Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Daar istie dan: mijn eerste rode tomaat van het jaar van de onbekende agrarische-school-plant die ik in februari in de koude kas plantte. Wat een held is dit! Achter de tros zie je de nieuwe scheut die van onderuit gewoon weer een nieuwe plant maakt. Ik laat hem nog even hangen tot de andere tomaten aan de tros ook gaan kleuren, maar dan gaat er toch echt geproefd worden!

20240619_203048.thumb.jpg.9f4ff0da9c5c0304d6141b3209bd7dd9.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Een vergelijk wat verschillende manieren van planten doet, let wel hij begint van alle ideale planten, het blijft interessant om opgeschoten dieper te planten, maar het geultje lijkt veel voordeliger te zijn. 

• Like 2
Geplaatst:

Okee, dank @redzebra & @Arja Ik had de phyto niet herkend. Jullie maken me alert. Ik ben nog steeds zo optimistisch dat ik denk dat phyto hier niet toeslaat, terwijl het hartstikke schimmelig weer is. Ik blijf dagelijks controleren. Dank voor de voorbeeldige foto @Arja.

Geplaatst:

Hier ondanks dagelijks phytophthora bladeren wegknippen, een maaltje tomaten kunnen oogsten. Nouja, tomaat dan. Tomaatje. Oke, ᵐⁱᶜʳᵒᵗᵒᵐᵃᵃᵗʲᵉ.

Bestomaatje Gold Rush, eerste rijp van buiten.

Smaakte me heel best, nu hopen dat de nieuwe stekjes vrij blijven van de phyt...

20240621_201542.thumb.jpg.1dbea1cd0504c0d3864808de81a3aab9.jpg

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)

@MH95 dat hangt ervan vanaf van welke tomaten je stekken wil nemen, bij de meeste kerstomaatjes  ga je nog rijpe vruchten kunnen oogsten als je ze nu neemt, het gaat wel geen overvloed meer zijn.

Maar het hangt er ook vanaf  wat je doel is voor de stekken, zo neem ik er regelmatig om nu een aantal er in de winter te laten overleven, ook de onderstammen , de truuk lijkt om ze in heel arme omstandigheden traag te laten groeien.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Hier ook mijn duit in het zakje van dit topic: zo staat mijn kas er op dit moment bij met 28 verschillende tomatensoorten:

IMG_0515.thumb.jpeg.38f5c4df286e9814f1be4c7a41881f6c.jpeg

IMG_0516.thumb.jpeg.04aace24a4f4816cfa462019a92901f0.jpeg

Helaas ga ik morgen op vakantie voor een weekje en moet ik weer het afrijpen van de eerste tomaten gaan missen (en eet mijn vader ze vast al op)

Hier al de ‘black Pearl’ die hints aan het geven is dat hij wil gaan kleuren!

IMG_0517.thumb.jpeg.c45a041fecdc16bd698c7272e70df508.jpeg

En een sfeerimpressie:

IMG_0519.thumb.jpeg.c60e867badf3b26ccf35c60e2ea8029f.jpeg

Complimenten voor Dashbro en Liekie (en alle anderen) die al aan het oogsten zijn geslagen!

• Like 4

Vooreerst, fantastische opstelling en ziet er zover heel goed uit  maar  mmm, niet overdrijven, je staat verder als de meeste en die gaat die 1 week wel best overleven er  aan te zien en je vader gaat liefst  geen zure tomaat opeten, maar  je gaat misschien hopelijk  juist terug zijn voor de eerste goeie smaakvolle, het  kan evengoed nadien  nog een weekje wachten zijn, wat is dat al ook al weer met dat gezegde met die beer ? Als referentie,  voor mij zijn de tomaten of de moestuin altijd een weekje weg, het is altijd wat inplannen en gokken wat het weer de komende weken doet,  ik kan alleen corrigeren in het weekend als ik thuis ben , in jouw geval zou je dus  zeggen geen probleem voor een weekje weg en je komt normaal op het goede moment terug om hem te proeven.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Geplaatst:

@Beukwood, dank je, maar het gaat waarschijnlijk hier niet veel worden door de phyto. Heb de halve bladmassa al moeten weghalen. Hangen nog heel wat microtrosjes, specifiek voor de hoge brix waarde gekozen, ben een zoetekauw.

Je planten staan er goed bij! En tof om het zo in een hydroponics systeem te zien, inspiratie voor de komende jaren. Neem niet aan dat dat droog komt te staan. Gebruik je stromend water?

Zit hier zelf nog weleens te denken om de restwarmte van een serverruimte te gebruiken in de winter voor "warme voetjes", maar of dat genoeg is voor de groei tegen vrieskou. Maargoed, food for thought.

• Like 1
Geplaatst:

Met het oplopen van de temperatuur afgelopen week gebeurt er eindelijk wat bij de tomaten. Opeens komt alle tomatenbloesem uit. Misschien toch nog wel een redelijke oogst dit jaar, wie weet. Ondanks dat alles buiten zonder overkapping staat, nog geen sporen van phyt. gelukkig. Weinig tot geen infectiedruk vermoed ik omdat ik ongetwijfeld de enige ben in de wijde omtrek (oude centrum van een klein stadje) die wat in de achtertuin teelt. Het trosje groene tomaten is Matina, de bloesem is Orange elephant. Naar beiden ben ik zeer benieuwd 😃. De enige soort die echt weinig bloesem geeft is Voljusko.

IMG_6110.jpeg

• Like 2
21 hours ago, redzebra said:

@Vinky ????, phyt zit daar al in de vrucht en ook op het steeltje van de tomaten, dus niet goed.  Je hebt ook nog andere @Arja? en welke was deze ?, dat is echt jammer want zoals @Liekie zegt die tros zag er al echt mooi uit.

Ja, ik heb gelukkig ook nog andere tomaten. En aan deze hangen nog meer trossen. Weet niet precies wat het is, plantje heb ik van @Yurasgekregen op de mtfd. 17190681939527035922002910545127.thumb.jpg.9f504eaf7f3b76e5e6e5486acfd86111.jpg

aangepast door Arja
Geplaatst:
8 hours ago, Arja said:

Ja, ik heb gelukkig ook nog andere tomaten. En aan deze hangen nog meer trossen. Weet niet precies wat het is, plantje heb ik van @Yurasgekregen op de mtfd. 17190681939527035922002910545127.thumb.jpg.9f504eaf7f3b76e5e6e5486acfd86111.jpg

Als ik zoek op "Yana Tomato" kom ik vrijwel direct op een Oekraïense soort uit, en ik zie het oogstjaar van het zaad- 2022-, er bij staan. Hoop dat je er wat aan hebt.

Heb hier nu een paar verse, jonge (*currant,) Sweet pea bestomaatjes in quarantaine, van een kennis.

Ondanks de phyto nog hoop, dat als deze zomer alsnog beginnen kan, dan gaan de nieuwe plantjes in een schone pot, in nieuwe grond hopelijk nog knallen.. Het gaat mij persoonlijk puur om het snoepen. Een hoge brix waarde, en daardoor helpt het met afvallen doordat ik minder suiker eet.

• Like 2
Geplaatst:

Arja

Inderdaad, het is Yana tomaat uit Oekraïne, zaden van 3de generatie van tomaten, heerlijke middelgrote tomaten met wat resistentie tot phytophthora.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:
Op 21-6-2024 om 22:52, redzebra zei:

Vooreerst, fantastische opstelling en ziet er zover heel goed uit  maar  mmm, niet overdrijven, je staat verder als de meeste en die gaat die 1 week wel best overleven er  aan te zien en je vader gaat liefst  geen zure tomaat opeten, maar  je gaat misschien hopelijk  juist terug zijn voor de eerste goeie smaakvolle, het  kan evengoed nadien  nog een weekje wachten zijn, wat is dat al ook al weer met dat gezegde met die beer ? Als referentie,  voor mij zijn de tomaten of de moestuin altijd een weekje weg, het is altijd wat inplannen en gokken wat het weer de komende weken doet,  ik kan alleen corrigeren in het weekend als ik thuis ben , in jouw geval zou je dus  zeggen geen probleem voor een weekje weg en je komt normaal op het goede moment terug om hem te proeven.

Haha goed punt! Dit is mijn jaarlijkse frustratie dat ik dan loop te niksen op een resort terwijl er ondertussen zoveel moois gebeurt op de moestuin. 

Op 22-6-2024 om 04:08, Dashbro zei:

@Beukwood, dank je, maar het gaat waarschijnlijk hier niet veel worden door de phyto. Heb de halve bladmassa al moeten weghalen. Hangen nog heel wat microtrosjes, specifiek voor de hoge brix waarde gekozen, ben een zoetekauw.

Je planten staan er goed bij! En tof om het zo in een hydroponics systeem te zien, inspiratie voor de komende jaren. Neem niet aan dat dat droog komt te staan. Gebruik je stromend water?

Zit hier zelf nog weleens te denken om de restwarmte van een serverruimte te gebruiken in de winter voor "warme voetjes", maar of dat genoeg is voor de groei tegen vrieskou. Maargoed, food for thought.

Balen dat de phytoftera zo hard toeslaat! Zie om mij heen bij de moestuintje dat iedereen tot het extreme wordt getest of ze tegen teleurstellingen kunnen! 

Mijn hydroponics is vrij simpel. Ton van 200 liter in de grond met water en voedingsstoffen. Water wordt met 12 volt pompje vanuit de ton rechts in de buizen gepompt, vervolgens komt het er uiteindelijk 16 meter verder aan de linkerkant weer uit en valt het terug in die ton. Pompje staat per kwartier 20 seconden aan. Wortels staan dus continue in het water.

En als veiligheid heb ik 2 pompjes die los van elkaar functioneren…voor het geval er eentje uitvalt en om dan te voorkomen dat alles dan dood zou zijn. 

Geweldig idee van de restwarmte!! 

Geplaatst:

Impressie van mijn tomatenteelt in de kas. De buitenteelt stelt momenteel niks voor. Ik mag al blij dat ik daar nog geen phytophtora heb.

t_o2.thumb.JPG.574d434d7529629e4183e42463ad3942.JPG

t_o1.thumb.JPG.ca338e013b9b9d3fbbea15f72ed2f63a.JPG

Bolzano F1. Als laatste in de kas gezet. De eerste plant wilde niet groeien. Deze doet het beter.

t_bolzano.thumb.JPG.54a6dc9e2986b49102945bee930863ca.JPG

Vitador F1. Deze plant heeft een dubbele stam.

t_vitador.thumb.JPG.39b5b997b7f9267af46a86934bc3d5a2.JPG

Sungold F1 . Gaat als eerste plant in de kas rijpe tomaatjes leveren. 

t_sungold.thumb.JPG.62442a21ca56835c3b7283f225c0d175.JPG

Mijn 'eigen' ras

t_eigen.thumb.JPG.2695f02c935e0c46915e65a196d115aa.JPG

Nightshade F1

t_nightshade.thumb.JPG.c4b1f2fbb4ab5870065a026945dc7df8.JPG

Coeur de Boeuf.

t_CdeB.thumb.JPG.c740715f5fde0d65c2981f5a52a8680b.JPG

Een F1 kerstomaat van de Lidl.  Waarschijnlijk de Apresa F1 .
Er zaten namelijk 3 verschillende hybrides ongesorteerd in het zakje (Sungold F1 , Supersweet 100 F1 en Apresa F1 )

t_lidl.thumb.JPG.d80587e06d0ef2ddf339faf42fe75571.JPG

• Like 8

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

@Frans wat een prachtige kas en planten, om jaloers op te worden! Nu zie je heel goed het verschil tussen kas- en buitenresultaten. Hierbij mijn beste Sungold-tros(je) 😂.

IMG_6121.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Naar deze (Minusinsk’s orange elephant) ben ik heel benieuwd. Deze zijn zeker voor buitenteelt en het weer van de afgelopen weken best al groot. De vorm vind ik nu al prachtig. Eenmaal rijp zijn ze geel met oranje-rode accenten, ook binnenin. Als het allemaal gaat lukken om ze rijp te krijgen dan wordt dit ongetwijfeld de mooiste soort. En ze zouden ook nog eens heel lekker zijn, we wachten het af.

IMG_6125.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Afgelopen winter was het erg lastig om een goede vruchtzetting te krijgen in Aretxabaleta. De bloemen werden na de bestuiving geel en vielen af.

Nu in de kas doet Aretxabaleta als enige tomaat weer hetzelfde.

Tot nu toe voor mij een lastig ras.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...