Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote peren topic


Nielsmeboer

Aanbevolen berichten

Welke Perenbomen heb je staan en welke ben je enthousiast over? 

 

Ik ben begonnen met laagstam

 

Doyenne du comice

Conference

 

En de volgende rassen zit ik aan te denken

Josphine de malines
Zwijndrechtse wijnpeer
Beurre d'amanlis
Clara frys
Abate fetel

 

Iemand die daar Al ervaring mee heeft? 

Hoe zijn de vruchten? Hoe doen de bomen het op Nederlandse grond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit hebben we in Hoogstamboomgaard Acht staan (dubbele namen weggemikt, maar ik krijg de spaties die dat veroorzaakt niet weg):

 

Beth
Beurré d'Anjou
Beurré de Mérode
Beurré Hardy
Bonkelenzen
Clapp's Favourite
 
Concorde
Conference
 
 
 
Des Deux Soeurs
Doyenné du Comice
Fondante de Charneux
 
Gieser Wildeman
Juttepeer
 
Kilse suikerpeer
Maagdenpeer
Madame Verte
Marguerite Marillat
N-Hollandse Suikerpeer
Oranje Bergamotte
Pitmaston Duchess
Pondspeer
Précoce de Trévoux
Prinses Marianne
Saint Rémy
 
Soldat Laboureur
Suikerpeer
Super Trévoux
Tesselaar of kruidpeer
Valse Ijsbout
Williams
 
 
Winter Nélis
Winterrietpeer
Zoete Brederode

 

Verder in opkweek: peppelpeer, krukpeer, heerepeer en nog een paar andere bijna verdwenen rassen.

 

Clapp's is erg lekker, Williams ook. Als stoofpeer mag je St Remy niet missen, als je vroeg in het seizoen peren wilt kun je aan Precoce de Trevoux denken, of Noordhollandse suikerpeer. De laatste is ongeveer drie dagen te plukken, daarna vallen ze ten prooi aan de wespen. De andere peren in deze lijst zijn ook prima, al zul je er niet altijd even gemakkelijk aankomen.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ook iemand hier die een leipeer tegen het huis heeft? Een mooie groei vind ik dat, in NO Frankrijk nog veel toegepast met verschillende soorten peer. Hier in Groesbeek heeft iemand ook de St Rémy stoofpeer maar hij was er niet over te spreken in vergelijk met de Giezer Wildeman. Zelf heb ik die niet geproefd.

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de volgende soorten:

 

Clara Frys
Doyenne de Comice

Louise d'Avranches

Williams Bon Cretien

Winterrietpeer

Onbekend ras als leiboom

 

Nashi mag er vast ook bij toch?

Kosui

Tama


Van de Williams de eerste vruchten gehad, lekkere structuur, maar geen muskaat geproefd, ik hoop dat de boom nog wat moet groeien om zijn smaak te geven in de vruchten, anders is het wel een tegenvaller. Pas de eerste 3 vruchten gehad. Waarvan 2 met een banaan gerijpt omdat ik op vakantie ging, dus misschien te snel gerijpt?

Clara Frys had de eerste 2 vruchten, maar deze zijn door de hond aangezien als speeltjes toen ik ze met zakjes beschermde tegen de wespen. Dus niet kunnen proeven.

Louise d'Avranches is een geënt boompje van dit jaar. En de nashi's zijn maar kleine spillen, die ga ik leiden als afscheiding met de bijen.

Al de rest hoop ik toch dat ze de komende jaren vrucht gaan geven, ze zijn aangeplant in najaar 2020.

 

Komend jaar wil ik wat gaan experimenteren om saffraanpeer op mijn Doyenne de Comice te enten.

aangepast door MH95
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alexander Lucas

Belle de Soignies

Comtesse de Paris

Concorde

Conference

Dessertnaya

Doyenné du Comice

Beurré Hardy

Beurré Dumont

Beurré de Naghin

Bonne Louise d'Avranches

Condo

Emile d'Heyst

Jeanne d'Arc

Jut

Pastoorspeer (Le Curé)

President Barabé

Seigneur d'Esperen (Belle Lucrative)

Triomph de Vienna

Williams bon Chretien

Gieser Wildeman

(Benita)

Hiernaast nog enkele Nashiperen.

 

Enkele favorieten: Doyenné du Comice, Bonne Louise d'Avranches, Beurré Naghin, Comtesse de Paris en Seigneur d'Esperen.

 

Zoete Brederode, een hoogstam stoofpeer heb ik gerooid. Zonde van de ruimte. Pastoorpeer gebruik ik alleen om tussenstammen te maken.

 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Comtesse de Paris, dat is interessant :-).
Wordt aangeprezen als handpeer die gedurende de winter op smaak komt en dan tot mei-juni te bewaren zou zijn.

Heeft iemand daar ervaring mee?

 

Goede ervaringen heb ik met Doyenne du Comice: zeker zo lekker als Conference en tot een week of 4 na plukken te bewaren.



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ruim een jaar de volgende peren staan:

 

Abaté Fetel

Concorde

Doyenné du Comice

Triomphe de Vienne

 

Nog geen vruchten gehad omdat ze daar niet volwassen genoeg voor zijn, dat komt de komende jaren vanzelf.

aangepast door Stan W
Rassen ook maar even op alfabetische volgorde gezet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-2-2024 om 23:58, Maria Gelderland zei:

Comtesse de Paris, dat is interessant :-).
Wordt aangeprezen als handpeer die gedurende de winter op smaak komt en dan tot mei-juni te bewaren zou zijn.

Heeft iemand daar ervaring mee?


 

 

Prima peren, maar moeten wel in november/december worden opgemaakt als ze niet gekoeld bewaard worden. Structuur wordt zacht en brijachtig mondgevoel als ze langer liggen. Doyenné du Comice en Jeanne d'Arc bijvoorbeeld bevallen mij beter. Jeanne d'Arc is voor veel mensen te groot.

 


 

aangepast door janterharmsel
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Zelf meerdere hoogstamperen. Bij de stoofpeer wint de Brederode het van de Gieser Wildeman, die stooft wel mooier rood, maar moet eigenlijk gekrent worden om fatsoenlijk formaat peer te leveren. Niet te doe bij zo’n oude hoogstem. De Brederode is lekker, erg vruchtbaar zonder beurtjaren en dat kleurtje krijgt die peer wel van wat port ofzo.

De Doyenne doet er erg lang over om tot vrucht te komen, in de 7 jaar dat die staat nog slecht een paar miezerige vruchtjes gehad.

Maagdenpeer zou ik niet aan beginnen; erg snel melig en niet te bewaren. 
de NH suikerpeer is een heel vroege peer, erg lekker, friszoet en knapperig, maar ja, net als de meeste vroege appels en peren maar kort houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...