Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onervaren nieuweling!


ONZEtuin

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben Chantal 33 jaar, getrouwd en moeder van 2 kinderen. Al tijden klagen wij over dat wij groente en fruit niet lekker vinden en ook nog eens erg duur. Van de week was ik bij een vriendin die vertelde over een nieuw project van vrienden van hun. Een volkstuin onder glas. Dus een volkstuinen complex in de kas. Het kassengebied ligt op 10 minuten fietsen van ons huis, dus mijn interesse was gewekt! Een volkstuin had ik wel eens over nagedacht maar het Nederlandse weer hield me tegen.

Een tuintje in een kas, met toilet, koffiehoekje, winkeltje voor zaden en planten en winkeltje van medetuinders dat leek mij wel wat!

Gisteren zijn wij wezen kijken. We kregen een rondleiding en uitleg. Het werd met veel enthousiasme verteld, er waren al aardig wat tuintjes opgestart (begin maart is het gestart) dus er waren veel mensen in hun tuintje bezig. Ik had verwacht mijn man te moeten overhalen, maar hij was meteen verkocht! Gisteravond met mijn schoonouders koffie gedronken en met hun besproken. Zij willen ook meedoen! Dus we delen de kosten en de zorg, toch wel heel fijn.

 

Het zijn tuinen van 42 vierkante meter. Je kunt kiezen uit 3 pakketen. Een toppakket waarbij je eigenlijk alle zorg aan de tuinders overlaat van planten tot sproeien en onkruid wieden, je haalt alleen 1 keer per week je oogst op. Een relax pakket waarbij je zelf voor het planten zorgt maar er wordt gesproeid en onkruid wieden door de tuinders. En een doe het zelf pakket waarbij je alles zelf doet.

Aangezien wij geen ervaring hebben kiezen wij in eerste instantie voor het toppakket. We hopen na een paar maanden genoeg te hebben geleerd om zelf aan de slag te kunnen (laten we eerlijk wezen, toppakket is makkelijk, maar wel duur!)

Mijn oma heeft jarenlange tuin ervaring dus ik zal haar zeker vaak om hulp vragen (ik zal haar niet laten werken hoor! ) en haar af en toe eens meenemen om de boel te bekijken, dat vind ze ook nog eens hartstikke leuk omdat ze haar tuin al jaren niet meer heeft en het best een beetje mist!

 

Wij hebben al een optie op een tuin en dinsdag gaan we samen met mijn schoonouders alles regelen. Het is dan de bedoeling dat wij samen een tuinplan maken met de tuinders. Wat willen we erin? Hoeveel?

 

Ik vind het best spannend allemaal.

 

Er komen bij mij steeds meer vragen op, die ik natuurlijk ook aan hun ga stellen, maar wie weet vinden jullie het ook leuk om mij te adviseren?

 

- wat is beter, zaden of meteen plantjes erin? Plantjes zijn natuurlijk duurder, maar ik neem aan dat je eerder kan oogsten omdat het sneller groeit?

- waar koop je goede zaden of plantjes? In de kas is ook een winkeltje met zaden en plantjes, maar ik heb geen idee of ze duur zijn of niet.

 

Hebben julie tips en advies voor mij? Wat moet ik echt weten of vragen voor wij dinsdag onze handtekening zetten?

 

Hierbij vast wat foto's van het de tuin die wij in optie hebben, het planten winkeltje enz. Ze zijn met mijn telefoon gemaakt dus excuus voor de slechte kwaliteit!

 

Alvast bedankt.

 

Groetjes,

Chantal

kas1174061334914784.png

 

kas267981334914841.png

 

kas894761334914873.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Wat een geinig idee, al moet ik er niet aan denken dat iemand in mijn tuin werkt

 

Bij de welkoop, of op de markt kan je zaden en plantjes kopen. Zaden kan je ook bestellen in de vele webshops die het internet rijk is. Dat is wel gevaarlijk, want je komt dat de leukste soorten tegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook wel een geinig idee! Alleen... (sorry hoor ) leer je niet véél meer als je het zelf doet??? Het voordeel aan zo'n complex is natuurlijk dat je altijd nog informatie kan vragen! Wel begrijpelijk hoor, dat je voor het toppakket kiest, maar als je alleen je oogst op gaat halen, leer je denk ik veel minder!

 

Maar, ieder zijn ding , in ieder geval van harte welkom!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eva:

Ja natuurlijk heb je helemaal gelijk daarin. Alleen wij weten echt helemaal niks van tuinieren. Dus om ervoor te zorgen dat de tuin goed beplant wordt doen we dit. Er is geen minimum aantal maanden dat je het toppakket moet houden dus wij hopen het maar 1 maand te hoeven doen. Wij mogen aanwezig zijn bij het beplanten en zullen tussendoor veel gaan om zo van de tuinders en de buren te kunnen leren. Dus het is niet 1 keer in de week met een kistje de oogst ophalen. Het plan is vaker te gaan en overal met de neus bovenop te zitten. Tja, denk toch ook een beetje faalangst. Op deze manier maak je met de tuin in ieder geval een goede start. Maar we moeten gewoon nog veel leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom. Toevallig gisteravond op foodlog het e.a. gelezen over dit soort initiatieven. Ik vind het initiatief goed, zowel het top-pakket als gewoon zelf een stukje grond bewerken, maar heb wel mijn twijfels hoe het in de praktijk zal uitwerken.

 

Foodlog: http://www.foodlog.nl/artikel/volkstuin-van-glas/

Website van het initiatief in almere: http://www.onzevolkstuinen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

Ik vind het idee van jullie (aanstaande)moestuin vrij uniek.

Ik heb in elkgeval nog nooit zoiets gezien.

wel slim van de exploitant om pakketten aan te bieden.

Niet iedereen heeft altijd tijd voor een tuin, maar wil wel verse en lekkere groenten/fruit van eigen tuin.

waar ligt deze tuin als ik vragen mag?

Als je regelamtig gaat kijken bij je tuin en veel vraagt kom je vanzelf ook veel te weten en groeit je zelfvertrouwen.

Dan kun je het vast over een tijdje zelf! (alhoewel ik betwijfel of dat nu niet al zo is. )

Ik zou zeggen; lees veel op dit forum, stel vragen als die in je opkomen en geniet!

succes!

 

Groetjes Gemma

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

 

Wat geinig!! Het leren gaat vrij snel hoor, maar als een ander het doet heb je straks nog steeds geen benul hoeveel water e.d. en dat is toch een van de belangrijkste dingen want te weinig is niet goed, te koud is niet goed, te veel is niet goed.

En fouten maken gaan jullie heus wel doen, dat zijn ook vaak de beste leer momenten

 

 

- wat is beter, zaden of meteen plantjes erin? Plantjes zijn natuurlijk duurder, maar ik neem aan dat je eerder kan oogsten omdat het sneller groeit?

- waar koop je goede zaden of plantjes? In de kas is ook een winkeltje met zaden en plantjes, maar ik heb geen idee of ze duur zijn of niet.

 

Hebben julie tips en advies voor mij? Wat moet ik echt weten of vragen voor wij dinsdag onze handtekening zetten?

 

Je kan ook beide doen, zaden en plantjes.

Als je naar de wat kleinere tuincentra gaat kan je sla, kool en kruidenplantjes kopen tussen de 1o en 15 cent per stuk. Intratuin is stukken duurder.

Ook paprika, komkommer en tomaat kan je kopen maar dat zijn niet altijd betere planten dan als je ze zelf zaait. Tomaat, courgette, komkommer, pompoen, augurk is nu allemaal nog prima te zaaien. Voor paprika en peper is het misschien iets aan de late kant omdat dit niet zulke snelle groeiers zijn.

 

Je hebt 2 kinderen, misschien kan je hen ook iets laten kiezen of een klein stukje geven waar ze zelf kunnen kiezen wat er mag groeien?

 

Zaden bij een groot tuincentrum zijn meestal iets duurder. In zo'n zakje zit ook vrij veel. Bedenk wat je precies wilt. Wat voor groenten vinden jullie erg lekker. boontjes zijn leuk om te telen en er bestaan heel veel soorten in.

Misschien groenten die je niet in de supermarkt kan krijgen?

Welke kruiden gebruik je graag in de keuken. Het is natuurlijk een leuk stukje maar ook weer niet zo groot dat je de boel moet gaan volzetten met dingen die je gaat eten.

 

Je hebt ook eetbare bloemen die ook nog erg nuttig zijn. Afrikaantjes en Goudsbloemen (calendula) Das ook fleurig tussen de groenten.

Komkommerkruid geeft ook erg leuke en eetbare bloempjes net zoals Oost Indische Kers.

 

Sla is erg leuk en niet moeilijk en dan heb je kropsla, ook weer veel soorten en kleurvarianten en pluksla. Als je daar steeds de buitenste blaadjes van oogst dan goeit 'ie gewoon lekker door!

 

Je zou eens kunnen kijken op www.hobbyzaden.nl

Dat is de webwinkel van Lisa, die schrijft hier ook, en verkoopt erg leuke zaden maar je kan ook kleine hoeveelheden bestellen. Prijs is leuk, verzenden is niet duur en je hebt ze erg snel binnen.

Veel mensen hier hebben het over zaadhandel van der wal, daar heb ik nog geen ervaring mee. Vreekens heeft een leuk assortiment maar veel mensen moeten weken wachten dat het eindelijk binnenkomt.

 

Wat je echt moet vragen dinsdag? Mijn moestuintje is gewoon de voortuin.

Maar misschien een idee om te vragen hoe ze handelen als er ziekten uitbreken. Aardappelziekte bij tomaten is zeer vervelend. Wat hun beleid is met plagen dus.

 

Mag er gif gebruikt worden? Ikzelf zou niet happy zijn als de buren van alles spuiten namelijk.

Als je het luxe pakket zou nemen, wat ik niet echt zou aanraden, en de boel gaat fout, wie is aansprakelijk?

 

Hoeveel maanden opzeg termijn, stel dat je het niets vindt? Of je wilt er een stukje bij? Als je eenmaal bezig bent en hier besmet raakt met het moestuinvirus heb je al snel te weinig plaats.

 

Mogen hun ook stoppen met het plan en dat jij zonder tuin zit?

 

Het is in een kas, wat is de maximale temperatuur en wordt er verwamd als het buiten vriest?

 

Wat voor eisen stellen ze aan de beplanting, mag je alles planten?

 

Weet niks verder te verzinnen dan dit eigenlijk

 

Je schrijft dat er wel een prijskaartje hangt aan de 3 pakketten die je kan kiezen. Wat kost het precies? Want als je een kapitaal moet betalen voor dat pakket zou ik er echt over nadenken om het gewoon zelf te doen. Je kan hier met je vragen terecht en vaak heb je binnen 10 minuten al aardig wat antwoorden en kan je weer vooruit

 

Maar maak eens een lijstje met wat jullie graag eten, daar kan je dan een mooie start mee maken wat je wilt gaan verbouwen. Sommige dingen zijn wat moeilijker/veeleisender zoals bloemkool. En sommige dingen zijn echt simpel zoals bietjes, sla en andijvie.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

Ik vind het idee van jullie (aanstaande)moestuin vrij uniek.

Ik heb in elkgeval nog nooit zoiets gezien.

wel slim van de exploitant om pakketten aan te bieden.

Niet iedereen heeft altijd tijd voor een tuin, maar wil wel verse en lekkere groenten/fruit van eigen tuin.

waar ligt deze tuin als ik vragen mag?

Als je regelamtig gaat kijken bij je tuin en veel vraagt kom je vanzelf ook veel te weten en groeit je zelfvertrouwen.

Dan kun je het vast over een tijdje zelf! (alhoewel ik betwijfel of dat nu niet al zo is. )

Ik zou zeggen; lees veel op dit forum, stel vragen als die in je opkomen en geniet!

succes!

 

Groetjes Gemma

 

Deze tuin ligt in Almere Buiten in ons "kassen gebied"

Wij hebben dinsdag de afspraak om alles vast te leggen en beginnen steeds meer te denken dat we het misschien wel zelf moeten gaan proberen. Vind het doodeng, je wil alles graag goed doen. Dus ben nu veel aan het lezen, heb boeken aangeschaft en ben nu in de vensterbank aan wat zaadjes aan het opkweken.

Ik hoop er het beste van!

 

Groetjes,

Chantal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk ook dat het het leukst is als jullie het allemaal zelf gaan doen. Zo te horen heb je voor water geven en onkruid wieden ook genoeg menskracht in de familie.

Als je alles láát doen heb je nog het gevoel van moestuinderen niet. En niet zo bang zijn om fouten te maken... Je kan altijd weer opnieuw zaaien toch?

Het is namelijk een geweldig gevoel om een zaadje in de grond te stoppen en daar binnen een aantal weken oogst van af te halen! Of die waanzinnige courgetteplanten te zien produceren!

En zoals Rantje al vertelde kan er nog genoeg uitgezaaid worden.

En gezien je overdekt zit heb je ook geen last van vorstperikelen dus kan je nu gewoon lekker alles zaaien. Goed lezen wat er achterop de zakjes staat en dan lekker aan de slag. Dus: Zelf Doen! ... Zou ik zeggen.

 

Ondertussen wel wat jaloers op het overdekte... zou ik wel heel makkelijk lekker veel tomaten- en peperplanten kwijt kunnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

 

Wat geinig!! Het leren gaat vrij snel hoor, maar als een ander het doet heb je straks nog steeds geen benul hoeveel water e.d. en dat is toch een van de belangrijkste dingen want te weinig is niet goed, te koud is niet goed, te veel is niet goed.

En fouten maken gaan jullie heus wel doen, dat zijn ook vaak de beste leer momenten

 

 

- wat is beter, zaden of meteen plantjes erin? Plantjes zijn natuurlijk duurder, maar ik neem aan dat je eerder kan oogsten omdat het sneller groeit?

- waar koop je goede zaden of plantjes? In de kas is ook een winkeltje met zaden en plantjes, maar ik heb geen idee of ze duur zijn of niet.

 

Hebben julie tips en advies voor mij? Wat moet ik echt weten of vragen voor wij dinsdag onze handtekening zetten?

 

Je kan ook beide doen, zaden en plantjes.

Als je naar de wat kleinere tuincentra gaat kan je sla, kool en kruidenplantjes kopen tussen de 1o en 15 cent per stuk. Intratuin is stukken duurder.

Ook paprika, komkommer en tomaat kan je kopen maar dat zijn niet altijd betere planten dan als je ze zelf zaait. Tomaat, courgette, komkommer, pompoen, augurk is nu allemaal nog prima te zaaien. Voor paprika en peper is het misschien iets aan de late kant omdat dit niet zulke snelle groeiers zijn.

 

Je hebt 2 kinderen, misschien kan je hen ook iets laten kiezen of een klein stukje geven waar ze zelf kunnen kiezen wat er mag groeien?

 

Zaden bij een groot tuincentrum zijn meestal iets duurder. In zo'n zakje zit ook vrij veel. Bedenk wat je precies wilt. Wat voor groenten vinden jullie erg lekker. boontjes zijn leuk om te telen en er bestaan heel veel soorten in.

Misschien groenten die je niet in de supermarkt kan krijgen?

Welke kruiden gebruik je graag in de keuken. Het is natuurlijk een leuk stukje maar ook weer niet zo groot dat je de boel moet gaan volzetten met dingen die je gaat eten.

 

Je hebt ook eetbare bloemen die ook nog erg nuttig zijn. Afrikaantjes en Goudsbloemen (calendula) Das ook fleurig tussen de groenten.

Komkommerkruid geeft ook erg leuke en eetbare bloempjes net zoals Oost Indische Kers.

 

Sla is erg leuk en niet moeilijk en dan heb je kropsla, ook weer veel soorten en kleurvarianten en pluksla. Als je daar steeds de buitenste blaadjes van oogst dan goeit 'ie gewoon lekker door!

 

Je zou eens kunnen kijken op http://www.hobbyzaden.nl

Dat is de webwinkel van Lisa, die schrijft hier ook, en verkoopt erg leuke zaden maar je kan ook kleine hoeveelheden bestellen. Prijs is leuk, verzenden is niet duur en je hebt ze erg snel binnen.

Veel mensen hier hebben het over zaadhandel van der wal, daar heb ik nog geen ervaring mee. Vreekens heeft een leuk assortiment maar veel mensen moeten weken wachten dat het eindelijk binnenkomt.

 

Wat je echt moet vragen dinsdag? Mijn moestuintje is gewoon de voortuin.

Maar misschien een idee om te vragen hoe ze handelen als er ziekten uitbreken. Aardappelziekte bij tomaten is zeer vervelend. Wat hun beleid is met plagen dus.

 

Mag er gif gebruikt worden? Ikzelf zou niet happy zijn als de buren van alles spuiten namelijk.

Als je het luxe pakket zou nemen, wat ik niet echt zou aanraden, en de boel gaat fout, wie is aansprakelijk?

 

Hoeveel maanden opzeg termijn, stel dat je het niets vindt? Of je wilt er een stukje bij? Als je eenmaal bezig bent en hier besmet raakt met het moestuinvirus heb je al snel te weinig plaats.

 

Mogen hun ook stoppen met het plan en dat jij zonder tuin zit?

 

Het is in een kas, wat is de maximale temperatuur en wordt er verwamd als het buiten vriest?

 

Wat voor eisen stellen ze aan de beplanting, mag je alles planten?

 

Weet niks verder te verzinnen dan dit eigenlijk

 

Je schrijft dat er wel een prijskaartje hangt aan de 3 pakketten die je kan kiezen. Wat kost het precies? Want als je een kapitaal moet betalen voor dat pakket zou ik er echt over nadenken om het gewoon zelf te doen. Je kan hier met je vragen terecht en vaak heb je binnen 10 minuten al aardig wat antwoorden en kan je weer vooruit

 

Maar maak eens een lijstje met wat jullie graag eten, daar kan je dan een mooie start mee maken wat je wilt gaan verbouwen. Sommige dingen zijn wat moeilijker/veeleisender zoals bloemkool. En sommige dingen zijn echt simpel zoals bietjes, sla en andijvie.

 

Succes!

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, fijn daar heb ik zeker wat aan. Langzaam aan begint bij ons het idee te komen dat we het best zelf kunnen. Je hebt daar natuurlijk ook buurtjes, de tuinderd die je om hulp kan vragen en op dit moment lees ik me suf. Hier op het forum, en in moestuin boeken. Ben ook filmpjes aan het bekijken op youtube.

Dus we stappen denk ik af van het idee van het toppakket. Fouten maken mag, toch? We gaan een plattegrond maken van wat we willen neerzetten. We gaan denk ik beginnen met tomaten, sla, andijvie, snijbonen, bietjes enz. We zullen vast wel op- of aanmerkingen krijgen van de buren of de tuinders, daar kunnen we meteen van leren dan!

Ik ga de suggestie die je gaf om bij de tuin na te vragen wat betreft ziektes, gif, opzeggen van hun kant e.d even allemaal opschrijven anders vergeet ik het weer. Gif mag volgens mij niet gebruikt worden.

 

Nu zijn we bezig met zaadjes op te kweken in de vensterbank. Mijn oma had veel zaden voor me (allemaal nieuw) en ik vind het wel leuk om te kijken of het me lukt de zaadjes op te kweken tot plantjes die we kunnen gaan planten!

 

Bedankt voor jullie reacties ik heb er veel aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fouten maken mag idd, ben zelf ook nieuw en onervaren begonnen vanuit de vensterbank een beetje in de achtertuin en in potten en bakken, het belangrijkste is voor mij de plezier die ik eraan beleef. Ik had veel vragen en iedereen hier is erg leuk en snel met het beantwoorden. Zo was ik te ongeduldig met mijn radijs en heb zitten wroeten in mijn tuintje dom dom dom want zie nu 3 weken later komen er toch her en der plantjes op. " ik moest me idd meer zorgen maken over het wroeten " zoals er hier werd gezegd.

 

Het is erg verslavend en idd je hebt al snel te weinig ruimte. Alles zelf doen is echt het leukste, maar waarom binnen? Zo krijg je weinig mee van het weer en dat hoort tenslotte toch ook bij tuinieren, heerlijk in het zonnetje of tot de enkels in de blubber???

 

In iedergeval erg veel succes maar vooral veel plezier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fouten maken mag idd, ben zelf ook nieuw en onervaren begonnen vanuit de vensterbank een beetje in de achtertuin en in potten en bakken, het belangrijkste is voor mij de plezier die ik eraan beleef. Ik had veel vragen en iedereen hier is erg leuk en snel met het beantwoorden. Zo was ik te ongeduldig met mijn radijs en heb zitten wroeten in mijn tuintje dom dom dom want zie nu 3 weken later komen er toch her en der plantjes op. " ik moest me idd meer zorgen maken over het wroeten " zoals er hier werd gezegd.

 

Het is erg verslavend en idd je hebt al snel te weinig ruimte. Alles zelf doen is echt het leukste, maar waarom binnen? Zo krijg je weinig mee van het weer en dat hoort tenslotte toch ook bij tuinieren, heerlijk in het zonnetje of tot de enkels in de blubber???

 

In iedergeval erg veel succes maar vooral veel plezier

 

Tja waarom binnen? Eerlijk gezegd, als ik een tuin buiten voorgesteld had dan had mijn man het niet zien zitten. Die zag het niet voor zich, als het nog koud is aan het werk, als het regent, met harde wind enz. Wie weet als we de smaak te pakken hebben dat hij dat ooit wel ziet zitten, maar voorlopig ben ik al blij dat ik hem hier enthousiast voor heb gekregen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is wel een heel leuk idee, als ik kijk hoe gigantisch alles in dat koude bakje van mij groeit...hihi dan heb je een grote koude kas

 

Wat heb je nu gezaaid op de vensterbank?

Veel mensen maken de vergissing om veel te veel te zaaien.

Dus ipv. een paar zaadjes in een bakje te doen strooien ze in een keer het hele zakje leeg

 

Dus dat is iets om over na te denken, oogstverspreiding. Je hebt namelijk niets aan 80 kroppen sla

 

Er zijn een paar gewasjes die zich niet laten verspenen (dus die moet je gelijkop de plek zaaien waar je ze hebben wilt)

Wortels, radijs, bietjes e.d.

 

Maar het enthousiasme is er dus komt helemaal goed hoor, en ik had nooit verwacht dat dit soort dingen zo leuk zouden zijn! Ik geniet van het zaaien, van de volle vensterbank, van het groeien en vooral van het opeten.

 

Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is wel een heel leuk idee, als ik kijk hoe gigantisch alles in dat koude bakje van mij groeit...hihi dan heb je een grote koude kas

 

Wat heb je nu gezaaid op de vensterbank?

Veel mensen maken de vergissing om veel te veel te zaaien.

Dus ipv. een paar zaadjes in een bakje te doen strooien ze in een keer het hele zakje leeg

 

Dus dat is iets om over na te denken, oogstverspreiding. Je hebt namelijk niets aan 80 kroppen sla

 

Er zijn een paar gewasjes die zich niet laten verspenen (dus die moet je gelijkop de plek zaaien waar je ze hebben wilt)

Wortels, radijs, bietjes e.d.

 

Maar het enthousiasme is er dus komt helemaal goed hoor, en ik had nooit verwacht dat dit soort dingen zo leuk zouden zijn! Ik geniet van het zaaien, van de volle vensterbank, van het groeien en vooral van het opeten.

 

Hoe oud zijn je kinderen eigenlijk?

 

Nou voor dat ik begon met zaaien heb ik eerst veel gelezen, hier, internet en boeken,filmpjes op youtube bekeken enz. Dat je niet een half zakje per potje moet doen was me dus al duidelijk! De zaden die ik van oma had gekregen heb ik gebruikt. In de vensterbank beneden staan 2 kweekbakken met elk 27 kleine bakjes. In de ene staat. 9xvleestomaat, 9xkropsla en 9x cherrytomaat. In de andere 9xroma tomaat,9xandijvie en 9xcourgette. Boven in de vensterbank staat 4xsnijbonen en 4xsperziebonen. Geen idee of het aanslaat, maar het is het proberen waard. Die zaden had ik toch al liggen! Als blijkt dat ik teveel heb dan geef ik wat weg. Mijn vriendin heeft een eigen moestuin in haar achtertuin en mijn oma ook een klein stukje in haar tuin en een kleine kas, dus ik kan vast wat kwijt!

Ik wacht het maar af, maar dit vind ik al erg leuk om te doen.

Mijn dochter (bijna 13) heeft meegeholpen en ook mijn zoon (8) kijkt mee naar de filmpjes op youtube. Al moet dat niet te lang duren natuurlijk! We gaan ze allebei een eigen stukje in de tuin geven waarschijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom , en heel leuk om dit initiatief te gaan volgen.

 

Als je de zoekfunctie gebruikt wat bij dit forum zit, kom je al een hoop te weten , en kun je zelf snuffelen naar een hele hoop antwoorden. Helaas biedt het forum geen 'lazy'- pakket aan, en zal je zelf moeten rondkijken hier. Er is zat info ! Maar de leden helpen als ze kunnen hoor ! succes !

 

En ik zou zeggen : lekker doen. doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! Wat een verschil met mijn tuin..( buiten..alles zelf doen..koud..regen..vieze nagels..beestjes..oprukkend onkruid..enz..enz..enz) en ook ( heerlijk in het zonnetje..bijtjes zoemen om je heen..het roodborstje gaat tegenover je zitten op de punt van de schep..de geur van het plukken van je eerste tomaat..de enorme voldoening van de eerste krop sla van het jaar..de kick van het zien groeien van je pompoenzaad..de verrassing van het wortels uit de grond halen in het najaar..enz..enz..enz)

 

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen( misschien overkap ik mijn tuin ook wel over een paar jaar en neem ik dan een tuinman...(Dennis?)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom nieuweling! Wat een grappig initiatief.

Je zal merken dat als je een keer begint je steeds meer kriebels krijgt om van alles te proberen. En dit forum is zo leuk! Er zijn mensen met zo veel ervaring, en zoals je aan het uitgebreide bericht van Rantje merkt, die willen hun kennis graag delen.

Heel veel succes.

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer sla zaaien, minder courgette... sla is snel op (2 gezinnen) en 9x courgette is teveel en neemt ook nog eens teveel ruimte in beslag.

 

Ik vind het een heel leuk project, ik zou zo'n klein tuintje best naast mijn gewone tuin willen... voor de kasplanten...

En gewoon alles zelf doen, hoor. Het wieden en schoffelen zal wel mee vallen met nieuwe grond, en het is verslavend leuk. Planten zijn geprogrammeerd om te ontkiemen en te groeien. Het is niet zo dat ze het bij onervarenheid van de zaaier ineens niks doen.

 

En als je met een probleem zit, is er nooit gillend ingrijpen nodig. Je kan voor elk probleem dagen uittrekken om het te bestuderen en een oplossing te zoeken. (OK... behalve als ze droog staan... ha, ha...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan straks alles rond maken. We hebben besloten -mede door de bemoedigende woorden hier- om alles zelf te gaan doen! Een hele uitdaging, maar ik denk dat wel het wel kunnen!

Mijn oma nemen we af en toe mee wanneer we in het begin gaan planten, zij weet gelukkig heel veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt super om het zelf te gaan doen. En je oma zal best uit ervaring veel raad geven. O ik was vorig jaar veel te ongeduldig. nog weleens hoor, maar ik weet nu als je iets zaait,bij wijze van spreken niet de volgende maand kan oogsten. Geduld is een schone zaak zegt het spreekwoord en ik kan het alleen maar beamen. Ach je leert van je fouten,en dat maakt het alleen maar boeiender. En soms gaat iets veel sneller als je dacht. Ja dat is de natuur. leer ook nog iedere dag hoor, mede door dit forum. Ik wens jullie heel veel succes toe

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Het is rond! 8 mei gaan we starten! En alles zelf doen! Ik heb er echt zin in!

Mijn schoonouders en schoonzus doen dus ook mee en hebben er ook veel zin in. Omdat mijn schoonouders al op leeftijd zijn hadden die wel oren naar het sproeisysteem wat bij sommige tuintjes is aangelegt. 1 druk op de knop en alles heeft water!

Dus zij wilden dit graag en zij gaan het ook bekostigen. Ik heb er 2 foto's van bijgedaan van bestaande tuinen met zo'n systeem. Wederom foto's van mijn telefoon, dus niet zo scherp helaas!

 

Morgen krijg ik van mijn vader een hele grote plattegrond op posterformaat, zodat we onze tuin op papier kunnen gaan indelen. Leuk hoor, ik heb er zin in. Dus ik zal de komende 2 weken vast nog met vragen komen!

 

tuin1799581335341573.png

 

tuin1836971335341597.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...