Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoi allemaal


Ellen

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben Ellen. Ik heb al een aantal jaar een volkstuin, waar we met het hele gezin in werken en van genieten.

De tuin is ongeveer 300 vierkante meter. We gebruiken ongeveer 200 vierkante meter als moestuin, verder hebben we er kippen, een schuurtje en een kasje. Ook hebben we een terras en een stukje grasveld voor de kinderen om te spelen.

We hebben wat appelbomen, een perenboom, frambozen, aardbeien, blauwebessen en taybessen aan fruit. Verder verbouwen we allerlei soorten groenten. Groenten die jaarlijks terugkomen zijn: courgette, tomaten, komkommer, div. soorten sla, tuinbonen, peultjes, boontjes, boerenkool, savoyekool, uien, sjalotten, knoflook, bietjes, pepers, paprika's en ik ben vast nog wel wat vergeten.

Na een aantal jaar moestuinieren heb ik wel wat ervaring opgedaan maar er zijn nog steeds dingen die niet goed willen lukken, ik hoop op dit forum nog meer te leren.

 

Groetjes Ellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ellen,

 

Welkom bij het moestuinforum. Ik lees bij uw intro dat ge reeds een doorwinterde moestuinierster bent, proficiat daarvoor.

Op dit forum kunt u zeker en vast wat bijleren, en waarom niet ook andere tuiniers verder helpen als zij een probleem of een vraag hebben.

Mijn stekje vindt u hieronder.

 

Groetjes,

 

 

Wilfried

hoofding.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

Welke dingen willen nog niet goed?

 

De prei wil niet groot worden. In onze eerste volkstuin kweekte ik ze op vanuit zaad en kreeg ik mooie dikke preien. Nu worden ze niet dikker dan een potlood, daar baal ik van. Ik ben er nog niet achter of ik wat fout doe of dat het misschien aan de tuin ligt.

 

Verder lukt knolselderij ook niet goed maar volgens mij is dat een lastige groente, net als bloemkool, dat is me ook nog niet gelukt.

 

Maar als ik kijk naar alles wat wel goed lukt heb ik niet te klagen hoor, het is dan weer een uitdaging om de dingen die niet lukken ook goed voor elkaar te krijgen.

 

Groetjes Ellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dik waren de preien dan toen je ze uitplantte? Ik heb altijd geleerd dat je ze pas moet uitplanten als ze potlooddik zijn. (bij zomerprei is dat niet zo belangrijk) Aangezien het je eerste jaar wel lukte, neem ik aan dat je ze op de juiste manier geplant hebt(diepe/ruime gaten of geul), wat het wel kan zijn is de bemesting, preien zijn behoorlijk gulzig, dus goede bemesting is nodig (lekker veel stalmest of compost) ze kunnen ook goed stikstof gebruiken, dat kun je toevoegen, maar ook op het stuk zetten waar je afgelopen jaar peulen/bonen had staan, die geven namelijk stikstof af (tip: laat de wortels altijd zitten als je de planten rooit, die geven dan nog stikstof af).

Knolselderij lukt bij mij altijd heel goed maar ook die heeft een vrij hoge voedselbehoefte en houd bovendien van zwaardere grond, inderdaad wat lastiger als je zandgrond hebt??

En dan bloemkool, verlangt ook erg veel voedsel, maar daar kan ik zelf ook nog wel wat advies voor gebruiken, eerste jaar ging goed (toen had ik (al vrij grote) plantjes gekregen, maar de laatste 2 jaren is het hopeloos, zelfde voor de broccoli.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloemkool en knolselderij zijn over het algemeen gezien groente waar veel mensen mindere succesen mee behalen. Bij knolselderij moet je bijvoorbeeld niet verwachten dat je van die grote exemplaren krijgt zoals in de supermarkt.

 

Maar bemesting is misschien iets waar je dit jaar op kunt letten als je weer bloemkool en prei zet? Ik gebruik bij prei altijd een beetje gedroogde kippenmestkorrels voor de stikstof. Voor de kolen andere stikstofmest (zwarte bolletjes die tevens ook kalk bevatten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het bij kweek van knolselderie niet heel belangrijk om zo vroeg mogelijk te beginnen ?

Opzich deed mijn knolselderij het prima maar gewoon te laat geplant waardoor ze voor de vorst niet voldoende ontwikkeld waren.

Heb ze nog laten staan in vage hoop dat ze de winter overleven en doorgroeien

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai ze begin April, en afgelopen jaar kwamen ze een aardig eind in de richting van supermarkt grootte(alleen vergeten te oogsten,na de sneeuw half opgegeten!) het jaar daarvoor zeker zo groot, als niet groter.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo doe ik het altijd, kool schuift door naar het vak van de peulvructhen. Je doet het precies hetzelfde als mij Ellen, prei komt in het vak van de kool. Dus inderdaad proberen bij te mesten met stikstof.

Ik doe het ook precies zo, alleen heb dan nog steeds problemen met mijn bloemkolen,plantjes opkweken lukt goed, ze groeien in het begin nog wel, maar worden niet heel groot meer en bloemkolen ho maar. Ze krijgen meer dan genoeg stikstof, laat de wortels van de bonen/peulen zelfs langer zitten. Geef ze ook altijd een flinke kruiwagen verteerde stalmest, wat zouden ze dan verder nog nodig hebben??

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rest van de kolen bij mij ook, groeide als kool! alleen die $#%@%$@ bloemkool niet en dit jaar de broccoli, maar die had ik ook heel laat geplant en niet meer naar om kunnen kijken.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum Ellen.

Prei is bij mij ook al jaren een hot item.

Mijn ervaring is dat de vroege (zomerprei) het altijd wel redelijk doet, geen last van de preimot. Niet zo dik maar dat verwachten we ook niet van deze soort.

De winterprei gaat meestal ten onder aan de mot. En met alle goede tips heb ik nog nooit de dikte van de prei in de winkel kunnen benaderen.

Planten in geulen, goed wateren, kalk, stikstof, verdunde kippenmest van de eigen kippen niets heeft tot het maximale resultaat geleidt.

Ik hou het er nu gewoon op dat dunne prei gewoon lekkerder en gezonder is.

Gewoon wat meer planten uiteindelijk heb je dan toch prei zat.

Knolselderie is een leuke groente, redelijk arbeidsintensief als het zaaien al lukt. Het resultaat is afhankelijk van het weer. Afgelopen seizoen waren ze prima van formaat in tegenstelling tot vorig jaar. Ik hou het erop dat ze in hun groeiperiode dit jaar voldoende vocht gehad hebben en het daarom goed hebben gedaan. maar ook hier geldt, gewoon tien plantjes meer en je hebt genoeg voor de hele winter ook al zijn ze wat kleiner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jos,

Ik wil komend seizoen zomerprei gaan proberen, en ik ga daarbij stikstof toevoegen. Misschien dat ze dan wat dikker worden als een potlood. Afgelopen seizoen had ik herfstprei, die bleven zo dun dat er maar een paar bruikbaar waren om te eten.

Bij mij lukt het zaaien van knolselderij altijd wel goed, afgelopen seizoen had ik er veel te veel. Als ik ze in de tuin zet in mei slaan ze goed aan en beginnen goed te groeien maar ze groeien niet hard genoeg door. Afgelopen jaar had ik ze zo groot als pingpong ballen. Ik ga ze komend seizoen wat meer aandacht geven, regelmatig water geven, af en toe bijmesten. Misschien dat ze met wat extra vertroeteling wat groter worden. Met sinaasappel formaat ben ik al heel tevreden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom en wat een mooie moestuin. Nu nog een varken en wat graan en de boel is compleet 'selfproviding'

Bloemkool moet inderdaad veel kalk maar rot bij mij altijd snel weg ook al sla ik de bladeren erover zodra er een kool te zien is. Broccoliplantje van intratuin (of is dat vlkeoken in de ...?) deden het afgelopen jaar prima. De zaadjes eerder een stuk minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...