Erny Geplaatst: 20 februari 2024 Geplaatst: 20 februari 2024 @Dahli en @Rmaster71 wat @rorror zegt. 1 Quote
Polly168 Geplaatst: 20 februari 2024 Geplaatst: 20 februari 2024 Vandaag een iets grotere ventilator erbij geplaatst. Plantjes opnieuw gerangschikt zodat ze allemaal en beetje in het windje staan 5 Quote
Rmaster71 Geplaatst: 20 februari 2024 Geplaatst: 20 februari 2024 7 uren geleden, rorror zei: @Dahli Zijn beide inderdaad peper plantjes. @Rmaster71 Nu voldoende licht geven dat ze niet verder strekken. En zodra je ze verpot, plant je ze net als tomaten wat dieper in de grond. Komt dan vanzelf wel goed. Bedank voor de info rorror Heb ze allemaal onder ledlicht gezet 12 uur op 12 uur af heb ze wat extra boost mee gegeven in de vorm van een Camille thee extract die tip kwam van youtube af nu kijken wat ze gaan doen als ze groot genoeg zijn gaan ze in een p9 potje Quote
HuubvG Geplaatst: 21 februari 2024 Geplaatst: 21 februari 2024 (aangepast) Groengele peperone, Italiaanse variant 'Goccio d' Oro', die zag ik bij Lidl liggen. Ik zag dat @Erny ook zoiets geteeld heeft, 'golden drop' en zo, de peper kleurt van lichtgroen naar geel tot oranjerood. Ik kan niks vinden over de sterkte, maar ga deze proberen, ben benieuwd. 21 februari 2024 aangepast door HuubvG Quote
Arja Geplaatst: 21 februari 2024 Geplaatst: 21 februari 2024 (aangepast) Mijn pepers van dit jaar. Voorgezaaid op 17 januari. Tondo is niet opgekomen. Lemon drop, big bomb, chinese 5 colour en jalapeño wel. Ze strekken wel een beetje. 🫤 21 februari 2024 aangepast door Arja 2 Quote
Erny Geplaatst: 21 februari 2024 Geplaatst: 21 februari 2024 (aangepast) 4 uren geleden, HuubvG zei: Groengele peperone, Italiaanse variant 'Goccio d' Oro', die zag ik bij Lidl liggen. Ik zag dat @Erny ook zoiets geteeld heeft, 'golden drop' en zo, de peper kleurt van lichtgroen naar geel tot oranjerood. Ik kan niks vinden over de sterkte, maar ga deze proberen, ben benieuwd. Mijn Oro was de Oro de Equador. Werd diepgeel en met een heerlijk aroma. Zeer geschikt voor sausjes. 😊 Dat was meer een blokdruppelvorm. Zo te zien is jouw Oro meer een puntpeper... 21 februari 2024 aangepast door Erny 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 21 februari 2024 Geplaatst: 21 februari 2024 Ook hier kiemen ze langzaam... temp ca 27 graden... maar dat komt vanzelf goed. Quote
acpronk Geplaatst: 21 februari 2024 Geplaatst: 21 februari 2024 Bij mij gaat het ook niet snel, nu 8 dagen. Bij 20 graden onverwarmd.Eerste was blended Lemon (3 van 3), tweede nota bene de lemon drop (nu 2 van 3) en vandaag de derde kungpao (1 van 3) met een lusje en straks de kiemblaadjes.De rest blijft nog lekker onder de grond. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 22 februari 2024 Geplaatst: 22 februari 2024 Ik heb alweer een aantal pepers verpot. Ik heb er zin in. Jammer dat de tuin nog zo’n chaos is. 1 Quote
rorror Geplaatst: 22 februari 2024 Geplaatst: 22 februari 2024 29. Punt paprika organje 30. Punt paprika organje 31. Snack paprika organje 32. Snack paprika organje 33. Candle Light 34. Dolmatik biber 35. Fish Pepper 36. Yellow Monster 37. Gogosari paprika 38. Gogosari paprika 39. Gogosari paprika 40. Gogosari paprika 41. Maconi Golden, gele punt paprika 42. Maconi Golden, gele punt paprika 43. Maconi Golden, gele punt paprika 44. Jalapeno Black Magic 45. Jalapeno Black Magic 46. Jalapeno Black Magic 47. Jalapeno Geel 48. Jalapeno Geel 49. Jalapeno Geel 50. Jalapeno Black Magic <- eenje extra, er was nog een vakje vrij. Dit is het hele gezaaide lijstje. Nu maar hopen dat er een paar niet ontkiemen.😅 5 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Erny Geplaatst: 22 februari 2024 Geplaatst: 22 februari 2024 Hopen we dat niet allemáál @rorror ? 1 Quote
Polly168 Geplaatst: 22 februari 2024 Geplaatst: 22 februari 2024 Is teelaarde gemengd met compost goede grond om de pepers vanaf zaailing in te laten groeien ? 1 Quote
redzebra Geplaatst: 22 februari 2024 Geplaatst: 22 februari 2024 (aangepast) Hangt er een beetje vanaf vanwaar die teelaarde komt en hoe de compost samengesteld is, voornamelijk wil je geen ziektekiemen of grove delen of teveel stikstof in je zaaigrond. Als je eigen gebruikt zou ik het zeven en steriliseren voor belangrijke zaden, zeker de toplaag, voor zaaien heb je zoveel volume niet nodig, dus praktisch gezien niet veel extra werk, maar veel meer zekerheid. edit: foutje, zag nu VANAF zaailing, hangt er een beetje vanaf hoe groot/stevig het plantje al is, verhouding en / welke compost/ welke soort teelaarde, hoe groot je pot(je) is etc. daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Daar is tegenwoordig zo'n verschil in, niet goed "uitgerijpte" compost, gaat meer schade geven dan goed doen bij heel kleine plantjes. 22 februari 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
Polly168 Geplaatst: 23 februari 2024 Geplaatst: 23 februari 2024 Ik weet alleen dat het van een bedrijf komt, en neem aan dat het dan aan bepaalde eisen moet voldoen. Vorig jaar dezelfde grond gebruikt en daar heeft toen perkgoed ingestaan. Die planten hebben het er echt supergoed op gedaan, zowel groei als bloei. Vandaar dat ik dezelfde (gratis) grond graag wil gebruiken. De zaailingen staan al sinds een paar dagen in die grond, en die lijken het gewoon prima te doen. Idee was dan ook ook om met die grond verder te gaan bij verpotten. 3 Quote
henkg Geplaatst: 23 februari 2024 Geplaatst: 23 februari 2024 Hoog tijd om te verspenen, deze P9 potjes: ^ Links en midden: 2x 9 Madame Jeanette, zaaidatum 22 januari. Waarvan 2x 8 opgekomen, 7 dagen na zaaien op warmtematje 26 graden. Rechts: 1x 9 Carolina Reaper chocolate, zaaidatum 22 januari. Waarvan 8 opgekomen, 7 dagen na zaaien op warmtematje 26 graden. Beide EZO (eigen zaad oogst). Met de kiemkracht van dat zelf gewonnen zaad is dus niks mis. Uit voorzorg heb ik wel beduidend meer gezaaid dan ik nodig heb, want zaad heb ik meer dan genoeg. Van de MJ wil ik er een stuk of 10 overhouden, ook voor de export. Van de CRc maar eentje, want ik heb inmiddels ook de CR rood. Door de flits zien zien er wat pips uit. In werkelijkheid zijn ze mooi donkergroen. Komende week te zaaien (ja, dan pas): Cayenne, Jalapeno (en een paar paprikaatjes). 7 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
redzebra Geplaatst: 24 februari 2024 Geplaatst: 24 februari 2024 @henkg, bij madame jeanette eigen zaadoogst sinds 2 jaar van een oorspronkelijk plantje van jou ook steeds een hele goede opkomst, de lemon drop van eigen oogst ook, bij spaanse peper heb ik helaas te oud oorspronkelijk aangekocht zaad gebruikt denk ik, niks opgekomen die ga ik morgen opnieuw zaaien met EZO van vorig jaar. Kleintjes (chinese 5 color , habanero pepper latern, lemon drop) worden morgen verspeend en zijn 11/02 gezaaid, MJ en Chili Aurora eind vorig jaar. 4 Quote
woldistel Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 Vandaag weer een batch peperzaailingen verplant in grotere potjes. Van de in totaal 39 gezaaide varieteiten zijn er 7 helemaal niet opgekomen. Padron en Lemon drop (alweer 🤨, gelukkig doet de Blended lemon het wel!) staan nog in de herkansing. Ik kan niet zeggen dat dat perse aan de leverancier van de zaden ligt, want ik heb o.a. zaden van @Mellie, peperzaden.nl, Tessgruun en de Tuinen van Weldadigheid gezaaid en bij allemaal zijn er zaden die het wel doen en soms niet, terwijl de omstandigheden hetzelfde zijn. Gewoon doffe pech dus. Van alle soorten heb ik 4 of 6 zaden gezaaid en daarvan is de opkomst ongeveer 85%. Dat zijn al met al een heleboel zaailingen en de meeste staan nu met zijn tweeën in een potje. Van de zeslingen heb ik er telkens eentje tussenuit geknipt. 3 Quote
Polly168 Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 Hier gaat alles best goed geloof ik. Alles wat is opgekomen leeft nog. Het ene plantje groeit harder dan het ander, maar er zit in ieder geval groei in. 5 Quote
Erny Geplaatst: 26 februari 2024 Geplaatst: 26 februari 2024 Boem... dag 7 en ze springen de grond uit. Elk jaar weer. Nu al weer 17 kiempjes. Camera van mn Samsung S10 heeft nu duidelijk wat meer problemen als vroeger maar toch wel sfeervol: 11 Quote
Gallox Geplaatst: 26 februari 2024 Auteur Geplaatst: 26 februari 2024 Op 23-2-2024 om 17:47, henkg zei: Hoog tijd om te verspenen, deze P9 potjes: ^ Links en midden: 2x 9 Madame Jeanette, zaaidatum 22 januari. Waarvan 2x 8 opgekomen, 7 dagen na zaaien op warmtematje 26 graden. Rechts: 1x 9 Carolina Reaper chocolate, zaaidatum 22 januari. Waarvan 8 opgekomen, 7 dagen na zaaien op warmtematje 26 graden. Beide EZO (eigen zaad oogst). Met de kiemkracht van dat zelf gewonnen zaad is dus niks mis. Uit voorzorg heb ik wel beduidend meer gezaaid dan ik nodig heb, want zaad heb ik meer dan genoeg. Van de MJ wil ik er een stuk of 10 overhouden, ook voor de export. Van de CRc maar eentje, want ik heb inmiddels ook de CR rood. Door de flits zien zien er wat pips uit. In werkelijkheid zijn ze mooi donkergroen. Komende week te zaaien (ja, dan pas): Cayenne, Jalapeno (en een paar paprikaatjes). mooie plantjes! 1 Quote
Dahli Geplaatst: 27 februari 2024 Geplaatst: 27 februari 2024 Een hele erge beginnersvraag, ik probeer dit jaar voor het eerst een aantal pepersoorten te kweken: De ontkieming heb ik met de deno-methode gedaan, daarna de hele kleine zaailingen in zaaitray overgeplant met bemeste potgrond en vermiculiet, tweederde om eenderde gemixt. Op de vensterbank gezet boven de verwarming met een groeilamp erboven. De grond is licht vochtig, zeker niet te nat. Als nodig spray ik met fijne broes water op kamertemperatuur. Nu, 2,5 week later, zijn de eerste ienieminie echte blaadjes zichtbaar (minder dan een halve centimeter groot). Is dat normaal, dat het zo langzaam gaat, of doe ik iets verkeerd? Quote
Arja Geplaatst: 27 februari 2024 Geplaatst: 27 februari 2024 Pepers zijn heeeeeeeel langzaam. Gelukkig maar, anders had ik over een paar weken veel te veel en te grote planten in huis. 1 Quote
Polly168 Geplaatst: 27 februari 2024 Geplaatst: 27 februari 2024 Ook hier een beginner, maar, naar wat ik begrijp moeten zaailingen eigenlijk niet in bemeste potgrond gezet worden. Het teveel aan voedingsstoffen kan een groeistop veroorzaken. Licht en niet kouder dan ongeveer 19 graden is nu het belangrijkste. Ik ben op advies wel begonnen met wortelstimulator. Voeding komt later. Maar de ervaringsdeskundige kunnen je vast verder helpen. Succes!! 1 Quote
Dahli Geplaatst: 27 februari 2024 Geplaatst: 27 februari 2024 @Arja en @Polly168 dank jullie wel voor je reactie. Allereerst moet ik dus veel meer geduld hebben 😃, goed te weten! Voor wat betreft de bemeste potgrond, ik dacht dat zaadjes alleen genoeg voeding voor de kiemblaadjes in zich hadden en dat je als die eenmaal verschenen zijn heel voorzichtig mocht gaan voeren. Dat is dus niet zo, weer wat geleerd! Wanneer ga je dan wel voeding toevoegen? Bij meer echte blaadjes, dus niet als er alleen nog maar kiemblaadjes zijn? Quote
rorror Geplaatst: 28 februari 2024 Geplaatst: 28 februari 2024 De eerste zaailingen staan boven, sinds een uurtje de leds aangezet. 6 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.