Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

De wilde tomaten bloeien nu eindelijk. Je ziet ook dat de stampers uit steken wat normaal is bij ze. Ideaal voor kruisingen. De bloemen zijn groter dan normale tomaten en ook extra geliefd bij hommels. Hopelijk zitten in bepaalde planten extra resistentie tegen tomatenziekte. De vruchten van 1 smaakt niet lekker maar hoop dat er 1 bij zit die wel lekkerder smaakt.

IMG20240624095252.jpg

IMG20240624101731.jpg

IMG20240624095510.jpg

aangepast door grusonia
  • Like 5
Geplaatst:
11 uren geleden, Lia56 zei:

Tomaten in de kas, ziek??

Ik ga wel mee met @acpronk lijkt erg op bladverbranding. Hoeft niet per se door te weinig water geven. Juist royaal water geven tijdens het toch al vochtige weer afgelopen weken leidt tot zwak blad dat nu bij overgang naar zonnig weer dan verbrandt.

Kan wel invalspoort zijn voor bladbotrytis.

Als het oud blad onderaan de plant is zou ik het weghalen

• Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@redzebra bij een tomaat een week of 4 perongeluk de top verwijderd aan de plant zaten wel 3 mooie bladeren waarvan ik verwacht had dat zij nieuwe dieven zouden gaan vormen maar er gebeurde niks, nu even onder de grond gekeken en dit is wat ik aan trof zelfs de nieuwe groei van de tomaat ging al direct krullen.

20240626_193742.jpg

Waarschijnlijk heb je de plant wat dieper gezet en dit zijn nieuwe dieven uit de oksels van de oudere bladeren die verwijderd zijn (ook de oksels van de kiembladeren kunnen dieven vormen), dat ze krullen is echter normaal, de plant heeft geen enkel groeipunt meer dan die, geen of nauwelijks vruchten en al een serieus worterlgestel, dus daar gaat alle energie  naartoe  en ze moeten ondergronds beginnen dus kans  op meer aantasting (bv slakken/ insectenvraat) en lichter kleur is aanwezig (zie het als de eerste blaadjes van een aardappel die uit de grond komen).  Het is hopen op een nieuwe dief nu, onder of bovengronds en vooral laten staan als je die ziet.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Geplaatst:

Toch nog wat hoop op tomaten hier. Wel heeeel kleine, maar toch.

De bladaantasting is nu redelijk onder controle, neigt toch meer naar Alternaria dan Phyto, tenminste in mijn lekenkennis.

Heb een paar stekken gemaakt, en die staan ver uit het zicht van de andere tomaten, en ik zeg niks, ik moet het afkloppen. Maar, ik heb weer iets hoop. Vooral als deze zo gaat woekeren als dat hij kan.

De moederplant heeft zoveel trossen bloemen, als ze niet ziek was werd ik dat wel van het snoepen ervan. En misschien alsnog, we'll see.

20240626_172640.thumb.jpg.99af8a3772cbad0be47936dfedb8c21a.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Hallo, toppen jullie je tomatenplanten? Zo ja, na hoeveel bloem trossen. Ik heb tomaten buiten staan en in mijn kas, is daar verschil tussen? En vleestomaten? Veel vragen haha 😃 hopelijk kan iemand ze beantwoorden! Bedankt alvast!

Geplaatst:
11 uren geleden, grusonia zei:

Solanum peruvianum in bloei

War een mooie bloem, hoe groot is de bloem en hoe groot verwacht je de vrucht die komt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
2 uren geleden, Moestuinpassie zei:

Hallo, toppen jullie je tomatenplanten? Zo ja, na hoeveel bloem trossen. Ik heb tomaten buiten staan en in mijn kas, is daar verschil tussen? En vleestomaten? Veel vragen haha 😃 hopelijk kan iemand ze beantwoorden! Bedankt alvast!

Van bloem tot rijpe tomaat duurt bij vleesrassen ca 50 tot 60 dagen met warm weer. Dus 50 dagen voor de eerste vorstdag kun je vleesrassen toppen.

• Thanks 1
Geplaatst:
9 uren geleden, appelvrouw zei:

War een mooie bloem, hoe groot is de bloem en hoe groot verwacht je de vrucht die komt?

De bloem is ongeveer de grote van een vleestomaat.de grote van de vrucht mits de insecten ze bestuiven is ongeveer een grote van een grote cherry tomaat. De vrucht kleurt paars groen 

Screenshot_2024-05-01-21-24-37-59_c5fe9731287b05f0589a31ea63f4f60b.jpg

Geplaatst:
14 uren geleden, Roland zei:

Van bloem tot rijpe tomaat duurt bij vleesrassen ca 50 tot 60 dagen met warm weer. Dus 50 dagen voor de eerste vorstdag kun je vleesrassen toppen.

Dank je @Roland En kleinere tomaten? En is dat in een kas korter?

Geplaatst:

Allemaal een beetje afhankelijk van ras en temperatuur, maar bij mij rijpen de cherrys 40 tot 50 dagen na de bloei.

Je leest bij tomaten vaak ... dagen rijp na uitplanten. Maar ik vraag me dan af hoe ver waren de bloemen ten tijde van uitplanten? 

Want als je later uitplant dan hebben de planten in pot al bloemen, plant je vroeg uit dan hebben de planten nog niet eens een bloemtros.

• Thanks 1
Geplaatst:
11 uren geleden, Roland zei:

dagen rijp na uitplanten.

Eens met @Roland dat zegt helemaal niets. Onderzoekers en professionele tomatenkwekers die bijna allemaal wekelijks een aantal planten tellen en meten (gewasregistratie) hebben het over uitgroeiduur = aantal dagen vanaf bloei tot oogstbare tomaat. Gemiddeld is het inderdaad zo dat hoe kleiner de tomaat hoe lager de uitgroeiduur. Maar genetica speelt ook een rol, temperatuur heeft een zeer grote invloed (licht nauwelijks) en ook de kwaliteit van de bloem en de zetting.

Geplaatst:
Op 27-6-2024 om 22:59, Roland zei:

Misschien een hele domme vraag, maar mijn tomaten zitten in de kas tegen de bovenkant aan. Ik top ze nu, laten jullie dan een dief (zo ja hoe laag) groeien waar weer nieuwe tomaten aan kunnen gaan groeien?

Geplaatst:

Ik ben blij dat er nu wat groei en bloei en vrucht komt. 

pixlr.thumb.jpg.0df8fc0a10af7f7d5d85d689fd87c0a3.jpg

Met de klok mee:

het geplooide ding komt uit een zakje "ribbed mix", waar 20 zaadjes van 15 soorten geribde tomaten inzitten. Verassing wat het wordt, maar alvast wel geribbeld 😄 Dan Atomic Fusion (variëteit van Brad's atomic grape), Ei von Phuket en de altijd betrouwbare Ida Gold.

Ei von Phuket kleurt van lichtgroen naar wit naar roze en dan rood. Wordt in land van herkomst in alle stadia vanaf wit gebruikt in curries en dergelijke. De paar grote dieven die ik buiten in de grond heb gestoken, maken inmiddels ook al bloemen dus heeft veel groeikracht. 

• Like 6

Als je nog meer trossen wil @Walters is laten zakken in principe de beste methode (de topbladeren blijven dan ook het maximale licht krijgen)  maar als je kas of tunnel niet hoog genoeg is zoals hier het geval om dat praktisch te kunnen, je niet rijpe tomaten gaan dan immers op de grond liggen, is wat je zegt een dief opnieuw laten uitgroeien een tweede beste optie. Daarvoor kies best een zo laag mogelijke en bij voorkeur selecteer je die vooraleer je topt, aangezien je nu een aantal weken moet wachten alvorens een nieuwe bloemtros start.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

@Walters  eens met @redzebra. Laten zakken is het beste idd. Bij mij liggen de rijpende trossen nu ook op de grond maar ik kies toch bewust voor laten zakken.

Als je consequent wekelijks dieft zullen je nieuwe dieven bovenaan komen en schiet je er weinig tot niets mee op qua hoogte.

• Like 1

Geplaatst:

Vaak starten onderaan opnieuw toch een paar dieven, als je consequent alle andere wegneemt, tussen  ex dief (vroeger weggenomen) en stam zit opnieuw een mogelijke dief. Klopt @Mai Pensato, in jouw geval zou ik er ook bewust voor kiezen (dat is gewoon de beste methode), maar er is een verschil als je bv maar een hoogte van 2,20 m hebt, dan liggen er al veel op de grond en als je  bovendien in grondteelt zit  dan heb je zelfs met mulchen een heel grote kans dat de vruchten om 1 of andere reden aangetast worden vooraleer ze oogstbaar zijn. (heb het laten zakken hier ook menigmaal geprobeerd, maar is helaas niet werkbaar hier)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...