Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2024


Goldfish

Aanbevolen berichten

Kruisbestuiving door insekten kun je voorkomen door een bloemtros vóór de bloemen openen van een gazen zakje te voorzien. Op die manier kunnen er geen insekten bij en je kunt de bloemen middels tikken zelf bestuiven als ze open zijn. Als er vruchten gevormd worden kun je het zakje er weer afhalen en de tros markeren. Tomaten lekker laten rijpen en dan zaadjes winnen 🙂

 

Rubylicious is een F1 hybride, afhankelijk van de leverancier kan er vast wel eens een afwijking bijzitten. D.w.z. ik kom her en der wel eens internet shopjes tegen die zelfgewonnen zaden van F1 hybrides verkopen. Dat zijn dan dus niet de F1 kruisingen, dus je weet niet wat je krijgt. Maar er sluipt er bij de gerenommeerde zaadveredelaars misschien ook nog wel eens een afwijking in, zou niet moeten.

 

Voorbeeld: ik heb nu van de drie Mattapeno pepers die ik heb gezaaid 1 peperzaailing die voldoet aan het Mattapeno profiel; raar bont blad. De andere zien er gewoon als peperzaailingen uit. Maar dat wist ik vantevoren, want de Mattapeno is nog lang niet stabiel (F5 of F6 ofzo) en is ook gewoon het projekt van iemand die gekke peperkruisingen maakt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruisbestuiving bij tomaten gebeurt niet zo snel, daarvoor is de bloemvorm te ongunstig. Ik zaai tomaten altijd voor en de eerste bloemen vormen zich altijd al voordat de planten buiten worden geplant. Door te tikken (doe ik buiten en in de kas ook), zorg je ook voor een nog kleinere kans op kruisbestuiving. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flup en @woldistel dank voor jullie reacties. De ‘gekke’ rubylicious tomaat zal er niet minder om smaken denk ik. En tikken ga ik iedere dag doen, dus hoop op zuiver zaad en anders misschien wel een leuke verrassing in het jaar er op 😃.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-4-2024 om 18:07, redzebra zei:

Welkom Michael,

Mijn eerste gok is (o)edema (meest waarschijnlijk), cellen gaan kapot en dit kan zich uiten in de volgende effecten al dan niet gecombineerd: 

- uitscheiding van cel inhoud, zowel op blad (bobbels) als stam precies een witte schimmel welke nadien bruin verkleurd en als de plant het overleeft verkurkt.

- draaien en vervormen van blad, nadien deels verwelken

- afvallen van onderste bladeren

Het kan verschillende oorzaken hebben maar is vooral sterk soort afhankelijk, eenmaal buiten of in serre verdwijnt het meestal. Binnen kan je zorgen voor voldoende verluchting, goede verlichting, niet te warme bodem, helemaal wegkrijgen lukt soms niet in een gesloten omgeving bij bepaalde types.

Kan je een detail foto geven van het onderste gedeelte van de stam ?

 

2de mogelijkheid (alleen voor het deels verdrogen van de bladeren en bladval niet voor het indraaien)

De plant heeft een tijdje veel te droog gestaan, waarbij de bladeren langere tijd slap hingen.

 

3de mogelijkheid (minst waarschijnlijke), via het zaad is een ziekte, schimmel, .. meegekomen.

 

edit:

 

snel even wat foto's genomen als illustratie van edema, ik heb het elk jaar een beetje op de onderstammen, maar dat is geen probleem als het niet te erg is, er komt al gauw een bovenstam op en dan is het probleem verdwenen. Een enkele keer zie ik het ook bij andere tomaten, dit jaar bv bij een dwergtomaat Zadena met koolvormig blad.

 

Van het indraaien blad zelf heb ik op dit moment geen foto, maar je 2de foto is daar duidelijk een voorbeeld van, bij een te erge aantasting is het soms beter opnieuw te zaaien, er schiet dan soms niet veel meer over van de zaailing.

 

Bij Zadena hier.

Verwelking blad (deze deeltjes waren ook eerst ingekruld, de nerf was er ook lichter van kleur, er zijn cellen kapot waardoor het blad lokaal inkrult/vervormt en uiteindelijk verwelkt), geen aantasting op stam

 

image.thumb.jpeg.e99b1a8e31b710cfb1f11ac656c8dfe4.jpeg

 

Bladval en  aantasting bij een jonge onderstam, (bij te erge aantasting, blijft de stengel lokaal veel dunner of verkurkt)

 

image.thumb.jpeg.9340abfafad646620bf98f9063b23776.jpeg

 

bobbels en verkleuring op blad

image.thumb.jpeg.7a10ef577fceddbde368ee37baf8e07a.jpeg

als dit te erg wordt, sterft het lokaal af.

image.thumb.jpeg.92bf8b8818e89c2b222d5c975eaf6825.jpeg

Een beetje laat met reageren maar dit komt inderdaad zeer bekend voor! Zeker de Blackball heeft een verhouten/verkurtke stam. Helaas geen foto van.

Heel erg bedankt voor je waardevolle informatie! Gezien ik meerdere zaailingen had van deze soorten en deze allen het probleem hebben, heb ik een sterk vermoedde dat de zaden niet helemaal oké waren.

aangepast door MichvdH
Link naar reactie
Delen op andere sites

(o)edema is geen ziekte, het zaad zal wel goed geweest zijn, het is gewoon een gevoeligheid van een bepaalde soort voor bepaalde omstandigheden, vergeet niet dat vele tomaten ingekruist zijn met oer variëteiten om bv resistenter etc te zijn of bv beter tegen droogte of een zoute omgeving te kunnen.  Vele van deze komen uit gebergte met extremere omstandigheden, eigenblijk presteren ze hier te goed, in het begin groeien hun wortels te hard t.o.v. wat zich boven de grond afspeelt, door de overdruk gaan de cellen kapot, zeker als je bodem temperatuur hoger of gelijk aan omgevingstemperatuur is of de luchtvochtigheid te hoogt (dit zijn omstandigheden die je binnen creëert, niet wat een plant gewoon is in normale buitenomstandigheden)

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha! Helder! Ik leer weer een hoop op dit forum. Ik heb dit jaar inderdaad wel "ideale" omstandigheden en ze groeien erg hard. Misschien wel iets te hard. In eerdere jaren kweekte ik ze ook kouder op. Wellicht heeft het daar mee te maken gehad.

 

Wellicht is dit trouwens een voorbeeld van verkurking?

20240409_083531.jpg

aangepast door MichvdH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat (nog) goed met de tomaten die ik sinds 1 april in het foliekasje heb gezet. Ze groeien (gelukkig) langzamer, maar wel gestaag. Inmiddels voorzien van een stokje. Bovenste foto 1 april, onderste 12 april. Ik vrees wel voor volgende week als de nachttemperatuur onder de 5 graden zakt. Misschien ‘s nachts toch de schuur in.

 

IMG_5725.jpeg

IMG_5750.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels staat een groot gedeelte van mijn pepers, paprika’s en tomaten in de kas. Ze doen het beter dan onder kunstlicht. Als het de komende week kouder wordt verhuizen jullie die planten dan weer naar binnen of accepteer je dat de groei even stopt? 

Bij vorst gaan ze natuurlijk naar binnen, maar wat is de nachttemperatuur die jullie aanhouden als verantwoord?

 

Dank je voor de antwoorden,

 

groeten, Walter\

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Walters zei:

maar wat is de nachttemperatuur die jullie aanhouden als verantwoord?

 

Tomaten kunnen wel lagere nachttemperaturen hebben, vorst is funest. Onder de 8 graden vinden ze niet zo lekker, groei gaat er dan uit. Paprika en peper hebben wat hogere temperaturen nodih.

Zelf heb ik de grootste tomatenplanten en een paar heel vroeg gezaaide potpepers al in de kas staan. Ik heb een elektrische kachel staan die de temp boven de 10 graden houdt.

 

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Walters zei:

want overdag gaat door de (geringe) zon de temperatuur snel weer naar 20 graden.

Overdag zon met royaal 20 graden in de kas compenseert wel veel. De gemiddelde etmaaltemperatuur is belangrijk.

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja er zijn 2 dingen, gemiddelde etmaal voor groei en minimum nachttemperatuur voor  bevruchting, nu je kan niet alles veralgemenen, de ene variëteit reageert al iets anders dan de andere tegen te lage temperaturen in beide van deze gevallen. Algemeen kan je stellen ze overleven allen lage temperaturen zolang het niet vriest, sommige groeien door en zetten nog vrucht bij een gemiddelde lage etmaal temperatuur, andere laten het dan totaal afweten en moet je wachten tot omstandigheden beter worden. Zoals @Mai Pensato doet en wat ik ook zou doen moesten ze hier nu al in serre staan, hij verwarmt bij als de gemiddelde dagtemperatuur of minimum nacht te laag wordt

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag was het dan eindelijk zo ver en heb ik mijn tomaten gezaaid bet zijn de volgende soorten geworden. De eerste 11 zijn kruizingen van @Roland als het goed is zijn de benamingen juist alleen bij de sungold kruising was ik onzeker of er OP achter stond of iets anders 🙈

 

totaal 31 soorten waarvan de kruisingen buiten komen te staan en de rest komt rond eind mei in de kas te staan 😇

 

Black Cherry x Philamina

Black Cherry x Primabella

Black Opal x Philamina

Black Opal x Primabella

Sunrise Bumblebee x Philamina

Sunrise Bumblebee x Primabella

Sungold op x Philamina

Sungold op x Primabella

17 A x Absinthe

San pepe x Galahad F4-31-34-44

Galahad F3 - 37 x Absinthe

Sungold F1

Nightshade F1

Daterino

Rose Quartz

Barrys Crazy Cherry

Aretxabaleta

Valencia Orange

Amethyst Jewel

Rebel Yell

Zenas gift

Cherokee Rose

Aunt ginnys purple

Pozanno F1

Rosanno F1

Liguria

Candy Sweet icicle

Rainbow Jazz Hearth

Adelaide

berkley tie die

orange banana X2

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag al m’n overtollige zaailingen aan een medetuinder gegeven die tot nu toe niet verder kwam in ‘t onderscheid dan vlees/cherry/peervormige/roma tomaat. 😄 Bij het horen van de namen en de plaatjes erbij hebben we een nieuwe enthousiasteling die ook weer een hoop van de zaailingen ging delen met zijn tuinvrienden. Voor je ‘t weet wordt je gebombardeerd tot tomatengoeroe. 
 

Blijkbaar hebben de mannetjes vorig jaar bij mij in de kas staan gluren. Hebben ze als een horde Chinezen bij de bollenvelden foto’s staan maken en die thuis uitgebreid laten zien en daardoor de opdracht van thuis om deze soorten ook te gaan kweken. 🤣 Nog even en ik ga Primabella zaailingen verkopen à €2 per stuk voor de vereniging.

  • Like 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt.
Die vraag schoot me te binnen omdat ik de Primabella kruisingen in het lijstje hierboven zag staan. Primabella heb ik dit jaar ook weer staan maar de tomaatjes van de dwergstruikjes zijn favoriet bij de kinderen. 

Ik heb al jaren de tomaten gewoon in de achtertuin en vrijwel geen last gehad van phytophthora maar ik ben niet meer de enige met een moestuin in de buurt en de ziektedruk wordt duidelijk hoger dus daar moet ik wel iets mee. 

aangepast door loes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh @Kevins Moestuin, ik vrees dat je gewoon geluk hebt gehad, ik heb al menig micro besmet zien worden,  Enerzijds heb je wel een voordeel dat ze meestal in pot worden gekweekt en je kan ze dan beschut zetten bij regen, anderzijds als ze op een vaste plek staan hebben ze het nadeel dat ze dicht bij de grond zitten (opspattende grond)  en compact zijn waardoor ze niet direct opdrogen. Vorig jaar bv de dacht ik Venus bij @Arja, ik heb er niet direct weet van dat er resistente genen tegen  phyt zijn ingekruist bij de bekende , maar waarschijnlijk heeft iemand dit wel al geprobeerd.

edit:

@loes even specifiek opgezocht voor Tiny Tim, die heeft wel enige resistenties, maar geen pyth. (Late Blight)

"Tiny Tim Heirloom miniature cherry tomato variety was introduced by the University of New Hampshire in 1945. Tiny Tim tomato plants are resistant to, or tolerant of, the following tomato diseases: Alternaria Stem Cancer and Stemphylium."   https://www.westcoastseeds.com/products/tiny-tim

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra dankje red zebra wellicht dan toch geluk, ze zaten als enige in mijn koude bak gekweekt maar had de ramen eraf gehaald i.v.m. andere groentes die te hoog groeide in de bak 🙈 

 

voor dit jaar zit ik te denken ze in 30-35L boomkuipen te zetten in mijn polycarbonaat tunnel, door vele lopen in de kas is de grond daar heel compact, was de opslag plaats van mijn vijgen om die een goede start te geven 🫢

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...