Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2024


Goldfish

Aanbevolen berichten

De tomaten lijken het hier buiten goed te doen. Ware het niet dat ik erg veel last heb van slakken. Van de 9 tomaten die van het weekeind gepland zijn in de volle grond zijn er nog maar 4 over. Gelukkig lijken de tomaten in pot minder toegankelijk….

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nachtelijke pick and dispose rondes... Net klaar met de 2e, nu 2 grote, en de rest 30+ kleine naaktslakken in totaal.. Zo nog een 3e ronde en dan moeten ze genoeg gedecimeerd zijn...  Hoop ik.

 

Heb maar een hoop planken neergelegd in de hoop dat ze zich daar op verzamelen overdag. Piepschuim plaat werkt ook goed.

 

Ik laat de gasbrander er op los nadat ik ze verzameld heb, heb een halfmakke kudde merels, lijsters, duiven en kauwen die er graag van eten.

 

Vogel BBQ in de achtertuin, nu hopen dat ze ze uiteindelijk rauw eigenlijk lekkerder vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week heb ik alle tomaten buiten gezet, mooie stevige, grote planten. Omdat het nu zo weinig regent laat ik ze ook lekker 's nachts buiten want dat remt de groei. Ze kunnen vanaf volgende week pas de kas in omdat ik verse bokashi heb ingegraven en daar mag je pas na twee weken bovenop planten. Geen probleem want ik moet nog wat nieuwe hoekijzers afmaken waar de draden voor de tomaten aan komen te hangen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie weet wat dit voor sneue toestand is? Heeft het nog zin om hem te onthoofden, zodat er misschien nog iets beters uit kan groeien?

 

PXL_20240509_110236311.thumb.jpg.f35010e84558b44bbf1ae9c51bd5b5c1.jpg

 

Zijn buurman heeft wel gewoon een volle kruin. Raar.

 

PXL_20240509_110239237.thumb.jpg.ea4f7e617873a318e674b6836e254c5c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@Arja zie hierboven in dit topic (o)edema 05/04 , hier zat het op de plaatsen wat nu verdroogt, als de condities nu goed zijn (is hij al lang uitgeplant ?), zou het nieuwe blad terug normaal moeten worden, maar je hebt natuurlijk stevig wat groeiachterstand. (voorlopig wel zuinig zijn met bewatering en bemesting totdat hij terug herstelt, luchtige grond houden)

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dat is nog een betere oplossing,

edit: ik dacht ook even aan vorst (als ze toen al uitgeplant waren), wat ook lokaal de cellen kan kapot maken als het juist op het randje is, maar dan vermoed ik dat je ook iets aan de buurman had gezien.

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze Voljusko’s heart wilde ik vandaag uitplanten en net valt me een vreemde hele grote bloemknop op. De andere knopjes zijn wel normaal. Het doet me een beetje denken aan een vingerhoedskruid-bloem die ik vorig jaar had. Die had een zgn. pelorische topbloem. Van een topbloem is echter bij een tomaat volgens mij geen sprake. Ik plant hem wel gewoon, misschien wordt het wel een hele grote tomaat. Weet iemand wat dit is? Of is het slimmer om de reuze-knop er uit te knippen omdat de mogelijke tomaat die hieruit groeit teveel van de plant vergt waardoor andere trossen onvoldoende zullen groeien?
 

IMG_5849.jpeg

IMG_5848.jpeg

IMG_4700.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dahli dat is normaal, zeker bij sommige heirlooms. Heeft te maken met de nog niet zo ideale temperaturen en soms sterk verschil dag nacht maar ook de soort speelt een belangrijke rol , de eerste in de tros is dan groter en soms samengesteld (meerdere vruchtbeginsels), bij wedstrijden rekent men er zelfs soms op om zo een groter gewicht te krijgen. In Duitsland noemt men dat de "Königsblüte" en wordt er soms aangeraden om die te verwijderen om verdere groei te stimuleren, ik laat ze hier gewoon staan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-4-2024 om 18:07, redzebra zei:

verschillende oorzaken hebben maar is vooral sterk soort afhankelijk


Kan het ook besmettelijk zijn eigenlijk? Ik weet ook niet wat mijn planten hebben maar eerst was het alleen op de red minibel, nu ook op Zalara en gourmet yellow in mindere mate. 
De potgrond ziet er erg nat uit, dat klopt ik wist niet zeker of het slaphangen van het blad kwam van tekorten vocht en heb de planten gisteren gedrenkt. 
Bij een andere redelijk gezonde plant denk ik ook aan vraat maar waarvan dan? 
 

image.thumb.jpg.9cd3837665e9ce5d3337d0c30006e621.jpg
 

image.thumb.jpg.35523303ec34209a2c4b7cc6afba8492.jpg

 

image.thumb.jpg.6260ce2449ff0ac1bb65edf3f36bd30e.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

nee, het is geen ziekte, gewoon omstandigheden, je potgrond is inderdaad veel te nat, als ik kan inschatten op deze foto, eigenlijk verrotten de wortels er moet lucht aan kunnen. Het is altijd hoe kleiner het bladoppervlakte, hoe minder verdamping en hoe minder vaak water geven. Wat niet vanzelfsprekend is in kleine potjes (zeker buiten) want tegelijktijdig moet het ook vochtig genoeg blijven, ze iets groter zetten vereenvoudigd het wel.

Edit:  die zalara zou ik sowieso al wat groter zetten, wat boven grond zit moet in verhouding zijn ondergronds,

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dank. Dat natte is pas sinds gisteren toen ik wat ging uitproberen. Voorlopig krijgen ze geen drup. Snel verplanten, ik weet wel dat de planten daarvan opknappen. Die minibel is eigenlijk al de hele tijd zo

image.jpg

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan nog maar pas buiten en ik wil je waarschuwen, er gaan ook nog wel wat vlekken op het oude blad komen  :) , die minibel heeft ook wat meer ruimte voor de wortels nodig, als je die voldoende ruimte en voedsel geeft wordt dat een heel uitgebreid laag plantje.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dahli ik kwam dit recent filmpje tegen en dacht direct aan je vraag, het geeft wat meer uitleg en ook  welke overweging je eventueel kan nemen, zoals gezegd ik laat hem hier 99% van de tijd staan, tenzij het echt een heel heel misvormde groei heeft waarbij de kelkbladeren en vruchtbodem mee vergroeien, dan kan je van de uiteindelijke tomaat ook niet veel gebruiken.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op dit moment een Habanada peper die dit heeft ( als ik eraan denk, neem ik  morgen een foto van de bloem).

Ik heb ook wel eens een tomatenplant gehad waar eigenlijk alleen maar vreemde gedrochten vanaf kwamen, maar ze smaakten er niet minder om. Vleestomaat, maar ik weet niet meer welke.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...