els Geplaatst: 4 juni 2015 Geplaatst: 4 juni 2015 Bij sommige tomatenrassen heb ik hetzelfde voor. Ik dief de tomaten regelmatig maar soms lijkt het wel alsof er echt 2 stengels moeten uitkomen, alsof de top in 2 splits en de 1ste top een beetje zijwaarts groeit. Als in in de tuintjes in de buurt kijkt zie ik dit fenomeen ook regelmatig. Niks aan de hand natuurlijk, maar toch vervelend omdat je je planten ver genoeg van mekaar hebt gezet met het idee dat je maar 1 stengel gaat krijgen en je er ook nog een extra stok in de grond mag steken. Quote
Aluapje Geplaatst: 5 juni 2015 Geplaatst: 5 juni 2015 En ik was zo stom om tijdens het dieven een bloemtros eruit te knippen Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
Freya Geplaatst: 11 juni 2015 Geplaatst: 11 juni 2015 Hoi, Ik heb ook een vraagje... De stam van mijn tomaat splitst zich bij de eerste (beginnende) bloem/tomaten tros in twee. Waarom en wat moet ik doen? Op de verpakking stond vleestomaat, verder niets. Ik heb drie van dit type tomaat opgekweekt en ze doen alle drie precies hetzelfde (splitsen na de eerste tros). Op de bijgevoegde foto is het misschien niet goed te zien, maar beide toppen zien er hetzelfde uit, met ook kleine bloemetjes en al. Ik weet het niet meer, wie kan deze arme tomatenkweker helpen? Gr,Wouter Ik denk dat je 'struik' tomaten hebt. Die splitsen altijd in een 'Y' na ca. 40-50 cm. Deze hoef je ook helemaal niet dieven oid. Quote
weknow Geplaatst: 11 juni 2015 Geplaatst: 11 juni 2015 Ik denk dat je 'struik' tomaten hebt. Die splitsen altijd in een 'Y' na ca. 40-50 cm. Deze hoef je ook helemaal niet dieven oid. Niet zo mee eens, Freya Deze manier van groeien komt bij allerlei rassen soms voor. Denk wel wat rasafhankelijk...sommige rassen doen het meer. Heeft niets speciaal iets met "struik"tomaten te maken. Dat je die beter niet dieft (omdat ze vruchten maken in een korte periode en dan stoppen met groeien en vooral met bloeien, klopt wel. Dan zijn - meerdere - zijtakken ook geen probleem). Hoewel het geen echt probleem is bij tomaten die je best dieft. Zoals Bit al zegt, beetje aanpassen in manier van behandelen...aantal bloemtrossen wat beperken/verdelen in het seizoen afhankelijk van standplaats. Het "probleem" is blijkbaar dat deze - heel natuurlijke - manier van groeien wat afwijkt van de standaardplaatjes en het standaardverhaaltje in boekjes e.d. Als je allerlei soorten en rassen tomaten teelt, zie je heel veel variaties in kenmerken, groeiwijze en ontwikkeling en plantgedrag die weer net wat anders en niet precies volgens de boekjes zijn. Dat maakt zelf kweken, niet alleen van tomaten, juist zo interessant. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
geedee Geplaatst: 11 juni 2015 Geplaatst: 11 juni 2015 Ik laat aan zo'n splitsing altijd 1 tros gaan en haal er dan de kop uit. Quote
Jeroen161 Geplaatst: 11 juni 2015 Geplaatst: 11 juni 2015 Ik twijfel een beetje, in de onderstaande foto is het takje aangegeven met de pijl de dief toch? En de rode lijn is de hoofdstam? Voordat ik de verkeerde weghaal.. Quote
weknow Geplaatst: 11 juni 2015 Geplaatst: 11 juni 2015 Ja, inderdaad Jeroen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
jochenb Geplaatst: 11 juni 2015 Geplaatst: 11 juni 2015 eigenlijk is het theoretisch en praktisch allemaal redelijk simpel zolang zich geen ziektes opdringen. De hoofdstam kun je volgens mij altijd volgen want hieraan komen de bloemen, bij een dief duurt dit wat, zo kan je altijd de hoofdstam volgen want de heel kleine bloemetjes zie je redelijk gauw. Als je kijkt in de kop van de plant tussen de blaadjes (zachthandig behandelen) dan vind je vaak continue de beginselen van de bloemen terug. En het probleem van de splitsing heb je vooral iedere keer na een tros bloemen. Dit zou de hoofddief zijn die het beste groeit, de andere zijn iedere maal bijkomend. Ik vind het idee dat hier aangehaald werd van de hoofddief tot 1 tros te laten uitgroeien wel een goed idee. De plant geeft iets extra's maar nadien toppen waardoor er toch geen onnodige kracht weggaat. Mijn ervaring uit mijn eerste jaar nu is dat vleestomaten heel makkelijk de "y-splitsing" gaan doen, of een hoofddief aanmaken die bijna rapper groeit dan de plantentop zelf. De anderen die ik heb doen dit wat minder maar toch.Ik heb ook nog getwijfelt, maar er is zoveel op het net te vinden dat die twijfel rap over was en ik toch met mooie tomaatjes kom te zitten nu. misschien vanavond fotootje posten Quote
Richard74 Geplaatst: 14 juni 2015 Geplaatst: 14 juni 2015 Wat doen jullie hiermee? Alle drie de takken laten gaan of er 1 of 2 verwijderen? Het is een Cherry tomaat touwens. Quote
Bubbels Geplaatst: 15 juni 2015 Geplaatst: 15 juni 2015 Je kunt ze laten gaan voor een bossige "struik" (dat doet niks af aan de opbrengst), maar als je daar niet de ruimte voor hebt laat je de hoofdstam en eventueel één zijstam staan. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Holland Geplaatst: 17 juni 2015 Geplaatst: 17 juni 2015 Vraagje van mijn kant. Ik heb van die van"tiny tim" tomaatjes in potten op het terras. Iemand hier mee bekend? Moet ik deze ook dieven? Quote Vriendelijke groeten, Holland
weknow Geplaatst: 17 juni 2015 Geplaatst: 17 juni 2015 Neen. Beter niet. Is struikje, dat zelf stopt met groeien (ca. 40 a 50 hoog) en je hebt zijtakken nodig om een behoorlijk aantal tomaatjes te kunnen oogsten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Holland Geplaatst: 17 juni 2015 Geplaatst: 17 juni 2015 Ok dankuwel WeKnow Heb net paar "diefjes" weggehaald maar bedacht het me gelukkig al tijdig Quote Vriendelijke groeten, Holland
Waaslander Geplaatst: 22 juni 2015 Geplaatst: 22 juni 2015 Topic doorgelezen en toch met mijn vraag blijven zitten . Ik heb 23 planten en 23 razen stam tomaten staan van alles wat qua grote en soorten vruchten . Staan allen in de serre . Het toppen van de planten spreekt men meestal van een aantal trossen of over hoogte . Mij lijkt hier ook belangrijk te zijn wanneer vormt deze tros zich ? Mij lijkt het dat tijdstip van het jaar ook belangrijk is vb een 8ste tros half juli eerder laten groeien dan een 6de tros eind augustus ? Op een bepaald tijdstip zo wie zo planten toppen ? Wie houd rekening met wanneer de tros zich vormt en in welke mate ? Dit natuurlijk vooral bij de gewone en vleestomaten . Ja is mijn eerste jaar met tomaten. Quote
Bubbels Geplaatst: 23 juni 2015 Geplaatst: 23 juni 2015 Meeste mensen toppen in augustus. Als het weer goed lijkt te blijven eind augustus. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
sokrates Geplaatst: 23 juni 2015 Geplaatst: 23 juni 2015 Het hangt ook af van het ras. In mijn ervaring zijn sommige rassen in staat om de bloemtrossen die in september verschijnen nog af te laten rijpen. Ik kweek ieder jaar een eigen variëteit kerstomaten waarbij dat lukt. Bij grotere tomaten kan je dat vergeten.Eea is natuurlijk wel afhankelijk van het weer... Quote
Bubbels Geplaatst: 23 juni 2015 Geplaatst: 23 juni 2015 Cherrytomaten zou ik sowieso niet toppen tenzij ze je echt te hoog worden. Dat zijn tomatenmachientjes. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Waaslander Geplaatst: 25 juni 2015 Geplaatst: 25 juni 2015 Ik vermoed dat gewone en vleestomaten in de loop van augustus gaan worden gedeeltelijk afhankelijk van het aantal tomaten dan al hoogte en tijd . Staan in een serre . Aantal trossen alleen zegt nogal weinig gisteren iemand gezien die ze nog in de serre moest plaatsen en hier hebben de meeste al 4 trossen . Quote
HuubvG Geplaatst: 25 juni 2015 Geplaatst: 25 juni 2015 Vorig jaar de roma's te ijverig gediefd, dit seizoen pas ik wat beter op. Enkele dieven laten staan, de planten zijn wel op hoogte dus getopt.Gewone tomaten heb ik ook wat minder gediefd, de planten zijn al lang onderweg en groeien zo langzaam dat een paar extra scheuten welkom zijn. Quote
Itoero Geplaatst: 25 juni 2015 Geplaatst: 25 juni 2015 De groeitop van de Heinz tomaat zag ik voor een dief aan en ik heb hem verwijderd Ik moet volgende keer niet zo snel m'n oordeel vellen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Waaslander Geplaatst: 28 juni 2015 Geplaatst: 28 juni 2015 De groeitop van de Heinz tomaat zag ik voor een dief aan en ik heb hem verwijderd Ik moet volgende keer niet zo snel m'n oordeel vellen. hopen op een dief in 1 van de bovenste bladoksels en deze laten verder groeien als nieuwe kop is nog vroeg Quote
Nellas Geplaatst: 6 juli 2015 Geplaatst: 6 juli 2015 Dus als ik het goed begrijp (ik ben een echte beginner, nu het tweede jaar) dien ik de zijscheuten die onder de bloei zitten, te verwijderen. Na de hitte van afgelopen weekend zijn de onderste bladeren geel verkleurd, die ga ik meteen voorzichtig verwijderen. Er zitten al vruchtjes aan de takjes, dus ben wel voorzichtig. Ik heb in april "tomaat noir de crimee" en meegenomen zaadjes van roma-tomaten uit Toscane gekweekt met goed resultaat. Nu is het dus tijd om ze te onderhouden. Heb keurig de "okselscheuten" gediefd, de planten zijn ongeveer een meter hoog, maar de takken en bladeren onderaan de stam zijn erg weeelderig en dik, lijken op een struik... Ben benieuwd of het gaat lukken, ik hou jullie op de hoogte! Quote
Bubbels Geplaatst: 7 juli 2015 Geplaatst: 7 juli 2015 Ik zou niet alles onder de bloei weghalen. Onderste 20 á 30 cm van de hoofdstam, maar verder hooguit wat uitdunnen. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
sugarlevi Geplaatst: 14 juli 2015 Geplaatst: 14 juli 2015 Tomaten weten hier creatief om te gaan met het produceren van dieven. Stoute tomaat: Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Bubbels Geplaatst: 14 juli 2015 Geplaatst: 14 juli 2015 Sommige soorten hebben ernstig de neiging om dat te doen ja. Kan je gewoon aan het eind van de tros afknippen trouwens. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.