Jump to content

Poll voorzaai-mehodes

Rantje

Je favoriete zaaimethode voor binnenshuis...  

51 members have voted

1. 1. Je favoriete zaaimethode voor binnenshuis...

• Turfpotjes (gekochte turfpotjes)
      3
    • Weggooibekertjes
      4
    • Bakje chinees/vleesdoos
      8
    • Wc-rolletjes
      1
    • Perspotjes (zelfgemaakt)
      2
    • Zaaitray tot 24 vakjes
      13
    • Zaaitray groot (meer dan 24 vakjes)
      7
    • Kweekbak met kap met laag grond erin (geen losse potjes erin)
      11
    • Deno en keukenrol methode
      2
    • Eierdoos
      0

Recommended Posts

Er zijn aardig wat manieren om voor te zaaien. Ik vroeg me af welke optie de meeste stemmen krijgt.

Eigenlijk ook omdat ik al een aantal manieren heb uitgeprobeerd en een echte voorkeur begin te krijgen...

Je kan 2 opties kiezen van jouw favoriete voorzaai methode en evt. reageren met waarom dat zo is

Voor bijna alles gebruik ik trays met 51 of 160 vakjes. Vaste planten zaai ik in p9 potjes. Veel zaadjes per potje, en daarna maar scheuren tot ze genoeg ruimte hebben.

En voor tomaten en pepers/paprika's gebruik ik een klein kasje, met 49 vakjes. Deze:

http://www.dewiltfang.nl/zaaien-en-kweken/zaaibakjes/zaaibakje-voor-49-plantjes-compact/

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Vorig jaar de wc-rolmethode geprobeerd. Matig succesvol; behoorlijk wat schimmel gehad later in het seizoen. Dus maar weer naar de zaaitrays die ik vorig jaar ook gebruikt heb. En een bakje met kap.

Waarschijnlijk ga ik ook boterkuipjes e.d. gebruiken voor het ontkiemen. Dus dat worden er al drie.

Vooral in losse plastic potjes. P7 en P9 vooral. Afhankelijk van de soort, of het simpel te verpotten is, hoe snel het groeit etc.

Dingen zoals bieslook zaai ik nu in trays die van bij het tuincentrum komen,

die bieslook laat ik toch het eerste jaar denk achter tussen de struiken verder groeien dus dat is dan even praktischer denk.

de roottrainers staan er niet tussen, daar zaai ik samen met de zaaitrays het meest in.

Die ben ik vergeten (heb ze zelf ook niet.. )

Verder kan ik maar 10 opties gebruiken voor een poll dus ik denk dat het best aardig verdeeld is zo?

Dus gewone potjes kan ik ook niet meer kwijt...lijkt het meest op plastic bekertjes

ik gebruik plastic bakjes met gaatjes erin geknipt, opzich maakt het niks uit waarin je zaaid vindt ik,

omdat de zaailingen maar zo kort soms paar dagen erin staan en dan alweer verspeend worden is het niet echt belangrijk.

Players only love you when they're playing.

Ik zaai het meeste in bakjes van de afhaal chinees. Heb nu 24 perspotjes staan. Vraag me alleen af hoelang ze in deze potjes kunnen blijven staan, tot de wortels er aan de zijkant uitkomen?

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Tja. Ik heb wel gestemd ( tray tot 24 vakjes en overdekte kweekbak zonder potjes ) Maar ik gebruik ook eigenlijk veel een kweekbak met kap, met vakjes. Ook gebruik ik bakjes van de chinees ( maar dan niet van de chinees haha ( ik eet nooit chinees ) ) en andere bakjes die ik kan afdekken. Nooit p9 potjes en dan verspenen. Ik hou niet van verspenen. Ik pot alles om naar steeds een maatje groter, tot ze de tuin op kunnen of in een pot op het balkon oid.

Wat zijn P potjes? O perspotjes waarschijnlijk

Ik zaai eigenlijk in alles wat voorhanden is. Bakjes die ik van de buren in Nl biets ( die eten vlees in grote hoeveelheden), in opengeknipte melkpakken) handig op de vensterbank en de reflecterende binnenkant geeft mooi licht..voornamelijk kruiden hierin. Paprika`s pepers en tomaten met enkele zaadjes in p 9 potjes. Sla in van die hele grote dingen waar je easyplant plantjes in komen ( hebben we hier in het dorp) een zaadje per minipotje dus. Bieten in een open tray..enz

WC rollen vind ik niet ok..vorig jaar 1 x geprobeerd maar ik vond het geen succes.

Je kunt misschien ook een pol op topic doen over de zaaigrond Miranda, daar ben ik benieuwd naar

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik vind de manier van de kweekbak met kap erop het fijnst, het kan er lekker in broeien

en dan weten de plantjes hoe het in de kas is.

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Hier staat van alles: bakjes vd Chinees, negerzoenenbakje, bakje vd bladerdeegstengels, een kweekbakje met kap, snoepbakken, wcrolletjes, boterkuipje,een piepschuimbak...echt een ratjetoe.

Volgend jaar maar eens wat orde in aanbrengen. Om te verspenen heb ik allerlei potjes en trays gebruikt waarin je de eenjarigen kunt kopen.

Jet, ik noem P9 potjes -> P potjes

Heb ook meerdere maten ervan zoals 10 maar t is makkelijker om alleen die P te gebruiken. Staat altijd onderop het potje. Met de maat ervan.

Good things come in small packages