Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2024

Featured Replies

Geplaatst:
40 minutes ago, Jorieke123 said:

we konden de hele middag in de tuin spelen. 

mazzelaar!

Geplaatst:

Ik heb eigenlijk geen klachten. Over het weer.

Geen natte bende in mijn tuin.

Fruitboompjes hebben gebloeid, of bloeien nog (appel). Gelukkig viel het met de hagel mee.

Slechtste zonopbrengst in april 2024? Dat zie ik hier niet terug:

Opbrengst kWh per maand (van 3575 Wp), 2023:

Screenshot_20240418_103615_Energy.jpg

2024:

Screenshot_20240418_103547_Energy.jpg

En april 2024 is nog lang niet voorbij.

Als ik dan toch wat moet mopperen: het is de komende dagen koud. Hopelijk niet te koud voor de bloesem.

Geplaatst:

Nat en koud, de komende week hebben we hier weer nachtvorst. Alles wat ik voorzaai verdrinkt in de regen en binnen is weinig plaats meer. Kortom, ik wacht nog even met het voorzaaien.

Geplaatst:

De boer uur was vandaag aan t maaien. Dat zou moeten betekenen dat het voorlopig droog blijft toch? 
Of eerste maai is kuilgras, mag dat wat natter?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oeh, dat was (denk ik) close.
Actueel (volgens mijn smartwatch 1 graad, volgens Weeronline 0, volgens Buienradar 2, volgens hetweeractueel 1,6). Bovendien geeft het station in Boskoop (hetweeractueel) een minimum van 1,1 aan.
Nadat ik dochter naar school heb gebracht, toch even langs de moestuin de kiwibessen kijken. Volgens mij zijn die het meest vorstgevoelig.

Geplaatst:

Op een paar amateurstations in Gouda een fractie vorst.  Heb ik tenminste niet voor niets 72 tomatenplanten (in P9) thuis gehaald vanaf de kas in mijn volkstuin.  Gaan er vanmorgen wel direct weer naar toe.   Mijn kiwibessen zijn denk ik net ontsnapt aan de kou, want die groeien vooral op 2 meter hoogte in het open veld (volkstuin) en op 3 tot 6 meter hoogte aan huis (warme beschutte achtertuin).

Geplaatst:

Vannacht dus -3 nu in de kas al 24 graden...

17138614401511689026681729319091.jpg

Geplaatst:

Op klomphoogte was hier lichte vorst.

IMG_20240423_083231.thumb.jpg.f78a5dd2521ca43a6b507f75af7eb96c.jpg

IMG_20240423_083602.thumb.jpg.d3ff28cfbeb723fe33ee2ae124db7d97.jpg

En ijs in emmers.

IMG_20240423_083516.thumb.jpg.6ed19b9a00d970cb9b3807334107e838.jpg

De kiwibes heeft gelukkig geen zwart blad (van de vorst, wel van de hagel en wind).

aangepast door acpronk

Geplaatst:

Hier ook veel blad beschadigd door de hagel...

Geplaatst:

Weet niet of het hier veel gehageld heeft maar toch ook hier veel schade door de vorst, druiven, moerbeien, vijgen die in pot buiten stonden, peren, appels, kersen, frambozen veel bruin/zwart blad gisteten nog gekeken toen was er weinig tot niks zichtbaar maar na vannacht is dat wel een ander verhaal 😇🙈

Geplaatst:

Voor morgen is er opnieuw hagel voorspeld.

Geplaatst:

Hier in Oost-Vlaanderen alleen wat  blad bevroren bovenaan de kiwibes, onderaan heeft de warmte van de uitstraling van een muur zijn werk gedaan. 

image.thumb.jpeg.ea098e4f52abf4994c85b1ead8842919.jpeg

Thuis (Limburg)  gaat hij er waarschijnlijk volledig aan zijn alsook de buitendruiven de rest zal ik dit weekend wel zien, in tunnel zag ik het onder nul gaan vanaf 1u15 tot 7u30 met een minimum van -2.5 op 1,5 m, gelukkig staan daar nog geen vorstgevoelige planten.

Erger is het bij een aantal wijnboeren, 

Rampzalige nacht voor grootste wijndomein van Limburg: “Tot 95 procent van wijnranken is bevroren” (Riemst) | Het Belang van Limburg (hbvl.be)

Geplaatst:

Hier ook in Oost-Vlaanderen toch veel meer schade. De planten staan hier wel in een weide en zijn nog jonge planten (1- 2 jaar oud).

De kiwibessen hebben allemaal zwarte bladeren en één van de drie ziet er echt slecht uit.  Ook één van de twee moerbeibomen. Van de vier aangeplante vijgen, kwamen er maar twee de winter door (denk te nat geweest) en deze hebben ook vorstschade. Ook de dahlia's die in de serre staan, hebben een beetje vorstschade.

Geplaatst:
Op 23-4-2024 om 10:40, Lia56 zei:

Vannacht dus -3 nu in de kas al 24 graden...

17138614401511689026681729319091.jpg

Ha @Lia56 wat handig die Min Max thermometer, die van jou ziet er goed uit! Waar heb je die gekocht als ik vragen mag?

Geplaatst:

@Dahli Bij Boers, https://www.tuincentrumboersbv.nl/
Had m eerst besteld via Bol bij een ander bedrijf en daar kreeg ik een leeg kartonnetje van.

Boers is altijd heel behulpzaam , ook via de telefoon. Ben er blij mee

Geplaatst:

@Lia56 dank je! Maasdijk is wat ver, maar dan probeer ik hem (ergens anders dan bij Bol) online te bestellen.

Geplaatst:

Kan m altijd voor je halen en opsturen...

Geplaatst:

@Lia56 oh, zou je dat echt willen doen?! Heel graag, super lief! Ik stuur je even een pb. 

Geplaatst:

Wat een wind! Ik wilde vandaag beginnen met plantjes buiten laten wennen, maar het waait wel erg hard! 

Geplaatst:

Hier ook niet te doen met die wind... morgen mogen ze buiten spelen..

Geplaatst:

Jaaaa vandaag iedereen hop naar buiten! 

PXL_20240429_100908895.thumb.jpg.199e5804d1f05939482d114cff96cb15.jpg

Geplaatst:

Jaaa, hij is er! Dank je wel @Lia56 voor alle genomen moeite! Super lief! Ik ben er ontzettend blij mee!

IMG_5808.jpeg

Geplaatst:

Kolere!!!!!!!!  Echt niet leuk meer.  ☹️

Geplaatst:

Het was net wat opgedroogd bij jullie, hoop wel dat t snel zakt

Hier 25mm

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.