Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2024


Goldfish

Aanbevolen berichten

Het zonnetje schijnt, hup, tomaatjes uit de schuur..

Ondanks spit toch elke keer maar weer sjouwen, de nachten zijn te koud en de slakken te talrijk.

 

Hier alleen kleine tomaatjes, Sweet Pea, Gold Rush en Tumbling Tom.

Alles staat in potten, ivm een aankomende renovatie, hopelijk over een jaar of 2 een kasje in de tuin.

20240418_121939.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dashbrowat een prachtige planten heb je al! En je hebt me aan het denken gezet. Ik heb vannacht mijn tomaten in mijn foliekasje buiten laten staan, maar einde weekend worden de nachten nog kouder. Ik ga ze toch ook maar ‘s nachts in de schuur zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @Dahli!

 

Het zijn heel vroeg gezaaide planten, omdat ik elke keer net aan rijpe tomaatjes had, nu èn vroeger- èn sneller rijpende soortjes.

 

Denk dat het helaas nodig zal zijn, vanochtend had het hier ook al gevroren, is zonde van alle zorg en moeite als ze kapot zouden gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25cm/6,3L voor de kleinere pepers en snackpaprika's, 30cm/8L voor de wat grotere pepers, de vierkante met gaas (onderop gekeken, auw, moet ik nu niet doen..) 30cm/19L, waar de bestomaatjes in staan. En een 40cm/28L voor 3 stuks Tumbling Tom.

 

Ook nog 10 hangpotten met aardbeien- 40cm en 80cm balkonbakken met kruiden en aardbeien, ik heb een klein fietsenschuurtje, en het staat hier propvol. Maar alles heeft zijn plaatsje.

 

Geen hydrokorrels, slechts grond en perliet, en een handjevol compost.

 

Normaal heb ik er weinig moeite mee, maar ik heb een clematis uitgegraven- en het flink in m'n rug daardoor.

 

Ik zet de planten het liefst snel op grotere potten zodat de wortels niet rond elkaar gaan wringen. Daardoor heb ik nu iets meer te versjouwen.😅

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De helft van mijn tomatensoorten staat inmiddels in mijn glazen kas achter huis. Lief moest vanochtend alle ramen van de auto krabben vanwege de nachtvorst, maar mijn tomaten (en pepers) zien er niet uit alsof ze veel last van de kou hebben gehad, gelukkig.

Voor tomaten buiten is het hoe dan ook echt nog te koud. Ook met afharden voor de buitenlucht zou ik hier echt nog een paar weken wachten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee tomaten in de woonkamer staan voor een groot raam op het zuiden. Een paar dagen geleden zag ik de eerste bloemen al verschijnen, dat gaat snel!

 

PXL_20240417_163538419.thumb.jpg.0b75feb340265bb209d3a949025e163a.jpg

 

PXL_20240417_1635384192.thumb.jpg.0ed7d671a16abf42b5bc881fe8ec8684.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-4-2024 om 22:50, loes zei:

Zijn er eigenlijk ook dwergtomaatjes met een goede resistentie?
Dan bedoel ik zoiets als Tiny Tim. 

Ik kweek dit jaar voor het eerst Romello F1 (30cm hoog, 50cm breed), welke phyto (late blight) tolerant zou zijn.  Ben benieuwd.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah toch al 1 en zelfs verkrijgbaar hier, ik ben benieuwd hoe die gaat bij jou. Een winnaar van all america selection " First mini-plum style with late blight resistance, Excellent resistance to fruit splitting." Ziet er belovend uit, die ga ik ook eens proberen. Toch wel een heel verwarrende vertaling van de Nederlandse verdeler op zijn verpakking : " met een meeldauw resistentie" , dan denk ik altijd direct aan echte meeldauw waar specifiek roma tomaten ook gevoelig voor waren . Vermoedelijk hier verwijzend naar valse meeldauw (downy mildew)  wat altijd nog geen correcte vertaling is van late blight, deze zijn niet identiek, ze behoren gewoon tot dezelfde groep.

 

 

image.jpeg.a3c928d984cb6ee82d1326d0f51eae31.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelvrouw, ja die zou volgens foto verdeler wat hoger worden zoals een klein boompje, maar lijkt bij jou  binnen toch heel wat uitgerekter te gaan dan hier, lijkt toch iets gevoeliger voor de binnen omstandigheden als de andere.

image.thumb.jpeg.f7ecaefcb69086d77d54608a046469bf.jpeg20x-tomatenzaden-zalara.jpg.a9a903a63df8da655db6a216767ab058.jpg

aangepast door redzebra
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Overzichtje tomaten hier,

In vergelijk @appelvrouw, de Zalara hier is veel compacter, evenwel niet echt een boompje (wel hoger als de rest), misschien onder invloed van verlichting meer dieven, die ik niet wegneem  ?

 

image.thumb.jpeg.67d771251d387128db64df8b07b63bf4.jpeg

 

Orange twiggy is hier meer een hangtomaatje 😃,

20240421_121441.thumb.jpg.385dca4d06a17f64b864984572defadf.jpg

 

Vilma begint ook te kleuren :

20240421_121658.thumb.jpg.82973e811962ba1b8d65124bf409dd56.jpg

 

als ref. hoe groot die tomaatjes zijn :

 

image.thumb.jpeg.d02134fd6c340c3456481a0065a99492.jpeg

 

Dit weekend de niet geënte  tomaten verpot van  p9 naar P11,

de geënte van p7 naar p9, 37 enten gelukt van de 41, dat percentage gaat elk jaar wat beter, best wel tevreden.

image.thumb.jpeg.7dd33c03062037983ffe19afe251b892.jpeg

voor het verpotten

image.thumb.jpeg.0ea3aa5739668ec2a61b8b5d76fa9437.jpeg

deze keer had ik vrij vroeg geënt (1.5mm dikte) , te zien aan degene waar het mis ging, de andere zijn hun clip al ontgroeid.

 

image.thumb.jpeg.3cfc67ab415fbe2965ff27a068b070e3.jpeg

 

na :

image.thumb.jpeg.b88843a6ee54961a94cd511b992abaa6.jpeg

 

Deze zag ik voorbijkomen, https://horta.org/Tuin/Moestuin/Planten/?order=horta&p=2&properties=fc4a9545c92e8d7eb18dc987ea7110c0 , dat begint wel een hele ruime keuze aan tomaatjes te worden, grappig is wel al hun geënte heb ik ook, telt wel op tegen 4,5 Euro :) .

 

 

aangepast door redzebra
aanpassing link foto
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raakte vandaag even in schok, had mijn tomaten zaailingen een dag geen water gegeven in de cd60 tray, maar omdat dit vrij kleine modules zijn en op een warmte mat staan drogen ze heel snel uit, hebben dagelijks water nodig dus toen ik ging kijken en de helft op de grond lag was ik bang dat ze het niet gingen halen toch even water geveven en na 2 uurtjes stonden bijna alle zaailingen weer recht en goed erbij in totaal heeft 1 soort het niet meer gered een gelukkige meevaller😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze kunnen gelukkig wel goed recupereren als het niet te lang geduurd heeft, natuurlijk is het altijd wel even schrikken, dat heb ik ook al meermaals gehad bij controle vrijdags 😄, wel jammer van die ene soort. Bij de heel kleine potjes leg ik hier nu een mat onder voor wat extra  buffer, als het blad wat groter wordt verhuizen ze snel naar wat groters,, noodzaklelijk hier aangezien ik niet elke dag kan water geven (ze moeten meestal midweek een 4 tal dagen verder kunnen).

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra jah mijn plannen zijn een beetje overhoop gegooid dit jaar, 2 warmte matten verloren, daardoor genoodzaakt nieuwe betere kwaliteit matten te bestellen, besloten dit in Amerika te doen waar ze 4x goedkoper waren per mat, alleen nu komt mijn levering maar niet. het is nu zelfs zo dat als die binnen 5 dagen niet komt ik mijn geld terug krijg en alsnog de levering wanneer beschikbaar dus moet het nu met minder matten doen waardoor de planten langer in kleine trays staan i.p.v de gebruikelijke p9 of p11 potten maar morgen ga ik ze opotten dan gaan de vijgen stekken naar de tunnel toe en heb ik weer ruimte voor de tomaten 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra de zaden ontkiemt zijn gebruik ik geen warmtemat want dan groeien de planten te snel en worden ze lang en dun. Voor tomaten planten is het trouwens gunstig de planten overdag op bv 25C te houden en snachts 15C, ze worden hierdoor generatief met iets paarsverkleuring. Ze blijven dan compacter en vormen eerder en meer bloemen.

 

Ik las afgelopen week een studie waarbij ze de zaailingen de eerste 8 dagen een koude behandeling geven (continu 14C) waardoor ze compacter groeien en 3 dagen eerdere oogst geven.

 

Hoe groter de pot, hoe meer en hoe sneller je kunt oogsten.

 

Bron:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2468014124000268?via%3Dihub

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik hier ook alleen tijdens het kiemen de verwarming van de propagator,  een dag nacht regime temperatuur wordt inderdaad ook in de  professionele teelt aangehouden, voordelig voor de plant maar ook voor de energierekening. Sowieso is het een beetje avers en problematisch voor sommige als de bodem temperatuur continu hoger is als omgeving, wat je met verwarming onderaan forceert.

Hier gebeurt de opgroei evenwel onder een constante  dag/nacht  temperatuur +/- 19 - 20 graden aangezien ik binnen (kelder) geen andere mogelijkheid heb en op die manier lijkt ook een compacte groei mogelijk, het vormen van bloemen is geen probleem, zie de micro's op de vorige foto maar ook de Pozzano geeft de eerste rijpe vruchten. 

Natuurlijk als je niet beschikt over een verwarmde ruimte voor de plantjes is soms het continu gebruik van een warmtemat de enige oplossing. 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ongetwijfeld een hoop waarheid in zitten, maar vorig kaar had ik aardig stevige planten opgekweekt met een dikke hoofdstam op warmte mat dus denk niet dat ze altijd lang en dun worden daarbij moet ik zeggen dat ik ook led battens heb hangen en ventilatoren. Ik kiem ze op 26 grade daarna zet ik de matten op 22 hier staan ook komkommers en meloenen op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...