Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De eerste Blush tomaat is aan het rijpen (de langwerpige) en daar ben ik ook reuze benieuwd naar aangezien hij door velen wordt aangeprezen. Helaas niet zoveel vruchten aan de plant.  Nu vraag ik mij af of de andere tomaat (meer ronde) ook een Blush kan zijn omdat ik ze samen in een grote pot heb gedaan. Misschien een buitenbeetje variant van de Blush? Wie zal het zeggen. Afwachten wat het gaat worden. 

IMG_8535.jpg

IMG_8536.jpg

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Ik ben benieuwd naar het afrijpen van dit 'trosje' Coeur de Boeuf bestaande uit 8 tomaten .

Het lijkt me leuk ze te laten hangen tot de gehele tros rijp is en ze dan als trostomaat te oogsten. Nu maar afwachten of dat mogelijk is en of de tros door zijn gewicht niet voortijdig van de plant scheurt.

De 1e foto is van een week geleden

tom24_7.thumb.JPG.9fa53652b98b0dc35149b13cb031f888.JPG

tom24_9.thumb.JPG.bb10a2e30793959ea6f7e7d0aa466a45.JPG

1

tom24_8.thumb.JPG.d581a68f4370c7a9ca42d8be6831337a.JPG

tom24_10.thumb.JPG.62b7d5c4d69489ebb8914e9968b49af9.JPG

aangepast door Frans
  • Like 10

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@Frans wel opletten, ze rijpen van binnen naar buiten en kunnen  als ze buitenaan helemaal verkleuren heel zacht zijn en uiterst gevoelig voor barsten. Het zou zonde zijn moest je er een paar te lang laten hangen om een volledig rijpe tros te krijgen

• Like 3
Geplaatst:
2 uren geleden, Gallox zei:

Ik vind de tomaten in mijn kas, tot nu toe een beetje tegenvallen kwa smaak. De mini kumato is tot nu toe de lekkerste. Zo heb ik ook de Zasweet, maar ik krijg er geen wauw effect van zoals de verkoper beweerd. En ook de Candy Sweet Icicle vind ik maar waterig smaken. Welke tomaat is in jullie kas / tuin tot nu toe het beste uitgepakt? 

Hier ook Zasweet, maar bij mij ook minder zoet dan de verkoper aangeeft. Mogelijk dat de geringe hoeveelheid zonlicht de oorzaak is. Mocht dit laatste het geval zijn, dan moeten ze eind van de week wel lekker zijn…

• Like 1
Geplaatst:

@Gallox echt veel soorten heb ik nog niet gekweekt en sommige zien er mooier uit dan ze smaken. Die smaak is vaak beter dan uit de winkel, maar soms niet dat ik denk wauw. Mijn favoriet tot nu toe is Ivory tears, die worden zo zoet als druiven, zeker hoe later in het seizoen.

Coeur du boeuf is ook lekker. Maar de meer ronde die ik een paar jaar had van Van der Wal vond ik minder dan de geribbelde. En ik had begrepen dat de ronde eigenlijk de echte is. Maar volgens mij zijn er in Italië veel lokale varianten.

Maar ik ben ook nog steeds zoekende naar de aller lekkerste. Blush waar ik veel over hoor, vond ik ook niet wauw.

• Like 2

Ja er bestaan veel varianten/afgeleiden die verkocht worden onder de naam Coeur de boeuf ook onder de meer ronde (dus ervaringen kunnen wisselen), de geribde is echter een totaal andere tomaat afgeleid van Coeur d'Albenga, die ziet er vanbinnen ook heel anders uit maar wordt commercieel verkocht onder de naam CDB, vanwege de vroegere goede naam van CDB en veel langere houdbaarheid. Een echte CDB is echter slecht houdbaar, is vol van binnen, heeft veel ongelijke vruchtenf, vaak ook groenkraag, kan niet goed tegen transport (zacht) en is dus commercieel bijna niet te telen. 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

@redzebra bedankt voor de info. De eerste geribte die ik had geproefd was afkomstig van zaden uit Italië. Daar werd die ook verkocht als CDB. Dus blijkbaar ook in Italië verkopen ze dan een andere soort als CDB. Als die beter is en beter smaakt, maakt het me niet uit.

Geplaatst:

Nu had ik pech met de potgrond, dat het zaaigoed voor geen centimeter wilde groeien. Dus ik loop nu denk ik een maand achter. Dus misschien volgend jaar beter, maar hoe kan ik ook zo vroeg al veel tomaten hebben. Wat is het beste moment om te zaaien en dan in huis of in de kas?

Geplaatst:

@MH95 dat is zelfs een beetje afhankelijk van waar je woont. Hier in Drenthe is alles beduidend later dan bij iemand in Limburg. Ik verwacht normaal mijn eerste vroege aan de plant gerijpte tomaten ongeveer rond half juli (zonder al te veel kunstgrepen). 

Maar als je de mogelijkheid hebt met extra licht en warmte kun je veel vroeger beginnen en dus ook vroeger oogsten. En dan moet je voor jezelf afwegen of je extra kosten en/of ruimte inleveren enzovoorts op vindt wegen tegen een paar weken eerder tomaten uit eigen kweek. Want alleen met eerder zaaien kom je er niet, want anders deden we dat allemaal al lang. 

Veel van mijn tomaten beginnen nu pas goed te bloeien. Dus daar gaat nog wel wat tijd (en zon en dat blijft wat achter) overheen voor ik pluk en saus en droog. 

Het is wat het is, denk ik dan.

• Like 1
Geplaatst:

De tomaten gaan 'mwoah', vruchtzetting is beduidend minder dan vorig jaar en vanwege meneer mol zijn er ook wat planten die weinig groei laten zien. 

Desondanks gisteren wel een eerste paar tomaatjes kunnen oogsten waaronder de Bolzano's van @Mai Pensatodie qua groei en snelheid van afrijpen toch wel een klasse apart zijn. Qua smaak zijn ze overigens bij lange na niet het beste bij mij.

De sungold, Bartelly, datterino en black opal rijpen ook af. Uitzondering op deze rij cherry tomaten zijn de marmande vleestomaten, daar heb ik dus al een klein exemplaartje van. Lekker op een pistoletje met avocado, mayo en wat bacon. 🤤

Twee plaatjes ter inspiratie. 

PXL_20240717_184905768.jpg

PXL_20240717_180945498.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Dit zijn dus mijn sneue, spichtige planten in de kas. Gelig, nauwelijks trossen. De planten buiten en zelfs laat in te kleine opgepotte planten op het balkon staan er beter bij.

Er is verse biologische compost ingegaan. Ik heb bijgemest. Ik tik tegen de planten voor bestuiving. En ondanks de regen is de kas vrij droog, dus regelmatig gegoten. Ik doe niks anders dan andere jaren, maar de afgelopen twee jaar is er nauwelijks vruchten. Ik bedenk ineens dat ik 1 ding anders doe: eerdere jaren had ik zo’n druppelslang liggen en werd er dus continu, heel lokaal, een beetje water gegeven. 

Het is niet het eerste jaar dat ik tomaten plant, en ook niet op deze tuin. Maar de laatste 2 jaar is het wel heel beroerd. Misschien wel de laatste 3 jaar, bedenk ik me.

Wat denken jullie, @Mai Pensato / @greenzebra ? Watergift een oorzaak of toch in iets anders zoeken?

IMG_8751.thumb.jpeg.66cd933e9f741596821acd6577192e06.jpeg 

IMG_8750.thumb.jpeg.5b9bc507e6ae4d6a050238a4bccaf9e4.jpeg

De grond is poederig droog, bij vlagen zelfs hydrofoob…ik heb veengrond, verturfd bijna. De tomaten staan verhoogd, in ca. 20 cm compost wat ik jaarlijks deels ververs/aanvul. Ik heb gisteren nog met een schepje gecontroleerd hier en daar. Verre van te nat. Dat ze wegkwijnen is een gegeven. Ik zoek alleen naarstig naar de oorzaak, omdat ik tot 3 jaar geleden niet echt problemen had. 

edit: in de ruim 30 jaar dat ik tuinier, waarvan 20 jaar zeker moestuin, op verschillende locaties in het land, op verschillende soorten grond, kan ik toch wel stellen dat ik redelijk wat ervaring heb opgedaan. Het ging altijd min of meer ‘vanzelf’; ik wist altijd wat mijn pkanten nodig hadden en wanneer. Maar de laatste jaren wil het dus totaal niet.

aangepast door mdubbelm
Geplaatst:

Ter aanvulling, dit is op balconie, planten die veel te lang in p9’s hebben gestaan en nu eigenlijk ook een wat groter potje zouden mogen. Maar ziet er ondanks dat wel veel gezonder uit. Veel bloemen, donkergroen blad, dikkere steel…image.thumb.jpg.fa8f824c17f6eeb8818959633e4b20d2.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Nee niet vers, dwz uit zakken. Gemengde bladaarde, met wat aanvullingen. Was volledig gecomposteerd, daar ben ik bekend mee. Maar dank voor de suggestie, ik bedoelde er vooral mee: het is geen jaren oude voedselarme grond. 

Geplaatst:

Zou het kunnen dat je last hebt van witte vlieg. Zoals de plant op de eerste foto doet me denken wat we hadden, waar ik eerst woonde. Jarenlang was dat een plaag, niet van af te komen, je mocht blij zijn met 1 tros per plant, daarna was de plant zo goed als dood doordat die helemaal aangevreten werd. Het enige jaar dat het minder was, was nadat de kas 's winters grondig was schoon gemaakt. Maar daarna begon het weer, buiten nergens last van.

Geplaatst:

@mdubbelm kurkwortel? Wel typisch een ziekte die bij jarenlange tomatenteelt kan optreden. Hoe ziet het wortelgestel eruit? 

Ik heb een mol, maar ook veenmollen, en het en der zie je dat tomaten het dan alsnog lastig krijgen als ze in een vroeg stadium een mol/veenmol op bezoek krijgen. 🤔

Ik zou in ieder geval eerst alle voor de hand liggende ziektes nog even afgaan en anders proberen een jaartje over te slaan?

• Like 1

@mdubbelm hoelang teel je nu op die specifieke plaats ?  Wat ik op de foto's kan zien is dat enerzijds een plant heel spitsig is, groen klein fijn blad en een dunne stam en de andere ook een dunne stam, vergeeld blad, ernaast ook een plant met vergeling vanuit de bladnerven.

Eigenlijk een gelijkaardig beeld als een plant  die voor een raam in de winter/lente te lang doorgroeit met weinig licht, te weinig voeding en af en toe uitdroging.

De donkere dagen en lichtdoorlaatbaarheid folie spelen waarschijnlijk een rol dat de planten uitgerekt zijn, maar het spitsige, klein of vergeeld blad ga je eerder in de bodem moeten zoeken. (let wel sommige tomaten hebben van nature een heel spitsige groei)

Om de een of andere reden kan de plant niet genoeg vocht en voeding opnemen (wat eventueel wel beschikbaar is) en zit in een overlevingsmodus.

Dit kan zijn :

- droogte, waren je planten eventueel rootbound (te lang in klein potje), of is de omgeving echt te droog, ondanks wat soms beweerd wordt een tomaat gaat niet alleen in de diepte, een tomatenplant houdt van een licht vochtige grond, mulchen helpt tegen verdamping, anders blijft het wortelgestel te klein.

- te nat, eigenlijk hetzelfde als hierboven, wortels rotten en dus een klein wortelgestel en bijna dezelfde symptomen als bij droogte, meestal is de stam dan wel dikker en zie je de plant op stam beginnende wortels vormen.

- wortelbeschadiging: ja eventueel (veen)mol zoals bij @MSDG, woelmuizen, maar veel meer waarschijnlijk zoals MSDG aanhaalt kurkwortel of eventueel aaltjes(nematoden), deze twee zijn de reden waarom men vooral op substraat is gaan telen.  Kurkwortel, daar gaat geen jaartje overslaan mee helpen (tenzij je bv solarisatie van de grond kan doen),de schimmeldraden blijven tot 15 jaar in de grond, de sporen geen  idee hoelang die gaan.   Je zou eigenlijk de wortels eens moeten bekijken, zitten er knobbels op aaltjes, zijn ze bruin en barsten kurkwortel, gezonde zijn wit. Optie is hier dan alleen ofwel grond uitgraven (minimum 40cm diep), in potten telen of resistente rassen of onderstammen gebruiken. Als je tunnel verplaatsbaar is, helpt ook gewoon op een andere plek zetten.

- het vergelen blad kan eventueel ook door een ziekte waarbij de vatenbundels van de plant worden aangetast, maar dat is niet consistent met kleine groene blad van de ander foto.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Dank voor de suggesties. Op mijn vorige tuin had ik veel veenmollen, gelukkig geen last daar met de tomaten maar dat verschijnsel ken ik. Die zitten hier niet. Ik heb wel een rosse woelmuis, maar itt tot elders op de tuin in mijn kasje geen tunnels. 

Kurkwortel ga ik onderzoeken. Ze maken nauwelijks wortel is me vorig jaar opgevallen en ik laat ze zeker niet te lang in potjes. Feitelijk doen de planten waar dat wel bij is gebeurd het zelfs nog beter (die op het balkon)z

Dit is ons 5e jaar op deze tuin en ik ga in eerste instantie toch voor droogte en te weinig licht, wat mijn gevoel me zei en door RedZebra wordt wellicht bevestigd.

het is een vaste kas dus helaas niet te verplaatsen. Maar ik kan voor volgend jaar wel een tunnel kopen en een andere plek proberen. En volgend jaar toch de druppelaars in de kas plaatsen. En beter mulchen

Geplaatst:

@mdubbelm sorry voor mijn later reactie, had het afgelopen week erg druk op mijn werk.

Als ik de foto's zie dan zie ik verschillende beelden: een hele dunne plant maar wel met (erg donker) groen blad en een plant met vergeeld blad.

Zoals @redzebra ook al opmerkte.

Dunne langgerekte planten kan inderdaad wijzen op te weinig licht. Wat voor dek ligt er op je kas?

Te droog zou kunnen maar ik denk eerder aan een combi van te weinig licht en "iets dat niet goed is in de (onder) grond. Kurkwortel of aaltjes zou inderdaad kunnen. Bij kurkwortel gaan de kop en bovenste bladeren slap bij plotseling warm weer. Heb je dat gezien vrijdag/zaterdag met het warme weer ?

Het is dit jaar zo wie zo een lastig jaar door het weiniige licht en vele regen. Zelfs in de kas. En het valt me hier bij mij op (22 verschillende soorten) hoe groot de verschillen dan zijn tussen de verschillende soorten.

Maar van  schimmel- of bacterieziektes heb ik geen last want ik teel  op steenwolsubstraat en ook aan de voeding schenk ik veel aandacht.

Als je echt kurkwortel hebt in de grond dan kun je de komende jaren hier beter geen tomaten meer zetten. Of kweek ze in potten met druppelaars de komende jaren.

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Ik kweek ieder jaar een zo breed mogelijk assortiment tomaten in mijn kas, de laatste jaren zijn het 22 verschillende rassen en meer wil/kan ik ook niet.

Ieder jaar probeer ik weer wat nieuwe uit.

Behalve de hele kleine Tomberrie's  die slechts 2-3 gram wegen probeer ik ook een zo zwaar mogelijke vleestomaat te kweken. Ik heb eens met Big Daddy net niet de 1000 gram aangetikt. De afgelopen 2 jaar heb ik dat met Gigantomo F1 net niet gehaald. 

Dit jaar een voor mij nieuwe soort gezaaid Knockout F1. Naar verluidt moet deze vruchten kunnen geven van 1,4-1,5 kg.

Ik laat maar 1 vrucht per tros doorgroeien.

De eerste vrucht vanochtend geoogst en kwam niet verder dan 434 gram.

De 2e die ook al aan het kleuen is wordt zwaarder maar gaat de 1000 gram niet halen.

De 3e is een kandidaat....

Iemand hier al eens tomaten geoogst van meer dan 1 kg ? Welk ras was dat ?

Foto's: 

Tomaten2024-07-2101Knokout1e.thumb.JPG.4b82fc396494aab962ef07beb5206f67.JPG

Tomaten2024-07-21Knockout02.thumb.JPG.281e9e3c4726e24826107906be9c2a2f.JPG

Tomaten2024-07-21Knockout03.thumb.JPG.ba06efb1cb6d1228df553268533397ed.JPG

aangepast door Mai Pensato
  • Like 5

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...