Geplaatst: 3 oktober 20241 j @RookieIk heb geen bakken op poten. We een bak in lagen. De bovenste laat ik voor wat het is, maar de onderste dek ik wel af. Hieronder de bak met verhogingen. De onderste helft dek ik af. De bak met klimrek probeer ik ook afte dekken. Er staat nog een courgette in, dus even kijken hoe ik de muts vast zet. Maar komt vast goed.
Geplaatst: 3 oktober 20241 j Oei, gaat zeker koud worden. Hopelijk geen nachtvorst in het westen, dat is hier nog nooit gebeurd in oktober, sinds ik een tuintje heb 6 jaar geleden. Wel een keer in de nacht van 31 oktober op 1 november, dus dat noem ik november. Of was het toch 1 nacht eerder? Maar het weerstation in de buurt mist net de gegevens van 1 mei 2018 t/m 7 november 2019. Sinds 2020 was het in oktober nooit kouder geweest dan 5,2 graden. Heel de maand hè! En daar gaan we straks misschien onder komen, want Weeronline zegt dat het de komende 2 nachten 4 en 3 graden wordt, maar Buienradar zegt dan weer beide nachten 6 graden. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 3 oktober 20241 j Ik ben benieuwd, ik neem de gok. Al mijn bakken zijn redelijk hoog, dus ik denk dat het wel goed zal komen.
Geplaatst: 3 oktober 20241 j 9 uren geleden, Arja zei: voor komende nacht vorst aan de grond voorspeld Mooi! Hopelijk bevriezen er ook een paar slakken😈 dan kan mijn eeuwig moes plant weer een beetje op adem komen. Hier de afgelopen dagen voor de tweede keer 35 liter water gevallen.Weer alle schotels leeggegoten. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 oktober 20241 j Vorst aan de grond, in oktober. Niks bijzonders. De Bilt, 11-10-2022: 1,8 graden op 1,5 meter hoogte Twente, 9-10-2022: 1,3 graden op 1,5 meter hoogte Twente, 16-10-2023: 1,5 graden op 1,5 meter hoogte Bij helder en windstil weer kan de temperatuur aan de grond zomaar 4 à 5 graden lager zijn. Niks bijzonders dus. Wel jammer voor b.v. nog afrijpende paprika's en pepers. Vanochtend, minimum grondtemperatuur. Eindhoven heeft het record: -2,5 graden. Groningen is tweede: -1,8 graden. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 7 oktober 20241 j Kirk komt op bezoek... https://www.buienradar.nl/nederland/weerbericht/blog/ex-orkaan-kirk-komt-op-bezoek-6c81aa facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 oktober 20241 j Ik volg Kirk al een aantal dagen, omdat ik dat soort dingen interessant vind. Het ziet er naar uit, dat hij ten westen van Frankrijk aan land komt en dan verder richting Luxemburg en zuid Duitsland trekt. De heftigste winden en regen krijgen wij dan niet. Hier een live tracker: https://zoom.earth/storms/kirk-2024/
Geplaatst: 8 oktober 20241 j Kirk lijkt nu aan land te komen ter hoogte van La Coruña, ten noorden van Portugal. In dat geval zullen we er hier niet zoveel van meekrijgen.
Geplaatst: 16 oktober 20241 j Het was zo veelbelovend, boven de 20 graden. Was het ook wel, met 21 graden max, maar totaal geen zon! Af en toe in de middag een klein beetje, maar meer ook niet. Huis opwarmen was er niet bij, want de temperatuur binnen was al gedaald naar 19,5-20 graden. Morgen toch maar de verwarming aan doen.. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 19 oktober 20241 j Ik had een vergeten dat t warm was. Heerlijk maar zweten..... Had nog kunnen bbqen. Het onkruid springt wel uit de grond. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 19 oktober 20241 j En het gras blijft maar groeien, gisteren hebben we weer de tuin moeten maaien.
Geplaatst: 19 oktober 20241 j Als je wat graseters neemt, dan kan je nu zeggen dat je nog KON/MOCHT maaien Hier groeit het ook lekker door, onze varkens en koeien zijn er blij mee. De groei staat natuurlijk normaal ook niet stil rond deze tijd, maar dit gaat wel heel hard. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 19 oktober 20241 j Het onkruid schiet inderdaad de grond uit. Kijken of ik komende week dat weg kan halen tussen de buien door. Ik had het vanmorgen willen doen. Maar helaas regende het de hele ochtend.
Geplaatst: 27 oktober 20241 j Heerlijk weekend was het. Was vrijdag ook al vrij, dus van vrijdag tot zondag middag in de tuin. Zelf in t- shirt was het warm, heerlijk. Morgen maar weer uitrusten achter mijn bureau...
Geplaatst: 6 november 20241 j Wat een verandering in weer van oktober naar november. Wel lekker lange nazomer gehad. Gelukkig afgelopen donderdag en vrijdag de sier- en moestuin winterklaar gemaakt toen het het nog een lekkere temperatuur was. Nu sinds zaterdag nachtvorst en 's morgens mistig. Vandaag ook mistig. Ik denk dat we vandaag de zon wel kunnen vergeten hier. Is niet erg, hoort bij de tijd van het jaar.
Geplaatst: 6 november 20241 j Hier in midden Brabant was het maandag en dinsdag prachtig weer met veel zon en weinig wind. Nu hebben we van dat typische grijze saaie november weer.
Geplaatst: 6 november 20241 j Ook hier is t saai grijs weer. Maar mogen niet klagen. Oktober was echt lekker weer met veel zon en goede temperaturen voor de tijd van t jaar 👍
Geplaatst: 6 november 20241 j Ik ben al lang blij dat het niet meer plenst. Heerlijk rustig en fris weer nu, ik genoot vanmorgen op de fiets naar het dorp. En na morgen komt er weer meer zon.
Geplaatst: 7 november 20241 j Laten we niet vergeten dat vorig jaar rond deze tijd de natte ellende begon die aanhield tot en met maart... Saai is het misschien maar tegelijkertijd een verademing met vorig jaar. Je kan nu ook goed zien dat de verdamping nagenoeg 0 is want de grond is overal nog compleet vochtig. Heerlijk herfstweer zou ik zeggen, mooie opmaat naar de winter! Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 7 november 20241 j Nou, ik zit hier al een paar dagen een beetje kou te lijden want ik heb mijn winterjas nog niet uit de kast gehaald.. Dit weer is wel beter dan vorig jaar toen er plotseling een kort vorstje over ons kwam, en nog niet alle bomen en planten (lees: vijgen en druiven) zich daar op konden voorbereiden. Nu is het grootste deel al gelukkig wel verhout, dus zal het minder schade geven. Vorig jaar stonden de vijgen nog vol in blad toen er nachtvorst kwam, nu zijn ze bijna kaal. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 november 20241 j Hier best frisjes. CV doet t nog steeds niet ( bedrijven hebben t allemaal erg druk) dus hup... dikke trui aan en bewegen maar
Geplaatst: 7 november 20241 j 4 uren geleden, Lia56 zei: CV doet t nog steeds niet Deze kan ook in het klaagtopic @Lia56! Vreselijk voor jullie, vind het echt koud binnen als de cv lager gaat. In deze tijden ben ik altijd extra blij met mijn Stoov-kussens. Die heb ik het hele jaar door voor mijn rug, maar zijn nu extra fijn! Misschien een idee? Volgens mij is het patent er nu af, dus de goedkopere versies zijn inmiddels ook verkrijgbaar bij Hema. Echt een aanrader, scheelt ook in de stookkosten, ook al heb je die nu nauwelijks waarschijnlijk 😉.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.