Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, met de vele Nebula`s ga ik proberen een stabiel ras te kweken die super lekker is. Iets wat je nog niet bent tegen gekomen in de Heirloom rassen.

Dit is mede mogelijk doordat in Nebula het sucrose gen van een wilde voorouder is ingekruist. 

• Like 6
Geplaatst:

Onze Phyotophthora-proef staat er buiten weer fraai bij.

Geplant op 7 mei 2024.

47 planten bestaande uit 43 verschillende test-objecten, met:
- enkele resistente commerciële F1-hybriden
- enkele resistente F1-hybriden uit eigen selectie
- enkele resistente F1-hybriden van Roland
- enkele resistente zaadvaste selecties
- enkele vatbare referentie-planten van verschillende rassen

IMG_6441.jpg

IMG_6442.jpg

• Like 9
Geplaatst:

Tot mijn vreugde zijn de tomaten allemaal goed aangeslagen en groeien als kool. De eerste bloemen zitten erin! Wat mij wel opvalt, veel rare groeiwijzes dit jaar. Van die dubbele stammen, grote afwijkende bloemen, enorm veel sterke dieven. Door het hoge grondwater niveau is de grond enorm vochtig, wat gunstig is, maar ergens ook weer niet. Ik bewater de tomaten altijd zeer beperkt zodat ze lekker zelf op zoek gaan naar water, nu wortelen ze erg oppervlakkig. Laten we hopen dat het straks wat droger wordt, maar niet te heet, dan krijg ik daar weer een uitdaging mee. :)

Oja, de primabella's buiten die geven geen krimp met al die regen, die groeien lekker door.

• Like 1
Geplaatst:

@redzebra Ik heb even advies nodig, er lijkt iets heel erg mis te gaan dit jaar met al mijn tomaten die in de tunnel staan in 35L bakken, de groei begon normaal, en ineens bij eigenlijk alle variteiten gaan ze ineens heel raar krullen en naar binnen toe groeien, nu heb ik een vermoeden dat het komt door de gratis compost die ik opgehaald heb bij de nationale compost dag omdat deze in alle bakken gemengt zit 50% compost 50% potgrond en 20% brekerzand voor afwatering. Overigens groeien alle andere groentes wel heel goed in de compost.  Of is er toch iets anders aan de hand.

20240527_215301.jpg

20240527_215252.jpg

20240527_215234.jpg

20240527_215215.jpg

20240527_215153.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Dat is niet iets om je ongerust over te maken @Kevins Moestuin, het betekent dat je plant serieus wortelgroei heeft en even iets te hard gaat, Gekrulde bladeren in de kop van de tomatenplant : krulkoppen. – GroentenInfo (plantaardig.com) , dat gaat er wel uit als de plant meer belast wordt.

Het krullen en vervormen gebeurt inderdaad ook bij herbiceden zoals je aanhaalt  @MSDG, maar dan zie vaak fijner wordend blad en meer vervorming.  

aangepast door redzebra
  • Like 3

Even toch opletten met de huidige weersomstandigheden, op vele sites wordt sinds een vijftal dagen al een waarschuwing gegeven bv., https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/05/24/vroege-aantasting-phytophthora-vraagt-om-actie-telers, zie je besmetting bij je tomaten of aardappelen  ook bij de resistente/tolerante; het is altijd goed voor jou en je buren om zo snel mogelijk aangetast blad te verwijderen, dan help je ook bioboeren, die hebben als enige optie verplichte verbranding bij te erge aantasing.

aangepast door redzebra
  • Like 2

@redzebra ik heb net nog even gekeken bij de tomaten, het is nu middag en bewolkt maar toch ziet 90% van mijn tomaten er niet best uit, dat gekrulde blad is ook nu niet alleen meer in de toppen, het is zowel de top als bladeren eronder die geheel krullen en vooral richting het uit einde van de stengels komt de krul erin, nu maar hopen dat de planten nog een beetje door groeien en wat vruchten produceren🙈

17173200263118147413310820290048.jpg

17173200666325878262646173027603.jpg

17173200979537689411460918295543.jpg

aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst:

Lijkt toch echt gewoon op krulkop (je kan wat meer fotovoorbeelden zoeken op google), het kan soms echt duren tot de eerste vruchten vormen tot het mindert (de krul kan er soms ook blijven inzitten bij de groeiende bladeren), het bladoppervlakte ziet er verder gewoon goed uit. Bij een virus of herbicide wordt het bladoppervlakte steeds kleiner en krijg je meer rare vertakkingen, een voorbeeldje hier  

zie vooral de laatste 2 foto's van Diesel

• Thanks 1
Geplaatst:

Hier nu alle aangetaste bladeren (Phyto) van mijn buitenplanten in het restafval.. Ik dacht door voor een micro tomaatje te kiezen, kortere rijping, meer kans om de latere Phyto in de herfst te vroeg af te zijn...

Nope!🤣

Zonde, maar we houden hoop. UV licht gebruikt om eventuele kiemende sporen op het blad te doden, voor de rest fingers crossed, het zit nog niet zichtbaar in de stammen.

Daarnaast zouden Solanum Pimpenellifolium soortjes resistenter moeten zijn volgens een kennis..

Gold Rush, Sweet Pea en een cherry- Tumbling Tom gezet. Helaas. Planten zitten wel vol trossen, en ik hou ze nu nauwlettend in de gaten. Maar het is niet een plant voor mij, ze is erg gevoelig. Ooit een mooie oogst gehad, maar helaas nu al 5 jaar pech.

Geen kas of afdak, dus bij slecht weer noodgedwongen in een fietsenschuurtje, lekker proppen, dat helpt ook tegen besmetting zegmaar...

Ik ben blij dat ik er niet van hoef te leven.

• Like 2
Geplaatst:

Hier ook voor de allereerste keer phyto op alle tomatenplanten ontdekt :-(. Ik heb alles weggeknipt wat aangetast was (zeer kale planten nu). Enkel een paar heel robuuste stammen met zwarte vlekken op staan er nog. Naar jullie ervaring, hoe groot is de kans dat ik alle tomatenplanten moet weghalen en we niks tomaat zullen oogsten dit jaar? Of valt er nog wel iets aan te doen? De planten krijgen voldoende wormencompost en staan min of meer beschut. De vorige twee jaren groeide alles zonder ook maar iets van problemen :-/. 

Vrij groot als het al in de stam zit, het zwarte wil je ook verwijderen want dat vormt ook opnieuw een besmettingsbron.

De bedoeling is om heel snel, als er nog maar een kleine aantasting is op een beperkt aantal planten en bladeren, de besmetting onder controle te houden door dagelijks te controlerren en zichtbare kleine besmettingen weg te halen om de rest te vrijwaren, als je natuurlijk alles moet wegknippen zo vroeg op het seizoen is dat ook niet goed voor je plant, een plant heeft blad nodig om te kunnen groeien en vruchten vormen. 

edit:  er bestaan evenwel wat huismiddeltjes die je eventueel kan proberen om het af te remmen, de mate van succes hangt echter ook vooral af van het verdere weersverloop bv.  .https://www.mooiemoestuin.nl/phytophthora-in-tomatenplanten-bestrijden/

Nu er wordt een heel moeilijk jaar verwacht (wat hier ook al te zien is in de meldingen op het forum), vorig jaar zijn een aantal dominante resistente genen doorbroken bij aardappelen en was er in het najaar een explosieve groei van de schimmel. Waarbij nu stam EU43 dominant wordt die bovendien ook nog resistent is tegen een aantal middellen die in de niet bioteelt worden gebruikt. EU43 en (nieuwe) EU46 zijn dan nog ook eens bijzonder agressief, doorlooptijd besmetting tot nieuwe sporen, nog maar 4 dagen en nog maar een bladnatperiode van 2 uur nodig. (Of dit gevolg heeft voor resistentie in sommige tomaten, moet nwe afwachten dit jaar)

Samen met de moeilijke oogst bij aardappelen vorig najaar (wegens te nat) (er is dus veel besmet opslag) en de verwachting dat ook gekeurd plantgoed besmet kon zijn en de huidige weersomstandigheden voorspellen sommige rampscenario's. Sowieso zijn er nu veel infectiebronnen en al wat niet beschermd geteeld wordt zal onder grotere druk staan t.o.v. de voorgaande jaren en kan je best goed in het oog houden.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Oké, dus zwarte vlekken op de stam wil zeggen dat ik beter de volledige tomatenplant kan verwijderen. Dank voor het advies! 

Ik heb nog een aantal zaailingen in P9-potjes staan waar ik nog geen plek voor gevonden had. Het is waarschijnlijk een slecht idee om deze op de plek van de verwijderde tomatenplanten te zetten? 

Op dit moment wel en ook niet in de directe omgeving, je planten zijn er zo snel tegelijk aan gegaan dat het waarschijnlijk wel ergens bij jou  in de lucht moet hangen. (bv als 1 van je nabije of verre buren een besmet aardappelveldje heeft) Ik zou ze nog even beschut houden en wat groter zetten als dat kan in afwachting van stabieler zomerweer, indien het dan een paar weken droog blijft kan je ze gewoon weer op dezelfde plek zetten

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Bij mij zijn een aantal tomatenplanten begin mei direct na het uitplanten door de slakken een kopje kleiner gemaakt. Van een soort  waren het er zoveel dat ook mijn reservevoorraad erdoorheen gegaan is. Daarom wilde ik proberen om dit jaar plantjes op te kweken uit de dieven van de planten die het wel gehaald hebben. Wat is de ideale lengte van de dief om dit mee te doen? En klopt het dat je de dief  eerst in water zet tot hij wortels krijgt? Of is het beter om hem op te potten?

Het moet wel een beetje een dief zijn , geen diefje. En meteen in de aarde lukt meestal heel goed.

Hier de eerste tekenen van Phytophthora gespot in die gevlekte aardappelblad tomaat van Arja, iets met oranje? sorry ik ben de naam kwijt. De zieke bladeren eraf gehaald en de plant binnen gehaald en in de serre gezet. Hopelijk komt hij erdoor heen. Eigen schuld denk ik ik heb de planten buiten gelaten met het slechte weer, ik had geen puf ermee te sjouwen. 

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik zet hier gewoon een aantal samen op water, heb je maar 1 potje nodig. Het andere gaat waarschijnlijk ook gemakkelijk als je de omgeving vochtig houd en niet in volle zon, op dat gebied is een tomaat niet veeleisend.               

De grootte is wat je verkiest het lukt gewoon van heel klein tot groot  (edit klein voor op water dan 😀, wij hadden zowat gelijktijdig geantwoord @appelvrouw, zelf heb ik nog niet direct in aarde gedaan), handig is wel om in verhouding tot de grootte, het blad soms wat in te korten of enkele te verwijderen om verdamping in het begin te verminderen.

aangepast door redzebra
  • Like 3
Geplaatst:

@redzebra, is misschien wat erg smetvrezerig- maar is los van elkaar de dieven stekken niet beter ivm besmettingskans? Een aantal glazen voor de stekken, en daardoor meer afstand, minder kans dat het (via het water, de spore is een "roeier"!) overslaat op alle aanwezige planten... Naar mijn, leek- idee.

Hier staan een paar dieven nu inmiddels in indirect daglicht op water op de kasten in de verder plantenloze keuken, en 3 stuks "pimpenellifolium" "sweet pea/ gold rush" gedipt in stekpoeder in stekgrond onder 12 uur licht, 2 daarvan met een uit de vijverscene geleende TL UV-C lamp die ze 3 minuten "bakt" elk halfuur overdag. Puur als experiment, om te kijken of Phyto zich laat overwinnen.. En als mogelijke vervanger, want ik heb er een hard hoofd in, zo weinig blad bleef er over..

Zit trouwens te overdenken of het niet handig is om sowieso dieven te gaan stekken volgend jaar, om daar sterke reserveplanten van te maken.

Ben een leek maar ik hou van out of the box denken, heb ik het fout, corrigeer me alsjeblieft. Het zou zo mooi zijn als er een goed tegenoffensief tegen Phyto zou kunnen ontstaan. 

Een fatale genetische afwijking in de schimmel introduceren kan- en wil ik niet, dus een goed voorkomen, en een hopelijk beter genezen is in mijn idee de beste hoop. Fungiciden zijn er op chemische en biologische basis, hoop dat een bioloog daar uiteindelijk een wetenschappelijke doorbraak in kan brengen. Liefst op bio basis natuurlijk..

Gezien de schade in de commerciele teelt, zal dat sowieso een leuke winst opleveren, dat is al een belangrijke factor- als het geen geld op kan brengen haakt bijna iedereen af..

Een goede "what to do with Phyto" handleiding zou al veel schelen, maar een lakse moestuinbuur kan dat ook veel lastiger maken..

Veel theoretisch gewauwel van mij- maar een oprechte hoop op een goed seizoen voor iedereen, van deze hier.. Op wat meer droogte, en een wat minder klamme, kiemgevoelige zomer.🥂

• Like 1
Geplaatst:

@Dashbro Indien je start van besmette of verdachte planten is gescheiden laten opgroeien inderdaad geen slecht idee. 

Fungiciden zijn er wel, maar sinds phyto geslachtelijk voortplant kan er op 1 jaar tijd al selectie zijn naar een resistente phyto stam als je maar 1 middel zou aanwenden, dit is bv gebeurd in Denemarken  bij de stam EU43 waardoor die resistent geworden is tegen dat type middelen. In Nederland wisselt men nu voortdurend om deze kans te verminderen, hetzelfde geld voor de resistente soorten. Daar is het ook een continue  wedstrijd, zelfs velden  met resistente soorten worden vernietigd bij te erge besmetting (ook al zouden ze het kunnen overleven) om te vermijden dat phyto via die manier weer een nieuwe resistente stam kan uitselecteren. 1 wondermiddel gaat het dus niet oplossen. Daarom wordt bv ook een combinatie van verschillende resistente genen aangeraden.

Hoe het nu evolueert (huidige adviezen), men spuit veel sneller (om de 5 dagen, omdat de stammen agressiever zijn) en met nog meer verschillende middelen, dat lijkt me toch ook niet de goeie weg op langere termijn, persoonlijk zie ik meer in het toelaten van bv Crisprtechnieken in Europa om sneller te kunnen inspelen op de resistente genen weg van chemische bestrijding.

Taskforce Phytophthora Nederland :   https://www.akkerwijzer.nl/artikel/1020505-ik-zie-het-als-de-grootste-epidemie-in-meer-dan-30-jaar/

• Like 2
Geplaatst:

Zo dan... Dat het zo heftig is wist ik niet.. Helaas weer wat geleerd in dit geval. Nogmaals, ben ik blij dat het niet mijn werk betreft- wat een horror die Phyto joh. Bedankt voor de informatie, heb de link ook even gedeeld met een paar kennissen die ook tomaatjes hebben staan, zodat die ook de boel in de gaten kunnen houden komende tijd.

Geplaatst:

Alle tomaten staan er prachtig bij, door de wat koelere temperaturen gaat het uitstekend met de groei en ze ontwikkelen volop nieuwe bloemtrossen en de eerste vruchtjes heb ik reeds gespot! 😍

Buiten ook 6 prachtige planten, de phyto resistente primabella geeft geen krimp met al deze regen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...