Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben er inmiddels achter dat de 'mysterieuze' vraat in mijn moestuinbak ook gewoon van ordinaire naaktslakken afkomstig is. Tot nu toe heb ik twee biervallen gemaakt, plastic ringen met zaagtandjes om mijn zaailingen gezet, ik speur rond een uur of negen 's avonds in de tuin en plet de gevonden slakken dan met een zware betonklinker. Toch verdwijnen er elke nacht nog 1-3 zaailingen. Ze hebben eerst de bietjes gehad (waarvan er nog wel drie onder plastic flesjes over zijn ), toen begonnen ze aan de spinazie (nog vier zaailingen over, van de achttien) en nu zijn ze de jonge sla aan het elimineren.

Inmiddels heb ik een heel klein mini-koud-bakje gebouwd waar de slakken niet in kunnen, en daar een plukslabedje, een plukspinaziebedje en twee rijtjes bietjes in gezaaid. Ondertussen ben ik ook op zoek naar alternatieve oplossingen die weinig moeite kosten. Nu ben ik erg benieuwd naar die loopeenden. Ik ben dol op dieren en vaak genoeg thuis om er een of twee handtam te maken. De tuin is goed afgezet. Aan de andere kant ben ik bang dat het hier niet erg leuk voor ze is. De tuin in zijn geheel is iets van 40m2, maar een groot gedeelte is bestraat. De borders beslaan samen maar iets van 12m2. Natuurlijk kan ik het gezelliger maken met een ton met water enzo, maar ik wil ze niet houden als ik ze geen goed leven kan bieden. Daarnaast zie ik er tegenop om elke week de tegels schoon te schrobben van al die kak:).

Weet iemand hoeveel m2 scharrelruimte 1 loopeend minimaal nodig heeft? Wat is de minimale grootte van een binnenhok? En zijn ze veilig voor katten, qua grootte?

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

ik heb er ook aleens aan zitten denken,maar heb t (nog) niet gedaan. In een rijtjeshuis heb je nu eenmaal zeurkonten zitten,die de kippen al erg vinden. Laat staan een snetterend loopeendje

Geplaatst:

Bij mij in het rijtje achtertuinen heeft iemand een heel hok kippen genomen, inclusief kraaiende ha(a)n(en) (door de hoge schuttingen kan ik niet zien waar ze precies zitten). Dus dan moeten twee eendjes meer of minder niet uitmaken denk ik. Het is meer dat ik me afvraag of zo'n klein keurig stadstuintje met relatief veel harde ondergrond, wel zo leuk is voor de eendjes zelf.

Geplaatst:

NB. Ik denk erover volgend jaar de MM-bak eruit te gaan doen en een excentrieke bloemen-/groentetuin a la Alys Fowler te maken - alleen dan op 12m2 - dus dan mogen ze wel overal scharrelen waar ik zelf ook scharrel:).

Geplaatst:

Vingers over elkaar en dubbeldik voorbehoud, maarrrr...

De afgelopen drie nachten bij mij nauwelijks slakkenvraat! De gecombineerde maatregelen die ik heb genomen lijken te helpen. Mijn aanpak werkt denk ik alleen in een kleine (stads- of square-) moestuin waar een niet al te grote slakkenplaag heerst en waar je niet al teveel zaailingen tegelijk uitplant. Hier is wat ik doe:

- 's avonds als het net donker wordt (negen uur, half tien) patrouilleren en alle gevonden slakken doodmaken met zware steen;

- twee/drie biervallen, 1 aan elke zijde van bak of bed;

- 1 gewas onbeschermd laten dat sterk en snel genoeg is om de slakkenaanval te weerstaan (bij mij de radijsjes);

- de rest van de jonge tere plantjes beschermen door er een 8-10cm hoge ring van doorzichtig plastic omheen te zetten, gemaakt van een frisdrankfles. Aan de bovenrand fijne karteltjes maken door er kleine driehoekjes uit te knippen.

Ik heb geen illusies dat ze hier niet overheen komen als ze het echt willen, maar de combinatie van barriere plus verlokkingen van het bier en het andere gewas, maakt dat ze sla, rucola en snijbiet nu met rust laten.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Hier laten ze de sla, snijbieten en peulvruchten (incluus lathyrus-soorten) nu ook redelijk met rust.

De rucola, môsten ze in het begin niet, maar nu wel. Niet zo erg, want de eerste lichting daarvan is een mooi vol veld geworden Die paar hapjes missen we niet.

De courgettes daarentegen, en korenbloemen die zo mooi waren opgekomen... Nou ja, maar weer extra gezaaid. Echt slim zijn die slakken ook niet, als ze gewoon de groeipunt in tact laten, en wat blad overlaten, hebben ze straks ook nog genoeg te eten. Maar neehee, de hele plant moet eraan.

Ik heb er wat vallen bijgemaakt. En straks een grote fles met suiker/honing en gist opzetten. Om die als het een lekker gistend drapje is geworden te gaan uittesten. Is wat economischer dan al dat bier.

En ik moet meer paddenhuisjes gaan maken. Daar was ik een paar weken geleden al mee begonnen. Maar het is er een beetje bij in geschoten. En een egelhuisje wil ik ook nog gaan maken. Lekker met hypertufa spelen.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Slim, dat gist-suikerwater!

Voor zaailingen kan ik die plastic kragen ook echt aanraden (gewoon ring uit fles knippen en bovenaan zaagtandjes maken). Sinds ik die erom heb laten ze de plantjes met rust.

Geplaatst:

Een kweker vertelde dat hij weinig last heeft van slakken omdat bij hem bijna alles op tafels staat.

Nu ga ik dus in elk geval de snijsla enzo op een tafel kweken, in bakken. Ik ga tweezijdig plakband om de poten bevestigen, buiten bereik van regen.

Nu vroeg ik vroeg me af of iemand dat - met dat plakband bedoel ik - al eens geprobeerd heeft en of dat de slakken tegen houdt.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

hier klimmen de slakken gewoon tot bovenaan de schutting. ik denk niet dat een tafel een hongerige slak tegen zal houden.

Geplaatst:

Hier tot boven aan de dakgoot van het huis Boven de eerste verdieping.... wat ze er zoeken Misschien het spul in de dakgoot: vocht, mos(?) etc.

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:
ik denk niet dat een tafel een hongerige slak tegen zal houden.

Dat denk ik ook niet Loes, maar mijn vraag ging over dat "tweezijdig plakband om de poten"

Iemand al eens uitgeprobeerd?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dat plakband zit binnen de kortste keren vol stof/zand/enz . Denk ook niet dat slakken zich erdoor laten tegenhouden omdat ze over een slijmbaan glijden.

Geplaatst:
Slim, dat gist-suikerwater!

Voor zaailingen kan ik die plastic kragen ook echt aanraden (gewoon ring uit fles knippen en bovenaan zaagtandjes maken). Sinds ik die erom heb laten ze de plantjes met rust.

Met dat idee speel ik ook al steeds, maar we hebben zoveel staan. Ik heb wel de bodem uit een paar bloempotjes geknipt, en over de nieuw gezaaide snijbieten gezet. Misschien binnenkort maar weer eens s' avonds over de kanaalstraat schooien, om wat emmers te scoren.

Ik weet trouwens niet of die gezaagde tandjes werken. Kijk en huiver:

And not a single fuck was given that day.

Ik heb nu wel mijn onderschrift voor dit forum gevonden.

Ik vermoed dat de plastic rand om de plant heen ervoor zorgt dat de slakken de plant niet kunnen ruiken, of de herkomst van de geur niet goed kunnen lokaliseren.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Ooooh...dat zou ook kunnen! *afkloppen* het werkt nog steeds!

Btw je ondertitel is de coolste ondertitel ooit.

Geplaatst:
Dat plakband zit binnen de kortste keren vol stof/zand/enz .
Ja toetje, maar dat moet je natuurlijk niet onderaan bevestigen, maar boven aan de poten, net onder het blad, waar weinig zand of regen langskomt

Vanavond ga ik het uitproberen. U hoort nog van mij.

Geplaatst:

ook daar komt fijn zand/stof/rommel. dat zie je normaal niet omdat het niet blijft liggen.

paar weken geleden lag hier rood sahara zand. nu is het vooral stuifmeel. dat komt gewoon aanwaaien.

toetje

Geplaatst:

Ik dacht gister ook een slak te zien in 1 van mijn vakken bij de bonen. Ik voelen, bewoog niet, zat ook vast, toen had ik pas door dat het een paarse stamboon was die boven de grond kwam......... die bonen gingen bruin de grond in, zijn blijkbaar paars/zwart gekleurd en dat was net een slakkenhuis. Slakken zelf heb ik niet of nauwelijks last van in mijn Mm bakken, alleen in mijn raapstelen zitten enkele kleine gaatjes en een enkel bloemblaadje van de zonnebloemen is half of geheel afgevreten. Vraat valt ontzettend mee bij mij, gelukkig

Geplaatst:

Mijn nieuwste methode blijkt ongelofelijk te werken: beetje paneermeel op de grond strooien, daarop een beetje 'ecologische' slakkenkorrels en afdekken met een dakpan (schuin tegen tuinmuur of aan 1 kant rustend op een baksteen zodat de slakken eronder kunnen). Ik vind ze bij bosjes opgedroogd terug onder en naast mijn vallen. Het paneermeel vinden ze blijkbaar onweerstaanbaar lekker en als ze daarop afkomen, zitten ze gelijk met hun neus op de slakkenkorrels. Die onder die pannen nog eens langer goed blijven dan wanneer je ze los tussen de planten strooit. Twee vliegen in 1 klap

Geplaatst:

Zijn die eko slakkenkorrels niet schadelijk voor de moestuin? In mijn bakken heb ik nog steeds, ff afkloppen, nauwelijks last van slakken, maar mijn lage zonnebloemensoorten die lekker begonnen te groeien zijn vrijwel allemaal opgegeten, zijn een soort die 1,5m worden. De andere, die 2-3 m kunnen worden laten ze met rust, die schijnt niet lekker te zijn?

Zou het helpen om die lage soort een volgende keer tot flinke plant eerst te laten groeien en dan uitplanten eventueel dan ook slakkenkorrels erbij?

Geplaatst:

Dat klinkt goed. Ga ik bij mijn bonen proberen. Die komen nu net de grond uit. Best fijn als ik die dit jaar goed kan laten starten.

Geplaatst:
Mijn nieuwste methode blijkt ongelofelijk te werken: beetje paneermeel op de grond strooien, daarop een beetje 'ecologische' slakkenkorrels en afdekken met een dakpan (schuin tegen tuinmuur of aan 1 kant rustend op een baksteen zodat de slakken eronder kunnen). Ik vind ze bij bosjes opgedroogd terug onder en naast mijn vallen. Het paneermeel vinden ze blijkbaar onweerstaanbaar lekker en als ze daarop afkomen, zitten ze gelijk met hun neus op de slakkenkorrels. Die onder die pannen nog eens langer goed blijven dan wanneer je ze los tussen de planten strooit. Twee vliegen in 1 klap

die kenden we nog niet, ga het meteen proberen tussen de dahlia's

we hebben hier nog veel leipannen met een opstaand randje, lijkt me ideaal:

ShowImage71621431925127.jpg

edit: heb er 8 neergelegd, grinnnik, whoehahaha...

aangepast door Gast

Geplaatst:

De link die ze geven bij Velt, om zelf de aaltjes te kweken, is een interessante trouwens: http://www.telegraph.co.uk/gardening/gardeningequipment/8675592/The-war-on-slugs-starts-at-home.html

Daar moet ik eens meer over gaan lezen.

Lekker slakkenweer trouwens deze week, ik ben een beetje bang om naar de tuin te gaan. Ik wil niet weten wat we ditmaal gaan aantreffen.

Ze hebben inmiddels ook het huis van mijn vriend gekoloniseerd. Gisteravond stond ik er op een, met mijn zomersokjes. Als een rijpe kers...

Colonel Kurtz

Geplaatst:

Sinds twee weken ben ik nu ook op meerdere fronten vol in de aanval gegaan tegen deze glibberige vrindjes, en dat lijkt vooralsnog goed te werken. Zelfs met die regen nu valt de schade redelijk mee. Mijn wapens:

0: Rapen. Ik wou maar eens proberen of ik nog iets nuttigs/lekkers kan maken van chaggerijnslakken. In een uurtje had ik er een stuk of honderd geraapt en was mijn eetlust iets verminderd. En toen moest ik nog beginnen aan de naaktslakken/jes, in alle soorten, maten en kleuren. Rapen bleek een beetje lastig, vooral als het slakkenbeest twee keer groter bleek dan het kiemplantje dat het zo gretig aan het oppeuzelen was. Knippen was ook geen optie, dus probeerde ik maar...

1: Pittig paneermeel onder een dakje van dakpan. Iedere avond vind ik er een paar, maar in sommige bedden laten ze de paneermeel lekker links of rechts liggen. Maar dat geeft niet want linksom of rechtsom staan...

2: Biervallen, al dan niet overdekt (Bij regen ga je zelf ook niet buiten op het terras zitten, toch?). Toch zijn er nog altijd geheelonthouders. Die krijgen een...

3: Ammoniakdouche. Sommige plantjes zijn nog aantrekkelijker dan brood en bier, zoals duizendblad, citroentijm (niet de struiktijm, ook niet de bonte tijm, waarom alleen die, het is me een raadsel). wondklaver of hertshoornweegbree. De wondklaver leek er redelijk tegen te kunnen, de rest kwam amper aan groeien toe. Zelfs komkommerkruid had het moeilijk. Met wat verdunde ammoniak is dat probleem nu opgelost (wat een onnodig wrede woordspeling). Tot mijn verbazing geen enkele schade aan het blad en de planten zijn eindelijk zo sterk dat ze het na een week of twee wel zonder mijn hulp redden.

Dus wanhoop niet!

aangepast door Gast

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic