Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2024


Goldfish

Aanbevolen berichten

Dat durf ik niet zeggen, kan je beter aan andere vragen, maar toch beetje raar voor die afrikaantjes, hoe oud zijn die en welke potgrond gebruik je ? In principe kan je die nu beter buiten laten verder groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zelf mijn pozanno f1 en rosanno f1 zaden nog eenmaal proberen te kiemen. Vorig jaar 100% opkomst dit jaar 0% opkomst over 3 zaai rondes verdeeld andere 29 variteiten wel allemaal ontkiemd blijft toch bijzonder, moet wel zeggen vindt het zaad er erg uitgedroogd uitzien dus wellicht eerst een lauw water soak geven dit keer 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, redzebra zei:

Dat durf ik niet zeggen, kan je beter aan andere vragen, maar toch beetje raar voor die afrikaantjes, hoe oud zijn die en welke potgrond gebruik je ? In principe kan je die nu beter buiten laten verder groeien.

Voorgezaaid rond dezelfde periode als mijn tomaten, dus een maandje. Ik heb als potgrond het huismerk van mijn lokaal tuincentrum gebruikt. Deze potgrond heb ik voor alles nu gebruikt. 

20240428_171425.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag eindelijk de tomaten in de kas gezet. Zolang ik een kas heb (10 jaar) is dat nog nooit zo laat in het voorjaar gebeurd. Ik heb 7 planten van verschillend ras gezet terwijl later als achtste nog een Bolzano F1 moet volgen. Uitgeplant zijn:

 

Coeur de Boeuf
Coeur de Boeuf bicolor
Plant 'eigen' ras
Lidl F1 (afwachten welk ras het is want er zaten gemengd 3 rassen F1 in het zakje)
Nightshade F1
Sungold F1
Vitador F1

 

Zoals ze nu staan hebben de tomaten geen last van de kropsla (Matilda) en bovendien is deze naar verwachting over anderhalf tot 2 weken helemaal geoogst.

 

tom24-3.thumb.JPG.6aabec72f5b33842e77a140e40ece630.JPG

 

tom24-4.thumb.JPG.3f7825cd0ea4152bf6e26ce8a6a0193c.JPG

 

Stok #8 , daar waar het witte doosje staat hierboven , is voor een Bolzano gereserveerd. Bolzano is een verhaal apart. 

 

tom24-5.thumb.JPG.8ba44696c333aa0195c247dfa5444eed.JPG

 

Een eerste Bolzano zaadje ontkiemde niet zodat een tweede nodig was. Dat ontkiemde wél, het plantje ziet er ook gezond uit (het plantje in het bruine potje), maar het is een raadsel waarom het nauwelijks wil groeien. Hij gaat dus niet gebruikt worden zodat uiteindelijk bij een derde poging het plantje ontstond dat in het midden van de 5 plantjes in het doosje staat. Wel redelijk laat maar ik denk dat hij nog wel op tijd is om er nog goed van te kunnen oogsten. Jammer is alleen dat van de in totaal 5 zaden die ik vorig jaar via @Mai Pensato verkreeg er nu nog maar 1 over is. Ik wil het ras graag behouden en om niet op dat ene overgebleven zaadje te hoeven vertrouwen ga ik vanaf nu ieder jaar stekjes Bolzano de winter doorhelpen. 

 

tom24-6.thumb.JPG.05b773e80c6b53268e3c0c211bb63c56.JPG

 

De stokken aan de andere kant van de kas zijn bestemd voor paprika planten. Het uitplanten daarvan heeft nog geen haast. Ik wil ze nog naar binnen kunnen halen voor het geval het 's nachts nog een keertje koud wordt in de kas. 


 

  • Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de nachttemperatuur hier de komende 2 weken niet meer onder de 10 graden komt en het overdag warm wordt, heb ik vandaag toch de eerste 5 tomaten buiten in de volle grond gezet. Van iedere soort heb ik er nog 3 in het foliekasje staan, mocht het mis gaan. Achtereenvolgens: Voljusko’s heart, Minusinsk’s orange elephant, Sungold + Rubylicious en Matina. De Sungold en de Rubylicious staan erg dicht op elkaar, maar ik moet roeien met de ruimte die ik heb. Het grote “iedere dag kijken hoe ze groter groeien” kan beginnen 😊.

 

IMG_5787.jpeg

IMG_5788.jpeg

IMG_5789.jpeg

IMG_5790.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu de helft van de tomaten een week in de kas staan en de andere helft sinds gisteren. Ze doorstaan de nachttemperaturen prima, maar ze moeten zeker niet te klein verspeend worden. Ik doe dat pas als ze al wat echte blaadjes hebben en beginnen te strekken. Ik zet ze tot de kiemblaadjes in de pot en ze bewortelen altijd prima. Afgelopen weekend heb ik ze voor de zekerheid beschermd met plastic en ze staan er super bij. Als ze goed aan de groei zijn gaan ze de volle grond in maar wel in kas en tomatenkasje. Ik heb een paar keer mooie oogsten gehad zonder bescherming, maar de afgelopen 3 jaar zijn ze allemaal verregend en gesneuveld door de phytophthora. Ik plant ze weer wat dieper en doe er tomatenmest en compost bij en houd ze een beetje aan de droge kant omdat ze anders te hard groeien en te weinig oogst geven. Op internet ( you tube ) kwam ik de tip tegen eierschalen bij de wortels te doen, dus dat ga ik dit jaar uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ben ik ook begonnen met het afharden, de temperaturen zien er inderdaad goed uit tot de 15de. 

De komende dagen ga ik degene in de tunnel en beschut uitplanten, vandaag om ze direct erin te zetten wordt een te grote schok vrees ik, zelfs met een schaduwdoek, buiten gaan de temperaturen hier oplopen tot plus 25 en in tunnel zaten ze nu al aan 33 graden.

image.thumb.jpeg.b35f3f87d3bfc2786c8a137813a07d13.jpeg

Eerste kennismaking is onder parasol en halve schaduw van de gingko,

 

image.thumb.jpeg.b6394e8a05bc6c50a128cffba648c52f.jpeg

 

image.thumb.jpeg.d0ce2325260ec42b143e7ddd4302f879.jpeg

 

De donorplanten Pozzano voor dieven doen het nog steeds goed en ga ik toch uitplanten, wat ik eerst niet voorzien had,  mits het wat opengooien van de wortels, het zijn echt sterke planten, geven nu de eerste rijpe vrucht en terug nieuwe vruchtzetting, de vruchten binnen gegroeid zijn weliswaar wat kleiner en minder langwerpig.

image.thumb.jpeg.cd57d03388dda6974649c24ffbccc2bf.jpeg

 

  • Like 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

bij was het al boven de 45 grade, eenmaal de deuren open daalde dit terug naar 38,6 maar ontzettend warm binnen in de tunnel🙈

 

Tomaten houden van warmte maar dit is echt veel te heet.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Primabella is niet gedetermineerd, die blijft groeien zolang de omstandigheden goed zijn en/of hij voldoende voeding heeft, dat zal dus wat afhangen van hoe en waar je hem teelt en hoe lang je seizoen is, het is een ietwat kleinere tomaat met redelijk wat resistentie dus reken gemiddeld maar op een sterke/hoge plant als je hem op stam teelt.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Om even te laten zien hoe snel de groei van tomaten kan gaan op 29 april hadden de meeste variteiten net hun 2 eerste blaadjes deze waren toen nog heel klein een week later staan ze er alweer bij zoals op de toegevoegde foto. Op de 2e foto zijn er 4 potjes die iets kleiner nog zijn omdat deze opnieuw gezaaid moesten worden.

20240507_092552.jpg

20240507_092557.jpg

aangepast door Kevins Moestuin
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de King of Siberia.

Waarschijnlijk voor de echte kenner een heel normaal verschijnsel, maar ik vond het wel apart hoe de dikke stam zich splitst. Mooi stevig plantje. Eerste keer dat ik hem probeer. 

IMG_8036.jpg

IMG_8035.jpg

IMG_8034.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gallox, prachtig zo met die dikke stam!

 

Hier gaan de bestomaatjes ook super, staan al een paar dagen buiten, nog even half in de schaduw tot ze aan de zon gewend zijn. Groeien nu al bijna de kooi uit...😅

Heb naast bes/currant tomaatjes (Sweet Pea, Gold Rush) ook 2 Tumbling Tom staan, ben gek op de snacktomaatjes...

 

20240507_140130.thumb.jpg.28f5a5733459e7e09759382fbcb7aee0.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

@Gallox, nee die vergroeiing heb ik nog niet veel gezien, drie bladeren op dezelfde hoogte waar er maar 1 hoort te zitten en ook nog een hoofdstam, dat is echt een specialeke 😃. King of Siberia is een niet gedertermineerde tomaat (type CDB, hartvormig) met vrij grote vruchten tot 700gr, wordt meestal 1 of 2 stammig geteeld en groeit normaal  zoals alle andere indeterminate.

Het is geen splitsing maar een hoofdstam (waar de bloemtros op zit) met 3 bladeren waar er maar 1 hoort te zitten met telkens een al uitgegroeide dief in het oksel van elk blad. Elk van deze drie dieven zorgt voor een verdikking van de stam, veel dikker als normaal wanneer er maar 1 zit, normaal verwijder je de meeste dieven bij deze grotere niet gedetermineerde tomaten.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

Om even te laten zien hoe snel de groei van tomaten kan gaan

Hier precies hetzelfde, zo blij mee! De eerste foto is van 29 april, de tweede van vandaag. In 8 dagen dus 2x zo groot geworden. Alle anderen doe het ook zo goed. Bij deze buitentemperaturen gedijen ze blijkbaar prima. In alle planten zijn de eerste bloemknoppen zichtbaar.

 

IMG_5789.jpeg

IMG_5847.jpeg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...