Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2024


Goldfish

Aanbevolen berichten

Nee, de warmtemat gaat zeker niet zorgen voor smalle plantjes als er voldoende verlichting is bij een bepaalde temperatuur, wat Roland ook aanhaalt, jouw opstelling is minstens evengoed, echter een beperkt aantal kan minder goed overweg met aversie in temperatuur (bodem hoger dan omgeving) zeker bij te hoge luchtvochtigheid, maar een ventilator helpt dan al een stuk.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jorieke123 zei:

Mijn tomaatjes staan er klein-maar-fijn bij:

 

227_0302.JPG

 

Zoiets als bij mij dus :-) .

 

tom24-2.thumb.JPG.3509f926bc37984ac97b0fcb12dcbb87.JPG

 

Gisteren verspeend en bestemd voor de buitenteelt.

 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zijn ook nog klein, volgens mij 19 dagen geleden gezaaid. Onder het raam op het westen, de eerste dagen nog wel met kap erop tegen het uitdrogen. Schat 19 graden, maar toen de zon scheen wellicht wat warmer overdag. Dus geen warmtemat gebruikt, en de eerste kwamen na 6 dagen boven.

In het weekend de pepers verpotten, dan kunnen de tomaten onder de lamp, dan groeien ze sneller.

 

4 van de 43 rassen zijn niet opgekomen, die heb ik 2 dagen geleden opnieuw gezaaid (met plasticje erop tegen het uitdrogen).

 

IMG_20240425_094200.thumb.jpg.bdda5cabfec6f3e370e5651780772ce9.jpg

 

IMG_20240425_094219.thumb.jpg.333e3e5fbd6ce73f2dab348e8d4c8041.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, redzebra zei:

@Frans en de tomaten voor je serre ?

 

Het wachten is op hogere nachttemperaturen in de kas. Nu staan ze als het niet te koud is overdag buiten in pot en 's nachts zet ik ze in een onverwarmde ruimte waar de temperatuur in ieder geval niet onder de 10°C daalt. Het zijn maar 8 planten dus 2x per dag verplaatsen is makkelijk te doen. Vanaf komend weekend worden de nachttemperaturen voldoende hoog om ze (eindelijk) in de kas uit te kunnen planten.   

  • Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Arja zei:

Een eerste tomaatje gespot

 

Joepie 😍

En stekken in water gaat prima. Ik had begin maart een paar per ongelukke zaailingen tussen de pepers. Toch maar afgeknipt en bij iets anders in een vaasje gestopt. Later opgepot en ze staan inmiddels in een potje in de kas. Ik weet alleen nog steeds niet welke soort het is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Moestuinpassie gewoon ter info (ik kweek pas voor het derde jaar buiten in de volle grond tomaten): mijn zaailingen staan al zo’n week of 3 in een portable foliekasje buiten. Alleen afgelopen week heb ik ze ‘s nachts 3 nachten in de schuur gezet ivm de kans op nachtvorst. Dat is echt prima gegaan, ze zijn zelfs goed gegroeid ondanks de toch wel lage nachttemperaturen. Gezien weersverwachting van de komende 2 weken overweeg ik zelfs om ze dit weekend buiten in de volle grond te zetten, ze zijn immers goed afgehard. Eigenlijk houdt alleen de vrijwel dagelijks voorspelde regen me tegen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Moestuinpassie zei:

@Frans welke minimale nachttemperatuur hou jij aan? Hier in zuid Holland wordt het vanaf morgen boven de 10 graden in de nacht, maar over een week zakt het weer tot 8 a 9. Denk jij dat ik mijn tomaten ook al in mijn kas kan zetten?

 

Gewoon uitplanten.  Langdurige (erg) lage temperaturen zijn niet goed voor ze maar een keertje 8 of 9 graden is geen enkel probleem.

  • Like 1
  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Arja zei:

 

 

 

 

En worteltjes aan een stekje wat knakte bij het verpotten. Geen idee of dat nog wat wordt, maar proberen kan altijd.

 

PXL_20240426_101210816.thumb.jpg.d8ab260715e0b1d40a6104d31070fabd.jpg

 

Gaat lukken hoor. Die kun je nu al uitplanten in een potje met vochtige potgrond . Potje op een liefst warm plekje zetten en uit de zon.  Tegen teveel verdampen zou je er nog de eerste paar dagen een plastic zakje overheen kunnen doen.

  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Moestuinpassie zou ik wel doen, krijg je gerichter antwoord.

@Arja kan makkelijk inderdaad, zoals Frans ook zegt. Vorig jaar had ik 2 tomaten die, ik schat eind mei of in juni, door woelmuizen afgeknaagd werden. Gewoon opgepot en gingen wortelen. Maar geeft wel vertraging in de oogst, maar nu is het nog heel vroeg, enkelen van ons (waaronder ik) heb nog maar hele kleine zaailingen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kevins Moestuin zie voorheen in dit topic Maxifort bevalt me hier het best, maar echelon heeft ook de nodige kenmerken en resistenties https://therootstockcompany.com/portfolio/echelon-trc-51731/ ,

Als het de eerste keer is dat je het doet kan je nu of in het najaar gewoon al even oefenen met wat goedkope of overgebleven zaden als onder en bovenstam , dat geeft je al een idee tegen volgend jaar, hoe lang het duurt en waar je eventueel op moet letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je nu nog beginnen met voorzaaien van tomaten of is het te laat? Al mijn tamatenzaailingen zijn kapotgegaan. Ik weet niet wat ik verkeerd gedaan heb. Ik ben begonnen einde maart  Voor het kiemen gebruik ik zaai en stekgrond en een propagator bij ca. 26 graden. De opkomst was best goed. Van zodra de eerste kiemen bovenkwamen de witte groeilamp erboven geplaatst. De zaailingen staan op een constante temperatuur van 20 graden. Van danaf merkte ik een stagnatie in de ontwikkeling. De eerste echte blaadjes kwamen traag. Aangezien ik een weekje in het buitelnland was heb ik ze voor vertrek in potgrond gezet en deze potjes laten volezuigen met water vanaf de bodem. De lamp brandt gedurende 14u per dag. Bij terugkomst waren ze op een paar na allemaal dood. Diegene die overblijven zijn nauwelijks gegroeid. Iemand een idee wat er zou misgelopen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was de potgrond erg droog? Een week is aan de lange kant- hangt natuurlijk ook van de potmaat af. Met 9cm zou het moeten kunnen, maar wel risky..

 

De groeilamp, staat die niet te dichtbij, dat de bladeren verbranden? Wortels aangetast door varenrouwmug zou ook nog kunnen omdat je ze gesoaked hebt..

 

Ik zit ook te denken richting de wortels, misschien hebben ze schade door ze te verpotten voor ze goed geworteld waren, dat ze daardoor verzwakt waren- en met te vochtige grond simpelweg verzopen zijn. Hoe heb je ze verspeend?

 

Wel erg laat om nog te beginnen, als je nog gaat zaaien zou ik als leek zeggen- kleinere, snel groeiende soorten, om nog rijpe tomaten te kunnen oogsten. Kweek je in een kas, of in de buitenlucht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze verpot in p7 potjes. De potgrond was nog vochtig toen ik terug thuis kwam. De groeilamp hangt op ca 70 cm hoogte om zo mee opp. van licht te voorzien omdat ik ook paprika's en peper heb staan. Deze zijn wel gegroeid. 

 

Het is nu het 4e jaar dat ik voorzaai en ik heb het gevoel dat het elk jaar minder goed gaat. Mijn eerste jaar overtreffen is moeilijk precies, beginnersgeluk? 

 

Ik merk dat mijn zaailingen minder goed wortels aanmaken dus ik denk dat hier het schoentje wringt. Ik heb dit jaar ook nieuwe zaadjes gekocht want voordien gebruikte ik de restzaadjes die ik over had. Ik zaai voor in trays met kleine gaatjes, 1 zaadje per gaatje. 

 

Ik kweek zowel in als buiten een kas om het verschil in opbrengst te zien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren de serre gekuist, wel leuk dat je er terug goed kunt doorkijken.  De tomaten voor in de serre staan er sinds gisteren:

 

Vaste waarden:

- 3 keer "Toonzie" tomaat (ras is eigenlijk onbekend dus kreeg in der tijd de naam van de gever): zeer lekkere vleestomaten dewelke ook zeer groot zijn.

- 3 keer Blush, was eigenlijk de bedoeling om er maar twee te zetten. Zit tussen een kerstomaat en een trostomaat van grote. Zit een lekkere zuurtoets in.

- 2 Noire de Crimée: persoonlijke favoriet 

- 2 oxyheart pink: favoriet van vriendin

 

Weinig of geen ervaring mee:

-2 Liguria: vorig jaar 1 plant en beviel ons goed, super geschikt voor saus en vriezen graag tomatensaus in.

-1 Black cherry: zeer lekkere kerstomaatjes. Nog maar 1 jaar gehad. Komt nog 1 plant ook buiten in pot te staan over een paar weken. 

-2 Saint-Jean d'Angely: nieuw

-1 thorburn's terra cotta: nieuw

-1 Ruthje: nieuw, kerstomaatjes 

-1 Sunrise bumblebee: nieuw, kerstomaatjes 

 

Buiten komen er nog 7 planten.

-1 Noire de Crimée in pot, sommige jaren geven ze mooiere oogst buiten dan in de serre.

- 4 kerstomaten in potten: Black cherry en sweetie

Nieuw: quedlingburger fruhe liebe en Blue cherry (gekregen zelfgeoogste zaden, al vraag ik mij af of dit niet een ander ras is want vind dit niet direct terug)

-2 Primabella in de volle grond, vorig jaar 1 gehad en die ging redelijk goed onbeschut. Goede smaak maar verwacht niet de beste smaak. Sommigen noemen dit kerstomaatjes alhoewel de vruchten hier vorig jaar meer dan het dubbele zijn van de andere kerstomaatjes.

 

IMG_20240428_140414.thumb.jpg.b3be3349f773abb88c529b4db66737b8.jpg

aangepast door simonvb
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@jorikHeb je een foto van hoe ze eruitzagen ? Het is altijd moeilijk zonder om een inschatting te maken. Ik vermoed hier ook eerder overbewatering, de grond moet vochtig zijn maar niet te. Een klein plantje verdampt nog niet veel (zeker als je temperatuur continu 20 graden is, daar droogt de grond op zichzelf ook niet zo snel uit), in volle zon voor een raam kan het wel wat sneller gaan. 

Je kan nog steeds zaaien, de echt late grote vleestomaten worden wel iets moeilijker, kers en gewone geen probleem. Zijn ze voor de serre bedoeld en je wil wat vroegere, op  het moment kan je overal wel plantjes krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het afharden is begonnen!

Ik ben niet bang voor de temperaturen maar wel voor verbranding. Ik heb ook niet echt iets dat ik als schaduw doek kan gebruiken. Daarom verplaatst ik ze twee x met de schaduw mee image.thumb.jpg.917919da3143b7f035c5e7ce5d0771dd.jpg


Red explosion wat een mooi tomaatje

 

 

image.jpg

aangepast door appelvrouw
  • Like 9

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, redzebra zei:

@jorikHeb je een foto van hoe ze eruitzagen ? Het is altijd moeilijk zonder om een inschatting te maken. Ik vermoed hier ook eerder overbewatering, de grond moet vochtig zijn maar niet te. Een klein plantje verdampt nog niet veel (zeker als je temperatuur continu 20 graden is, daar droogt de grond op zichzelf ook niet zo snel uit), in volle zon voor een raam kan het wel wat sneller gaan. 

Je kan nog steeds zaaien, de echt late grote vleestomaten worden wel iets moeilijker, kers en gewone geen probleem. Zijn ze voor de serre bedoeld en je wil wat vroegere, op  het moment kan je overal wel plantjes krijgen. 

 Van ervoor niet maar heb er van nu 1 genomen. Je ziet dat er maar een paar nog rechtstaan maar ze zijn klein in de wetenschap dat ze nu al een maand zijn gezaaid. 

 

De 2e foto is een beetje een idee van de opstelling.

 

Merk ook op dat de zonnebloemen ook niet echt mee willen. 

20240428_154711.jpg

20240428_154836.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm, ik denk  te vroeg verspeend, ik zie tegenwoordig op youtube filmpjes waar planten veel te vroeg  en praktisch zonder wortel verminkt worden en dan in vochtige grond uitgezet en zeggen zo hoort het, mijn hart keert dan. Zo'n plantje heeft al heel fijne wortels die verdwijnen en een tomaat kan best tegen veel tegen maar niet als ze zo klein zijn. Het gaat zo vroeg,  maar dan moet je ook heel voorzichtig zijn,  je kan beter wat langer wachten, de grootste in je potjes is eigenlijk juist  groot genoeg om te verspenen en die heeft nu al een tijdje doorgegroeid. Bij alleen de kiembladen en aanzet eerste blad de hele grond laten volzuigen is geen goed idee, maar hoofdzaak is eigenlijk wat langer wachten voor verspenen.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...