keuze tussen afvalberg onnodig verhogen en een tijdje iets meer energie te verbruiken......bovendien is de keuze om nieuw zuinig apparaat aan te schaffen niet altijd een optie voor iemands portemonnee...

Elk jaar 'komen nieuwe modellen die nóg zuiniger zijn....maar dan schaf je toch niet elk jaar een nieuwe vriezer of auto aan?

Geplaatst:

Ik heb een amerikaanse koelkast/vriezer dus op zich vrij groot maar ik zal ook een deel van de oogst gaan inmaken en bonen drogen. Hopelijk kan ik ook een deel van de oogst in de kelder bewaren en anders moet ik mijn moeders vrieskist gaan confisqueren aangezien zij er toch weinig meer mee doet sinds de kinderen het huis uit zijn...

Geplaatst:
  • Auteur

behoorlijk grote vriezers in gebruik dus.

ik zou graag de tijd en de ruimte hebben om het meer buiten de vriezer om te doen, maar dat hebben we helaas niet.

daar komt dan ook weer bij dat wecken ook energie kost (niet alleen het verwarmen, maar ook het produceren van de weckmaterialen) net als het drogen (tenzij je aan de lucht droogt natuurlijk.

maar zo energie zuinig bezig zijn als mogelijk is ook wel ons uitgangspunt, vandaar ook dat ik graag in 1x een juiste keus maak

Geplaatst:

Wij hebben niet zo'n grote vriezer en een moestuin van ongeveer 200 m². Daar staan vooral zaken in die we volgens de seizoenen opkunnen, de rest wordt uitgedeeld aan familie in de buurt. Ik stop eigenlijk alleen boontjes, bruine bonen, suikermaïs, rood fruit (tot ik voldoende heb voor een lading confituur) en moes van een aangebroken pompoen in de diepvries. Wat op het veld kan blijven staan in de winter, blijft staan, pompoenen en groenten die kunnen bewaren, worden in de kelder bewaard, appels en stoofpeertjes worden ingemaakt, de rest wordt vers gegeten. Ben zelf niet zo'n diepvriesfan

Geplaatst:
  • Auteur

wij hebben helaas geen kelder, merk wel dat dat een gemis is.

Geplaatst:

Ik heb drie 'halve' vriezers (3 lades), daar ligt mijn tweede aanrechtblad bovenop. Ik probeer alles in twee vriezers te pakken (als dat lukt ,gaat de derde uit). maar meestal heb ik te veel vlees, brood, groente en anders zaken voor twee vriezers.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Haha, ik heb geeneens een vriezer XD Heb alleen een koelkastje die nog bezorgd moet worden ;w; Maarja, arme student hè? Maar lukt me nog aardig, scheelt dat ik op erg kleine schaal bezig ben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.