Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn slakken hadden eerst aan mijn pepers geknabbeld eer ze aan de korrels begonnen. 2 planten weg en rest met gaten in de bladeren… alleen de pepers overigens. Alle overige planten die buiten staan, aubergines, tomaat, pepermunt, sereh, dahlia, enz enz, hebben ze links laten liggen. Stomme glibberdingen.
Heb tussen al mijn nieuw gezaaide planten die buiten staan, ook maar gestrooid.

Geplaatst:

nou, ze zijn wakker hoor...flink geraapt onder de looplanken

de helft van de aster lady in black is opgegeten, dus korrels gestrooid in de plant

er buiten heeft geen zin, die zijn voor de vogels

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb gisteren zo veel kleine naaktslakken uit mijn andijvie gehaald… echt heel smerig…. Naaktslakken zijn slijmeriger dan huisjesslakken. Iemand ooit opgevallen? Moet je maar eens testen. Krijg je een stuk lastiger weggewassen dan huisjesslakkenslijm

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Met de regen van de afgelopen dagen zie je overal weer slakken. Gelukkig strooi ik al een tijdje slakken korrels, waardoor ik overal lege slakkenhuisjes tegenkom. 😃

Het gaat alleen best rap met de korrels, dus om elke keer een klein verpakking duur te kopen. Dus opzoek naar een grootverpakking welke betaalbaar is.
Moet op basis van ijzer(III)fosfaat zijn.

https://ecostyle.nl/product/escar-go?size=2%2C5-kg%2F1000+m2 deze van eco-style 2,5kilo voor 30,99.  Niet bepaald goedkoop. Ook niet echt een grootverpakking..

Welkoop heeft een aanbieding op 1kilo verpakkingen voor 10,88 op moment: https://www.welkoop.nl/ecostyle-slakkenkorrels-escar-go-tegen-slakken-doos-1kg_1092325

Deze is 20kilo maar niet voor consumenten. Wel erg benieuwd naar de prijs.

https://royalbrinkman.nl/gewasbescherming-desinfectie/biologische-gewasbescherming/producten-op-de-skal-inputlijst/iroxx-slakkenkorrels-20-kg-180406415 

Ben ook benieuwd naar hoe lang die korrels houdbaar zijn. Want 20kilo maak ik niet in 2jaar op b.v.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Slakken weren zoals wij dit doen:

- schaaltje met goedkoop bier vullen (beste lokmiddel), of (waar mogelijk),

- 2 koperdraden (elektriciteitsdraad / VD, gestript) om de moestuinbak spannen (bovenaan een houten rand/ border) met een onderlinge afstand van 3mm. Hierop een 9V batterij aansluiten, + op de ene draad, - op de andere. Na 3 maanden de batterij vervangen. Werkt 100% (rondom onkruid ed. laag houden).

Noem het maar een weideklok voor slakken.

Succes!

(Slakkenkorrels werken, maar voor hun einde hebben ze toch nog een laatste avondmaal).

Geplaatst:

Zou je kunnen doen. Vocht/ regen is een goede geleider, ook over de koperdraden. Deze minimale sluiting zorgt er dan voor dat de batterij eerder is uitgeput. Mijn ervaring heeft de batterij ongeveer een levensduur van 3 maanden. Af en toe doormeten is ook een optie.

Geplaatst:
On 6/24/2022 at 1:34 PM, fre3ke said:

Hoe bescherm je die tegen regen? Gewoon in een plastic zakje?

Als je een paar pagina's terugbladert zie je een paar filmpjes waar de batterij in een tupperwarebakje zit

• Like 1
Geplaatst:
Op 24-6-2022 om 13:34, fre3ke zei:

Hoe bescherm je die tegen regen? Gewoon in een plastic zakje?

Oh nee toch!

Volgens mij kan je veel beter gebruik maken van aaltjes. Kan ze helaas alleen nergens meer vinden.. Hier zag ik ze laatst wel, maar ze lijken al tijden uitverkocht.

Geplaatst: (aangepast)

Koop ze niet! Aaltjes werken niet tegen slakken. Ze werken maar voor één specifieke slakkensoort en dat is niet de naaktslak die de moestuin leegvreet.

Het is feitelijk misbruik maken van een probleem, die verkoop van aaltjes tegen slakken.

Wees maar blij dat ze uitverkocht waren @Karel Groen. Nu kan je je geld aan betere dingen besteden. Koperdraad en wat batterijen bijvoorbeeld 😉

En welkom op het forum, je kunt je misschien even voorstellen met je tuin in het voorsteltopic. Ik ben heel benieuwd.

aangepast door fre3ke
  • Thanks 1
Geplaatst:

Vandaag mijn andijviebosje gerooid. ( per ongeluk, heel dicht gezaaid ).  Struik voor struik eruit en nagekeken.

Ik heb er minstens 50 slakken uit gehaald ! Gatver, etc… Ik hoop dat deze opruiming een beetje helpt, want iedere keer als ik op de tuin kom is er weer iets tot de grond toe weg gevreten. 

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

18 stuks, ze zaten met z'n allen onder één oreganoplant. De enige reden die ik kan verzinnen is dat ze ambitie hebben om op een bord te belanden, en alvast begonnen zijn met het marineren.

20220724_203839.thumb.jpg.353b34fc878d9f3e478d6caaebefd1e7.jpg

• Like 4
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Nu, net na de regen, slakkenkorrels strooien langs de boorden van de percelen, onder de hagen en op de rand van het gazon.

Vannacht komen de slakken allemaal vreten.

Och ja. Het heeft hier eerst een paar uur stillekes geregend en dan kwam de volle laag.

Gazon 5 cm onder water en al mijn putten weer vol.

Al het water wat op de tuin gevallen is is er ook gebleven, niets is naar de straat gevloeid, alleen van de oprit.

• Like 1

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

In de kas vond ik een knoeperd van een slak. Hahaaa dacht ik. Hebbes. Toen zag ik een vlinder. Vlinder slak. Slak vlinder. In de strijd liet ik vervolgens de slak vallen in de peperjungle. Niet meer te vinden..: heb er maar flink wat korrels bij gestrooid. De vlinder had ik wel. Die was ook niet zo moeilijk want was dood.

Een paar dikke naaktslakken gevonden die allemaal een enkeltje sloot hebben gehad. Korrels gestrooid. Benieuwd naar wat het oplevert.

Geplaatst: (aangepast)

Dankzij die 3 (dríe!) millimeter regen die wij gehad hebben, kwam mijn zwarte prins weer tevoorschijn 😃

Vorige keer heb ik hem naar een weitje in de buurt verhuisd omdat ik dacht dat hij het daar beter zou hebben. Maar nu hij terug is, mag hij blijven. Helpen met slakken vangen.

@Mellie Als ik zo'n fijn slootje achter mijn tuin zou hebben, zou ik er een loopplankje in hangen zodat de kikkers 's nachts hun buik vol kunnen komen eten...

aangepast door speets
  • Like 4

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...