Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welk ras zwarte bes.


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Nu ik zicht heb op een andere tuin heb kan ik ook weer eens denken aan een of andere soorten zwarte bes te gaan aanplanten. Mijn favoriete bes voor de jam/gelei.
In Fr had ik veel struikjes van ongeïdentificeerde besjes met wisselende opbrengst. 
En de laatste jaren ook een soort van Jorieke ( Ben Nogwattius?) met mooie grote vruchten. 
Ik had de bessen eigenlijk over het algemeen in de volle zon, wat is jullie ervaring met schaduw/ bostuin? 
En welke ( nieuwe ) rassen kweken jullie. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet de rassen ook niet meer, maar toen ik de afleggers daarvan naar de schaduwkant verhuisde omdat de struiken aan de zonkant in de weg begonnen te staan en toch al oud werden enzo..... Aan de zonkant kwam ik om in de dikke bessen, maar aan de schaduwkant is het echt mondjesmaat en de bessen blijven relatief klein. Ook  de jostabessen vinden het aan die kant minder gezellig. Maar ik ben zelf ook niet zo van de jostabes, dus die gaan er misschien helemaal uit.

De aalbessen (rood, wit en champagne) voelen zich daar best wel thuis, in de schaduw.

 

Maar ik mis mijn zwarte bessen oogst van weleer wel een beetje dus ik denk dat ik ze misschien toch wel weer moet uitgraven en wat zonniger ga zetten. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 Mijn favoriete rassen zijn Ben Sarek voor de inmaak op brandewijn (heel lastig te plukken). En eentje van Lubera, ik geloof cassima, om zo te eten (makkelijk plukken) en te versappen. Ik vind die laatste erg geslaagd, want vrij zoet en grote bessen.

 

Voor halfschaduw is kruisbes geschikter. Dat is mijn favoriete bes voor gelei. 

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @fre3ke. Ik ken kruisbessen natuurlijk ook. Grappig is @woldisteldat een kweker me vertelde dat zwarte bes prima in de (half) schaduw kan, wat vind jij ervan @Frank Houweling ? Graag @Jorieke123 een stekje of twee van jouw dikkere bessen. 
 

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel allemaal. Het wordt voorlopig de Titania. 
Ik vind het wel gek dat de ene verkoper zegt dat die struik 1.20 wordt, de andere 1,60 en ik las zelfs Max twee meter. Enfin, het zal wel aan de plek liggen waar hij staat, en hoe half de schaduw is😉

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Titania is bij mij niet hoger dan 1,20m geworden. Terwijl die struik net als de andere bessen de hele dag zon krijgt. Wel gaan de vruchtdragende takken altijd wat hangen wanneer de bessen gaan rijpen, maar dat is normaal. 

 

Big Ben is trouwens ook een ras waar ik tot nu toe heel tevreden over ben. Een van de Lubera rassen gek genoeg ook, die gaf voor zo'n klein struikje gigantische zwarte bessen. Leken net kroezels qua grootte.

aangepast door Stan W
Link naar reactie
Delen op andere sites

Big Ben vind ik vers prima te eten, iets zoeter dan Titania en duidelijk zoeter dan Öjebyn. Cassissmaak is duidelijk te proeven, maar niet zo sterk als bij Tsema. Die van Lubera was geloof ik Black Marble en erg zoet met juist een opvallend zacht cassisaroma.

Ben sinds de aanschaf altijd erg skeptisch geweest over de variëteiten van Lubera, maar Black Marble gaat zeker de moestuin in. Die vind ik uit de hand tot nu toe het lekkerst om te eten. Van de andere rassen maak ik eigenlijk grotendeels jam of in de yoghurt. En dat terwijl de struikjes van Lubera al sinds oktober 2021 staan weg te teren in de 1,3 L potjes waarmee ze binnen kwamen.

 

Kroezels zijn trouwens kruisbessen.

 

Links weet ik niet meer welk ras (in elk geval een algemene cultivar) en rechts was Black Marble. Mijn wijsvinger is onderaan 20 mm breed. 

 

20230626_131708.jpg 20230626_131632.jpg

 

 

 

 

aangepast door Stan W
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

@Kevins Moestuin Mooi. Waar heb je ze gekocht? Black marble staat nog op mijn lijstje, met de verhalen van Lubera ben ik benieuwd of dat niet gewoon Boskoop Giant is onder een commerciële naam. Boskoop giant heb ik van het najaar gekocht dus wil ze nog wel eens naast elkaar vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...