Ann123 Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Denk eigenlijk ook dat de slakken hier toch gewoon doorheen kruipen ? toink? Komt er geen plastic rondom of zo? Daar ging ik van uit. Anders kunnen ze gewoon effe door de poortjes. Quote
speets Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Niet te hard lachen Ann, volgens mij heeft het te maken met potentiaalverschillen. 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ann123 Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Daar ken ik niks van. Had dat te maken met de lading van objecten? Zoals men getest heeft op slakken over koper willen kruipen en of ze dan elektrische stroom/spanning/... (o jee, ik weet er niks van, mijn middelbare school is te lang geleden) over zich krijgen? Van koper lijken ze zich niks aan te trekken. Als ze met hun kopje over de ene draad zitten en hun lijf over een andere krijgen ze een ongezellig gevoel? Iets in die zin? Maar dan zijn de openingen toch heel erg groot? Ze kunnen toch zo passeren? Licht me even bij want dit gaat mijn petje duidelijk te boven. Quote
wimg Geplaatst: 27 mei 2018 Geplaatst: 27 mei 2018 Weet niet of het hier thuis hoort of bij "Doe het zelf". Vorig jaar probeersels cilinder met grof schuurpapier.; werkt niet.Bij Van der Wal slakkenrand gezien. Theorie: Slak kruipt niet naar beneden. Ik heb mijn twijfels over de schuine rand. Tuindavies levert "slakkenmuur". Aan het eind van de rand scherp gedeelte. Van links naar rechts:Yoghurtbeker 0,5 l. Rand komt van plastic bakje voor ijs ong. 14 X 14 cm. Voor jonge planten die niet uitstoelen, bv. zonnebloem.Yoghurtbeker 1 l. Rand is onderzetter voor bloempot 20 cm.Bloempot 17 cm. Rand: bodem van 10 l. emmer van mayonaise. Met dank aan de lokale cateraar. Voor sla enzo. Ik denk dat ik de rand van onderzetter verder omzet. Ergens op het net gelezen dat men aan de binnenkant van de rand vasaline smeert.Meld later de resultaten. Quote
sugarlevi Geplaatst: 2 juni 2018 Geplaatst: 2 juni 2018 Nomnomnom... hmm lekker sla.... Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
jootje Geplaatst: 2 juni 2018 Geplaatst: 2 juni 2018 OMG! Die slakken. Wat erg....ik ga niet meer klagen over mijn slakken! Quote
henkg Geplaatst: 2 juni 2018 Geplaatst: 2 juni 2018 Poeh. Daar zijn mijn -net opgekomen- opgegeten winterworteltjes niks bij. Dit is, refererend aan je onderschrift: Apocalypse Now. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Patrijs Geplaatst: 2 juni 2018 Geplaatst: 2 juni 2018 Gisteren bij gardeners world BBC gebruikten ze schapenwol pellets.Ook gebruikten ze eierschaal, (wat niet werkt), het is een experiment dus wordt vervolgt. Het meeste effect heb ik tot nu toe met mijn tuin en omgeving opruimen en kaal houden.Rijtjes en daartussen kale geschoffelde grond, greppels rond de tuin begroeiing kort houden, dit was bij mij een goede vochtige schuilplaats.Gras rondom de tuin vaak maaien, enz.Zodat er geen schuilplaatsen zijn in droge tijden. Quote De moestuin van Patrijs
Heleen1963 Geplaatst: 5 juni 2018 Geplaatst: 5 juni 2018 Wellicht is dit al eerder aan de orde gekomen , maar ik ga geen 99 bladzijden doorspitten om te zoeken :Is fijn snoeisel van de buxus rond de (i.c) hosta strooien een optie ? Ik kan het nergens vinden , maar ik meen me te herinneren dat slakken niet van buxus houden , maar ik weet het niet zeker . Ik ga het in elk geval proberen, en zal laten horen of het al dan niet resultaat geeft , maar als iemand het antwoord weet wil ik het graag weten slakken korrels is bij mij geen optie ! Quote
Flipse Geplaatst: 6 juni 2018 Geplaatst: 6 juni 2018 Beste mensen,STOP met middeltjes zoals koffie, koper, bier etc. etc.Jaren bezig geweest met bestrijden van slakken in m'n tuin.Het enige wat helpt zijn de korrels van Bayer of die telers gebruiken.Wat de telers gebruiken is echter particulier niet te krijgen, dus zal je een teler die je wellicht kent lief aan moeten kijkenSucces!Flipse Quote
ADOPEG Geplaatst: 6 juni 2018 Geplaatst: 6 juni 2018 Helpt het ook als je doel niet per se een maximale oogst is, maar eveneens het welzijn van de omliggende natuur zo hoog mogelijk te houden? Veel moestuiniers hier opereren namelijk op dat snijvlak, en dan is de simpelste oplossing niet altijd de beste. Quote ~ Vita rosa est ~
Patrijs Geplaatst: 6 juni 2018 Geplaatst: 6 juni 2018 Waarom zou het voor een particulier niet te krijgen zijn….. Quote De moestuin van Patrijs
Itoero Geplaatst: 6 juni 2018 Geplaatst: 6 juni 2018 @Flipse, heb je het ooit zelf al eens opgezocht? (in tuincentrum of via google) Er zijn veel bedrijven die slakkenkorrels maken en dat aan particulieren verkopen. Bayer is gewoon een van die bedrijven.. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Ktrijn Geplaatst: 6 juni 2018 Geplaatst: 6 juni 2018 Je kan ze ook gewoon opeten: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180606_03548142 Ik ga het toch niet proberen... Quote
HuubvG Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Het is rustig in dit topic. Waar zijn de slakken gebleven? Hier kom ik er nog weleens een tegen en die ga ik dan naar de loopeenden in de dierenweide van de kibo brengen. Eén van hen heeft dan een lekker hapje. Eerder gingen ze de hele moestuin rond om alle slakken te verorberen. Nu willen ze niet meer mee de moestuin in want er is niks voor ze bij. Andere manieren om slakken te verwijderen hebben schijnbaar ook goed gewerkt... Of was het die warme droge zomer? Slakkeneieren zijn verdroogd, zelfs uit de composthopen komen geen slakken meer. Benieuwd hoe het bij anderen afgelopen is (of niet) met de slakken dit seizoen. Vertel! Quote
Tanja65 Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Ik schepte vorige week een stuk moestuinbak uit. Klonten slakkeneieren zo groot als pingpongballen. Ik wil niet weten wat er in de rest zit Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Ktrijn Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Ik was me aan het afvragen of het zou helpen als ik in maart 2 kippen ga lenen bij mijn broer om hier een dagje te komen scharrelen naar slakken en hun eitjes. Of is dat niet zo’n goed idee en gaan ze alleen maar alles kapot maken? We hebben zelf geen kippen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Kippen zijn beslist niet netjes en voorzichtig met je tuin als ze dingen zoeken. Ze krabben alles overhoop. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Goldfish Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Okay... mijn ontkenningsfase heeft vier jaar geduurd. Nu had ik makkelijk praten met 99% fruit en 1% groente, maar ik begin nu teveel schade te krijgen aan mijn aardbeien, werd mijn enige geliefde pepino dodelijk gemolesteerd en bevestigen mijn paw-paws hun status als "zeer in trek bij slijmjurken". Dus.. tijd voor preventief ruimen in het voorjaar. Quote
pippi Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 Ik vond het dit jaar alles meevallen met slakken, heb er ook vrijwel niks tegen gedaan behalve een aantal richting compostbak gooien en ik heb er misschien alles bij elkaar 20 vermoord die zich ophielden op plaatsen die ik echt niet vind kunnen, zoals in de kersenboom. En als ik vrijages zie maak ik daar op een bijzonder akelige manier een einde aan, want van het een komt het ander. Ik zeef al mijn compost van dit jaar en ik zie dan ook zo goed als elk slakkeneitje, en dat zijn er echt bizar weinig. Heel af en toe een kluitje eitjes, en dat is het dan. Ik denk dat de droge zomer in combinatie met mijn alsmaar uitbreidende paddenpopulatie de belangrijkste redenen zijn. Ook mulch ik minder met blad, helemaal niet meer met stro en mondjesmaat met chop&drop van kleine onkruidzaailingen. Mulchen met alleen compost zoals Dowding doet werkt prima op beplante bedden. Quote
Erny Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Hier is de droogte de reden van de historisch lage slakkenpopulatie. Een geweldig jaar dus. Quote
ADOPEG Geplaatst: 12 oktober 2018 Geplaatst: 12 oktober 2018 Hier idem. Het was hier sowieso een fantastisch jaar. Natuurlijk zijn er soorten die het even wat minder doen, maar over het algemeen was het geweldig. In het voorjaar was het nog nat, dus goed om te kiemen, vervolgens zijn de gewassen aangeslagen en waren in staat zichzelf van water te voorzien. De toplaag droogt uit, dus onkruiden maken geen kans. Behalve dat postelein-achtige spul, waarvan ik niet zeker weet of het postelein is. De hele zomer hoefde ik amper wat te doen. Maar om het even bij slakken te houden, ze zijn er nog wel hoor. Last heb ik er echter niet van. Het nadeel is dat je er te gemakzuchtig van wordt. Wel jammer voor de loopeenden. Quote ~ Vita rosa est ~
Vik Geplaatst: 21 februari 2020 Geplaatst: 21 februari 2020 Heeft er iemand ervaring met DCM-Slakkenwal? (https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/shop/sub,2/pid,3012) Ben aan het twijfelen of dit effectief zou helpen maar kan er niet veel ervaringen over terugvinden. Quote
EdelSpint Geplaatst: 15 maart 2022 Geplaatst: 15 maart 2022 Op 11-11-2017 om 00:32, pippi zei: Volgend seizoen ga ik de Dowding-manier uitproberen, dus niet meer mulchen met stro en blad, en geen chop&drop meer van onkruid (behalve rond de fruitbomen en struiken), maar alleen nog maar mulchen met een dikke laag compost @pippi heeft dit gewerkt voor jou? Ik wordt gek van de naaktslakken. De huisjesslakken zijn er niets bij. Alles wat ik zaaide werd al opgegeten voor het opkwam. Hele sjalotten verdwenen. Tevergeefs eerst in potten proberen groot te groeien, maar ook bij uitplanten verdwenen hele planten. Ik geloof niet in al die barrières en borders voor naaktslakken. Volgens mij komen de naaktslakken direct uit de grond, dus een randje om de bakken heen heeft niet zoveel zin. Ik las eens ooit iets over VROEG kalk strooien, of was het iets anders. Ik weet het niet meer en kan het ook niet meer terug vinden. Iemand ervaring mee? Quote
RedTomato Geplaatst: 16 maart 2022 Geplaatst: 16 maart 2022 In mijn moestuinbijbel (het enige boek wat ik heb 😇) werd aangeraden om in februari (maar nu zal ook nog wel gaan) slakkenkorrels te strooien. Omdat je dan de jonge slakjes aanpakt voordat ze eitjes gaan leggen. Ik vond dat zelf wel een slimme tip. Niet omdat ik in vergaande jaren veel last had van slakken (in de moestuin). Maar mijn gewone tuin stikt er wel van. En ik ben het probleem ook liever voor dan dat ik zonder opbrengst zit. Daarnaast zag ik op een avondwandeling in mijn tuin een paar weken terug, diverse kleine glibberende zwarte viezen naakslakjes in zowel mijn tuin (best veel) en moestuin (klein beetje) Dus ik heb preventief gelijk mijn (moes)tuin bestrooit met korrels. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.